Jag börjar väl då med två av de vanligaste myterna:
1) Röd klädsel = du har legat med brudgummen
Detta tycker jag egentligen är ganska gulligt, för varför skulle man vilja outa för hela bröllopssällskapet att man varit med brudgummen? Och varför skulle man göra det genom att bära en viss färg? Troligen kommer denna myt från någon gammal film eller liknande där älskarinnan dyker upp på bröllopet med en röd klänning, Scarlet O´Hara bär ju t ex en röd klänning på Ashleys födelsedagsfest i slutet av Borta med vinden.
Jag har varit med om bröllop där bruden uttryckligen önskat att man inte bär rött p g a detta och då är det väl bara att acceptera. Men en myt är det oavsett.
2) Kasta inte ris på brudparet - det dödar fåglarna
Jag är helt säker på att samma person som hittat på alla-hjärtans-dag och halloween har kommit på denna grejen. För allt den gör är att folk köper dyra substitut till ris (såpbubblor, sockerhjärtan etc).
Så här säger två (ganska säkra) källor:
"En annan myt är att ris skulle svälla upp i fåglarnas magar och skada dem. Det stämmer inte heller, däremot har ris ett lågt näringsvärde och det är av den anledningen mera lämpligt med feta fröer som exempelvis solrosfrön."
Statens Veterinärmedicinska Anstalt
"Att ris skulle svälla upp i fåglars mage, så att magen sprängs [är en] seglivad myt som inte stämmer. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är starka och bryter ner riset snabbt. Däremot är ris inte särskilt näringsrikt, så det finns bättre foder att ge fåglarna. Feta fröer som solrosfrön till exempel."
Mitt i naturen, SVT
Men varför finns det då kyrkor som förbjuder riskastande?
Några alternativ är:
att det är besvärligt att få bort på släta ytor kan de hårda, runda kornen bli lätta att halka på det drar till sig fåglar och andra djur att bruket ger lite hedna-vibbar man har gått på myten om att ris är farligt för fåglar...