• Tokig

Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!

Bröllop och äktenskap två väldigt mytomspunna begrepp och företeelser. Det finns väldigt mycket myter som nästan blivit till sanningar.

Tänkte därför att vi kunde hjälpas åt att samla ihop alla myter och ta död på dom en gång för alla.

(Detta innebär naturligtvis inte att man inte får tillämpa myterna/vara skrockfull/traditionell etc men jag tänkte att det kan vara skoj att få reda på vad som är myt och vad som är sanning).

• Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!
  • Chicita

Bra initiativ Flört

Röd klänning
    = man har haft sex med brudgummen

Fåglar dör av ris = Ris är svårt att städa upp, så i kyrkor med många bröllop så får de som kommer efter alltså dras med föregångarens skräp. Och det drar dessutom till sig råttor och duvor, som förstör både inredning i kyrkorna om dom kommer in. Och även förstör utvändigt genom att skita ner och ha sönder saker. 

En sak som väl inte är en myt men som många brudar blir chockade av att lära sig är att brudöverlämning inte alltid är ok. Det är upp till prästen att besluta om.

You may kiss the bride = Nej det måste du inte. Enligt svensk tradition så kysser man varandra på kyrktrappen efter vigseln. Men om man vill pussas så gör man det lämpligtvis efter ringväxlingen

Kommer inte på fler på rak arm just nu, men det finns många Tungan ute 

• Tokig

Jag börjar väl då med två av de vanligaste myterna:

1) Röd klädsel = du har legat med brudgummen

Detta tycker jag egentligen är ganska gulligt, för varför skulle man vilja outa för hela bröllopssällskapet att man varit med brudgummen? Och varför skulle man göra det genom att bära en viss färg? Troligen kommer denna myt från någon gammal film eller liknande där älskarinnan dyker upp på bröllopet med en röd klänning, Scarlet O´Hara bär ju t ex en röd klänning på Ashleys födelsedagsfest i slutet av Borta med vinden.

Jag har varit med om bröllop där bruden uttryckligen önskat att man inte bär rött p g a detta och då är det väl bara att acceptera. Men en myt är det oavsett.

2) Kasta inte ris på brudparet - det dödar fåglarna

Jag är helt säker på att samma person som hittat på alla-hjärtans-dag och halloween har kommit på denna grejen. För allt den gör är att folk köper dyra substitut till ris (såpbubblor, sockerhjärtan etc). 

Så här säger två (ganska säkra) källor:

"En annan myt är att ris skulle svälla upp i fåglarnas magar och skada dem. Det stämmer inte heller, däremot har ris ett lågt näringsvärde och det är av den anledningen mera lämpligt med feta fröer som exempelvis solrosfrön."

Statens Veterinärmedicinska Anstalt

"Att ris skulle svälla upp i fåglars mage, så att magen sprängs [är en] seglivad myt som inte stämmer. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är starka och bryter ner riset snabbt. Däremot är ris inte särskilt näringsrikt, så det finns bättre foder att ge fåglarna. Feta fröer som solrosfrön till exempel."

Mitt i naturen, SVT

Men varför finns det då kyrkor som förbjuder riskastande?
    Några alternativ är:

att det är besvärligt att få bort på släta ytor kan de hårda, runda kornen bli lätta att halka på det drar till sig fåglar och andra djur att bruket ger lite hedna-vibbar man har gått på myten om att ris är farligt för fåglar...

• Tokig
    Chicita skrev 2012-07-20 14:23:48 följande:
    Bra initiativ Flört
    Hahaha... snabb du är :)
  • Tokig
    Alla båtkaptener har vigselrätt -

Noope, Präster i Svenska Kyrkan, i vissa andra samfund och de som annars är förordnade av länsstyrelsen har vigselrätt.
  • Chicita
    Tokig skrev 2012-07-20 14:27:55 följande:
    Hahaha... snabb du är :)
    Säger som jag brukar... För mycket fritid Flört
    Blev precis klar med en tårtbeställning och satte mig här och såg ditt inlägg så jag tänkte att jag lägger väl in det jag kommer på på rak arm så det finns något att diskutera om inte annat Flört
  • Jalle

Att det betyder otur att göra bröllopstårtan själv. Likaså om bruden syr sin bröllopsklänning.

Att den vita klänningen är en symbol för oskuld....inte i mitt fall iaf!  

• Chicita
    Jalle skrev 2012-07-20 15:09:08 följande:
    Att det betyder otur att göra bröllopstårtan själv. Likaså om bruden syr sin bröllopsklänning.

Att den vita klänningen är en symbol för oskuld....inte i mitt fall iaf!  
    Vit klänning står ju för rikedom. Det var bara dom rika som hade råd att ha något så opraktiskt som vitt på sig.
    Slöjan står för oskuld, och det var straffbart att låna kyrkans brudkronor om man inte var oskuld Flört 
  • Jalle
    Chicita skrev 2012-07-20 15:12:42 följande:
    Vit klänning står ju för rikedom. Det var bara dom rika som hade råd att ha något så opraktiskt som vitt på sig.
    Slöjan står för oskuld, och det var straffbart att låna kyrkans brudkronor om man inte var oskuld Flört 
    Såpass! Jäkla tur att jag inte ska ha slöja då. Eftersom jag är 3-barnsmor så blir det väl svårt att mörka att jag inte är oskuld....
  • Chicita
    Jalle skrev 2012-07-20 15:15:16 följande:
    Såpass! Jäkla tur att jag inte ska ha slöja då. Eftersom jag är 3-barnsmor så blir det väl svårt att mörka att jag inte är oskuld....
    hehe... det är en symbol som har fått rucka på sig. 
    De flesta kyrkor lånar ut brudkronor i dag även till mammor och alltså uppenbart inte oskulder Flört 
  • Tokig

Kom på en till: Regn på bröllopsdagen betyder tur - Hahaha vill gärna se de vetenskapliga beläggen för det!

Svar på tråden Låt oss döda lite myter och andra konstigheter!