• Anonym (Depressed)

Jag ska gifta mig men vill bara dö!

Inbjudningarna är skickade, klänning inköpt,lokal bokad och betald det mesta fixat.

Det är bara två månader kvar jag borde vara gladare än gladast men jag mår bara så extemt dåligt, en del dagar vill jag inte fortsätta leva.
    Jag orkar inte ta tag i planering och hela mitt hem har förfallit eftersom jag inte orkar.
    Alla frågar om saker är fixade och jag bryr mig inte om det alls.......har fundrat om vi inte bara ska blåsa av hela skiten och gå skilda vägar.

Jag älskar ju denna man över allt annat men jag orkar inte dettalängre.......... 

• Svar på tråden Jag ska gifta mig men vill bara dö!
  • CoG

Vad är anledningen till att du inte orkar?
    Har det hänt något?

• Anonym (Depressed)

Nej inget som jag kan komma på. 
    Det har bara kommit för kanske två månader sen. 

• eosinmimmi

Släpp all brollopsplanering o ge dig själv semester ett par veckor från planeringen! O du be om hjälp!! Många vill gärna hjälpa till, det blir rätt mycket att hålla i! O du kommer hinna ändå!

• Fannyterez

Men din blivande man då? Kan inte han ta tag i planeringen lite så du får lite andrum? Så kanske du märker att du saknar det och vill fortsätta igen, eller så gör du inte det. Ni är ju faktiskt två om bröllopet, det ehöver inte alltid vara bruden som ska fixa allt. 

Försök tänka positivt. Går det inte över tycker jag du ska söka läkarvård, det finns mediciner för depression eller terapisamtal. Lycka till!

• aviman

Försök fundera på vad du behöver och vill just nu - och gå efter det.
    Börja i små etapper, som till exempel:

Fråga dig själv:

- Vad behöver jag just nu?
    - Dricka vatten.

Okej. Jag är törstig.

Börja med att identifiera små behov för att gå vidare och identifiera de större;
    känna sig ensam - behov av gemenskap/trygghet/närhet
    känna sig ledsen - behov av närhet/förståelse/respekt
    etc.

Tänk på att när du känner dig nedstämd är det behov som försöker få din uppmärksamhet så att du kan möta dem. Hjärta 
    Du räknas, du är viktigast i världen för dig. Det finns bara en Du.
    Och det är okej att känna ALLA känslor som du känner just nu och i framtiden. Det är okej att vara ledsen och less. Det är okej att känna missnöje. Det är okej att inte vilja! Det är okej att ändra sig - åt båda hållen.

Solig Skickar solsken och kramar!
    Du klarar det! All min kärlek skickar jag till dig! 

• Aniara4

Det låter som att du har en depression, en ordentlig en. Sök hjälp! Att vara lite nere ibland och tycka saker är jobbiga är normalt, men att ibland inte vilja leva längre är något annat, och så ska du inte ha det.

Kanske behöver ni skjuta på bröllopet tills du mår bättre och orkar vara glad över det. Men huvudsaken är att du får hjälp - både läkarhjälp med depressionen och praktisk hjälp hemma och kring bröllopet.

Ta hand om dig!

• Anonym (Depressed)

Tack så snälla ni är. 

Vart vänder man sig om man behöver hjälp? VC? dit vill jag aldrig gå dom tror man hittar på att man mår dåligt. Har vänt mig dit en gång för länge sen och fick ingen hjälp.

• Anonym

det är möjligt att kontakta en psykolog direkt utan att gå via VC. :)

Jag trodde att jag skulle klara allt själv och gick i väggen med ett brak. Ta tag i problem INNAN du blir så dålig. Det är hemskt! Idag finns massa hjälp att få utan att du behöver ta lyckopiller (som jag har tatt och livet har blivit kanonbra) om du startar i tid. Ingen skall behöva må dåligt!

Lycka till :)

• daniiel

Du kan ju vända dig till psyk direkt, men det kan ju vara köer där. När du känner att du mår som allra sämst, så kan du ju faktiskt åka in på akuten. Jag har själv tampats med liknande väldigt länge, depressioner, panikångest osv. För min del sökte jag mig (tillslut) till kvinnokliniken, då det visar sig att jag har något som kallas PMDS, en betydligt mycket värre variant av PMS. Därför är det alltid bra att söka hjälp, för det kan bero på så många olika saker att man mår dåligt, men en sak som är säker är att du inte ska behöva må dåligt.

Här kan du ju läsa lite mer www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Depression/

• daniiel
    daniiel skrev 2012-05-09 12:18:55 följande:
    Här kan du ju läsa lite mer www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdo...
    Såg att länken gick till Västerbotten, men det är ju bara att byta landsting/region till vart du nu bor. Jag tror ju dock att infon är rätt den samma.

Instämmer också i det Anonym skriver ovan om att söka hjälp i tid och inte gå runt och tro att det ska lösas av sig själv, för då kan det bli så mycket värre. Jag ångrar bittert att jag väntade så länge som jag gjorde.
Svar på tråden Jag ska gifta mig men vill bara dö!