• kramen
    Äldre 29 Aug 22:57
    6043 visningar
    25 svar
    25
    6043

    Avgift och ösnkelista!

    Jag kan inte förstå varför man tar ut en kuvertavgift eller har en önskelista på presenter. Nu skriver jag mina och min m2bs åsikter kring ett bröllop. 

    Vi tycker att ta ut en kuvertagift är girigt. Dels för att brudparet inte har "råd" att bjuda gästen på maten, då ska de betala själv ? Men gästerna kanske inte ens tycker om den mat som dom nu har betalt ? Många gånger så kostar den mat som bjuds mindre än kuveravgiften. Vi har fått känslan att gästerna många gånger "täcker" upp lite av brudparets lyxiga dröm som de inte riktigt har råd med. Gästen får inte bestämma var och vilken mat som ska ätas, inte heller vem de ska sitta brevid... Vi tycker att brudparet ska bjuda på den maten som de VILL och har råd till att bjuda sina vänner på.

    Att ha en önskelista passar inte oss, då det känns som att tigga efter presenter. En present är ju valfri och vi tycker att de är som att ställa krav att man helst borde ge något. Vi tycker det är roligt om gästerna får klura lite, det är ju faktiskt våra vänner som KÄNNER oss och vet vad vi TYCKER om så svårt borde inte en present vara om man nu vill ge något.  Och  det är ju tilltåtet att fråga vad brudparet  önskar sig för den som vill ? Du ska vårda din gåva fick vi höra som barn...

    Att gå på bröllop kostar iaf för gäst, kanske semesterdag, nya kläder, resa, barnvakt, boende mm 

    Vill säga att ibland känns det som att kärleken och glädjen över ett bröllop har fastnat i en lyxfälla, alla vill ha mer , men brudparet vill inte betala för kalaset?

    Vi bjuder gärna på "Billigare" mat, enklare kläder och lokal och få vara ärliga mot oss och våra värderingar.  Alla våra vänner ska ha möjligehten att vara med på vårt bröllop.. Ingen är rikare än den som har vänner....

    Men alla är ju olika och detta är våra åsikter. Någon som tycker  liknande ?
     

  • Svar på tråden Avgift och ösnkelista!
  • Äldre 30 Aug 09:26
    #11
    kramen skrev 2012-08-30 09:17:22 följande:
    Vill inte döma någon eller deras val. Jag skrev ner våra åiskter och tankar. Alla får tycka vad dom vill, man måste kunna uttrycka sina egna åiskter ?

    det här är ju ett diskusionsforum

    Jag är av åsikten att man inte behöver uttrycka alla sina åsikter om det kan såra någon annan. Och jag tycker att det är skillnad på att svara i en diskussionstråd där någon frågar vad man tycker om kuvertavgift mot för att själv starta en tråd och skriva att det är girigt med kuvertavgift.


     


    Men det är ju min åsikt och vi har alla rätt att tycka olika.

  • kramen
    Äldre 30 Aug 09:38
    #12
    snowstars skrev 2012-08-30 09:26:11 följande:

    Jag är av åsikten att man inte behöver uttrycka alla sina åsikter om det kan såra någon annan. Och jag tycker att det är skillnad på att svara i en diskussionstråd där någon frågar vad man tycker om kuvertavgift mot för att själv starta en tråd och skriva att det är girigt med kuvertavgift.


     


    Men det är ju min åsikt och vi har alla rätt att tycka olika.


    Varför skulle det såra någon ?   Om man blir sårad av att läsa ett inlägg om vad någon tycker och tänker kanske man inte behöver läsa ?
    Skrev att vi tycker det är girigt... Jag blir inte sårad för att andra vill ha kuvertavgift och/eller önskelista  och tycker att det känns bra.
  • Äldre 30 Aug 10:17
    #13

    Önskelista tycker jag mest är praktiskt, då vet folk vad man saknar, istället för att försöka le när man öppnar den femte brödrosten.


    Angående kuvertavgift så är jag egentligen inget stort fan men samtidigt tycker jag det kan vara helt okej om det görs på "rätt" sätt, dvs att man kanske väljer ett lite billigare alternativ och att kuvertavgiften max täcker matkostnaden för varje gäst, samt att man tar kuvertavgift för att man inte har råd att bjuda annars, inte för att det bara är ett praktiskt sätt att slippa presenter och få tillbaka lite pengar.


    Jag personligen kan bli lite illamående när brudparet låter gästerna bekosta deras stora bröllopsfantasi, 30000 krs klänning och middag på slott med en kuvertavgift på 800 kr etc. Att få ett sagobröllop är inte en rättighet och ibland får man anpassa sig efter ekonomi och praktiska förhållanden..


     

  • Äldre 30 Aug 10:29
    #14
    kramen skrev 2012-08-30 09:38:39 följande:
    Varför skulle det såra någon ? Om man blir sårad av att läsa ett inlägg om vad någon tycker och tänker kanske man inte behöver läsa ?
    Skrev att vi tycker det är girigt... Jag blir inte sårad för att andra vill ha kuvertavgift och/eller önskelista och tycker att det känns bra.

    Om jag planerade ett bröllop och skulle ha kuvertavgift skulle jag bli jätteledsen av din trådstart, ja. Det beror på att du börjar med att säga att den som planerar ett sådant bröllop är girig och går vidare med att säga att alla som tar kuvertavgift tar betalt för mer än maten (och det stämmer inte så vitt jag förstår). Och att någon annan vill ha något som ni inte vill ha är väl knappast något man kan bli sårad över. Om någon skulle starta en tråd och skriva att alla som har en viss typ av klänning är snobbar skulle jag bli ledsen om jag ville ha den klänningen också. Men jag kanske är känslig.


     


    Jag är för övrigt inte jätteför kuvertavgift. I vissa kretsar är det vanligt och där funkar det. Jag skulle inte kunna ha det på mitt bröllop eftersom ingen i min bekantskapskrets har hört talas om det ens. Men som sagt, i kretsar där det funkar tycker jag inte att det är något problem. Önskelista däremot tycker jag bara är praktiskt.

  • Äldre 30 Aug 10:31
    #15
    Sara 120707 skrev 2012-08-30 10:17:25 följande:

    Önskelista tycker jag mest är praktiskt, då vet folk vad man saknar, istället för att försöka le när man öppnar den femte brödrosten.


    Jag personligen kan bli lite illamående när brudparet låter gästerna bekosta deras stora bröllopsfantasi, 30000 krs klänning och middag på slott med en kuvertavgift på 800 kr etc. Att få ett sagobröllop är inte en rättighet och ibland får man anpassa sig efter ekonomi och praktiska förhållanden..


     


    Aah, de här två styckena sammanfattar precis vad jag känner i frågan. Well spoken!
  • kramen
    Äldre 30 Aug 10:43
    #16
    snowstars skrev 2012-08-30 10:29:39 följande:

    Om jag planerade ett bröllop och skulle ha kuvertavgift skulle jag bli jätteledsen av din trådstart, ja. Det beror på att du börjar med att säga att den som planerar ett sådant bröllop är girig och går vidare med att säga att alla som tar kuvertavgift tar betalt för mer än maten (och det stämmer inte så vitt jag förstår). Och att någon annan vill ha något som ni inte vill ha är väl knappast något man kan bli sårad över. Om någon skulle starta en tråd och skriva att alla som har en viss typ av klänning är snobbar skulle jag bli ledsen om jag ville ha den klänningen också. Men jag kanske är känslig.


     


    Jag är för övrigt inte jätteför kuvertavgift. I vissa kretsar är det vanligt och där funkar det. Jag skulle inte kunna ha det på mitt bröllop eftersom ingen i min bekantskapskrets har hört talas om det ens. Men som sagt, i kretsar där det funkar tycker jag inte att det är något problem. Önskelista däremot tycker jag bara är praktiskt.


    Jag skrev skrev inte att den personen som planerar m kuvertavgift är girig utan att  vi tycker är är girigt, Stor skillnad på att påstå att någon är girig än att skriva vad vi tycker är girigt. JAg skrev inte att ALLA ta mer betalt för maten , utan att många ggr kan det vara så....

    Om du hade skrivit en tråd med min klänning och tyckt att den såg snobbig ut så skulle jag inte bli sårad, alla tycker olika och alla gillar inte samma sak. Man måste få skriva sina åsikter och tankar utan att man dömer andra personer.

    Jag startade tråden för att höra folks åsikter och kanske ändra min åsikt kring detta,,, men då måste ju alla få skriva vad dom vill ? 
  • kramen
    Äldre 30 Aug 10:49
    #17
    Sara 120707 skrev 2012-08-30 10:17:25 följande:

    Önskelista tycker jag mest är praktiskt, då vet folk vad man saknar, istället för att försöka le när man öppnar den femte brödrosten.


    Angående kuvertavgift så är jag egentligen inget stort fan men samtidigt tycker jag det kan vara helt okej om det görs på "rätt" sätt, dvs att man kanske väljer ett lite billigare alternativ och att kuvertavgiften max täcker matkostnaden för varje gäst, samt att man tar kuvertavgift för att man inte har råd att bjuda annars, inte för att det bara är ett praktiskt sätt att slippa presenter och få tillbaka lite pengar.


    Jag personligen kan bli lite illamående när brudparet låter gästerna bekosta deras stora bröllopsfantasi, 30000 krs klänning och middag på slott med en kuvertavgift på 800 kr etc. Att få ett sagobröllop är inte en rättighet och ibland får man anpassa sig efter ekonomi och praktiska förhållanden..


     


    Kan hålla med om att det inte är kul m 5st brödrosar men jag känner att det inte blir ett problem då våra gäster känner oss rätt bra och vet vad vi har och inte... de bröllop jag har varit på var presentkort populärt, samt de porslin brudparet samlar på... bra presentval tycker jag :)
  • Äldre 30 Aug 11:02
    #18
    kramen skrev 2012-08-30 10:49:32 följande:
    Kan hålla med om att det inte är kul m 5st brödrosar men jag känner att det inte blir ett problem då våra gäster känner oss rätt bra och vet vad vi har och inte... de bröllop jag har varit på var presentkort populärt, samt de porslin brudparet samlar på... bra presentval tycker jag :)

    Det beror ju till stor del på vad man har för relation till de människor man bjuder. Bara för att man inte vet vilket porslin brudparet samlar på så behöver det ju inte betyda att man inte värderar relationen man har.


    Jag tror inte särskilt många av våra gäster har en aning om vad vi saknar i vårt hushåll och eftersom vi har i princip allt vi behöver så valde vi att skriva att för de som gärna ville ge en gåva så skulle ett bidrag till bröllopsresan vara något vi skulle uppskatta. Det var vad vi behövde och nu ska vi åka på bröllopsresa till egypten i vinter


    Jag har läst om en del som har fått presentkort på resebyråer men de har fått småsummor på olika resebyråer vilket har gjort situationen helt praktiskt ohållbar vilket jag kan tycka är väldigt synd när gästerna faktiskt har gett något men man kan inte använda det.

  • Äldre 30 Aug 11:04
    #19

    Jag håller både med och inte.


    Jag är emot kuvertavgift, tycker man får anpassa bröllopet efter plånboken. Skulle kännas väldigt fel att bjuda in släkt och vänner för att sen begära pengar för att dom ska få komma.


     


    Ang. önskelista håller jag inte med dig TS. Att ha en önskelista underlättar oerhört för gästerna, samtidigt innebär inte ÖNSKElista att man tvingar någon att köpa present.


    Vi kommer inte skicka ut nån önskelista, däremot kommer mamma och svärmor (som man ska OSA till) ha en önskelista så dom kan berätta va vi vill ha om någon frågar.

  • Äldre 30 Aug 11:24
    #20
    kramen skrev 2012-08-30 10:43:29 följande:
    Jag skrev skrev inte att den personen som planerar m kuvertavgift är girig utan att vi tycker är är girigt, Stor skillnad på att påstå att någon är girig än att skriva vad vi tycker är girigt. JAg skrev inte att ALLA ta mer betalt för maten , utan att många ggr kan det vara så....

    Om du hade skrivit en tråd med min klänning och tyckt att den såg snobbig ut så skulle jag inte bli sårad, alla tycker olika och alla gillar inte samma sak. Man måste få skriva sina åsikter och tankar utan att man dömer andra personer.

    Jag startade tråden för att höra folks åsikter och kanske ändra min åsikt kring detta,,, men då måste ju alla få skriva vad dom vill ?

    Okej, vi får helt enkelt agree to disagree. Jag tycker helt enkelt inte att man startar en tråd om någon annans klänning och skriver att man tycker den är snobbig, ful etc.


     


    Med det menar jag inte att jag tycker att det är fel att starta den här tråden och att alla inte får skriva vad de vill. Men man får ju räkna med reaktioner på det man skriver. Ska inte ta över tråden mer med mina tankar utan lämna plats så det går att diskutera kuvertavgift och önskelista.

  • Äldre 30 Aug 12:24
    #21

    Jag ar lite mittimellan har... Personligen skulle jag inte anvanda mig av kuveravgift, for det kanns inte ratt for mig.  Jag tror att kuvertavgift ar en valdigt svensk grej, har vanner runt om i varlden och ingen har hort talas om att man tar betalt for ett brollop och nar jag har berattat om kuvertagvift till brollop blir dem flesta ganska sa chockade - det kostar ju ofta anda for gasten att komma.
    Har sjalv blivit bjuden pa ett brollop dar det var kuvertavgift och jag blev mindre imponerad, eftersom jag visste att brudparet redan hade det bra stallt ekonomiskt och da tycker jag det ar helt fel. Men om jag visste att det var for vanner som har en mindre ekonomi och att dem redan jobbat hart for sitt brollop, da skulle jag inte ha ett dugg emot att hjalpa till att fa fira deras speciella dag tillsammans med dem, jag skulle gladeligen betala for det. For det viktigaste med brollop ar ju inte vad det kostar for paret eller for dig som gast, eller dem presenter man far eller ger - utan att fa vara med och fira karleken!

    Onskelista ar val mer av en praktisk sak och en guide - inte ett maste. Jag tycker det ar helt ok att onska sig pengar till brollopsresa eller en lista som haller sig inom realistiska ekonomiska ramar som reflekterar paret och deras gaster. Det kan vara valdigt bra att ha den som en riktlinje. Det ar inte alltid alla gaster kanner brudparet sa val, moster Hilda kanske inte har koll pa vilken stil och smak paret har, hon kanske aldrig vart hem till dem for att de bor pa olika orter, men hon vill inte ringa och fraga paret eller deras foraldrar, sa darfor gar och koper en brun och orangerutig dyr pläd att ha pa soffan for den tycker hon ar fin, utan att veta att parets soffa inte alls gar ihop med brunt och orange osv... Da ar det en bortkastad present och moster Hilda har spenderat sina pengar pa nagot som paret inte far anvanding for, da ar det val battre att ha en guide sa att man inte kastar sina pengar i sjon sa att saga.

  • Äldre 30 Aug 13:26
    #22
    #15
    Sara 120707 skrev 2012-08-30 10:17:25 följande:

    Önskelista tycker jag mest är praktiskt, då vet folk vad man saknar, istället för att försöka le när man öppnar den femte brödrosten.


    Jag personligen kan bli lite illamående när brudparet låter gästerna bekosta deras stora bröllopsfantasi, 30000 krs klänning och middag på slott med en kuvertavgift på 800 kr etc. Att få ett sagobröllop är inte en rättighet och ibland får man anpassa sig efter ekonomi och praktiska förhållanden..


    niriel skrev 2012-08-30 10:31:49 följande:


    Aah, de här två styckena sammanfattar precis vad jag känner i frågan. Well spoken!

    Exakt min mening, jag skulle aldrig komma på tanken att ta ut kuvertavgift av dem som jag bjudit in, vare sig det gäller en middag hemma, en födelsedag, ett bröllop eller vad det än är, de är ju inbjudna. Vi bjuder in till vårt bröllop, med betoning på bjuder, och de har inte valt att betala vår fest.
    Dessutom innebär det redan en del kostander att gå på vårt bröllop, då de flesta kommer behöva resa.

    Önskelista ser jag dock inget fel med, vi kommer dock inte att skicka ut någon men vår toastmaster kommer meddela att vi önskar oss bidrag till en bröllopsresa, om någon skulle fråga


     


     

  • CJIGBG
    Äldre 30 Aug 19:42
    #23
    Juli2013 skrev 2012-08-30 13:26:54 följande:
    #15
    Aah, de här två styckena sammanfattar precis vad jag känner i frågan. Well spoken!

    Exakt min mening, jag skulle aldrig komma på tanken att ta ut kuvertavgift av dem som jag bjudit in, vare sig det gäller en middag hemma, en födelsedag, ett bröllop eller vad det än är, de är ju inbjudna. Vi bjuder in till vårt bröllop, med betoning på bjuder, och de har inte valt att betala vår fest.
    Dessutom innebär det redan en del kostander att gå på vårt bröllop, då de flesta kommer behöva resa.

    Önskelista ser jag dock inget fel med, vi kommer dock inte att skicka ut någon men vår toastmaster kommer meddela att vi önskar oss bidrag till en bröllopsresa, om någon skulle fråga


     


     


    Jag tror i och för sig också att det beror mycket på vilken bekantskapskrets man umgås i också.

    Som exempel är jag är doktorand och och på exempelvis disputationsfester så är det i alla fall inom min fakultet endast ett fåtal inbjudna som verkligen blir "bjudna" (Exempelvis handledare med fru, opponent, vissa speciellt "utvalda" man vill förära lite extra) övriga betalar kuvertavgift, inga konstigheter med det.

    Eller när någon i umgängeskretsen fyller år och bjuder på fest så är det vanliga att man säger "hej du, säg till vad jag ska ta med!"  Alternativt att den som "lånar ut sin bostad för kalaset" handlar och planerar men summan splittas på alla som kommer.

    Vi valde på vårt bröllop att inte ha kuvertavgift men fick väldigt många förundrande frågor från i synnerhet "min sida och vänskapskrets" med kommentarer som  "men vad tusan, inte ska väl NI stå för allt själva!?!? Hur ska VI bidra då?"

    Så nog är det olika alltid
  • Äldre 30 Aug 19:47
    #24
    CJIGBG skrev 2012-08-30 19:42:40 följande:
    Vi valde på vårt bröllop att inte ha kuvertavgift men fick väldigt många förundrande frågor från i synnerhet "min sida och vänskapskrets" med kommentarer som  "men vad tusan, inte ska väl NI stå för allt själva!?!? Hur ska VI bidra då?"

    Så nog är det olika alltid
    Så är det för oss också. Vi valde att ha kuvertavgift och vi tyckte att vi tog i och pressade verkligen gränsen gällande den, men fick höra av andra att "Men, får vi allt det där för den lilla summan?" och "Men, ska ni inte ta mer i kuvertavgift?" samt "Självklart ska vi betala maten själva, det ska absolut inte ni behöva göra!" osv. För oss och de i vår närheten är det mer en regel än ett undantag.

    Där är det nog väldigt olika i olika kretsar som sagt.
  • Kottha­re
    Äldre 31 Aug 22:02
    #25

    Håller med till 100%. Har man inte råd får man spara eller dra ner på ambitionerna. 

Svar på tråden Avgift och ösnkelista!