• Smulan

Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?

Hej på er alla!
    Vi har bestämt oss för att smyga iväg på minsta möjliga bröllop med bara några vittnen och resturang besök efter. Vi ska ta kläder som vi redan äger och lägga till några små detaljer som håruppsättning och make up och typ en lite lite blomma. Ringar så klart! Jag vill veta hur ni gjorde eller ska göra?
    Ny fiken vi har bokat bröllop lördagen den 14 Juli i år ska blir såååååå kul!

TR?DSTARTARENS TILL?GGSKOMMENTAR 2012-08-13 10:01
    Nu är vi gifta och vi har haft en fest i efterhand som blev den mest perfekta festen i världen! Jag vill fortfarande veta hur ni ska göra eller hur ni gjorde för det är så kul att höra andras ideér och tankar! Skriv på bara!

• Svar på tråden Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?
  • Smulan

Hihi Wirre81 satt precis och läste på din blogg.... Såg att du gillar Sabaton....Visst är de braaaaa? Vi har blivit "kära" i deras musik här hemma också och lyssnar titt som tätt på dem. Ha ha vad kul!

• Lyckorus

Hej alla! Jag hoppar gärna in i den här tråden, är nämligen också i planering av ett litet mysigt smygbröllop. :) Jag och min sambo har gjort några tappra försök till att planera ett klassiskt bröllop med lokal, gäster, mat och hela fadderullan. Men det har aldrig känts som vi, utan mest för att göra släkt och vänner nöjda. Vi insåg till slut att vi ska bara vara vi två på vår dag, och det har känts så bra i magen varje gång jag tänker på det upplägget! :)

Vi har har haft ett riktigt bra team work med att hitta fina och matchande kläder som vi ska ha, så det är ordnat. Vi har nyligen även bestämt vilka ringar vi ska ha, och dom ska inhandlas så fort vi kommit fram till vad vi vill gravera in i dom. :P
    Det vi hittills har planerat är en lättsam bröllopsdag med vigsel utomhus under en förhoppningsvis varm och regnfri sensommardag (med bara vi, vigselförrättare och två för oss okända vittnen), picknick efteråt, lite fotografering, gå på restaurang och resten av kvällen vara hemma i lägenheten och mysa, kanske köpa något lyxigare kvällssnacks och dricka. Två veckor efter kommer vi åka på en resa vi länge drömt om, pengarna kommer alltså spenderas på den. Iihh, det känns tokbra! :)

• Smulan

Lyckorus - låter som en perfekt dag tycker jag! Ja man ska gå på magkänslan.....för mig var det lite annorlunda, när vi bestämde att vi skulle smyga iväg hade jag lite blandade känslor först jätte skönt och sen började jag sakna min dröm om ett klassiskt...började då läsa här på bröllopstorgets forum om allas "vanliga" bröllop och insåg med en gång att min första magkänsla var VÄLDIGT rätt helt plötsligt. Då saknade jag inte det där klassiska som jag ville ha....Och jag ångrar mig INTE jag älskar vårt lilla intima bröllop och dagen kändes sååååå rätt och såååååå VI! Alla runt omkring har tagit det kanon bra!

• Sanna87

Wirre - vilket fint armband och halsband är precis ute efter ngt liknande själv men vill inte lägga någon större summa på smyckena, hur har du gjort dem och vad kostade det att göra dem själv?? Nu blev jag nyfiken!! :)

• Wirre 81
    Sanna87 skrev 2012-07-17 15:50:25 följande:
    Wirre - vilket fint armband och halsband är precis ute efter ngt liknande själv men vill inte lägga någon större summa på smyckena, hur har du gjort dem och vad kostade det att göra dem själv?? Nu blev jag nyfiken!! :)
    Jag har köpt vaxade glaspärlor på kickis pärlor och jag hade lås, tunn wire och klämpärlor hemma men det finns att köpa där med
    För allt göra ett halsband och ett armband går det på ca 115:- + frakt
    vaxade glaspärlor 35:- (100st)
    smyckeswire 40:-
    klolås 10:-
    klämpärlor 20:-
    enkel motring 10:-
    En liten enkel bild på hur jag gjort dom:

Ta en motring och knip ihop mellanrummet så den blir rund.
    Trä på klämpärla på wiern och trä sedan motringen på wirern och igenom klämpärlan igen. Knip ihop klämpärlan (med en tång) så den blir platt ganska nära ringen men itne för nära för då blir det stelt.
    trä sedan antalet pärlor på wiern och när du är nöjd fäster du låset på samma sätt som motringen (du kan ev trä en motring i det lilla hålet på låset och knipa ihop för att sen fästa wiren i motringen)
    Vill du att pärlorna ska ha mellanrum emellan så trär du bara en klämpärla framför och en bakom varje pärla.

Hoppas du förstår det är mycket lättare än vad det låter ;)

Lyckorus: låter som eran dag kommer bli kanon. Vi bestämde oss för att gravera in något annorlunda i ringarna så det blev: a deal is a deal. Klockren tycker jag.

Smulan: "hårbandet" köpte jag på Panduro ett helt vanligt band som jag tänker fästa i håret.
    Ja jag har gjort mig en spellista på spottify med bara massa sabaton låtar - den har gått varm kan
                     jag lova :)
  • Principisessan
    Hoppar in här jag med. 

Jag och min sambo har inget datum satt ännu. Vi har pratat om att vi vill gifta oss inom 1-1,5 år kanske, men inte något datum bestämt ännu. Han vill få fria genom att gå ner på knä och ha en ring i näven. Så även om vi pratat om att vi vill gifta oss, så ser vi oss inte som förlovade förrän han friat "properly" som han så gärna vill, trots att vi ändå pratat om det och hur vi ska ha det. :) 

Nu under semestern när vi satt och drack lite vin på tu man hand, som råkade bli aningen för många glas vin så råkade han dock försäga sig om att han tittade på ringar och ville ha en lektion i det här med klarhet och färg på diamanter. Så frieriet kommer kanske snart då :) 

Vi har iallafall pratat om hur vi vill ha det när vi väl gifter oss, vilket blir i en jättefin kyrka i vår stad, med bara barnen närvarande och två vittnen. Vi vill inte ha några gäster och fest, då det inte känns som vi.
    Jag har dessutom varit gift tidigare och kände då att det var mest stress och ett projekt att sy ihop allt och få alla att trivas osv, istället för att  bara njuta av dagen. 

Efter vigseln kommer vi med våra vittnen och barn äta en fin middag på en restaurang, ha barnvakt fixat för natten och bo på ett hotell med spa-avdelning så vi får bli lite bortskämda och mysa på tu man hand.
    Vi kommer inte åka på bröllopsresa direkt efter antagligen, utan kommer hem till barnen och har en familjedag med dem. HIttar på något kul men inget märkvärdigt så, mest bara njuter av att vi faktiskt är gifta.
    Sen tar vi en resa inom hyfsat snar framtid med antingen en sista minuten, eller om vi bokar en weekend till en storstad.

Det hela blir enkelt men fint. Släkten och vännerna får finna sig i att vi inte vill ha stort ståhej. Kan tänka mig att mamma gärna skulle vilja vara med, men jag tror att hon ändå förstår. 
  • Smulan

Wirre81 - Så du hade gjort halsband och armband själv=) känns som om vi bli mer och mer lika ha ha nu hade jag inte gjort något av smycken jag hade men jag gör smycket på fritiden=) Super kul!
    Ja vi har också en hel spellista på spotify..=) den går varm här med=) Speciellt vissa låtar ;).

majja - Grattis du får berätta när han har friat ;). Det låter också som en toppen dag. Vi åker inte resa utan är bara hemma men vi ska åka till Danmark i höst med mina föräldrar och mina syskon med familjer. Där ska vi hyra ett poolhus i nån vecka kanske! Det får vi se som vår smekmånad ;).
    Fest har vi nu efteråt men bara för att vi verkligen vill. Den blir den 11/8.

• Principisessan
    Smulan skrev 2012-07-18 09:48:11 följande:
    majja - Grattis du får berätta när han har friat ;). Det låter också som en toppen dag. Vi åker inte resa utan är bara hemma men vi ska åka till Danmark i höst med mina föräldrar och mina syskon med familjer. Där ska vi hyra ett poolhus i nån vecka kanske! Det får vi se som vår smekmånad ;).
    Fest har vi nu efteråt men bara för att vi verkligen vill. Den blir den 11/8.
    låter toppen, och vad fina ni var på era bilder också :) 
    Ja fest är ju kul också såklart. Det är ju bara olika hur man är. Kul, då blir det som två bröllop nästan för er, eftersom ni har festen fortfarande att se fram emot :)  
  • Lyckorus

Smulan - Jag känner igen mig, ju mer vi läste om "hur det ska vara" när man gifter sig, desto mer kändes det.. konstigt på något vis. Härligt att du känner dig toknöjd! Nu har ni festen att se fram emot då. :)

Wirre 81 - Ja, vi känenr också för något mer/annat än våra namn och vigseldatum. Vi är mycket för att allt runt vårt bröllop ska kännas personligt, men vi är något på spåren nu alla fall, hihi. Vi ska nog ändå avvakta till nästa vecka då vigselförrättaren är tillbaka från semestern, om vi ska gravera in datum känns det lite skakigt att göra det INNAN vi har bokat. :) Rolig text ni har valt, man bryter ju inte en överenskommelse. ;)

majja - Era planer låter också härligt! Vi skulle nog också valt spa och hotell om det inte vore för att vi ska iväg på drömresan ett par veckor efter. Då känns det bara bra att mysa till det hemma bara. Ett plus också är att vi inte är hemma något under hela sommaren nu, så det kommer nog kännas extra bra och uppskattat att vara hemma i sin egen lilla lya sen. :) Vi har också tänkt på släkt och vänner, men det har hela tiden landat i vad VI helst av allt vill, ett bröllop tycker jag är ju för och mellan två personer. Vi ser det helst enkelt som det mest romantiska sättet att gifta sig på - att bara vara vi två. Inte tänka på något annat, stressa upp sig och vara hypernervös så man knappt minns vad som hänt... nej tack!

• jakother

Djupt besviken, när min ring kom så fattades det ett graverat hjärta i ringen som jag kanske redan sagt, och nu när jag skulle skicka in den för att få den gjort klar så upptäckte jag att ena diamanten i ringen dessutom hade gått sönder! Så då ringde jag till dem och de skulle titta på det nu när ringen kommer till dem imorgon och så skulle dom typ göra en helt ny ring till mig.. Min sambos ring beställdes också idag(för att spara in på slantarna så beställde vi dom vid två olika tillfällen!) Jag skrev då att vi var TVUGNA ha våra ringar innan den 20/8 för att det ska gå vägen! Hoppas att det löser sig nu.. Jag älskar verkligen min ring och den kosta ändå fyra tusen så då vill jag ju även att den ska vara perfekt, och gifta mig utan ring det för jag bara inte... hahaha

För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
Svar på tråden Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?