• MsChevy

    Brud 2014 Västmanland

    xanthine skrev 2013-06-02 13:06:05 följande:
    Oh, Buick vore coolt! Men vågar kanske inte chansa på cab. Med frisyr och allt. Så en bil med tak!
    Vi gifter oss 10/5-14. Det är bara från Västerås city ut till Ängsö. Vi har lokalen tvärs över från kyrkan så det behövs ingen bil däremellan. Vigseln är kl 16... Så det är på eftermiddagen där. Sen kör typ mamma oss in till stan sen. Jag vet inte om det finns, men det absolut optimala vore om vårt bröllopssällskap fick plats i samma bil. Vi är 4 vuxna och 1 barn. Vet du någon med så pass stor bil? Går inte det så är det sak samma, det är inte det viktigaste.

    Vi tänker oss max 2000kr. Allt under det gör mig superglad för det här med bröllop är dyrt  
    Det finns ju självklart suflett på den så om frisyren håller ändå :) man brukar ju bara fälla ner sufletten precis innan man kommer fram till vigseln. Och klart man får plats så många, (i min jänk brukar vi klämma in oss 7 st), men kytum brukar vara att brudparet åker själva i en bil och brudföljet i en annan (soeciellt med tanke på att brudklänningen brukar ta plats o som brud bör man ha lite space för att skydda hår o smink. Så fin bil till er o "svenssonbil" till de andra rekommenderar jag Glad men jag ska kolla upp hur mycket de kan tänka sig i ersättning, men jag tvivlar på att det blir över 2000 kr, eftersom det är privat.
    Maria466 skrev 2013-06-02 14:00:48 följande:
    Vad skulle en bil på natten från Badelunda in till stan kosta? För tillfället bara nyfiken då vi inte diskuterat detta ordentlig än Flört
    Ungefär samma som innan. En del kan dock vara lite aviga mot att köra endast natten, men jag ska kolla upp det. Synd att min bil är lite för ny (en Cheva från -77) o vår Amazon är 2dörrars o man vill INTE knöla sig in i baksätet med brudklänning, annars hade jag gärna ställt upp Glad

    Sen bör ju tilläggas oxå att en del inte låter nån annan köra bilen, så då måste ju ägaren vara tillgänglig det datumet oxå samt att man får ta hänsyn till att det kan krocka med cruisingar, men det brukar sällan vara ett bekymmer. Vi kommer låna finbil till transporten till o från vigsel o till festen, men sen efter festen har vi chaufför till vår egen jänk. 
  • MsChevy
    MH2014 skrev 2013-06-03 09:21:34 följande:
    MsCheavy - vem blir prästen?
    den transporten vi planerar innehåller inga fina vrålåk,,,utan mer vem/vad som ska skjutsa runt oss hela dagen. Då vi ska dekorera platsen på fm, sen in till stan för lunch, sen efter fix behöver jag skjuts ut till fotograferingen,,och dyl... Så det är mer Taxi typ, haha!!
    fotograf velar vi om,,,vi är ute efter ca tre timmars paket,,och vi har offerter från 4500:- till 9500:-,,allt efter erfarenheter. Så vi funderar på om en "hobbyfotograf" klarar av en kvällsfotografering på vintern utan nå direkta ljuskällor eller om vi föredrar att anlita ett proffs då säkerheten att å bra foton ökar men ändå får fotografen ett väldigt tufft jobb...?...
    En hobbyfotograf kan klara av det, om denne vet på ett hums hur man använder sig av ljus o riktar blixt. Om du vill kan jag kolla med sambons kollega, han tävlar inom foto (han ska plåta våra bilder) och se om han vill/kan o hur mycket han skulle ta för det. Jag jobbar mycket med naturligt ljus när jag fotograferar, ibland fixar jag lite hjälpljus om det är väldigt mörkt. Och på vintern hjälper ju snön till att ljusa upp. 

    Den här bilden tog jag häromdan, älskar kvällsljuset på sommaren. Bilden är totalt oredigerad, tagen med mobilen, en Samsung note. Sambon o jag var ute o rastade Amazonen o stannade bara på en liten väg ute på landet o tog några bilder på varann (myyyysig date)


    Efter lite redigering:



    Jag har sett flera bröllopsbilder där t ex brudtärnan tagit lite bilder med sin mobil, redigerat dom med t ex Instagram o de bilderna ser bättre ut än fotografens bilder. Så ta lite testbilder innan o se om ni kan hitta nån riktigt bra till vetig peng Glad
  • MsChevy

    Och präst vet vi inte, har inte riktigt bestämt oss om vi ska kyrklig eller borgerlig vigselförrättare. 

  • MsChevy

    Jo, det finns en präst här i Köping som är bra, iaf när han inte står i predikstolen. Hur han är i den rollen vet jag inte, så vi ska träffa honom iaf Glad
    Jag ska kolla med fotografen Solig vintagekänsla är så vackert, det vill vi ha på några av våra oxå. Ni kan ju få fina utomhusbilder oxå, om snön ligger vit.

  • MsChevy

    klart prinsessmännen ler av lycka, de kan nog vara mer avslappnade eftersom prinsessan granskas in i minsta söm o är nog rätt trötta på all uppmärksamhet. Fast ska jag vara ärlig så missade jag hela bröllopsgrejen! haha stor koll man har ibland Tungan ute

    Hur går det för oss vanliga människor med våra bröllopsplaner då? Har ni börjat med inbjudningar o sånt än? Vore kul o få se några utkast. Jag har nog gjort minst 4 olika utkast på våra. Kan inte bestämma mig riktigt, o "snåldjävulen" i mig vill ju göra det så billigt som möjligt. Tror faktiskt jag kommer göra dem alla för hand, tycker det är mer personligt. Ska skicka med infokort oxå eftersom många av våra gäster kommer från Norge o de äldre kanske inte vet hur internet fungerar så de kan inte kolla vår hemsida. Vad tycker ni, ska jag skicka med lite mer info till de äldre eller låta dom ta hjälp av de mer datorvana? Det blir ju så himla mycket att skicka med annars...

  • MsChevy
    MH2014 skrev 2013-06-10 13:13:31 följande:
    nu ger jag upp med att visa våra tankar som varit och är,,,,
    usch vad tråkigt det är när det inte vill fungera! 
    Märkligt att det inte funkar! Jag har Google Chrome o det funkar :)
    Jag hittade några riktigt snygga inbjudningar på zazzle.se, men det blir ju asdyrt att beställa! Man lär ju behöva både inbjudningskort, OSA-kort o info kort i samma stil o det blir inte billigt....
    funderar på att beställa ett x av alla de jag gillar, sen kan man faktiskt scanna in dom o skriva ut själv o göra dom lite mer personliga. 
    Tänkte hålla på med lite bröllopspyssel i höst sen, när kvällarna blir mörka o man gärna håller sig inomhus. Fast nu under sommaren finns det ju så många loppisar överallt så jag tänkte ta en loppisturné i länet, man kan hitta så mycket kul Glad
  • MsChevy

    Blev rätt nöjd idag. Sambon proppsar på att vi ska ha nya vigselringar (för min del duger det fint med våra fina silverringar), men jag har tyckt att det är en onödig dyr utgift. Men jag satt o ögnade igenom guldfynds sida o hittade en jättefin silverring, för en väldigt överkomlig peng som skulle vara fin tillsammans med min silverring. Ska åka in till Guldfynd o testa den, se hur bred den är o om det finns nåt matchande till min sambo. 

    Men jag blir inte riktigt klok på en sak: ska man ha ringarna på samma finger, eller ska man flytta över förlovningsringen till höger ringfinger eller ska man bara ha vigselringen? Och gäller samma sak för mannen?
    Vi jobbar mycket fysiskt, både han o jag, blir skitiga av oljiga motor, m.m., så det kanske är otympligt att ha båda på samma finger?

    Bifogar en bild på våra förlovningsringar iaf Solig 



     
  • MsChevy

    Jag får testa o se om det funkar med två. Skruvar en hel del bil o utsätter händerna för rätt mycket grovarbete, så kanske bäst att inte ha så mycket smycken. 

    Har ni planerat nå mer? 

  • MsChevy
    xanthine skrev 2013-06-19 11:40:56 följande:
    Vi är kluvna och tänkte höra om ni har några tips... Vi ska ha catering till vårt bröllop. Buffé närmare bestämt. Vi fick föreslaget ett cateringföretag men efter kontakt sa de att om man ville testa maten innan bröllopet måste man beställa buffé för 10 pers = 2500kr bara för att testa. Vi har ingen familj i närheten som vi kan bjuda in till stor middag. Dessutom tycker jag det känns onödigt. 

    Har ni något förslag på cateringföretag? Vi tänker oss att det ska kosta runt 200kr/pers. Vissa cateringföretag har ju restauranger också där man i alla fall kan äta deras mat och se vad det är för något dom serverar. Vill inte köpa grisen i säcken när det kommer till middagen på vårt bröllop.
    Det låter märkligt tycker jag. Att man måste beställa buffé för att få provsmaka, har aldrig nån som fått höra det innan. Jag tycker A & S Catering från Kungsör är jättebra, vi hade dom när farsan fyllde 50 o vi beställde festmat från ICA o potatisgratäng från A & S o den gratängen var superdupergod!!!!
    Sen beror det ju på vad ni tänkt o ha på buffén, ICA Maxi, City Gross o såna butiker brukar ju ha festfat med massa gott kött på, färdigt upplagt med frukter o sånt. 
    MH2014 skrev 2013-06-19 13:07:16 följande:
    MsCheavy - nej, ingen mer planering :) Va till Sthlm för nån dag sedan för att strosa på biblioteksgatan och designerbutiker, för och se om jag kunde hitta nån vacker klänning till bröllopet... Vill ju inte ha nå traditionellt fast ändå brudvackert. Får nog satsa till hösten!! Däremot hittade jag en på NK som är en STOR KANDIDAT till att bli min Klänning :) fällde att par tårar efter provning.. Lite över budget, inta alls vad jag tänkt mig, hade släp. Men super vacker kände jag mig, och lagom brutit och lite knasig, som jag ;) tiden får utvisa om det blir den,,ska tillbaka om nån vecka lör att se omvändande är detsamma!
    Men åh va härligt! Nu blev jag ju nyfiken på hur klänningen såg ut Glad skulle oxå vilja prova lite klänningar, men mår tyvärr just nu bara skit, så min IBS o magkatarr gör att jag ser ut att va i 7 månaden Gråter 
  • MsChevy
    missH skrev 2013-07-14 15:01:46 följande:
    Hej, hoppas in här jag med :)Vi gifter oss i Skerike kyrka 19 juli.Har inte kommit så himla långt i planeringen inser jag nu när jag läser era inlägg...haha...Har dock en nära vännina som är fotograf och min kusin är frisör, så det är redan fixat.Nu är det väl mest catering, ringar och planera lite mer ingående på tema. Vill ha ett lite "lantligt, romantiskt" tema och som tema färg lila/lavendel... När det är bestämt så är det väl dags att kolla in inbjudningskort.Såg att någon skrivit om inbjudningskort samt O.S.A kort. Vad menas med det. Man skickar ut inbjudningskort men brukar man alltså skicka även O.S.A kort? Kan ni förklara lite mer?         
    OSA= Om Svar Anhålles, det är alltså svarskortet man bifogar med inbjudningen, där gästen svarar om denne kommer eller inte o skickar tillbaka till er Glad

    Kommer ni skicka ut några Save the date-kort? Vi kommer göra det i samband med julkorten (o vi skickar aldrig annars julkort) o sen skickar vi inbjudningarna i jan-feb med sista OSA sista april. 

    Vill tipsa er om en underbar lokal; Tängsta gård utanför Köping. tängstagård.se


    Vet inte om jag vågar visa den för sambon för då kommer han falla som en fura för den och jag vill fortfarande va i en folk park för att få fram 50-talskänslan... Tungan ute
  • MsChevy
    missH skrev 2013-07-14 18:04:47 följande:
    Okej, har aldrig varit med om att det skickats ut svarskort, alltid att man ska o.s.a till ett telnummer eller mailadress, därför jag blev fundersam om man "bör" skicka med svarskort. Är det vanligt?
    Bra fråga, det har jag oxå undrat! Men jag tror att det är kutym att skicka med det när det är bröllopsinbjudan. Vi kommer nog skicka med OSA-kort till våra äldre gäster som inte kan med internet o sånt och till de yngre skippar vi det. Hälften av våra 90 gäster kommer från Norge så det är enklast o billigast att använda sig av internet. 
  • MsChevy
    missH skrev 2013-07-15 19:16:54 följande:
    Någon som har tips på serveringpersonal? Jag har inte heller bott så länge  i Västerås, de få personer som jag känner som brukar jobba extra med servering kommer vara gäster på mitt bröllop.
    Prata med restauranglinjen på gymnasiet Glad
  • MsChevy
    Maggie: välkommen! Berätta mer om hur ni tänkt er göra med er stora dag!

    MH2014: jag har oxå funderat på det där med handledsbukett, skönt för händerna att slippa hålla i tunga blommor (fast fördelen är att man har nåt att pilla på med nervösa fingrar). 
    O apropå din överarmsring, kan du inte göra en snygg henna-tatuering istället då? Eller pyssla ihop nåt i höstmörkret, Panduro har ju det mesta för att göra en sån Glad 

    vi har inte planerat nåt över sommaren, så vi ska fortsätta nu när vardagen återgår till det normala.  
  • MsChevy
    Ello-var i Norge bor du? Min blivande är från Norge Glad

    Jag har precis börjat på ett nytt jobb och tyvärr vill min kropp inte längre vara kvar i den här branschen så nu kämpar jag med smärta varje dag så bröllopsplanerandet går inte i första hand nu Rynkar på näsan
  • MsChevy
    MH2014 skrev 2013-09-01 12:48:43 följande:
    MsCheavy - låter Inge skoj alls!! :(
    Nä, det är det inte heller o det här landet är ju så himla vänligt mot folk som inte mår bra :( försöker verkligen klara jobbet men det är svårt pga värken o den depression jag kämpar med o samtidigt försöker jag hitta ett annat jobb i en annan bransch som inte ger kroppen så mycket stryk. 
    Samtidigt behöver jag verkligen ha ett jobb så vi kan lägga undan pengar så vi kan gifta oss nästa år o allt blir bara en ond stressande cirkel Gråter uff, va jag gnäller nu...
  • MsChevy
    xanthine skrev 2013-09-02 10:36:22 följande:
    Vad vill du jobba med då? Jag är personalchef och söker folk för det mesta nämligen. Men det kanske är fel bransch...
    Jag är öppen för det mesta Glad har jobbat som journalist/fotograf, butiksmedarbetare, fältsäljare. Har sökt bl a målare/fastighetsskötare inom kommun, besiktningstekniker. Hotell, ja, varför inte? Jag känner att jag vill få lite nytta av min kreativa ådra samt ha ett varierande jobb där man faktiskt ser nåt annat än sin maskin och 4 industriväggar hela dagarna.  Säger som MH2014, jag pm:ar dig Glad

    Och vilk vackra buketter du fick tag på, den sidan ska jag verkligen kolla upp!
  • MsChevy
    MH2014: tycker du ska satsa på blomklase i håret o ett enkelt halsband Glad o den sista bilden med blomklasen bakom örat var jättefin!

    xanthine: usch då, vilken jobbig ändring, men vilken tur att ni hittade en bra lösning ändå!

    Här har inte hänt så mycket, jag är sjukskriven pga utmattningssyndrom/utbränd. Varje dag är en kamp just nu och hur gärna jag än skulle vilja fortsätta med bröllopsplanerna så finns det inga möjligheter att spara undan pengar till det nu Gråter  så just nu känns livet inte alls så himla kul....
Svar på tråden Brud 2014 Västmanland