Inlägg från: Daludd |Visa alla inlägg
  • Daludd

    Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

    Hej!

    Jag och min blivande gifter oss om 7 veckor nu och håller som bäst på att välja ut mat och vin på stället vi har valt - Parc la Reine i Göteborg. De har genomgående goda referenser på både mat och service och fin lokal, rimliga priser på maten tycker vi och så vidare.

    MEN, vi har nu börjat kolla upp alkoholen på stället och deras vinlista. Vi ska givetvis förhandla med kvinnan som har stället, men vill höra oss för lite om vad som är rimligt?

    De vill ha 285 kr flaskan, för ett mousserande som vi kollar upp på systemet (beställningsvara) kostar 51 jävla kronor. Ursäkta min svordom, men vad är det för skitvin man vill servera - för det första - för det andra, hur stort procentuellt påslag kan man med att ta egentligen?

    Det är inte ens cava-kvalitet (ca 70) som festvåningen vill ta nästan 300 kronor för. I min värld är det rimligt med det dubbla priset någonstans, kanske lite mer, men absolut inte närmare 560 % påslag på priset!!! Det är ju helt sjukt!

    Vi känner oss skitledsna. 300 % påslag hade varit gränsen tycker jag verkligen. Vi är skitledsna för det jäkla skitmousserandet som erbjuds också. Jag fattar att personal och lokal kostar osv - men vi kommer alltså betala närmare 70.000 denna kväll och det känns ju sjukt att de ska ta sån marginal på alkoholen att vi ska behöva dricka något som törley när vi verkligen bryr oss om detta. (Jag försöker inte förolämpa någon nu, men vi tycker speciellt mycket om just champagne och mousserande och känner verkligen skillnad på chapel hill och cava och flaskor närmare 100-lappen)

    Vad är rimligt? Vad har ni betalat på era festvåningar? Någon som jobbar med detta, vad tar ni på ert ställe?

    Vi ska prata med ägaren, men vill ha lite på benen. 285 kr flaskan för ett mousserande för 51 kronor.... Vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -
  • Daludd

    Självklart är påslaget stort, men har själv aldrig sett ett så sjukt påslag som 560% på lågkvalitetsalkohol. T.ex. ser jag aldrig rödvin som kostar 50 kr flaskan säljas för 300 spänn på restaurang... Snarare 90-kronorsflaskorna då. Men tack för inputen! Hotell upplever jag dock som dyrare än restauranger - och små flaskor är ju alltid dyrare än stora.

    Fler som har erfarenheter? 

  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 21:40:41 följande:

    Jag vet inte exakt vilka regler som gäller för hur mycket/hur litet påslag krogar får göra men även om 285 verkar vara lite i överkant så tycker jag inte att det låter helt ur proportion till vad krogar tar, typ 200 kr för en flaska blue nun som ligger i ungefär samma prisklass.


    Angående påslaget så får du ju tänka på att restaurangen köper in till systempris men sen momsar de 25% när de säljer.


    -> 285*0,75 = 213,75 så påslaget är ju här 100*(213,75 - 55)/55 = 289 %


    Hm, lite som jag sa då - att det känns som att det är i överkant - för de där 80 kronorna eller däromkring, om det nu är 60 eller så - gör ju stor stor skillnad per person liksom... när man är så många :)

    Din uträkning är mycket bättre och noggrannare, man ser lättare vad de tjänar på varje flaska... Tror ni man har en förhandlingsmöjlighet på detta? Det känns ändå som om man borde kunna ta ner det där påslaget ett par snäpp när man är 80 personer.
    Jag tror jag är främst chockad över ett så stort påslag på ett sånt kasst mousserande vin. De dyrare har inte lika stort påslag nämligen! Vet inte om jag köper att det är motiverat. Det blir ju på något sätt meningslöst att välja det som kostar 285 kr flaskan (51 kr systemet) när det för 295 kr flaskan ligger på nästan 80 kr på systemet. 
  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 21:56:05 följande:

    Bör tilläggas är att påslaget brukar proportionellt minska för dyrare viner så tar ni er upp till ett hundrakronorsbubbel så kanske priset hamnar på 350-400 kr flaskan.


    En av anledningarna att det är så dyrt är ju också att krogarna inte har mycket vinstmarginal på maten utan den största vinstmarginalen kan de lägga på alkoholen, något som inte blir så illa när man går ut själv men märks betydligt när man ska köpa till stora sällskap.


    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.

    De bättre flaskorna kostar 800-900 kronor på stället. 
  • Daludd
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.

    De bättre flaskorna kostar 800-900 kronor på stället. 
    (det jag ville säga med det sista var alltså att det verkligen inte finns med på kartan ;D)
  • Daludd

    Vad tror du om möjligheten att förhandla ner priset? Är man en idiot som framstår som snål och jävlig om man försöker? För mig är det mer principiellt nästan, att det ska vara rimligt. Blir förbannad av att påslaget är enormt på billig skit liksom ;) Vi kommer att ta cava antagligen, även om vi skulle vilja ha typ crémant de bourgogne (ett för 99). Framstår man som ett arsle om man frågar om man t.ex kan köpa in den (99 istället för 77 kronor) och ta 300 för den?

    Jag vill verkligen inte framstå som en person som inte tycker att folk ska få förtjänst för sitt arbete, men vill samtidigt få ett bra pris liksom. Vill inte betala omotiverade överpriser utan hitta den gyllene medelvägen! 

  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:07:47 följande:

    Min bartender man informerar mig nu om att de tar 330 kr för asti och 695 för mumm(champagne)


    så att få ner priserna lite tror jag inte är orimligt, kan ju inte skada att försöka. Kolla runt på andra restauranger vad de tar för exakt samma drycker och få lite perspektiv på det.


    Ska göra det!
    Får nog ta med i beräkningen att man dock oftast inte köper in 40-50 flaskor på restaurang - det känns som att det är där det sitter. Klart man kan betala 300 spänn för en flaska när man är två, men om man ska ha till 80 pers vill man ju få pruta. 
  • Daludd
    Chicita skrev 2012-08-18 22:16:11 följande:
    Jag tror inte att dom får förhandla på alkoholhaltig dryck över huvud taget faktiskt.
    Det man kan förhandla på är priset på kuverten. För då kan dom rabattera maten, utan att sänka priset på alkoholen.
    Jag vet att det är så vi gör när vi gör dansweekendpaket på hotellet i alla fall.
    Vi sänker först priset på rummen (alltså vinstmarginalen) sen på entrébiljetterna och så på maten och slår ihop det till ett paket där inte priset på dom olika delarna redovisas för gästerna.
    Men alkoholen sänks aldrig.

    Jag har läst någonstans att det är olagligt att sänka priset på alkohol, för då kan det räknas som otillåten konkurrens och att restaurangen vill ha en högre halt alkoholpåverkade människor.
    Vilket kan innebära indraget alkoholtillstånd om det händer fler gånger.
    Men jag minns inte vart jag läst det så jag kan inte hänvisa till någon källa... 
    Vi får lägga fram det så att om vi köper två glas brudskål, ett glas till förrätten och två till huvudrätten så kan de dra av si och så många kronor per kuvert kanske då, ner till jämn summa typ. Kan ju räkna ut vad detta skulle kosta per person och se totalpriset på kuvertet och föreslå att det sänks med X kronor eller så. Vi kommer också vara 20 pers fler än de bokade in oss för så de får ju mer än de tänkt av den anledningen också. Det kräver ju inte direkt mer personal.

    Jag känner mig förbannad på att skillnaden mellan det billigaste skitvinet och de lite bättre är så liten i pris. Det stör mig verkligen. Hade känts bättre om påslaget var procentuellt jämnt fördelat någorlunda, så att man faktiskt hade kunnat välja ett medelprisvin och känna att det kändes okej. Enda gången det känns okej nu är ju om man tar champagnen liksom, men det funkar inte för oss, det är för dyrt.
  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:21:24 följande:

    Nu får du först reda ut det lite för mig.


    Den för 285 var en törley?


    Vad var inköpspriset på den för 800-900?


    Vilken kostar 99?


    Vilken kostar 77?


    Som jag sa innan kolla runt på lite olika restauranger det är ju bara att stega in och artigt be att få kika på deras dryckesmeny så får du lite mer kött på benen inför en eventuell förhandling. När du sen kommit fram till vad som känns rimligt i förhållande så skadar det ju inte att försöka. Ska ni ha vin till maten och så också?


    300 kr inköp 99 leder till en vinstmarginal på 125 kr ca 126% påslag, det tror jag du får svårt att få igenom men kanske ett 200% påslag? Det ger 396 kr


     


    Förlåt, snurrigt ;)

    Nej den för 285 är Schloss Rheinach Trocken, 51 kr flaskan på systemet för privatperson iaf. (Jag vet inte hur det där fungerar)

    Den för 295 kr är Marrqués de Monistrol, Brut Reserva (alltså cava) med rimligare prisbild, 77 kronor på systemet.

    Den som de inte har, men som vi tycker mycket om att dricka privat heter Geisweiler monopole crémant de bourgogne och kostar 98 kronor flaskan på systemet - funderar på om man kanske kan få den med rimligare påslag.

    200 % tycker jag vore bra att sikta på. Vi ska ha brudskål, vin till förrätt och så några glas vin till huvudrätt. Vi kommer lägga ca 30.000 kr på alkoholen totalt räknar vi med, men tar gärna ner det till 26 tkr liksom, just nu är varje tusenlapp ändå en tusenlapp...
  • Daludd
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:22:51 följande:
    Eftersom jag vickat som mattelärare måste jag protestera!

    Pris utan moms * 1.25 = pris med moms
    Pris med moms * 0,8 = pris utan moms

    Så det blir (285*0,8 - 55)/55 ~= 314% 
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.
    En stor stark på krogen kostar allt mellan 50-80 spänn beroende på stället. Ölen köpt in på 30litersfat och kostar säkert inte mer än nån tia per glas. En flasköl som kostar 15 spänn på bolaget går för 45-60 spänn. Krogarna får ta precis vilka priser de vill. De enda regler som finns är att ingen får sälja alkohol till lägre pris än systempris oavsett om man köpt in det billigare ifrån leverantör. Att bara sälja mat ger ingen lönsamhet, det är alkoholen som gör att såna där ställen kan finnas. 
    Såg detta också, funderade på om jag blivit knäpp - men insåg att vi räknade ut olika saker tror jag - påslag och vinst. En viss skillnad :)
  • Daludd
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:31:41 följande:
    :) Företag kvittar dessutom ingående mot utgående moms (för det är moms även på alkoholen som försäljs på krogen), så det är mer rättvist att faktiskt jämföra de direkta försäljningspriserna rakt av. Så TS är nog ganska rätt ute i sina procentsatser.

    ---

    Jag tror man måste se krogenpriser och systempriser som helt olika saker. Om man väljer att lägga ut sin bröllopsfest på entreprenad så är ju priset den stora baksidan. Man jämför ju inte direkt priset på varmrätten med vad  det kostar att köpa varje ingrediens på ICA, även om förfiningen är svår att se när det kommer till alkohol som bara ska serveras. Men det är ju lite gungor och karuseller med det där. Man lockar med bra priser på mat och service och så hämtar man hem det på spriten.
    Jag tycker inte heller att man kan jämföra naturligtvis - men jag räknar ut procenten (eller försöker iaf med mitt Godkänt i matte B :D) för att se om det känns som ett "rimligt" påslag eller helt bananas. Anser fortfarande att 285 för 51 kronors flaskan är helt absurd, men hade tyckt att en 88 kronors flaska för samma pris hade varit med "rimligt". Det är ju en magkänsla liksom. 
    Jag tycker också det är skillnad på restaurang och mycket stora sällskap eftersom de helt naturligt tjänar enormt mycket mer på ett jättesällskap.

    Försöker febrilt hitta någon rimlighetsmätare och tror jag landar på 250 % någonstans i min mage men vill veta vad andra tycker såklart :) 
  • Daludd

    Momsen är  25 % både in och ut på alkohol. Livsmedel har lägre moms, 12 %, men dit hör inte alkohol.

    Moms in- och ut är en annan sak. Man betalar in moms till skatteverket för det man tjänar, alltså momsen som kunden betalar mig. Men jag betalar ju också som företag moms på det jag köper in. Ofta kvittar man detta rakt av och kan i princip räkna bort den då det blir plus minus noll, lite förenklat.

  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:53:14 följande:

    347%


    206%


    Är prispåslagen på dessa, så 250% är nog inte orimligt att räkna med.


    Det är möjlligt att du har mer spelrum om du ber dem ta in en speciell sort till er.


    Angående prispåslag och vinst etc så spelar det inte jättestor roll exakt hur man räknar det sålänge man räknar likadant på alla viner.


    TS metod var däremot inte räknad för ett prispåslag eftersom hon inte drog av grundpriset.


    räknar du med 250 % på ditt 99 kr vin så borde du hamna på 433


    räknar du med 200 % på det får du 371


    Så kanske räkna 400 kr per flaska?


    Ja! toppen, ska se vad som ryms i budget också, men oavsett vad vi väljer känns det gött o få ordentliga jämförelsepriser o möjlighet o räkna ut dom. Jag tog som sagt inte bort inköpspriset nej ;) Det var klantigt, men nu har jag alla möjligheter o få bra priser på bra viner hoppas jag. Ska räkna ut det ordentligt i kuvert och försöka pruta på dessa istället. Hoppas då bara att det itne ska påverka maten något negativt som vi märker av.
  • Daludd
    J2012 skrev 2012-08-19 00:41:53 följande:
    Varför tar ni inte bara det som kostar 10 kr mer/ flaska och är lite bättre kvalitet? Bara för att det ena kostar 50kr och det andra 70 kr på systemet betyder ju inte att det är samma skillnad i inköpspris för festvåningen, de har ju sina leverantörer. 
    Vi betalade 400kr/flaska vin och mousserande på restaurangen (ca 70kr på systemet). Det är klart att det är mycket pengar, men eftersom jag har vänner som är restaurangchefer så vet jag hur otroligt lite det blir kvar efter att hyra, löner osv har betalts, och då känns det ändå lite vettigare. Tråkigt att ni upptäcker detta så sent i planeringen, men om priset på maten är bra så kanske ni ska fokusera på det. Räkna ut vad det kostar per kuvert istället för att haka upp er på vad det kostar per flaska, så kanske det känns mer ok. 
    Självklart gör vi det om vi tänker att vi bara har A eller B att välja på, men nu försöker jag tänka lite längre än så!
    Det är ingen katastrof eller sent upptäckt eller så - det är bara överdrivet påslag på den billigare flaskan, och, på vissa andra vin osv. också ganska omotiverat påslag.

    Självklart försöker jag få ett rimligare pris om jag kan det, vad är det som är konstigt? Jag frågar också efter rimlighetsgränsen för jag vill som sagt inte att de INTE ska tjäna några pengar, jag vill bara inte betala väldigt mycket för väldigt lite.

    Och vi har som sagt redan planerat förhandla priset på kuvertet nedåt. :) 
  • Daludd
    TheD skrev 2012-08-19 19:43:40 följande:
    Så konstigt är det egentligen inte... Med tanke på att ett glas vin på restaurant kan kosta lika mycket som en flaska på systemet.

    Bubblet på vårat bröllop kostade 60:- glaset. Per flaska serveras sex glas. För de 60:- plus kanske någon krona så får man ´bubbel på systemet. Så...inget konstigt alls :)
    Nja, konstigt är det kanske inte, men tycker ändå det är helt hutlöst för så kasst bubbel. Det blir som jag upptäckt och som flera påpekat rimligare ju finare viner man väljer. 
  • Daludd
    J2012 skrev 2012-08-19 21:56:47 följande:
    Ok, jag är nog bara lite förvirrand ang vad det är ni tycker att är det största problemet: att ni inte gillar valet av mousserande eller om det är priset som är för högt. Jag menar, är det ett skitvin vill man ju inte servera det oavsett hur billigt det är :). Men om det andra förslaget är bättre så är det väl bara att välja det eller fråga om ni kan beställa in något annat och inte haka upp er för mycket på att de har den dålig smaken att köpa in ett budgetvin. Som så många redan påpekat är det nog svårt att pruta ner priset på vinet, däremot borde ni kunna få något bättre.
    Jag har aldrig påstått att jag tycker det är konstigt, tvärtom så är det ju jätteviktigt att man inte känner att man "kastar pengar i sjön"!
    Det var nog en blandning av det extremt billiga skitvinet och det enorma påslaget på samma vin. Det blir rimligare med det bättre mousserande, även om jag gärna försöker ta ner det lite.

    Jag tror jag kände mig chockad över hur man KAN MED att ta sånt påslag på skitvin ;) 
  • Daludd
    BodyMindSoul skrev 2012-08-24 20:23:45 följande:
    Har inte orkat läsa allt i denna tråd, men det är verkligen inget konstigt. Du har med all säkerhet samma påslag på dina blommor och maten etc, det kostar att driva företag.....
    hade jag haft samma påslag på maten hade jag aldrig bokat stället, det har de verkligen inte ;) Därav stort påslag på alkoholen - de tjänar inte speciellt mycket på maten. 

    Vi har valt det dyrare mousserande och det känns mer värt och rimligt. Även vinet har rimligt påslag, det var det billigaste mousserande som var lite över gränsen tyckte vi.

    Har varit där och gått igenom kostnaderna och allt känns bra. De är hur bra som helst, otroligt proffsiga. Hjälpte oss att få ned kostnaden på bröllopstårtan och dekorationer. Toppen toppen!

    Har lärt mig att påslaget minskar med dyrare viner, så det var väl bra att starta den här tråden! Nu får vi betala lite mer men får också valuta för pengarna. Perfekt. 
Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -