• Daludd

    Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

    Hej!

    Jag och min blivande gifter oss om 7 veckor nu och håller som bäst på att välja ut mat och vin på stället vi har valt - Parc la Reine i Göteborg. De har genomgående goda referenser på både mat och service och fin lokal, rimliga priser på maten tycker vi och så vidare.

    MEN, vi har nu börjat kolla upp alkoholen på stället och deras vinlista. Vi ska givetvis förhandla med kvinnan som har stället, men vill höra oss för lite om vad som är rimligt?

    De vill ha 285 kr flaskan, för ett mousserande som vi kollar upp på systemet (beställningsvara) kostar 51 jävla kronor. Ursäkta min svordom, men vad är det för skitvin man vill servera - för det första - för det andra, hur stort procentuellt påslag kan man med att ta egentligen?

    Det är inte ens cava-kvalitet (ca 70) som festvåningen vill ta nästan 300 kronor för. I min värld är det rimligt med det dubbla priset någonstans, kanske lite mer, men absolut inte närmare 560 % påslag på priset!!! Det är ju helt sjukt!

    Vi känner oss skitledsna. 300 % påslag hade varit gränsen tycker jag verkligen. Vi är skitledsna för det jäkla skitmousserandet som erbjuds också. Jag fattar att personal och lokal kostar osv - men vi kommer alltså betala närmare 70.000 denna kväll och det känns ju sjukt att de ska ta sån marginal på alkoholen att vi ska behöva dricka något som törley när vi verkligen bryr oss om detta. (Jag försöker inte förolämpa någon nu, men vi tycker speciellt mycket om just champagne och mousserande och känner verkligen skillnad på chapel hill och cava och flaskor närmare 100-lappen)

    Vad är rimligt? Vad har ni betalat på era festvåningar? Någon som jobbar med detta, vad tar ni på ert ställe?

    Vi ska prata med ägaren, men vill ha lite på benen. 285 kr flaskan för ett mousserande för 51 kronor.... Vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -
  • Sara 120707
    Daludd skrev 2012-08-18 22:25:00 följande:
    Förlåt, snurrigt ;)

    Nej den för 285 är Schloss Rheinach Trocken, 51 kr flaskan på systemet för privatperson iaf. (Jag vet inte hur det där fungerar)

    Den för 295 kr är Marrqués de Monistrol, Brut Reserva (alltså cava) med rimligare prisbild, 77 kronor på systemet.

    Den som de inte har, men som vi tycker mycket om att dricka privat heter Geisweiler monopole crémant de bourgogne och kostar 98 kronor flaskan på systemet - funderar på om man kanske kan få den med rimligare påslag.

    200 % tycker jag vore bra att sikta på. Vi ska ha brudskål, vin till förrätt och så några glas vin till huvudrätt. Vi kommer lägga ca 30.000 kr på alkoholen totalt räknar vi med, men tar gärna ner det till 26 tkr liksom, just nu är varje tusenlapp ändå en tusenlapp...

    347%


    206%


    Är prispåslagen på dessa, så 250% är nog inte orimligt att räkna med.


    Det är möjlligt att du har mer spelrum om du ber dem ta in en speciell sort till er.


    Angående prispåslag och vinst etc så spelar det inte jättestor roll exakt hur man räknar det sålänge man räknar likadant på alla viner.


    TS metod var däremot inte räknad för ett prispåslag eftersom hon inte drog av grundpriset.


    räknar du med 250 % på ditt 99 kr vin så borde du hamna på 433


    räknar du med 200 % på det får du 371


    Så kanske räkna 400 kr per flaska?

  • Sara 120707
    Daludd skrev 2012-08-18 22:48:51 följande:
    Momsen är 25 % både in och ut på alkohol. Livsmedel har lägre moms, 12 %, men dit hör inte alkohol.

    Moms in- och ut är en annan sak. Man betalar in moms till skatteverket för det man tjänar, alltså momsen som kunden betalar mig. Men jag betalar ju också som företag moms på det jag köper in. Ofta kvittar man detta rakt av och kan i princip räkna bort den då det blir plus minus noll, lite förenklat.
    Som sagt uppenbarligen har jag dålig koll på moms
  • Sara 120707

    Räknar jag detta utan momsavdrag blir det då


    51:285 459%


    77:295 283%


    99:297 200%


    99:349 250%


    99:396 300%


    När man använder en sådan här modell för att jämföra priser och procentsatser så spelar det som man ser här inte så jättestor roll vilken "modell" man använder eftersom det endast är relationerna och trenderna vi är ute efter att jämföra och uppskattningen för vilket pris en sådan flaska borde hamna på ändras inte direkt.

  • Daludd
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:53:14 följande:

    347%


    206%


    Är prispåslagen på dessa, så 250% är nog inte orimligt att räkna med.


    Det är möjlligt att du har mer spelrum om du ber dem ta in en speciell sort till er.


    Angående prispåslag och vinst etc så spelar det inte jättestor roll exakt hur man räknar det sålänge man räknar likadant på alla viner.


    TS metod var däremot inte räknad för ett prispåslag eftersom hon inte drog av grundpriset.


    räknar du med 250 % på ditt 99 kr vin så borde du hamna på 433


    räknar du med 200 % på det får du 371


    Så kanske räkna 400 kr per flaska?


    Ja! toppen, ska se vad som ryms i budget också, men oavsett vad vi väljer känns det gött o få ordentliga jämförelsepriser o möjlighet o räkna ut dom. Jag tog som sagt inte bort inköpspriset nej ;) Det var klantigt, men nu har jag alla möjligheter o få bra priser på bra viner hoppas jag. Ska räkna ut det ordentligt i kuvert och försöka pruta på dessa istället. Hoppas då bara att det itne ska påverka maten något negativt som vi märker av.
  • Sara 120707
    Daludd skrev 2012-08-18 23:03:11 följande:
    Ja! toppen, ska se vad som ryms i budget också, men oavsett vad vi väljer känns det gött o få ordentliga jämförelsepriser o möjlighet o räkna ut dom. Jag tog som sagt inte bort inköpspriset nej ;) Det var klantigt, men nu har jag alla möjligheter o få bra priser på bra viner hoppas jag. Ska räkna ut det ordentligt i kuvert och försöka pruta på dessa istället. Hoppas då bara att det itne ska påverka maten något negativt som vi märker av.

    Spelarfaktiskt inte heller så stor roll för jämförelsen men man kan då inte direkt kalla det för påslaget


    Tror inte det kommer att påverka maten om det är en vettig restaurang för de har ju sitt rykte att tänka på.


    Något du kan testa först däremot är att gå till systemet och be om hjälp, säg att du gillar XXX bubblet och fråga om de har nåt billigare som påminner om det du gillar. Iom att de kan beställa hem sorter de inte har hemma så är det ju inte omöjligt att det finns något alternativ som kan funka och det skadar ju aldrig att fråga!


    Lycka till!

  • J2012

    Varför tar ni inte bara det som kostar 10 kr mer/ flaska och är lite bättre kvalitet? Bara för att det ena kostar 50kr och det andra 70 kr på systemet betyder ju inte att det är samma skillnad i inköpspris för festvåningen, de har ju sina leverantörer. 
    Vi betalade 400kr/flaska vin och mousserande på restaurangen (ca 70kr på systemet). Det är klart att det är mycket pengar, men eftersom jag har vänner som är restaurangchefer så vet jag hur otroligt lite det blir kvar efter att hyra, löner osv har betalts, och då känns det ändå lite vettigare. Tråkigt att ni upptäcker detta så sent i planeringen, men om priset på maten är bra så kanske ni ska fokusera på det. Räkna ut vad det kostar per kuvert istället för att haka upp er på vad det kostar per flaska, så kanske det känns mer ok. 

  • Ingride

    Vi hade bröllopsfesten på ett pensionat med alkoholrättigheter. Husets vin skulle kosta ca 280 kronor per flaska, men vi ville själva bestämma och provsmakade olika sorter. Det blev ett gott portugisiskt vin, som vi fick betala 145 kronor flaskan för till restaurangen. Det tycker jag var mycket rimligt. Vi lät gästerna ha fri till gång till vin hela kvällen. 

  • Ingride

    Nu bjöd vi alla gästerna på övernattning, så det gick åt ganska mycket vin. Om vi skulle betalat 280 kronor flaskan, hade vi bara serverat två glas per person. Jag tror restaurangen tjänade mer på att ge oss ett bra pris på vinet.

  • Marjasinus
    Ingride skrev 2012-08-19 10:04:34 följande:
    Vi hade bröllopsfesten på ett pensionat med alkoholrättigheter. Husets vin skulle kosta ca 280 kronor per flaska, men vi ville själva bestämma och provsmakade olika sorter. Det blev ett gott portugisiskt vin, som vi fick betala 145 kronor flaskan för till restaurangen. Det tycker jag var mycket rimligt. Vi lät gästerna ha fri till gång till vin hela kvällen. 
    Skillnad på pensionat och festvåning dock. Dom har fler gungor och karuseller att hämta hem pengarna på.
Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -