• ECO wedding

Förbannad så in i bara h**vete nu

Den första September i år gifter vi oss, detta efter mycket om och men och hit och dit. Men vi bestämde oss för en lite fest hemma i huset med en vigsel på gräsmattan med tolv personer bjudna.

Nu är det så att alla från min sida är nykterister, vi dricker aldrig. Min blivandes sida däremot består enligt mig av fördruckna alkoholister. Dom kan inte gå en enda dag utan att supa.

Under vårt lilla bröllop kommer vi bjuda på ett glas riktig champagne, fritt med så mycket väldigt fint vin man vill samt ett glas konjak till kaffet. Nu är min blivande sur för att jag vägrar servera groggar! Han anser inte att det blir en riktig fest utan vodka, whisky och öl. Men jag vill inte ha en fest, jag vill ha en middag. Han har inte sagt något om något annat, och nu detta, har han ens rätt att lägga sig i?.

Han förnekar att de är alkoholister, att om de vore de skulle de vilja ta med t-sprit till bröllopet. Men jag anser att inte kunna gå en dag utan att dricka någon alkoholhaltig dryck men än väl klassas till att vara alkoholist. F*N vad förbannad jag blir, ibland känns det verkligen som om jag gifter mig med en idiot.

• Svar på tråden Förbannad så in i bara h**vete nu
  • getingen

Min med! Tycker sprit verkar helt öveflödigt på en sådan tillställning som ni verkar planera, i synnerhet om din sida dessutom är nykterister. Och ännu mer i synnerhet om det finns folk på kalaset som inte kan hantera alkoholen...

• ECO wedding

Jag vet inte riktigt vad jag vill, är bara sur och ledsen för att det känns som om spriten betyder mer än mig. Kan dock tillägga att min blivande inte dricker lika mycket som resten av släkten. Men jag har dåliga erfarenheter av det, min pappa blev stupfull på sitt bröllop, min systers man blev stupfull på sitt. Alkohol och bröllop passar enligt mig inte bra ihop.

• fannyohenrik

På min sida av släkten så dricks det nästan aldrig alkohol med på min blivandes så dricks det, dock inte ofta eller i stora mängder. (för vissa) så vi valde att under middagen så blir det inte en droppe alkohol då jag inte tycker att vi skulle ha det och han höll inte alls med mig, så han och jag kompromissade och hyrde en annan lokal till kvällen där vi ska ha fest där alla får ta med sig eget att drick (alkohol eller inte) så var vi båda nöjde.

Dock så tycker jag att om du känner så stark att du inet vill ha sprit och öl och allmän fylla på erat bröllop stå på dig! sprit och öl hör inte hemma på en bröllopsmiddag! håller med dig och dom andra som skrivit!

• Silketuss

Du får min röst också, direkt!    Det borde räcka med det du räknar upp! Jag tycker att det verkar väldigt "törstigt" att vilja ha mer än så. Det som du skriver, visar en fin balans där man tar hänsyn till både de som vill dricka alkohol och de som inte gör det. Att låta din blivande få som han vill i detta, verkar som en dålig idé och det är svårt att se att han visar de som är nykterister någon respekt. 

• Chicita

Kan ni kompromissa?

Middag hemma hos er, som du planerat och beskrev det.
    Och sen kan dom som vill gå vidare ut på pubben?
    (Jag vet att det är ett dåligt förslag. Men jag kom inte på något bättre så här på rak arm) 

Tanken jag har är alltså att du ska slippa fylla på er dag, men att han inte behöver känna att det "känns snålt" som jag uppfattar det som att han tycker.
    I och för sig så tycker jag att du har kompromissat rätt bra redan.
    Groggar har inget på ett bröllop att göra egentligen tycker jag, även om jag själv serverade "drinkar" med bara två ingredienser i, som alltså klacificeras som grogg egentligen Flört

Eller en annan tanke, om det för honom är viktigt att få in öl och whisky, är ju att man får välja öl eller vin till maten. Och whisky eller konjak till kaffet.
    Alltså antingen eller, inte både ock och inte fritt flöde.
    Alla dricker ju inte vin tänker jag, oavsett hur fint vinet är...
    Om er sida inte dricker alkohol och deras sida hellre vill ha öl än vin och whisky istället för konjak så kanske det är ett sätt att göra alla nöjda utan att göra ett fylleslag av det?  

• ECO wedding

Tack för att ni har varit så snälla, och att ni kommer med så bra tips på hur man kan komprimissa. Vi ska gifta oss 11:00 på dagen och middagen planeras vara över runt 14-15. Vilket gör det ännu mindre passande med suparfest. Dessutom kommer två av de bjudna vara små barn. Får se hur vi gör, som chicita sa, de kan ju alltid gå ut på krogen sen. Nu måste jag bara övertala min blivande om att hans tankesätt inte är nyttigt just nu.

• Chicita

Ja om det är så tidigt så behövs det absolut inga groggar...
    Andra dryckesalternativ tror jag nog på, om inte annat så kanske han känner att han fick vara med och bestämma lite då och lugnar sig med det Flört 

• TheD

Vi hade ett alkoholfritt bröllop. Burdskålen var med men utöver det så var det alkoholfritt öl, bubbelvatten, äppeljuice och två olika slags bål. Om gästerna önskade något med alkohol så fanns en bar en trappa ner.

Kan säga att där var det jag som bestämde och frågade inte om åsikt utan "så här är det!"

Läste nu vilken tid ni ska gifta er och när det är tänkt för ätbart. Då passar alkohol ännu mindre in. Bröllop och alkohol (dvs fylla) går inte ihop.

• repsara

Ja, jag håller med dig.
    Tycker det är helt onödigt med mer alkohol än det ni har tänkt, varför måste man ha det?

Svar på tråden Förbannad så in i bara h**vete nu