• Daludd

    Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -

    Hej!

    Jag och min blivande gifter oss om 7 veckor nu och håller som bäst på att välja ut mat och vin på stället vi har valt - Parc la Reine i Göteborg. De har genomgående goda referenser på både mat och service och fin lokal, rimliga priser på maten tycker vi och så vidare.

    MEN, vi har nu börjat kolla upp alkoholen på stället och deras vinlista. Vi ska givetvis förhandla med kvinnan som har stället, men vill höra oss för lite om vad som är rimligt?

    De vill ha 285 kr flaskan, för ett mousserande som vi kollar upp på systemet (beställningsvara) kostar 51 jävla kronor. Ursäkta min svordom, men vad är det för skitvin man vill servera - för det första - för det andra, hur stort procentuellt påslag kan man med att ta egentligen?

    Det är inte ens cava-kvalitet (ca 70) som festvåningen vill ta nästan 300 kronor för. I min värld är det rimligt med det dubbla priset någonstans, kanske lite mer, men absolut inte närmare 560 % påslag på priset!!! Det är ju helt sjukt!

    Vi känner oss skitledsna. 300 % påslag hade varit gränsen tycker jag verkligen. Vi är skitledsna för det jäkla skitmousserandet som erbjuds också. Jag fattar att personal och lokal kostar osv - men vi kommer alltså betala närmare 70.000 denna kväll och det känns ju sjukt att de ska ta sån marginal på alkoholen att vi ska behöva dricka något som törley när vi verkligen bryr oss om detta. (Jag försöker inte förolämpa någon nu, men vi tycker speciellt mycket om just champagne och mousserande och känner verkligen skillnad på chapel hill och cava och flaskor närmare 100-lappen)

    Vad är rimligt? Vad har ni betalat på era festvåningar? Någon som jobbar med detta, vad tar ni på ert ställe?

    Vi ska prata med ägaren, men vill ha lite på benen. 285 kr flaskan för ett mousserande för 51 kronor.... Vad tycker ni?

     

  • Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -
  • Daludd
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:22:51 följande:
    Eftersom jag vickat som mattelärare måste jag protestera!

    Pris utan moms * 1.25 = pris med moms
    Pris med moms * 0,8 = pris utan moms

    Så det blir (285*0,8 - 55)/55 ~= 314% 
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.
    En stor stark på krogen kostar allt mellan 50-80 spänn beroende på stället. Ölen köpt in på 30litersfat och kostar säkert inte mer än nån tia per glas. En flasköl som kostar 15 spänn på bolaget går för 45-60 spänn. Krogarna får ta precis vilka priser de vill. De enda regler som finns är att ingen får sälja alkohol till lägre pris än systempris oavsett om man köpt in det billigare ifrån leverantör. Att bara sälja mat ger ingen lönsamhet, det är alkoholen som gör att såna där ställen kan finnas. 
    Såg detta också, funderade på om jag blivit knäpp - men insåg att vi räknade ut olika saker tror jag - påslag och vinst. En viss skillnad :)
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:22:51 följande:
    Daludd skrev 2012-08-18 21:58:11 följande:
    Det är synd att de inte har mer marginal på maten istället kan jag tänka ibland. Sen är det ju också så att de har betalbar som de tjänar ännu mer på sedan. Jag vill inte att de ska gå plus minus noll men jag vill betala för kvalitet.
    En stor stark på krogen kostar allt mellan 50-80 spänn beroende på stället. Ölen köpt in på 30litersfat och kostar säkert inte mer än nån tia per glas. En flasköl som kostar 15 spänn på bolaget går för 45-60 spänn. Krogarna får ta precis vilka priser de vill. De enda regler som finns är att ingen får sälja alkohol till lägre pris än systempris oavsett om man köpt in det billigare ifrån leverantör. Att bara sälja mat ger ingen lönsamhet, det är alkoholen som gör att såna där ställen kan finnas.
    Det här är inte riktigt sant de MÅSTE ha något som i alkohollagen nämns som ett "skäligt påslag" på allt de säljer, denna gräns har tydligen av socialstyrelsen(tror jag det var) satts till 25%
  • Sara 120707
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:29:24 följande:
    Det här är inte riktigt sant de MÅSTE ha något som i alkohollagen nämns som ett "skäligt påslag" på allt de säljer, denna gräns har tydligen av socialstyrelsen(tror jag det var) satts till 25%
    Minimum då alltså...
  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:24:48 följande:
    Kan faktiskt inte reglerna för hur moms funkar så eventuella räknefel hänvisar jag till detta faktum :-P
    :) Företag kvittar dessutom ingående mot utgående moms (för det är moms även på alkoholen som försäljs på krogen), så det är mer rättvist att faktiskt jämföra de direkta försäljningspriserna rakt av. Så TS är nog ganska rätt ute i sina procentsatser.

    ---

    Jag tror man måste se krogenpriser och systempriser som helt olika saker. Om man väljer att lägga ut sin bröllopsfest på entreprenad så är ju priset den stora baksidan. Man jämför ju inte direkt priset på varmrätten med vad  det kostar att köpa varje ingrediens på ICA, även om förfiningen är svår att se när det kommer till alkohol som bara ska serveras. Men det är ju lite gungor och karuseller med det där. Man lockar med bra priser på mat och service och så hämtar man hem det på spriten.
  • Marjasinus
    Daludd skrev 2012-08-18 22:25:00 följande:
    Förlåt, snurrigt ;)

    Nej den för 285 är Schloss Rheinach Trocken, 51 kr flaskan på systemet för privatperson iaf. (Jag vet inte hur det där fungerar)

    Den för 295 kr är Marrqués de Monistrol, Brut Reserva (alltså cava) med rimligare prisbild, 77 kronor på systemet.

    Den som de inte har, men som vi tycker mycket om att dricka privat heter Geisweiler monopole crémant de bourgogne och kostar 98 kronor flaskan på systemet - funderar på om man kanske kan få den med rimligare påslag.

    200 % tycker jag vore bra att sikta på. Vi ska ha brudskål, vin till förrätt och så några glas vin till huvudrätt. Vi kommer lägga ca 30.000 kr på alkoholen totalt räknar vi med, men tar gärna ner det till 26 tkr liksom, just nu är varje tusenlapp ändå en tusenlapp...
    Jag hoppas ni lyckas, ska hålla en tumme. Jag hade inte någon framgång med att försöka förhandla alkoholpriserna när jag t ex hade min 30-årsfest på krogen. Allt annat var i viss mån förhandlingsbart men inte det...
  • Marjasinus
    Sara 120707 skrev 2012-08-18 22:29:24 följande:
    Det här är inte riktigt sant de MÅSTE ha något som i alkohollagen nämns som ett "skäligt påslag" på allt de säljer, denna gräns har tydligen av socialstyrelsen(tror jag det var) satts till 25%
    Just ja, så var det. 10 år sedan jag gick utbildningen, glömde det
  • Daludd
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:31:41 följande:
    :) Företag kvittar dessutom ingående mot utgående moms (för det är moms även på alkoholen som försäljs på krogen), så det är mer rättvist att faktiskt jämföra de direkta försäljningspriserna rakt av. Så TS är nog ganska rätt ute i sina procentsatser.

    ---

    Jag tror man måste se krogenpriser och systempriser som helt olika saker. Om man väljer att lägga ut sin bröllopsfest på entreprenad så är ju priset den stora baksidan. Man jämför ju inte direkt priset på varmrätten med vad  det kostar att köpa varje ingrediens på ICA, även om förfiningen är svår att se när det kommer till alkohol som bara ska serveras. Men det är ju lite gungor och karuseller med det där. Man lockar med bra priser på mat och service och så hämtar man hem det på spriten.
    Jag tycker inte heller att man kan jämföra naturligtvis - men jag räknar ut procenten (eller försöker iaf med mitt Godkänt i matte B :D) för att se om det känns som ett "rimligt" påslag eller helt bananas. Anser fortfarande att 285 för 51 kronors flaskan är helt absurd, men hade tyckt att en 88 kronors flaska för samma pris hade varit med "rimligt". Det är ju en magkänsla liksom. 
    Jag tycker också det är skillnad på restaurang och mycket stora sällskap eftersom de helt naturligt tjänar enormt mycket mer på ett jättesällskap.

    Försöker febrilt hitta någon rimlighetsmätare och tror jag landar på 250 % någonstans i min mage men vill veta vad andra tycker såklart :) 
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:35:42 följande:
    Jag hoppas ni lyckas, ska hålla en tumme. Jag hade inte någon framgång med att försöka förhandla alkoholpriserna när jag t ex hade min 30-årsfest på krogen. Allt annat var i viss mån förhandlingsbart men inte det...
    Man får inte förhandla på alkoholpriserna utan får då förhandla på "paketpriser"
  • Sara 120707
    Marjasinus skrev 2012-08-18 22:31:41 följande:
    :) Företag kvittar dessutom ingående mot utgående moms (för det är moms även på alkoholen som försäljs på krogen), så det är mer rättvist att faktiskt jämföra de direkta försäljningspriserna rakt av. Så TS är nog ganska rätt ute i sina procentsatser.

    ---

    Jag tror man måste se krogenpriser och systempriser som helt olika saker. Om man väljer att lägga ut sin bröllopsfest på entreprenad så är ju priset den stora baksidan. Man jämför ju inte direkt priset på varmrätten med vad det kostar att köpa varje ingrediens på ICA, även om förfiningen är svår att se när det kommer till alkohol som bara ska serveras. Men det är ju lite gungor och karuseller med det där. Man lockar med bra priser på mat och service och så hämtar man hem det på spriten.
    Om du med ingående moms menar deras inköpsmoms så är det ju inte samma har för mig att den är 12.5 % medans en serveringsmoms är högre 25%
  • Daludd

    Momsen är  25 % både in och ut på alkohol. Livsmedel har lägre moms, 12 %, men dit hör inte alkohol.

    Moms in- och ut är en annan sak. Man betalar in moms till skatteverket för det man tjänar, alltså momsen som kunden betalar mig. Men jag betalar ju också som företag moms på det jag köper in. Ofta kvittar man detta rakt av och kan i princip räkna bort den då det blir plus minus noll, lite förenklat.

Svar på tråden Hjälp! Hutlöst påslag på (lågkvalité-alkohol) i festvåning. Vad är egentligen rimligt påslag? -