• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • daniiel
    Annamolly skrev 2012-06-25 13:14:57 följande:
    Nar min syster gifte sig sa fragade tjejen som fixade hennes naglar om hon ville ha en miniatyr-version av sin brudbukett klistrad pa en av naglarna. I plast. Det tror jag de flesta kan halla med om att det ar lite tacky. ;)
    Haha ja, det kan jag hålla med om!
  • Fästmön
    TheD skrev 2012-06-25 15:06:18 följande:
    Och om det endast är singlar som är gäster?
    Då är det ju oundvikligt så det är väl OK =)

Jag tänkte mer om man har en blandad skara med typ gifta, sambos, par, singlar osv och medvetet sätter singel tjej och singel kille bredvid varandra. Som för att para ihop dem. 
  • knyttan
    Fästmön skrev 2012-06-25 14:50:58 följande:
    Åh, jag har en!

Jag tycker att det är "trashigt" när folk gnäller över allt! Som är de vore så himla "classy" själva liksom!

Sen får man ju för skoj skull gärna skriva i en sån här tråd för det är så roligt att läsa :). Men folk som klagar på riktigt att de tvingas äta på plasttallrikar, att bruden har släp på sin klänning, att första dansen var spexig osv. DET är smaklöst.
    Haha det håller jag med om! Jag har f.ö varit på bröllop där gaaanska många av de ingredienserna jag skrev upp ovan förekom, och då kändes det ju inte som ett tacky bröllop... mer som att bara, jaha hmmm, de har tänkt så, så skulle nog inte jag göra, men aldrig att jag sen skulle gå omkring och säga att ja XX och YY´s bröllop det var så himla smaklöst för de hade zz och gjorde nn! Förvånad Nej alla riktiga bröllop är ju faktiskt speciella och fina på sitt sätt, men sen kan man ju ha fördomar om olika val som folk gör och skämta om det (se vidare mitt inlägg ovan om hur man väljer att äta sin pasta!)
  • Aniara4
    Kjell Präst skrev 2012-06-25 08:44:28 följande:

Tipsar om min egen bröllopsberättelse för den som inte läst den. Gissar att en del skulle säga att vårt bröllop hade trashpotential så det räckte. Fast det tyckte inte vi.

www.brollopstorget.se/hem/kjell_prast/present...

Men FY såna simpla människor ni verkar vara! *rynkar ogillande på näsan* Flört

Ok, saker jag tycker är trashy/tacky (och vilka jag själv är skyldig till):

- Vulgära klänningar, för korta/för djupa urringningar, både på brud och på gäster även om brudparet inte kan rå för vad gästerna har på sig
    - Allt som ser "utklätt" ut, vit/färgad kostym, lustig hatt, frack på någon som inte är bekväm med det, slöja/krona/hårprydnad på någon som det ser konstlat ut på etc.
    -  Baraxlad brudklänning (skyldig, men jag hade åtminstone en bolero)
    -  Färgstarkt smink
    -  Tungkyssar i kyrkan
    - Brudöverlämning
    - Brudar som vill ha kyrkan som kuliss men absolut inte vill ha en gudstjänst.
    - Dyrare fest än man har råd med, vare sig man tar lån, kuvertavgift, eller låter föräldrarna betala. Extra trashy om man lägger jättesummor på ringar och kläder men inte vill betala middagen för gästerna.
    - Omysig kvarterslokal utan fönster med hopfällbara bord och papptallrikar (vår lokal var inte så jättetjusig, en del skulle nog tycka den var på gränsen till trashig, men tjusig herrgård är inte riktigt vi)
    - Låta gästerna vänta länge vid festlokalen utan mat/dryck/någonstans att sitta medan brudparet fotograferas
    - Dålig planering, att man inte tänkt igenom hur allt ska flyta
    - Be familjemedlemmar eller nära vänner "hjälpa till lite" och använda dem som gratis personal till hela middagen
    - Spotify-musik (skyldig, men vi hade å andra sidan ett högklassigt live-uppträdande vid middagen)
    - Cupcakes
    - Tro att man är unik och speciell för att man har cupcakes och vintagetema, de senaste årens största trend.
    - Fylla, förstås
    - Möhippa/svensexa som går ut på fylla, förnedring , och sexuella referenser
    - Lösnaglar, väldigt långa och/eller blingade akrylnaglar (halvskyldig, hade gelenaglar men inte så långa och med diskret fransk manikyr)
    - Snaps
    - Seg presentöppning (skyldig, men jag blev mer eller mindre tvingad)
    - Förse gästerna med rispåsar eller såpbubblor - riskastning är gästernas lyckönskning till brudparet, så att dela ut det är lite som att dela ut presenter man vill att gästerna ska ge en. (skyldig)
    - Favours.
    - Inbjudan med rim. Extra trashigt: haltande rim.
    - Ha mer än en klänning
    - Marängklänning
    - Detaljerad önskelista
    - Inte bjuda etablerad partner
    - Folk som hånglar med fel person under festen (hände på vårt bröllop, jag känner mig dock inte skyldig, det är vuxna människor för guds skull!)

Jag skulle säkert kunna komma på fler...
  • MagnusFru

Saker jag/vi inte hade när vi gifte oss och som jag/vi anser är lite tacky men som vi aldrig skulle säga till brudparet...(vi skulle heller aldrig säga det bakom ryggen på brudparet):

-Seeeg presentöppning ( inte intresserad av vad brudparet får, vi litar på att brudparet blir glada för vår present även om vi inte ser deras ansiktsuttryck...presenter är en lyckönskning som gästerna ev ger till brudparet inte något som man ger för att själv få se brudparets ansiktsutrryck....är man nyfiken på vad brudparet tyckte om ens present så kan man ringa och fråga...)

-Favours ( ja jag veeet att det är en gåva som tack för att gästerna kom meeeen förhoppningsvis kommer gästerna för att de vill och för att de vill hedra brudparet med sin närvaro och inte fasen "väger" en liten påse godis eller en en liten tvål eller whatever upp besväret för en gäst som egentligen inte velat komma ...om man nu har någon sådan gäst vill säga?

- Fylla, både bland brudparet och gästerna

- En för avancerad klädkod tex frack om varken gästerna eller brudparet brukar gå på tillställningar med frack

- Ingen önskelista men sedan bli arg eller besviken för att gästerna  ger "snåla" presenter eller bli arg för att gästerna ger "fel" saker

- Tro att ens bröllop är jordens medelpunkt och be familj och vänner hjälpa till och sedan bli arg om de inte gör det "perfekt" eller bli arg om de inte vill slava i köket hela kvällen

- Fråga om en vän vill vara tärna och tro att hon automatiskt förstår vad man förväntar sig av henne och sedan bli arg om hon inte fattar att det innebär hjälp med att skriva 110 inbjudningar osv

- Kuvertavgift

- Ingen kuvertavgift men istället i inbjudan skriva att gästerna ska ordna vinet eller tårtan eller liknande och helt utan instruktion till hur det ska gå till  utan endast hänvisning till en "koordinator" och sedan visar det sig att gästerna inte bara ska betala vinet för alla utan även handla och transportera och kånka upp flera lådor vin till festlokalen.....gästerna ska alltså punga ut med en summa som de inte vet i förväg hur mycket det är och sedan fixa en massa praktiskt runt det hela...snacka om att tro att hela världen vill hjälpa till och slava för en....

-Be sina vänner och familjer hjälpa till jättemycket OCH ha kuvertavgift OCH förvänta sig dyra avancerade svensexa och hippa

-Dålig planering av bröllopsdagen och veckorna innan så brudparet är helt slutkörda när bröllopsdagen kommer

- Brudöverlämning

- Säga till prästen att "dra ner på snacket om Gud" fast ändå envisas med att gifta sig i kyrkan

- Buffé

-Plastbestick

- Bag-in-box

- Köpa massor av billig sprit från Tyskland och bjuda på all sprit och sedan bli förvånad över att "den och den blev alldeles för fulla"

- Handskar, både på brud och brudgum

- Lösögonfransar

- Bus-bränna

- Ringar med stooora cz-stenar och att dessutom skryta med att man har en "stor sten"

- Tårta från typ ICA

-Ha fest i matsalen på ett äldreboende (jo jag lovar det förekommer...har själv varit på ett sånt bröllop)

- Ställa upp sig för fotografering utanför kyrkan så gravstenarna på kyrkogården bakom kommer med på alla foton......

- Rosa som färgtema Kräks

- Urringad brudklänning, speciellt på en brud med "hylla" eller brud som inte har BH under klänningen...

- Trash the dress-fotografering

- Envisas med att ställa till med och förvänta sig stor fest med dans och sprit även fast varken brudparet, vänner eller familj är festprissar och sedan bli besviken för att gästerna gick hem "för tidigt"

- Bjuda alla man känt sedan dagis och hela släkten och sedan bli förvånad för att alla inte kan komma eller bli arg för att alla inte är jätteintresserade av ens bröllop

- Marängklänning eller köpa Kina-klänning man inte alls passar i

- Kräva att tärnorna ska betala sina klänningar och samtidigt kräva att de köper en viss (dyr) klänning

- Kräva att tärnorna ska gå till frissan för håruppsättning/att de ska gå ner i vikt/sola/gå till salong för att fixa sina naglar/klippa håret/ordna en dyr avancerad möhippa

- Bli arg om möhippan inte är "som på film" eller bli arg för att ens vänner inte kan läsa ens tankar om hur man vill ha sin hippa eller förvänta sig att alla kan komma på hippan och bli jättearg om någon inte kan vara med hippan och sedan fundera på att säga upp bekantskapen...

• Aniara4
    Fästmön skrev 2012-06-25 14:56:01 följande:
    Ah, en till!

När man i bordsplaceringen sätter singlar vid varandra! 
    Skyldig! Men vi försökte inte para ihop några specifika personer, däremot satte vi våra (ganska få) singelvänner i en klump mitt på en av bordstungorna. När jag var singel uppskattade jag alla tillfällen att lära känna nya människor (läs: singelmän i lämplig ålder), men jag hade inte uppskattat uppenbar matchmaking. Och jag tror inte det här var särskilt uppenbart!
  • MalinLarsson

Den jäkla länken vill inte fungera alls! Vill så gärna se ju! :) Kan ingen lägga in bilden här på forumet?

Tråkigt att folk har så lite självdistans till sig själva o sina bröllop. Själv skulle jag skita i om någon tyckte att vårat bröllop var traschigt bara vi hade valt allt och ville ha det så. Själva så kvalar vi in på brudöverlämningen och riskastning över vad folk räknat upp... än så länge... och jo, jag kommer att ha lösögonfransar som komplement till mina grisfransar :)

För att inte trampa någon på tårna (för det verkar ju fruktansvärt lätt) så skriver jag inte saker som jag tycker är trashiga utan istället saker som JAG aldrig skulle välja:

*Crazy dans som avslut på valsen. (Det var roligt första gången man såg det men inte 15871311 gången)

*Dansa fram i kyrkan.

*Rosa/lila gulligt tema.

*Ta lån för att ha bröllop.

*Fula lokaler med typ lysrör i taken.

Ja, eller så sammanfattar vi det hela med att allt som bröllopet i "Bröllopsfotografen" är :)

• TheD
    Fästmön skrev 2012-06-25 15:25:46 följande:
    Då är det ju oundvikligt så det är väl OK =)

Jag tänkte mer om man har en blandad skara med typ gifta, sambos, par, singlar osv och medvetet sätter singel tjej och singel kille bredvid varandra. Som för att para ihop dem.
    Du tänker så... njaaa det är ju taskigt.
  • Melóra

tillägg på tacky/trashigt-listan av totalt smaklösa bröllopsdetaljer Flört

*kastrullfull brud/brudgum/brudfölje
    *CZ-stenar i vigselringen
    *plastsmycken
    *överdrivet pråliga smycken överlag
    *hänsynslöst uttnyttjande av familj och vänner (både med förberedelser och på själva bröllopsdagen)
    *höga kuvertavgifter
    *kuvertavgift OCH önskelista
    *Bag-in-box vin
    *möhippor och svensexor som enbart går ut på att förnedra bruden/brudgummen

• lundabrud

mera:
    - att inte sova tillsammans kvällen innan
    - att vara förlovade asmånga år innan man gifter sig
    - för liten brudklänning för att man vill "se smal ut" ochsen inte kunna äta eller sitta
    - taxklack 
    - snörningen i ryggen är ihopsnörad så långt det bara går, till ett litet streck (dvs klänningen är för stor)
    - alternativt om klänningen är för liten och snörningen är asbred och typ zickzackar över hela ryggtavlan.
    -möhippor och svensexor som är alldeles för lugna, typ man ses och fikar eller enbart spelar laserdome och sen går hem (alternativt för kort möhippa där man "blir kidnappad" kl 19 och festen är slut kl 00).

Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?