• Fremm
    Äldre 23 Sep 20:48
    3508 visningar
    19 svar
    19
    3508

    Bordsplaceringshjälp

    Vi tänkte börja titta lite smått på bordsplaceringen... men hua det är inte lätt alltså... hur gjorde ni eller i vilken ände ska man börja?

    Vi har tänkt ha ett liggande E med fyra tungor. Vi är 92 stycken om alla kommer. Honnörsbordet är rätt lätt där blir vi 10 stycken. Men hur gör man sen med vänner och närmsta familjen såsom syskon med mera? Vad blir bäst?

    Hur är reglerna nu med gifta, sambos, förlovade och något annat man bör tänka på?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bordsplaceringshjälp
  • Äldre 23 Sep 21:01
    #1

    Gifta och sambos sitter inte tillsammans men det gör förlovade. Om ett par har varit förlovade länge så kan de ses som gifta och sitter då alltså inte tillsammans. 
    Ju närmare släkt desto bättre placering. Med bättre placering menas närmare brudparet vad jag har förstått. Detsamma gäller ålder och vänskap ( om man vill värdera där vill säga), ju äldre desto bättre och ju närmare vän desto bättre. Jag tänker nog att vi placerar syskon på en av tungorna men närmast oss, kanske med tärna och marskalk. 
    Bordspalcering är ju jättesvårt, följ hjärtat men ha "reglerna" i bakhuvudet.

  • mimi00
    Äldre 23 Sep 21:05
    #2

    Smart tänk lurigmumin! Jag undrar med hur man placerar..  tänkt precis som fremm med ett E med 4 tungor.. men känns omöjligt att placera folk !

  • Fremm
    Äldre 23 Sep 21:09
    #3

    Tack för tipsen Lurigmumin, jättebra tänk att ha i bakhuvudet när man börjar, funderar på att göra någon provisorisk skiss på papper och sen ha stickers som går att flytta med namn på och börja på lite smått... hur har ni gjort när ni började skissa?

    mimi00, skönt att man inte är ensam om att ha svårt med det här...

    Kom gärna med fler tips om ni har alla snälla hjälpsamma människor där ute! :)

  • Äldre 23 Sep 21:09
    #4

    Vi hade lite annat som styde bordsplaceringen, men vi gjorde som många andra och placerar par mittemot eller snettemot varandra.

    Enligt ettikettregler så ska inte par sitta ihop (gifta enligt dom gamla reglerna alltså, men i dag så brukar man säga etablerade par, då man kan vara tillsammans 50 år utan att gifta sig Flört )
    Medans förlovade alltid ska ha varandra till bordet.

    Men det här bygger ju på att förr så kände man ju knappt varandra innan man blev förlovade så alltså var det bra att låta förlovade sitta ihop, medans dom gifta (alla andra förutom barnen) kunde delas på för att få lite bra blandning...

    Så att gå efter lite moderna "regler" och dela på alla, men ändå låta dom sitta nära varandra är en bra idé och det funkar oftast.

    Sen rekommenderar jag att ni gör en "fejk-bordsplaceringstavla" där borden är ditritade (eller ditklistrade om ni klipper ur borden i något färgat papper).
    Och sen färgkodar ni personerna.
    All hans släkt får blåa lappar. Mörkare blåa till killarna och ljusare till tjejerna
    All hennes släkt får rosa lappar, Mörkare till killar och ljusare till tjejer.
    Vänner kan vara gröna (men i samma princip med mörk och ljus) om ni inte vill dela upp i hans, hennes och gemensamma vänner...
    Lek sen med namnlapparna och placera dom tills ni fått en bra blandning av gäster

    Sen brukar man generellt säga att ju viktigare personerna är för er - destå närmare honnörsbordet och brudparet ska dom sitta.

    Jag rekommenderar också att om ni har toastmastrar - att ni sätter dom nära er, men inte på honnörsbordet, utan en tunga framför er, men så nära dom kan komma där dom kan se er bra.
    För då kan dom kommunicera med er på ett lätt sätt.
    Att inte sätta tungorna direkt emot honnörsbordet är också bra, spara ca 60-80 cm emellan så man kan gå där. Dels kan folk komma fram och prata med er enkelt, och så underlättar det för dom som sitter långt in i tungorna också om dom behöver komma ut för att gå på toan eller nåt Flört 

  • Fremm
    Äldre 23 Sep 21:19
    #5
    Chicita skrev 2012-09-23 21:09:19 följande:
    Vi hade lite annat som styde bordsplaceringen, men vi gjorde som många andra och placerar par mittemot eller snettemot varandra.

    Enligt ettikettregler så ska inte par sitta ihop (gifta enligt dom gamla reglerna alltså, men i dag så brukar man säga etablerade par, då man kan vara tillsammans 50 år utan att gifta sig Flört )
    Medans förlovade alltid ska ha varandra till bordet.

    Men det här bygger ju på att förr så kände man ju knappt varandra innan man blev förlovade så alltså var det bra att låta förlovade sitta ihop, medans dom gifta (alla andra förutom barnen) kunde delas på för att få lite bra blandning...

    Så att gå efter lite moderna "regler" och dela på alla, men ändå låta dom sitta nära varandra är en bra idé och det funkar oftast.

    Sen rekommenderar jag att ni gör en "fejk-bordsplaceringstavla" där borden är ditritade (eller ditklistrade om ni klipper ur borden i något färgat papper).
    Och sen färgkodar ni personerna.
    All hans släkt får blåa lappar. Mörkare blåa till killarna och ljusare till tjejerna
    All hennes släkt får rosa lappar, Mörkare till killar och ljusare till tjejer.
    Vänner kan vara gröna (men i samma princip med mörk och ljus) om ni inte vill dela upp i hans, hennes och gemensamma vänner...
    Lek sen med namnlapparna och placera dom tills ni fått en bra blandning av gäster

    Sen brukar man generellt säga att ju viktigare personerna är för er - destå närmare honnörsbordet och brudparet ska dom sitta.

    Jag rekommenderar också att om ni har toastmastrar - att ni sätter dom nära er, men inte på honnörsbordet, utan en tunga framför er, men så nära dom kan komma där dom kan se er bra.
    För då kan dom kommunicera med er på ett lätt sätt.
    Att inte sätta tungorna direkt emot honnörsbordet är också bra, spara ca 60-80 cm emellan så man kan gå där. Dels kan folk komma fram och prata med er enkelt, och så underlättar det för dom som sitter långt in i tungorna också om dom behöver komma ut för att gå på toan eller nåt Flört 
    Stort tack för kanonbra tips, väldigt bra hjälp!!
  • Äldre 23 Sep 21:26
    #6
    Fremm skrev 2012-09-23 21:19:31 följande:
    Stort tack för kanonbra tips, väldigt bra hjälp!!
    Det var så lite så, jag fick "träna" på kompisens bröllop då hon bara fladdrade runt som en yr höna och inte kunde ta några beslut alls Tungan ute
    Och det behövdes när vi ju krånglade till det med klädkod som påverkade bordsplaceringen (medeltidstema -Adel - borgare- bönder och vanligt klädda) Flört
  • BlomAn­na
    Äldre 23 Sep 23:51
    #7

    Jag tycker det är viktigt att inte bara tänka på ettikettsregler utan också fundera på hur man kan placera sina gäster så de får en så trevlig middag och fest som möjligt. 
    Vi gjorde klart vår placeringstavla idag(vi gifter oss om 6 dagar) Vi har försökt placera våra gäster så att man åtminstone känner en person vid bordet. De flesta sitter vid samma bord som sin respektive men har en anna till bordet så att säga.
    Vi gjorde precis som Chicita skrev en fejktavla med alla namn, sen började vi med att para ihop folk två och två och sen sätta ihop paren till bord så att säga. Vi försökte sätta de vi vet har lätt för att prata med personer som kanske är lite blyga och som sagt så såg vi till att alla känner minst en vid bordet. Om man har långbord kan man ju tänka sig att man räknar typ 6 personer som ett "bord" och inom det ska man känna nån...

    Ni kommer inte kunna göra alla nöjda med placeringen. Nån kommer inte gilla sin bordsgranne, nån annan kommer inte gilla vart i lokalen denne är placerad etc. men sånt är livet

    Lycka till 

  • frida o björn
    Äldre 24 Sep 09:00
    #8

    Det känns som man kan göra en bordsplacering på många sätt...
    Alla ska få sitta vid någon man känner. Jag känner inte att reglerna kring hur man sätter par är så viktigt. Vi kommer ha några gifta par med som inte känner någon annan, så självklart får se sitta bredvid eller mittemot varandra.

    Syskon kommer sitta nära oss men annars kommer vi inte ha någon rangordning på våra kompisar och släktingar. Då hade jag fått ångest om ska behöva tänka på det. :) Sätt folk så ni tror att de trivs, det är ju det viktigaste.

    Vi har tänkt att ha utrymme fritt framför honnörsbordet så att folk kan komma förbi och prata med oss, men vet inte hur vi ska göra nu efter att jag pratade med brorsan och hans fru. De hade tungorna ända fram till honnörsbordet, så att de fick några att prata med också under middagen. De hade tyckt det blivit rätt tråkigt annars att knappt ha någon att prata med. Den aspekten kan jag förstå.

    På alla bröllop jag varit på, vilket är ganska många, så har värdparen suttit närmast "scenen", längst ut på en tunga eftersom de ganska ofta ska upp och säga något. De blir ju stundtals rätt osociala med andra då de planerar kvällen allteftersom ju. När jag var värd på bröllop så var jag väldigt nöjd att sitta längst ut, närmast mikrofonen.

    Svårt det här... Men lycka till!

  • Äldre 24 Sep 09:56
    #9
    frida o björn skrev 2012-09-24 09:00:58 följande:
    Tänk på att den äldre generationen kan ta det som en riktig förolämpning att få en "sämre" placering bara.
    Att ni la ner flera timmar på att hitta ett gäng som Faster Agda skulle ha jättetrevligt och att ni satte henne så att hon har lätt att ta sig ut med rollatorn, är ju inget hon vet eller märker. Men att hon blev placerad längst ner och inte kan se er så bra, det vet hon och det kan göra henne väldigt ledsen och undra vad hon gjort för fel och varför ni inte tycker om henne...

    Även om vi inte längre tar så hårt på ettikettreglerna så gör många av dom äldre det, och dom vet vad det betyder att man får en sämre plats än man "har rätt till"...

    Ett tips annars för er är att sätta två stolar mittemot er (där det finns plats att gå förbi ändå) och så kan toastmastern eller värden uppmana gästerna att se till att hålla stolarna fyllda. Att det är ok att ta med sin tallrik och sätta sig en stund med er, men att det ska vara rotation på platserna så alla har en chans att få prata med er. 
  • Fremm
    Äldre 24 Sep 11:02
    #10

    Usch ja va svårt, det finns verkligen flera sätt att se på saker och ting och bra sätt dessutom...

    Vi kom en bra bit med vår bordsplacering igår vilket känns skönt även om inget kan spikas förrän dagarna före då vi inte vet exakt vilka som kommer och inte...

    För vår del så har vi alla de äldre vid honnörsbordet, det är tyvärr inte många kvar i livet så det räckte att alla fick plats där. Resten är mina mostrar och respektive som tillhör samma generation som mina föräldrar och de är inte särskilt gamla -. Vi satte som så här:

    Honnörsbord


    Tunga 1. Syskon, kusiner med respektive


    Tunga 2. Syskon, vänner med respektive


    Tunga 3. Värdpar, syskon, vänner med respektive

    Tunga 4. Våra barn, släkt (mostrar och farbröder med respektive)

    Visst har jag valt lite bland vänner vilka som ska få sitta närmst i den mån det går men annars har jag gjort en så bra fördelning som jag kan för att alla ska känna någon och att de man sitter med ska ha något gemensamt och som kommer att fungera ihop. Några par får sitta mitt emot eller bredvid medan andra får sitta två stolar bort från varandra men ändå i närheten. Tror det upplägget blir bra!

    Däremot blir jag kluven om vi ska ha tungorna direkt intill honnörsbordet eller inte, som Chicita skriver är det ju bra att man kan ta sig förbi där och att det inte blir så trångt medan Frida o Björn oxå har en poäng med att det är kul att kunna prata med de som sitter närmst på tungorna... alternativet med två stolar va ju en bra idé, då kan ju alla som vill komma och prata bort en stund... :)

    Vilket kommer till nästa frågetecken, värdparen har jag nu satt närmst oss på tunga tre för att de ska ha kommunikation med oss, däremot blir det ju längre till scenen och mikrofonen (om det inte går att dra en lång sladd)... tror dock inte att de kommer att stå på scenen särskilt ofta, utan när de berättar vad som är i görningen eller välkomnar en talare så tror jag de bara ställer sig upp vid platsen och säger det i stället för att gå upp på scenen... sen om det blir lekar eller annat spex så blir det väl antagligen scenen men då är det ju inte just värdparen som går upp dit alltid... ska höra mig för vad värdparen själv säger och kolla upp sladden så att den är tillräckligt lång till micken. :)

    Det är så bra med forum där man får så mkt matnyttiga tips och där man får flera synsätt än sitt eget, tack ska ni ha!

    Chicita, du är ju en sucker för att knåpa ihop fyndiga och roliga saker om gästerna, kan jag få be dig om hjälp med några av mina gäster när det börjar bli dags för det? :) Vore hur snällt som helst i så fall! ♥

  • Äldre 24 Sep 18:21
    #11

    Det går bra det Fremm Glad

    Kolla om det kan finnas trådlösa mikrofoner. De flesta är inte bekväma med att gå upp på scenen utan vill hellre stå på sin plats och tala. Så då är ju trådlöst det bästa. (tänker nu inte i första hand på värdparet/ toastmaster utan på föräldrar och andra som kanske vill säga några ord)

  • Äldre 15 Mar 16:16
    #12

    "Regler" hit och "regler" dit...Placera de övriga gästerna där ni tror de kan trivas kvällen lång. Personligen tycker jag att det skulle varit kul att hamna bland vilt främmande personer. Men finns det personer som inte riktigt trivs med den situationen så kanske man får placera de lite mer bland "kända" folk. Allt handlar så klart om vad det är för folk som ni bjudit, hur de är som personer osv. Mitt tips är att var inte rädd för att blanda. Om man blandar så tror jag det blir en trevligare stämning generellt då de blir tvugna att prata med varandra. Och ett gemensamt ämne är ju er, så då det finns säkert en hel del att prata om er beroende på att de känner er på olika sätt.   

  • Äldre 15 Mar 16:29
    #13

    Jag tyckte det var lätt att placera folk :) Sen flytta jag om när viss inte kunde komma eller att vi ändrade oss tilt att inte bjuda några. Vi följde inte reglerna om närmast sörjande närmast H-bordet.... Vi satte folk så som vi ville. Dvs maken morsa med bihang så långt borta som möjligt ;)

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 15 Mar 18:48
    #14

    Vårt "honörsbord" kommer bara placera 4pers. Jag, gubben och våra två barn. Ut från vårt bord så går där en tunga där våra vänner sitter. Närmsta vänner närmast oss, paren sitter mittemot varandra och sen deras barn brevid dem, vid något ställer blir det 4barn brevid varann då någon vän har 3barn och någon har bara ett. Sen vänner som inte har barn är inte placerade brevid barn.


    Sen har vi två "tungor" sidan om där det ena representerar min sida av familjen där närmsta sitter närmast. Den andra sidan representerar sambon och samma där förrutom på en person då vi tagit till hänsyn en äldre person som är väldig öppen social glad och pratsam hen har vi placerat vid personer hen har något att samtala om under middagen.


    Att vi gjort så här är dels att min sida är finsk och många av dem pratar inte svenska. Sen är där andra orsaker också men inget jag önskar nämna.


    Jag gjorde ett utkast i excel så behöver man ändra om flera gånger så är det inga problem. Tyckte bordsplaceringen gick snabb och lätt när man väl satt ner med den. Nu gifter vi iofs oss inte förens i September så skulle någon falla bort så är det bara att delete :)

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 17 Mar 13:21
    #15

    kan man välja att inte ha nån borspalcering alls?

  • hedvig
    Äldre 17 Mar 17:53
    #16

    En vän var på ett bröllop där placeringen avgjordes genom lottdragning när gästerna anlände. Platserna var numrerade och gästerna fick dra en lapp med ett nummer på. Undantag gjordes för de som hade småbarn i behov av barnstol med sig, de fick sitta längst ut på tungorna av utrymmesskäl.

  • Äldre 18 Mar 14:49
    #17

    Alla gästert är ju mer eller mindre sociala, tips är att inte helt fördela ut alla supersociala så de hamnar med de som är mest blyga utan att försöka sätta pratmumrikar i ett zick-zack mönster så att samtalen "studsar" längs borden och fångar upp de som är mindre talföriga :) tips är också att strunta i etiketter utan kör på det som passar bröllopet bäst. Har ni ett par där båda är väldigt utåtriktade så kan ni gott separera dessa men har ni däremot ett par som inte är det så låt dem sitta nära varandra oavsett civilstatus. Sen tycker jag att syskon och nära släktingar samt brudföljet kan sitta lite närmre honörsbordet.

  • Zandra­aa
    Äldre 22 Mar 07:03
    #18
    Chicita skrev 2012-09-23 21:09:19 följande:
    Vi hade lite annat som styde bordsplaceringen, men vi gjorde som många andra och placerar par mittemot eller snettemot varandra.

    Enligt ettikettregler så ska inte par sitta ihop (gifta enligt dom gamla reglerna alltså, men i dag så brukar man säga etablerade par, då man kan vara tillsammans 50 år utan att gifta sig Flört )
    Medans förlovade alltid ska ha varandra till bordet.

    Men det här bygger ju på att förr så kände man ju knappt varandra innan man blev förlovade så alltså var det bra att låta förlovade sitta ihop, medans dom gifta (alla andra förutom barnen) kunde delas på för att få lite bra blandning...

    Så att gå efter lite moderna "regler" och dela på alla, men ändå låta dom sitta nära varandra är en bra idé och det funkar oftast.

    Sen rekommenderar jag att ni gör en "fejk-bordsplaceringstavla" där borden är ditritade (eller ditklistrade om ni klipper ur borden i något färgat papper).
    Och sen färgkodar ni personerna.
    All hans släkt får blåa lappar. Mörkare blåa till killarna och ljusare till tjejerna
    All hennes släkt får rosa lappar, Mörkare till killar och ljusare till tjejer.
    Vänner kan vara gröna (men i samma princip med mörk och ljus) om ni inte vill dela upp i hans, hennes och gemensamma vänner...
    Lek sen med namnlapparna och placera dom tills ni fått en bra blandning av gäster

    Sen brukar man generellt säga att ju viktigare personerna är för er - destå närmare honnörsbordet och brudparet ska dom sitta.

    Jag rekommenderar också att om ni har toastmastrar - att ni sätter dom nära er, men inte på honnörsbordet, utan en tunga framför er, men så nära dom kan komma där dom kan se er bra.
    För då kan dom kommunicera med er på ett lätt sätt.
    Att inte sätta tungorna direkt emot honnörsbordet är också bra, spara ca 60-80 cm emellan så man kan gå där. Dels kan folk komma fram och prata med er enkelt, och så underlättar det för dom som sitter långt in i tungorna också om dom behöver komma ut för att gå på toan eller nåt Flört 
    Satt med våran placering igår. OCh känns så bekant med detta :D. Phuu skönt att fler tänker som jag. Vi satte paren mittemot eller snett mittemot varandra. Först för att när jag och sambon va på bröllop hamnade vi VÄLDIGT lång ifrån varandra. OCh vi fick ingen direkt kontakta med dom som satt brevid oss.OCh det slutade med att efter middagen drog man sig till dom man kände sen. Men så tänkte jag om man har sin partner emot eller snett i mot kanske man får bättre kontakt tillsammans med dom man sitter brevid och man umgås sen med flera på festen :;) lite krångligt när jag förklarar kanske :P. Men gillade din ide starkt 
  • Äldre 22 Mar 09:52
    #19
    kärlekensbrudpar skrev 2013-03-17 13:21:50 följande:
    kan man välja att inte ha nån borspalcering alls?
    Det kan man såklart. Men risken är att alla blir väldigt osäkra på hur de ska sitta, ingen törs sitta bredvid er, och kompisgäng dras till varandra, med enstaka tomma platser mellan. Där får de som inte känner så många sitta, och blir helt utanför kompisgängens samtal. Nu rä detta såklart ett värsta-scenario, men jag kan tycka att om man är mån om alla sina gäster så gör man nån sorts bordsplacering. Sen måste den inte vara jättestrikt eller helt korrekt enligt all formell etikett om man inte vill det, den kan avgöras med lottdragning eller ge en valfri plats på en viss bordsände (som en plats av 6 eller 8 t ex).
Svar på tråden Bordsplaceringshjälp