• mirre0­1
    Äldre 11 Sep 15:47
    10312 visningar
    52 svar
    52
    10312

    hur får man ihopp det :S

    nu är det 7 månader kvar tills vi skal säga jag och föreviga vår kärlek, 
    MEN jag blev sjukskriven & utförsökrad förra månaden och förlorade all min inkomst, nu står han fär hela kalaset och vi har INTE mycket pengar kvar efter alla utgifter hyror bil and so on,

    klumpen i magen börjar växa sig större, när jag insåg att det var rätt mycket pengar som skall fram på 6 månader men hur ? bara maten kostar 5500 från catering, vi funderade på egenbuffe men insåga tt de ej går finns ej tillgång till stor kyl & frys,  

    det som behövs i iköp är  2 kostymer ca 2000 kr
    mat 5500
    läsk & bubbelvatten 500 kr
    fika 500 kr
    blommor till buketter 1000 kr (binder själv )
    blommor till dukningen, 150kr
    diverse smink (sminkar mig själv ) 600 kr
    3 skjortot      600kr 
    lokal 2500

    hur tusan ska vi grejja detta
     

  • Svar på tråden hur får man ihopp det :S
  • Sofiii­z
    Äldre 12 Sep 08:38
    #41
    Sofiiiz skrev 2012-09-12 08:37:52 följande:
    Kruxet för dig är ju att du inte har nått val, eftersom du inte kan låna pengar eller arbeta för att få in extrapengar. SÅ det finns inte så många alternativ än att välja bort eller ändra vissa saker om du ens vill ha ett bröllop.

    Som du skriver när du beskriver ditt problem så har ni inte möjlighet att spara ihop pengar till de utgifter ni har. Men ni har redan handlat alkohol osv till festen och skulle "förlora" dessa pengar om det inte blir av.

    Så du måste nog fundera en gång till på vad du kan ge avkall på. Annars blir de ju inget bröllop och då " förlorar" du pengar på de som ni redan har lagt ut pengar för.

    Annars är det ju ingen större mening för oss andra att komma på idéer på hur man kan spara in på utgifterna du radat upp.
    Du skulle kunna sälja alkoholen du köpt in och ha ett lunchbröllop istället för pengarna du får när du säljer den?
  • Äldre 12 Sep 08:54
    #42

    Eller ha bar till självkostnadspris

  • BlomAn­na
    Äldre 12 Sep 09:28
    #43

    JAg har inte läst alla inlägg i tråden men tänker spontant att varför inte skjuta upp bröllopet några månader tills ni kommit bättre på fötter ekonomiskt? Om ni inte betalat en massa grejer som ni inte får tillbaka är kanske det det bästa alternativet så ni slipper göra avkall på saker som är viktiga för er(vilket jag verkligen kan förstå att man inte vill)? Alkoholen tex blir ju inte dålig av att stå hemma hos er ett par månader. 
    Annars kanske ni ska fundera på att ha kuvertavgift istället för presenter? Gissar att de flesta av era gäster vet om er situation och ni kanske kunde be om hjälp till bröllopet istället för presenter. Tex. kanske familj och vänner kan hjälpa till att laga/förvara mat?
    Ett annat alternativ är ju att ni går och gifter ihop med två vittnen och sen har ni bröllopsfesten vid ett senare tillfälle och kanske inte bjuder på mat utan mer plcokmat typ cocktailfest.

    Det finns massvis med lösningar egentligen bara man är beredd att think outside the box.  

  • Äldre 12 Sep 10:10
    #44

    Jag skulle vilja slå ett slag för ett nytt billigt sminkmärke där du kan spara en liten slant:
    http://www.lyko.se/sv/artiklar/varumarken/MIYO/index.html?kb=1&gclid=CIy6sZzKr7ICFegvmAodhzYAQA

    Miyo heter det och det är tänkt att dom ska konkurera med Maybeline, Isadora och H&M's egna märke. Men kvalitén är mycket bättre. Jag har inte testat allt. Men jag köpte foundation, puder, mascara och läppglans. Och vart superimpad! Det finns att köpa även i butik. Jag bor i Västerås och här finns det på butikskedjan Harmoniq. Jag kan varmt rekommendera det, det är minst lika bra som dyrare märken. Det sa även butikspersonalen när jag var där och handlade - att dom var riktigt förvånade över hur ett budgetmärke kunde vara så bra.

    Foundationen täcker bra och smälter ihop med den egna hudtonen, pudret täcker glansiga partier och gör att man ser slät och fin ut. Dom har flera mascaror men jag testade den som heter Massice Lash Attack och den gav mycket bra volym. Läppglansen var neutrala och gav lagom med färg. Hoppas det hjälper dig lite i alla fall  

  • mirre0­1
    Äldre 12 Sep 10:22
    #45

    jo alkoholen har ett bäst före på augusti 2013 och ölen september 2013 och som jag skrev tidigare så kommer det inte gå att skjuta det ett par månader utan då handlar de om 2 år för jag kommer inte tillfriskna på minimun 14 månader 

  • mirre0­1
    Äldre 12 Sep 10:23
    #46

    men råden jag gav om va ju inte hur eller att jag måste ställa in bröllop har redan lyckats fått ned summan med flera tusen så hoppas de löser sej för oss 

  • Äldre 12 Sep 13:36
    #47
    mirre01 skrev 2012-09-12 10:23:44 följande:
    men råden jag gav om va ju inte hur eller att jag måste ställa in bröllop har redan lyckats fått ned summan med flera tusen så hoppas de löser sej för oss 
    Glöm inte att kolla länke vid PTK för 10% är ju mycket pengar vid sjukskrivning =)
  • BlomAn­na
    Äldre 12 Sep 13:41
    #48
    mirre01 skrev 2012-09-12 10:23:44 följande:
    men råden jag gav om va ju inte hur eller att jag måste ställa in bröllop har redan lyckats fått ned summan med flera tusen så hoppas de löser sej för oss 
    Tycker du fått jätte många bra råd om hur du skule kunna sänka kostnaderna mycket men du verkar inte direkt vänligt inställd till några av råden. 
  • mirre0­1
    Äldre 12 Sep 13:56
    #49

    jodå det är jag sen att säga nej det är inte ett alternativ är ju inte att vara otrevlig, och så som jag ser och läser forumet igen så e de inte direkt många förslag många samma, men som jag skrev sist här så har jag tänkt om och lyckats sänka kostnaderna med många tusen kronor tack vare råd jag fått här, 

  • Äldre 12 Sep 14:23
    #50
    mirre01 skrev 2012-09-12 13:56:24 följande:
    jodå det är jag sen att säga nej det är inte ett alternativ är ju inte att vara otrevlig, och så som jag ser och läser forumet igen så e de inte direkt många förslag många samma, men som jag skrev sist här så har jag tänkt om och lyckats sänka kostnaderna med många tusen kronor tack vare råd jag fått här,
  • Äldre 12 Sep 16:14
    #51
    mirre01 skrev 2012-09-11 21:49:25 följande:
    tyg o papper är inget alternativ för mig, 
    Ok då. Försökte bara hjälpa till. Lycka till då.
  • mirre0­1
    Äldre 12 Sep 16:28
    #52

    tack tack verkar lösa sig förhoppningsvis

Svar på tråden hur får man ihopp det :S