• eddan
    Äldre 17 Sep 12:29
    13812 visningar
    78 svar
    78
    13812

    Budgetbröllop i juli 2013. Nån mer? :)

    Jag och min sambo ska gifta oss i Juli nästa år. Vi är inte speciellt rika då jag är mammaledig + att vi letar hus. Budget är satt till max 25.000 och vi kommer att bjuda strax över 50 personer.


    Jag tycker själv att jag är ganska pysslig och bra på att komma med idéer så tror inte att det kommer se/kännas speciellt lågbudget :)


    Nån som vill hänga med och utbyta lite tips? :)

  • Svar på tråden Budgetbröllop i juli 2013. Nån mer? :)
  • 1337Li­se
    Äldre 13 Mar 19:44
    #61

    Hej alla! Nu ser jag att den här tråden inte är så aktiv längre men jag hoppas på att kunna få lite tips ändå. VI gifter oss augusti och har bjudit 60 personer. VI har en budget på ca 25 000! Och då har vi tänkt bjuda på drink, mat, akohol och dans. Det vi har tänkt från första början är att bjuda på smörgåstårta men nu börjar vi bli oroliga för att det känns snålt och "hafsigt". En bit smörgåstårta trycker man väl i sig på en kvart, vad gör man resterande tid då? =/ Det som är viktigast för oss är att alla har roligt

  • CoG
    Äldre 13 Mar 19:48
    #62

    Fixa knytis/grillfest där ni står för tillbehören och grillar och dom kommer med kött o dricka.
    Funkar ju jättebra på sommaren och blir nog trevligt!

    Skulle det regna kan man ju se till att grillarna står under tak.

    Tror säkert att sånt blir både roligt och trevligt och det behöver inte kosta massor.


    1337Lise skrev 2013-03-13 19:44:07 följande:
    Hej alla! Nu ser jag att den här tråden inte är så aktiv längre men jag hoppas på att kunna få lite tips ändå. VI gifter oss augusti och har bjudit 60 personer. VI har en budget på ca 25 000! Och då har vi tänkt bjuda på drink, mat, akohol och dans. Det vi har tänkt från första början är att bjuda på smörgåstårta men nu börjar vi bli oroliga för att det känns snålt och "hafsigt". En bit smörgåstårta trycker man väl i sig på en kvart, vad gör man resterande tid då? =/ Det som är viktigast för oss är att alla har roligt
  • LadyTe­ague
    Äldre 13 Mar 21:36
    #63

    Vi gifter oss i slutet på juli och har en budget på ca 20.000 och har ca 100(!) gäster.
    Nu har vi lyckats spara in på väldigt mycket utan att det känns för billigt och tråkigt.

    Exempelvis hade jag valt ut en klänning för 2500 kr men blev tipsad om en sida där det var rea, samma klänning kostade till slut 900kr.
    Blivande mannen hittade sin kostym för 1000kr på rea, dock tillkommer ju en del detaljer för båda men smycken och sådant har jag redan, så det fattas bara skor för båda och någon fin tröja till kvällen för mig + lite annat smått för honom.

    Mat lagas troligtvis av en kock vi känner och han gör buffé till alla där budget ligger på ca 5000kr, dricka bjuder vi på till maten och det ska köpas i Danmark för att nästan halvera den kostnaden (blir nog ca 2000-2500 kr för öl, vin och bål).

    Allt i form av dukning utom champagneglas finns i lokalen som vi har bokat så där försvann en del kostnader, där finns även ljusstakar, vaser och liknande. Lokalen i sig kostar 1000 kr och då har jag bokat den i tre dagar.

    Smink, hår och naglar gör jag själv på både mig och tärnan. Min bror är fotograf + att det kommer tre andra fotografer som gäster.

    Vi har två nära vänner som är dj's, varav en håller i musiken på bröllopet och den andra kanske hjälper till med fixet runt omkring ljud och ljus.

    Min mamma har erbjudit sig att fixa tårtorna. 

    Brudbuketten hade jag bara ett önskemål om, och det var små vita rosor (de som går lite åt det gröna hållet) och dessa finns antingen att köpas separat för 25-40kr eller i bukett om tio för knappa 50-lappen. Jag har även tänkt att ha sådana på borden så här blir det en kostnad på knappt 300 för alla blommor. Hoppas bara att butiken kan ta in så många buketter just då!

    Ringarna har vi inte med i budgeten, men vi kom ganska billigt undan där med.

  • texmex
    Äldre 13 Mar 23:00
    #64

    Halloj på er! Här kommer jag i sista laget och ansluter mig för att norpa bra och ekonomiska tips från er med lite mer planering i bagaget ;) Jag fyller 30 år 28/7 vilket medför att vi ska ha fest förstås! Vi har stor trädgård och tanken är att vara där med tält och pynt :) Folk kommer på 30-års-fest lördag 27/7, förberädda på en sjudundrande kväll utan att dom räknat med varken mat eller massa gratis alkohol eller tårta osv! Budget-bröllop blir lättare att uppnå och en riktigt kul grej att vi passar på att gifta oss när alla ändå är bjudna då ;) Tanken är att jag, som alltid är sen, befinner mig hos grannen och "får hjälp med några tappade lösögonfransar" eller liknande.. sen bara "råkar" jag ha på mig drömklänningen (redan köpt) och "levereras" till festen på ryggen av grannens vackra häst, en Nordsvensk :) undrar om det kan förvåna gästerna?? ;) sen bara "råkar" allt flyta på.. Detta bestämdes alltså först idag, att vi skulle gifta oss på min fest, så nu har vi massor att planera och ta tag i! Var börjar vi?! Vad bör vi tänka på?! Vi funderar på lätt mat som grillspett eller annat att grilla på rejäl grill (men ansvarig "kock") samt lite somrigt med sallader och potatissallad bara.. ingen har ju som sagt räknat med att vi ska äta ändå.. även tänkt ha lite fat med bär och druvor, melon och frukt så blir det ännu mer somrigt oavsett väder ;) Kommer finnas vin, bål och öl från oss men som sagt, folk kommer på födelsedagsfest och har även med sig eget.. Min brors fru är makalös på tårtor så hennes verk skulle absolut vara passande om hon vill hjälpa med det.. känner även duktiga amatörfotografer som absolut skulle kunna vara en ide.. förhoppningsvis kommer vi över tält till bra pris och pyntar med lite rislampor och kommer på massa bra billiga alternativ till dekoration ;) Kommer ha en barndomsvän som "tärna" och gubbens barndomsvän blir "best man" sen svägerskan och en annan barndomsvän får vara något av två "värdar" och även hjälpa som "planners" Hit har vi kommit på en dag :p Kom nu med alla tips, tankar och idéer vi kan behöva ;) Kram från lyckliga mig!

  • texmex
    Äldre 13 Mar 23:03
    #65

    Skriver från mobilen så ursäkta att varenda mening sitter ihop men det funkar inte hur många nya stycken jag än gör ;) Glömde dessutom säga att vi inte satt nån summa på vår budget än men vill hålla det så lågt det går ;)

  • eddan
    Äldre 21 Mar 21:43
    #66

    Vi har skickat ut inbjudningarna nu och massor med folk har osat redan :) Vi råkade sätta osa 1 maj trots att bröllopet är 20e juli. Vet inte varför vi tog just det datumet..nåja hade jag tänkt till hade jag väl valt 1 juli eller nåt.Vi har bestämt oss för att ha italiensk/medelhavsbuffé. Vi ska göra det mesta själv.Vi har jäkligt svårt att bestämma oss för efternamn ;) Sambon har ett finskt efternamn som han verkligen ogillar och jag vill inte bli finsk :) Han tar mer än gärna mitt...men Johansson...hur kul är det?     

  • CoG
    Äldre 22 Mar 15:32
    #67

    Du har inget fint släktnamn?


    eddan skrev 2013-03-21 21:43:47 följande:
    Vi har skickat ut inbjudningarna nu och massor med folk har osat redan :) Vi råkade sätta osa 1 maj trots att bröllopet är 20e juli. Vet inte varför vi tog just det datumet..nåja hade jag tänkt till hade jag väl valt 1 juli eller nåt.Vi har bestämt oss för att ha italiensk/medelhavsbuffé. Vi ska göra det mesta själv.Vi har jäkligt svårt att bestämma oss för efternamn ;) Sambon har ett finskt efternamn som han verkligen ogillar och jag vill inte bli finsk :) Han tar mer än gärna mitt...men Johansson...hur kul är det?
  • eddan
    Äldre 26 Mar 22:02
    #68

    Jo jag gillar min pappas efternamn. Wester. Det är fint :) Men sambon är tveksam...

  • Brud 130713
    Äldre 27 Mar 08:51
    #69

    här har vi budget bröllop också :) oooh va roligt texmex vi ska också ha ett överasknings bröllop där gästerna tror att de ska komma på födelsedagsfest Skrattande
    Bor också i villa med stor tomt och ska ha partytält!
    Vi ska dock duka upp bröllopsmiddag i partytältet och stänga så att ingen kan gå in, bjuda på lite välkomst drink på altanen medans man väntar på att alla gästerna anlänt. Men det var en bra ide det där om att du är hos grannen och fixar nåt, för ser nån min klänning så anar de nog nåt Flört
    Klänningen är ju inte beställd än men ska ha nån lite kortare version, som man kan parta med hela natten hihii!
    Vi ska ju redan gifta oss innan gästerna kommer, prästen kommer hem till oss för att viga oss inför 2-4 vittnen och våra 2 barn! Och sedan välkomna alla till vår bröllopsfest!

    Jag är ju också föräldraledig nu så mycket budget har vi inte men 12 000:- - 20 000:- ska vi försöka skrapa ihop, då ska vi bjuda på buffe, alkohol och vill nog också ha cupcakes som nån tidigare nämt här, tycker att det blir så fint för man kan blanda färger och smaker och matcha in de med färgtema osv :D

    Vi ska åka till Tallin här snart så vi tänkte passa på att köpa lite billig vodka ;) har en kompis som ställer upp som fotograf gratis, smink fixar jag själv, fransförlängning gör en kompis det blir gratis eftersom jag gör hennes ;) hon ska även fixa hårförlängning men måste köpa in hår, hon klipper även min sambo och barnen. Maten gör jag nog iaf delvis själv, fast porslinet ska vi hyra!

  • Pyttis
    Äldre 27 Mar 09:09
    #70

    fyndat kläder till sambon nu, byxor och väst för under 500, det gillas, ska bara hitta en snygg skjorta med :)
    vad ska era m2b ha på sig? :)

  • LadyTe­ague
    Äldre 27 Mar 09:46
    #71

    Min blivande hittade byxor och kavaj på dressmann som han gillade, han ville inte ens gå och kolla i någon annan butik. 999 kr kostade det och skjorta ville han ha en oanvänd som fanns hemma, men vi får se om jag tillåter det när han provar allt ihop eller om jag tycker att han ska ha ny, haha.
    Sedan kanske han vill ha en väst också, han ändrar sig lite från dag till dag.
    Skor har jag letat efter på nätet till honom, han gillar en speciell modell som inte har varit på modet på ett tag, men nu hittade jag ett på på dinsko för 500 kr och han blev jätteglad. 

  • Pyttis
    Äldre 27 Mar 09:57
    #72
    LadyTeague skrev 2013-03-27 09:46:35 följande:
    Min blivande hittade byxor och kavaj på dressmann som han gillade, han ville inte ens gå och kolla i någon annan butik. 999 kr kostade det och skjorta ville han ha en oanvänd som fanns hemma, men vi får se om jag tillåter det när han provar allt ihop eller om jag tycker att han ska ha ny, haha.
    Sedan kanske han vill ha en väst också, han ändrar sig lite från dag till dag.
    Skor har jag letat efter på nätet till honom, han gillar en speciell modell som inte har varit på modet på ett tag, men nu hittade jag ett på på dinsko för 500 kr och han blev jätteglad. 
    ja men kul om man hittar nåt man fastnar för på en gång, känns ju smidigt o skönt om det flyter på :)
    haha, samma som här, han hade med en hemma som han sa funka, men det har jag kommit fram till att det inte alls gör. men tror det met var för att spara in lite mer han sa att den funka, men när det andra blev så billigt får han kosta på sig en ny :)
    oh men va kul då, sånt kan ju va svårt annars när man har en spesifik modell man är ute efter
    ingan av oss ska ha några skor alls, ska gå barfota i gräset så vi hade det väldigt lätt haha
  • eddan
    Äldre 2 Apr 22:20
    #73

    Har dressmans kostymer smala byxor? Är lite allergisk mot breda kostymbyxor ;) Vi vill hitta en billig men snygg kostym :) Blir fluga iaf!Jag har skoångest!! Jag är verkligen ingen klacktjej. Lever i converse typ! Vill hitta ett par skor som inte har så hög klack (kan inte gå i klackar) men alla skor med lägre klack ser så tantiga ut :(Vad för typ av klänningar ska ni ha? Om nån har bild vore det superskoj :) Jag och mamma syr min. Vi får se hur det går ;)     

  • LadyTe­ague
    Äldre 3 Apr 10:47
    #74
    eddan skrev 2013-04-02 22:20:01 följande:
    Har dressmans kostymer smala byxor? Är lite allergisk mot breda kostymbyxor ;) Vi vill hitta en billig men snygg kostym :) Blir fluga iaf!Jag har skoångest!! Jag är verkligen ingen klacktjej. Lever i converse typ! Vill hitta ett par skor som inte har så hög klack (kan inte gå i klackar) men alla skor med lägre klack ser så tantiga ut :(Vad för typ av klänningar ska ni ha? Om nån har bild vore det superskoj :) Jag och mamma syr min. Vi får se hur det går ;)     
    Dressmann har kostymer i slim fit. Min blivande ville verkligen inte ha breda byxor, han blev supernörjd med dressmanns slim fit. Han har till och med sagt att han ska gå och köpa ett par till som han får använda innan bröllopet, haha.
    Deras slim fit kavajer sitter också mycket bättre på en smal person.
    Dessa kostymer finns i både ett strechigare tyg och ett utan, enligt både mig och min sambo är byxorna utan strech bäst. För kavaj och byxor utan strech i slim fit-modell tar dem 999 kr.
  • eddan
    Äldre 3 Apr 11:06
    #75

    Tack LadyTeague! :)Blir att åka dit och kolla nån dag då innan studenterna börjar shoppa loss :)Min blivande är lång och smal så låter toppen!   

  • Äldre 3 Apr 11:39
    #76

    Sparar :)

  • eddan
    Äldre 3 Apr 12:51
    #77

    Ni budgetbrudar ;) Vad ska ni ha för ringar?

  • anothe­rplace
    Äldre 14 May 23:32
    #78

    eddan skrev 2013-04-03 12:51:52 följande:Ni budgetbrudar ;) Vad ska ni ha för ringar?Kör med budget, kommer kosta oss runt 15000:- kanske, med 100 gäster, ;) begränsat alkohol å till fest att egen valfri dryck får medtas, kör på middag grillat vildsvin (får köpa för 30:-/kg!!!) potatissallad å lite så :DMin ring är redan hemma och kostade 1016:- är i silver och matchar /samma sort på ett ungefär den jag har som förlovningsring, (också i silver) med en diamant med, så supernöjd med den :)    

Svar på tråden Budgetbröllop i juli 2013. Nån mer? :)