• Anonym (Vit brud!)

Får gäster ha vit klänning?

Min svägerska och hennes man var bjudna på ett stort (riktigt stort) bröllop och hon köpte en ny klänning till denna fest. Jag såg inte dem innan de åkte på festen och har inte sett bilder från festen förrän nu i veckan. Då såg jag att hon hade en vit (benvit) klänning på sig! En vit klänning! Vit! Jag är nu lite smått panikslagen. Jag måste ju säga till henne att hon inte får ha den på vårt bröllop. Men nu har jag ju börjat fundera på om detta är vanligt... Har gäster vita klänningar på bröllop? Är det något som borde stå med under klädkoden att de inte får ha? Hur kan någon vara så respektlös att man har vitt på ett bröllop!

• Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?
  • Anonym (Nein!)

Nej! Absolut inte! Brukar inte bry mig så mycket i övrigt men jag skulle verkligen störa mig på om jag själv var gäst och någon annan kom till bröllopet i en vit klänning. Det visar att man inte har nån koll. Alls. 

Om det var mitt eget bröllop skulle jag strunta blankt i det eftersom det är vår stora dag. Men det är ju bortom klanting. Och nej, det är inte en fråga om olika tycke och smak utan om artighet. Hänvisar till Ribbing på DN.se

• gbg2012

Det är inte ok att bära vitt-brudens färg! 

Jag är lite nervös för att min unga moster tänkt ha vitt...mamma sa något om att hon solar solraium för att inte se blek ut i sina ljusa klänning...Hur ska jag kolla detta på ett snyggt sätt? 

• passionsblomman

Det är helt klart ett etikettsbrott att gå till bröllop i vitt-eller för den delen svart- som gäst.
    MEN det är ett minst lika stort övertramp att som värd påpeka felet. Gästen ska inte stå med skammen och det är ytterst fult att göra bort sin gäst, som förhoppningsvis trampat i klaveret utan onda avsikter.

När det gäller klädkoder, så är det inte någon lag, eller någon möjlighet för värden att bestämma över sina gäster. I slutänden klär man trots allt på sig vad man vill. Koden är en vänlig vägledning för gästen, så denne ska veta festens "finhetsgrad" klädmässigt, så det ska vara lättare att välja klädsel för tillfället, så man slipper komma för uppklädd/nerklädd.
    Alltså, ytterligare en gång, koden är till för gästens bästa. Väljer han/hon att klä sig mot den, så finns det liksom ingen straffpåföljd.

Jag skulle själv aldrig klä mig i vitt till bröllop, men med det sagt, så vill jag ändå försäkra alla om att ifall ågon ändå kommer vitklädd till er vigsel, lär ändå ingen missa vem som är bruden.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym

Vi hade en gäst med vit klänning på vårt bröllop, men den var inte alls bröllopsklänningsaktig ( en tajt och ganska kort fodralklänning) så mig störde det inte det minsta. Vet dock att vissa i den äldre generationen hade åsikter om flera klädslar bland våra något, hm, flummiga och konstnärliga vänner. Men jag personligen hade inte ont av det alls. 
    Men jag var å andra sidan inte så noga med hur saker "ska" vara heller, ville mest ha en god middag och rolig fest :) 

• Chicita
    passionsblomman skrev 2012-05-23 19:49:49 följande:
    Jag skulle själv aldrig klä mig i vitt till bröllop, men med det sagt, så vill jag ändå försäkra alla om att ifall ågon ändå kommer vitklädd till er vigsel, lär ändå ingen missa vem som är bruden.
  • gbg2012
    passionsblomman skrev 2012-05-23 19:49:49 följande:
    Det är helt klart ett etikettsbrott att gå till bröllop i vitt-eller för den delen svart- som gäst.
    MEN det är ett minst lika stort övertramp att som värd påpeka felet. Gästen ska inte stå med skammen och det är ytterst fult att göra bort sin gäst, som förhoppningsvis trampat i klaveret utan onda avsikter.

När det gäller klädkoder, så är det inte någon lag, eller någon möjlighet för värden att bestämma över sina gäster. I slutänden klär man trots allt på sig vad man vill. Koden är en vänlig vägledning för gästen, så denne ska veta festens "finhetsgrad" klädmässigt, så det ska vara lättare att välja klädsel för tillfället, så man slipper komma för uppklädd/nerklädd.
    Alltså, ytterligare en gång, koden är till för gästens bästa. Väljer han/hon att klä sig mot den, så finns det liksom ingen straffpåföljd.

Det är oförskämt att komma i vitt det är ändå väldigt vedertaget inte ok! De flesta vet ju om det och strunta i det som gäst är ju bara konstigt, det är ju ingen stor grej för gästen att inte bära helvitt!
  • TheD

Gillar det inte. Inte ens beige ller champagne. Detaljer är en sak men när 97% av tyget är i den färgen så NEJ!

Btw - Varför kan man vara anonym i den här tråden??????

• UngBrud2012

Är det fel att även ha en vit lite längre kjol?

• passionsblomman
    gbg2012 skrev 2012-05-23 19:56:08 följande:
    Det är oförskämt att komma i vitt det är ändå väldigt vedertaget inte ok! De flesta vet ju om det och strunta i det som gäst är ju bara konstigt, det är ju ingen stor grej för gästen att inte bära helvitt!
    Ja. Jag säger ju det-det är ett etikettsbrott. Medvetet eller ej. Men det tar inte bort faktumet att det också är ett etikettsbrott att påpeka saken för en gäst. Man bestämmer faktiskt inte-till skillnad mot vad väldigt många tror-vad gästen får eller inte får ha på sig.
    Detta påpekar jag eftersom TS frågar i termerna av om man får klä sig i vitt och med följdfrågan huruvida man ska skriva i inbjudan att man inte får det.
  • Evilcayenne

Måste bara fråga, ska på bröllop 8 dagar innan vi gifter oss!
    Är denna klänning för vit eller är den ok??

Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?