• ECO wedding

Förbannad så in i bara h**vete nu

Den första September i år gifter vi oss, detta efter mycket om och men och hit och dit. Men vi bestämde oss för en lite fest hemma i huset med en vigsel på gräsmattan med tolv personer bjudna.

Nu är det så att alla från min sida är nykterister, vi dricker aldrig. Min blivandes sida däremot består enligt mig av fördruckna alkoholister. Dom kan inte gå en enda dag utan att supa.

Under vårt lilla bröllop kommer vi bjuda på ett glas riktig champagne, fritt med så mycket väldigt fint vin man vill samt ett glas konjak till kaffet. Nu är min blivande sur för att jag vägrar servera groggar! Han anser inte att det blir en riktig fest utan vodka, whisky och öl. Men jag vill inte ha en fest, jag vill ha en middag. Han har inte sagt något om något annat, och nu detta, har han ens rätt att lägga sig i?.

Han förnekar att de är alkoholister, att om de vore de skulle de vilja ta med t-sprit till bröllopet. Men jag anser att inte kunna gå en dag utan att dricka någon alkoholhaltig dryck men än väl klassas till att vara alkoholist. F*N vad förbannad jag blir, ibland känns det verkligen som om jag gifter mig med en idiot.

• Svar på tråden Förbannad så in i bara h**vete nu
  • 987654321

Vi har en situation som ser ut som så här: Jag dricker alkohol men inga mängder och min sambo är nykterist. Vi bjuder på brudskål, ett glas vin till förrätten och två till huvudrätten. Vill de sen ha mer så får de köpa det i baren på restaurangen. Känns "lagom" för oss båda.

Jag tycker att alkoholen inte behöver flöda utan ska vara en god dryck, inte ett berusningmedel under ett bröllop!

• Pertinax

Alltså, vad är det att diskutera? Jag tycker att du gått med på väldigt mycket med tanke på att du är nykterist. Vårt bröllop blir helt alkoholfritt, även brudskålen, trots att ingen av oss är nykterister. Alldeles för många i vår omkrets riskerar att bli för fulla om vi serverar alkohol och jag VÄGRAR vara med om det på min bröllopsdag, punkt slut. Tycker att din blivande borde ta sig en riktig tankeställare varför han tycker som han gör. Varför kan man inte ha trevligt utan sprit? Låter inte alls hälsosamt.

• Augustiblomma

Jag kan hålla med om att det inte behöver vara en massa alkohol men självklart måste även din blivande ha något att säga till om på sitt eget bröllop om han nu känner så starkt för denna biten. Kan du inte gå med på varsin öl också till maten utöver det ni tänkt? Groggar känns definitivt mer som en suparfest!

• Candy

Ni är väl två som gifter er om du vill bestämma allt kan du väl gifta dig med dig själv.
    Kräv att hen ska hjälpa till med planeringen. Vill hen inte det så kanske inte giftermål är det hen vill.

Och naturligtvis måste det finnas alkohol på ett bröllop - det är väl en fest?

• gbg2012
    Candy skrev 2012-07-01 10:32:08 följande:
    Ni är väl två som gifter er om du vill bestämma allt kan du väl gifta dig med dig själv.
    Kräv att hen ska hjälpa till med planeringen. Vill hen inte det så kanske inte giftermål är det hen vill.

Och naturligtvis måste det finnas alkohol på ett bröllop - det är väl en fest?
    såg du inte att middagen är slut redan vid 14-15 då är det rätt tidigt med en massa sprit. Suparfest och bröllop rimmar inte bra och speciellt inte om folk inte kan hantera alkohol! Vi hade alkohol som vi serverade under middagen(öl och vin) dock ingen sprit alls! Vår middag började kl 18 så det är skillnad med! 
  • Candy

Men alla(läs hennes blivande) kanske inte vill ha de här prentensiösa sagobröllopen? Men att tillåta lite sprit behöver ju inte innebära att det blir en suparfest? Tycker att man får kompromissa lite - bara för att en part är nykterister kan man inte anta att hela världen ska rätta siig efter det.

• gbg2012
    Candy skrev 2012-07-01 10:47:54 följande:
    Men alla(läs hennes blivande) kanske inte vill ha de här prentensiösa sagobröllopen? Men att tillåta lite sprit behöver ju inte innebära att det blir en suparfest? Tycker att man får kompromissa lite - bara för att en part är nykterister kan man inte anta att hela världen ska rätta siig efter det.
    Om de är alkholister så ja det kan innebära suparfest då, kan man INTE hantera alkohol så betyder det just att inte kunna det. Om vi pratar alkholism så är det en sjukdom och människor med alkoholproblem kan inte styra detta! 

Man måste inte servera sprit, vi serverade brudskål och vin och öl och vi hade en lång middag och dessutom senare. Vet ju inte ens hur länge de tänkt ha festen med tanke på hur tidigt deras middag är slut. Dessutom passar inte småbarn med fulla människor!  

Vi hade dock en bar där gästerna fick köpa alkohol själva, det enda som klagade på det är just den person som blir för full när det är gratis, till och med berättat om det på ett annat bröllop. Så VI ville inte servera sprit!  
  • ECO wedding
    Candy skrev 2012-07-01 10:47:54 följande:

Prestienslöst sagobröllop? Det var ett nytt ord för praktiskt taget gratis bröllop hemma i vardagsrummet, här tolkar vi visst vilt. Du har så klart rätt att känna som du vill.

Men som du skriver innan, gifta mig med mig själv, anser du då att det är ett nyttigt förhållande när ena parten tvingar den andra in till något? Vi respekterar den andra partens liv och intressen, det är snarare nyttigt, då kan vi lägga mer tid på gemensamma intressen istället. Och det bör väl redan vara en komprimiss med champagne, vin och konjak?

När middagen är slut är festen slut, festa kan man göra när som helst, det bör inte vara svårt att offra en enda förmiddag för en stillsam tillvaro.

• Candy

Men att de skulle vara alkoholister vet varken du eller jag något om. Den enda uppgift vi fått kommer från en nykterist. Men smaken är ju som baken. Jag skulle aldrig kunna ha ett bröllop utan alkohol - lite fest vill man ju ha.

Barnen får väl hållas hemma - barn,kräk och skrik passar inte i större sällskap.

• gbg2012
    Candy skrev 2012-07-01 11:09:27 följande:
    Men att de skulle vara alkoholister vet varken du eller jag något om. Den enda uppgift vi fått kommer från en nykterist. Men smaken är ju som baken. Jag skulle aldrig kunna ha ett bröllop utan alkohol - lite fest vill man ju ha.

Barnen får väl hållas hemma - barn,kräk och skrik passar inte i större sällskap.
    För att man inte serverar sprit betyder det inte helt alkholfritt!

De skulle ju ha barn på bröllopet.

Vi hade en fantastisk fest och det blev inte för mycket fylla. =) 
Svar på tråden Förbannad så in i bara h**vete nu