• Anonym (Vit brud!)

Får gäster ha vit klänning?

Min svägerska och hennes man var bjudna på ett stort (riktigt stort) bröllop och hon köpte en ny klänning till denna fest. Jag såg inte dem innan de åkte på festen och har inte sett bilder från festen förrän nu i veckan. Då såg jag att hon hade en vit (benvit) klänning på sig! En vit klänning! Vit! Jag är nu lite smått panikslagen. Jag måste ju säga till henne att hon inte får ha den på vårt bröllop. Men nu har jag ju börjat fundera på om detta är vanligt... Har gäster vita klänningar på bröllop? Är det något som borde stå med under klädkoden att de inte får ha? Hur kan någon vara så respektlös att man har vitt på ett bröllop!

• Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?
  • Chicita
    Evilcayenne skrev 2012-05-23 20:39:20 följande:
    Måste bara fråga, ska på bröllop 8 dagar innan vi gifter oss!
    Är denna klänning för vit eller är den ok??

För min del så skulle den vara helt ok, men jag skulle haft en sjal (gärna i samma starka färg) till för att ta ner det vita lite till.
  • BettyBoop

Etikettsregler säger att vitt är en färg man INTE bär som gäst på bröllop. Sedan är olika människor olika noga med etiketten när de bjuder in till fest - så om det är OK eller inte kan nog bara just det brudparet svara på.

Själv hade jag inte gillat det om någon kom klädd i vitt/benvitt/ljusbeige på mitt bröllop.

• SkövdeSophie

Personligen hade jag inte burit den, men jag håller med Chicita att om du skall ha den så ha en sjal i annan stark färg till.
  • daniiel

Jag tycker den var fin och egentligen inte för vit, men med lite mer färgglada accessoarer blir den nog ännu bättre.
  • daniiel

Jag tänker också lite, vad är det för klädkod?
  • daniiel
    Evilcayenne skrev 2012-05-23 21:31:46 följande:
    Klädsel:Kavaj
    Då kan jag tycka att den klänningen är lite överklädd, lite för fin för klädkoden. Du får ju absolut ha den ändå, men räkna inte med att övriga gäster är lika finklädda. Och om det är kyrkbröllop, så tänk på att det kan vara bra med sjal/bolero i kyrkan.
  • gbg2012
    passionsblomman skrev 2012-05-23 20:24:31 följande:
    Ja. Jag säger ju det-det är ett etikettsbrott. Medvetet eller ej. Men det tar inte bort faktumet att det också är ett etikettsbrott att påpeka saken för en gäst. Man bestämmer faktiskt inte-till skillnad mot vad väldigt många tror-vad gästen får eller inte får ha på sig.
    Detta påpekar jag eftersom TS frågar i termerna av om man får klä sig i vitt och med följdfrågan huruvida man ska skriva i inbjudan att man inte får det.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Då är jag med. =)

Jag skrev innan att jag tror att min moster ska ha helvit klänning och om jag på snyggt sätt kan säga något. Vi har självklart inte skrivit något i inbjudan förutom klädkod mörk kostym.
  • Evilcayenne

Någon som har nått bra förslag, känns som man har fullt upp med sitt egna bröllop....

• iSusanna
    Evilcayenne skrev 2012-05-23 22:00:26 följande:
    Någon som har nått bra förslag, känns som man har fullt upp med sitt egna bröllop....
    Jag letar med ljus och lykta efter fina gästklänningar. Vill gärna ha ngt vintage-inspirerat och startade t om en egen tråd om detta
Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?