• ECO wedding

Förbannad så in i bara h**vete nu

Den första September i år gifter vi oss, detta efter mycket om och men och hit och dit. Men vi bestämde oss för en lite fest hemma i huset med en vigsel på gräsmattan med tolv personer bjudna.

Nu är det så att alla från min sida är nykterister, vi dricker aldrig. Min blivandes sida däremot består enligt mig av fördruckna alkoholister. Dom kan inte gå en enda dag utan att supa.

Under vårt lilla bröllop kommer vi bjuda på ett glas riktig champagne, fritt med så mycket väldigt fint vin man vill samt ett glas konjak till kaffet. Nu är min blivande sur för att jag vägrar servera groggar! Han anser inte att det blir en riktig fest utan vodka, whisky och öl. Men jag vill inte ha en fest, jag vill ha en middag. Han har inte sagt något om något annat, och nu detta, har han ens rätt att lägga sig i?.

Han förnekar att de är alkoholister, att om de vore de skulle de vilja ta med t-sprit till bröllopet. Men jag anser att inte kunna gå en dag utan att dricka någon alkoholhaltig dryck men än väl klassas till att vara alkoholist. F*N vad förbannad jag blir, ibland känns det verkligen som om jag gifter mig med en idiot.

• Svar på tråden Förbannad så in i bara h**vete nu
  • CoG

Jag kan nästan anta att fler såna här händelser kommer framöver, inte bara på erat bröllop.
    Ni skulle behöva prata om hur ni i er familj ska förhålla er till alkohol.
    Har ni barn?
    Kommer det vara ok att dricka mer än ett glas i deras eller kommande barns närvaro?
    Är det ok att det kommer gäster som dricker hemma hos er även om du är nykterist?
    Dricker han måttligt eller finns det lite varningsklockor även där?

Och sen förstår jag inte alls varför det måste finnas alkohol på ett bröllop?
    BröllopsFEST, ja där är det ju en sak.
    Men vigsel och middag?
    Inte ska det väl behöva finnas mer än ett eller två glas till maten?
    Man ska väl inte behöva känna sig ens lite berusad under en bröllopsmiddag (särskilt inte då det är den tiden på dagen!)
    Om man känner att Jo, det måste man göra.
    Då ringer det iaf varningsklockor för mig.

Om det dessutom finns alkoholister i sällskapet är det ju bara bra att minska på alkoholen,
    alkoholister har tendens att ta mer än vad som är nödvändigt.

(mitt ex kommer från en familj med alkisar.
    Dom hade flaskorna framme redan före lunch.
    Dom hade svårt att komma och hälsa på någon längre stund eftersom att dom måste hem och dricka.
    Hans pappa åkte fast och blev av med körkortet en lördag fm då han var påväg hem från systemet.....han hade druckit hemma men fått slut i flaskan och behövde fylla på.
    Dom hade knappt en km till systemet men han tog bilen dit. )

Jag hoppas att ni når fram till en bra lösning både för det kommande bröllopet och även för hur ni ska ha det i eran familj framöver.

• gbg2012

candy: varför går du med i bröllopsforum nu när du redan är gift? vi andra som är kvar här har ju varit här och planerat från början..

• CoG
    Candy skrev 2012-07-01 11:09:27 följande:
    Barnen får väl hållas hemma - barn,kräk och skrik passar inte i större sällskap.
    Barn, kräk och skrik?

kräk och skrik kan förekomma både där det finns barn och där det finns för myket alkohol, eller personer som inte kan hantera den.
    (Sen är det oftast bara de absolut minsta barnen som kräks och det stod inget om att ngn bäbis var bjuden)

Om inte barn passar i större sällskap gär nog inte alkisarna det heller :)
  • TheD
    CoG skrev 2012-07-01 11:30:23 följande:
    Barn, kräk och skrik?

kräk och skrik kan förekomma både där det finns barn och där det finns för myket alkohol, eller personer som inte kan hantera den.
    (Sen är det oftast bara de absolut minsta barnen som kräks och det stod inget om att ngn bäbis var bjuden)

!!!
  • PimPim83
    CoG skrev 2012-07-01 11:30:23 följande:
  • Sandra380

Men herre gud. Du har ju inte begärt att ha det helt alkoholfritt så jag förstår inte problemet?! Med tanke på att middagen/festen är lagd så tidigt under dagen så finns det absolut ingen anledning till mer alkohol än det du tänkt servera. Stå på dig och lycka till :)

• ECO wedding
    Candy skrev 2012-07-01 11:09:27 följande:
    Men att de skulle vara alkoholister vet varken du eller jag något om. Den enda uppgift vi fått kommer från en nykterist. Men smaken är ju som baken. Jag skulle aldrig kunna ha ett bröllop utan alkohol - lite fest vill man ju ha.

Barnen får väl hållas hemma - barn,kräk och skrik passar inte i större sällskap.

Barnen är min lillasyster och lillebror, 2 respektive 9 år gamla, det är klart att det inte ska hållas hemma. Vilken ålder de än må vara i är de fortfarande mina älskade små syskon, bara rättvist, min blivande har sin bror när, det borde inte göra någon skillnad bara för att hans bror är över 30.

• ECO wedding
    CoG skrev 2012-07-01 11:11:41 följande:

Jag kan nästan anta att fler såna här händelser kommer framöver, inte bara på erat bröllop.
    Ni skulle behöva prata om hur ni i er familj ska förhålla er till alkohol.
    Har ni barn?
    Kommer det vara ok att dricka mer än ett glas i deras eller kommande barns närvaro?
    Är det ok att det kommer gäster som dricker hemma hos er även om du är nykterist?
    Dricker han måttligt eller finns det lite varningsklockor även där?

Och sen förstår jag inte alls varför det måste finnas alkohol på ett bröllop?
    BröllopsFEST, ja där är det ju en sak.
    Men vigsel och middag?
    Inte ska det väl behöva finnas mer än ett eller två glas till maten?
    Man ska väl inte behöva känna sig ens lite berusad under en bröllopsmiddag (särskilt inte då det är den tiden på dagen!)
    Om man känner att Jo, det måste man göra.
    Då ringer det iaf varningsklockor för mig.

Om det dessutom finns alkoholister i sällskapet är det ju bara bra att minska på alkoholen,
    alkoholister har tendens att ta mer än vad som är nödvändigt.

(mitt ex kommer från en familj med alkisar.
    Dom hade flaskorna framme redan före lunch.
    Dom hade svårt att komma och hälsa på någon längre stund eftersom att dom måste hem och dricka.
    Hans pappa åkte fast och blev av med körkortet en lördag fm då han var påväg hem från systemet.....han hade druckit hemma men fått slut i flaskan och behövde fylla på.
    Dom hade knappt en km till systemet men han tog bilen dit. )

Jag hoppas att ni når fram till en bra lösning både för det kommande bröllopet och även för hur ni ska ha det i eran familj framöver.

Tack för att du förstår, frågan om barn och alkohol har kommit upp ofta. När jag först träffade min blivande drack han varenda dag, alltid mer än ett glas och ofta starksprit. Sedan dess har vi dragit ner det till högst 1 glas 4 dagar i veckan och högst 3 en gång varannan, det har varit en överenskommelse vi båda gillat. I dagsläget säger vi att barnen får se hur vuxna dricker, men att spriten ska finnas utom räckhåll och att de inte får smaka på en droppe. Men allt ändrar ju sig när barnet väl anländer.
  • Styrka

Jag tycker att kompromissen vin eller öl till maten och antingen konjak eller whiskey till kaffet är en långt gående kompromiss från din sida. Vill din blivande inte godta detta vid den tidpunnkt på dagen som ni valt att lägga ert bröllop så tycker jag han är orimligt envis, gränsande till tjurskallig, och bör fråga sig själv varför det inte räcker med öl och vin till maten och konjak eller whiskey till kaffet. En fest börjar inte klockan 15, och ingen bör förvänta sig mer alkohol än så vid denna tidpunkt. Tycker det låter som de är lite väl förtjusta i alkohol.
    Gästerna är dessutom där för att gratulera er till bröllopet och lyckönska er, inte för att bli berusade, något som kanske bör påpekas om någon är alltför påstridig.

• Anneli256

Situtionen kommer i en helt annan dager tycker jag med tanke på TS sista inlägg om hur mycket blivande maken drack tidigare. Jag vet inte om jag tolkar fel men det känns som att förelegat ett problem med alkohol sedan tidigare och att han är i riskzonen. Om man måste sätta max "gränser" för hur mycket alkohol som ska drickas så tolkar jag det på det viset. ( ber om ursäkt om jag har fel) Tycker det är jättebra att ni verkligen kommer överens och att han kan hålla sig till dom gränser ni valt att sätta.

När jag började läsa tråden så var min första tanke "jaha.. o varför är det så betydelsefullt för din blivande" vilket jag tror mig förstå bättre nu.

Tanken på att själv kunna dricka annat än vin.. och kanske framförallt tanken på vad släkten ska tycka kan vara tungt vägande orsaker till att han är påstridig. Det vet du bättre än jag.

Tycker egentligen att Chicitas förslag om vin eller öl o även att ha whiskey till kaffet som alternativ är ett bra förslag. Men bara som alternativ inte fritt flöde som hon påpekar.

Jag förstår dock ditt dilemma, men det känns viktigt hur du lägger fram saken. Jag tror att din blivande make är mycket väl medveten om din inställning till hans släktingar och deras alkoholbruk och det vore tråkigt om det skulle bli en stor konflikt för dig och honom över detta.

Tro mig, har full förståelse för vad du pratar om.. och håller i stort med dig. Frågan är bara om du på något sätt kan få fram budskapet till din blivande make utan att han känner att du "klagar" på¨hans släktingar (har själv personer i min omgivning som inte beter sig som dom kanske borde alltid, vilket jag mycket väl själv kan säga. Tycker dock det är jobbigt om någon annan påpekar det..hur mycket jag egentligen ändå håller med dom- om du förstår vad jag menar?)

Finns det något sätt du skulle kunna kompromissa kanske`? Om du kompromissar- fler alternativ men inte mer fylla.. så kanske ni kan lösa problemet utan större ovänskap jättekänsligt ämne..Lycka till

Svar på tråden Förbannad så in i bara h**vete nu