• Anonym (Vit brud!)

Får gäster ha vit klänning?

Min svägerska och hennes man var bjudna på ett stort (riktigt stort) bröllop och hon köpte en ny klänning till denna fest. Jag såg inte dem innan de åkte på festen och har inte sett bilder från festen förrän nu i veckan. Då såg jag att hon hade en vit (benvit) klänning på sig! En vit klänning! Vit! Jag är nu lite smått panikslagen. Jag måste ju säga till henne att hon inte får ha den på vårt bröllop. Men nu har jag ju börjat fundera på om detta är vanligt... Har gäster vita klänningar på bröllop? Är det något som borde stå med under klädkoden att de inte får ha? Hur kan någon vara så respektlös att man har vitt på ett bröllop!

• Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?
  • Chicita
    iSusanna skrev 2012-05-23 22:11:05 följande:
    Jag letar med ljus och lykta efter fina gästklänningar. Vill gärna ha ngt vintage-inspirerat och startade t om en egen tråd om detta
    Den här såg jag i dag... Från Bonprix
    Spetsklänning 
  • iSusanna
    Chicita skrev 2012-05-23 22:17:37 följande:
    Den här såg jag i dag... Från Bonprix
    Spetsklänning 
    Fin, men inte alls "jag". Bonprix verkar dock vara hett här inne på BT!  Tyvärr hittade jag inte ett jota när jag surfade in... 

Kanske något sånthär (liiite liknande ditt förslag):

Eller:

• passionsblomman
    gbg2012 skrev 2012-05-23 21:58:13 följande:
    Då är jag med. =)

Jag skrev innan att jag tror att min moster ska ha helvit klänning och om jag på snyggt sätt kan säga något. Vi har självklart inte skrivit något i inbjudan förutom klädkod mörk kostym.
    Aah, nu ser jag att ditt inlägg ligger precis innan mitt, jag missade det förut. Jag försår. Klart att det vore bra om din släkting-särskilt om hon är ung, fåick en chans att slippa göra ett misstag, om det går att förhindra. Nyckeln där är vl kanske att lyckas få fram budskapet utan att det blir skuldbeläggande.. Träffar du henne personligen innan bröllopet? Isåfall kanske någon liten story kan vara på sin plats, om hur du drömde att alla kvinnor på festen också kom i vitt och att brudgummen fick leta för att hitta sin brud.. , nä, jag vet inte, men nog borde du kunnna ta upp saken lite fint. Kanske prata om bröllopet och säga att du fått frågan om man kan komma i vitt och att du trodde alla visste att det gör man inte, och alltså säga det så att hon hör, men  låta som om du självklart tror att hon vet det, till skillnad från din påhittade gäst, som har noll koll...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anneli256

Förstår ditt dilemma. Själv tycker jag inte heller det är ok att ha vitt om bruden ska ha vitt. Stod inför samma fråga med en kvinna (20 år) som är bjuden på vårt bröllop när hon stolt visade sin "fina" klänning som hon köpt och tänkte bära på vårt bröllop. Den är benvit.. Min första tanke var NEJJJJJJJJJ.. men jag valde att säga. Den är fin speciellt om du har bolero på dig också i annan färg. Tycker det är jobbigt att framföra såna saker.. speciellt som hon då är så stolt över klänningen hon köpt. Och faktiskt vill vara fin till bröllopet. För övrigt så är klänningen inte alls lik en brudklänning. Jag funderade över hur viktig frågan var för mig och valde att inte säga något mer, i efterhand så visar det sig att det var något fel på den så hon har lämnat tillbaka den till affären :) så förhoppningsvis så har hon något annat på sig.

Min mamma har däremot en förmåga att ha vitt på sig på bröllop.. men jag har parerat detta genom att vara med och välja ut vilken klänning hon ska ha på vårt bröllop.

Om du känner starkt för detta så tycker jag absolut du ska ta upp frågan med henne. Tex genom att säga att klänningen är fin ..men du skulle vara tacksam om hon valde att ha någon annan färg eller assecoarerer som bryter av.. men i dagens läge så är det många brudar som har det också..tex svart ..eller rött ..rosa.. skor, band osv..

Mitt råd är känn efter vad du själv tycker.. uppenbarligen så reagerade du eftersom du startade tråden. sätt dig ner och prata med vederbörande.

Som tillägg tycker jag det är ganska gulligt att det är flera män som hört av sig till mig för att fråga om deras utvalda klädsel är ok..inga kvinnor :)

• Jane

Jag skulle aldrig ha en vit klänning på någon annans bröllop. Jag tycker det är opassande och hade skämts.
    Men vissa tycker att det är okej, vissa har ju vitt som tema och ber gästerna att ha vitt på sig.
    Mina tärnor gav mig som förslag att de skulle ha vita klänningar och jag sa nej på direkten......knäpp fråga från deras sida, jag blev ledsen och tycker det är opassande som sagt. Jag har aldrig vitt på mig så på bröllopet kommer jag ha vitt för första och sista gången och jag vill ha det själv så att det syns vem som är brud. Det hade blivit knäppt om tärnorna också har vitt, då smälter jag ju in bland alla andra känns det som....

• Cosy

Jag kanske är konstig men jag bryr mig inte om vilken färg de har, vit svart, röd som kan vara lite tveksamma färger. Anledningen till att inte bära vit är väl för att inte konkurrera med bruden. Men jag tror även om de skulle komma i en vit hellång grädd kreaktions så skulle de inte själa uppmärksamheten från brudparet iaf.

Funderade ett tag om jag skulle ha en gul klänning först men sen kom jag fram till att vit är en av mina favotir färger och jag har en hel del vita klänningar sen innan så varför inte.

Nu har vi en klädkod kavaj för att slippa fråger och göra det lätt för människor, tycker valfri ger många fråger. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita
    Jane skrev 2012-05-24 07:49:57 följande:
     Jag har aldrig vitt på mig så på bröllopet kommer jag ha vitt för första och sista gången och jag vill ha det själv så att det syns vem som är brud. Det hade blivit knäppt om tärnorna också har vitt, då smälter jag ju in bland alla andra känns det som....
    Du skulle kunna komma i en sopsäck, och ingen skulle kunna missta dig för att vara brud...
    Inte ens om alla på festen bar vitt så skulle någon missta en annan för bruden. Så det behöver du inte vara det minsta orolig över... Flört
  • gbg2012
    passionsblomman skrev 2012-05-23 22:52:05 följande:
    Aah, nu ser jag att ditt inlägg ligger precis innan mitt, jag missade det förut. Jag försår. Klart att det vore bra om din släkting-särskilt om hon är ung, fåick en chans att slippa göra ett misstag, om det går att förhindra. Nyckeln där är vl kanske att lyckas få fram budskapet utan att det blir skuldbeläggande.. Träffar du henne personligen innan bröllopet? Isåfall kanske någon liten story kan vara på sin plats, om hur du drömde att alla kvinnor på festen också kom i vitt och att brudgummen fick leta för att hitta sin brud.. , nä, jag vet inte, men nog borde du kunnna ta upp saken lite fint. Kanske prata om bröllopet och säga att du fått frågan om man kan komma i vitt och att du trodde alla visste att det gör man inte, och alltså säga det så att hon hör, men  låta som om du självklart tror att hon vet det, till skillnad från din påhittade gäst, som har noll koll...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja hon är ganska ung 20 år. Jag mailade till henne på facebook att det ska bli så roligt att de kommer och om hon hade några frågor kring klädseln är det bara att höra av sig , skrev att många har frågat vilket de har och sen la jag till att i övrigt är det ju gamla vanliga inte vitt eller helsvart. Men hon uppfattade inte det negativt och var glad att jag hörde av mig, hon ska troligtvis inte ha heltvitt. =)
  • AnnLi

Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara så viktigt. Alla vet nog vem som är bruden ändå!

Jag skulle inte bry mig oavsett om mina vänner kom i vitt, svart, rött eller varseloverall. Är så glad om de kommer och firar med oss och om de själva känner sig snygga och bekväma så är jag nöjd!

• Linda L

åh va skönt att du fått ur dig det nu och at problemet är löst!  {#emotions_dlg.flower} 

Svar på tråden Får gäster ha vit klänning?