Anonym (Depressed) skrev 2012-05-09 12:51:35 följande:
tack för er hjälp. försöker hitta någon mottagning för jag vill inte ringa nånstans, jag har social fobi och jätte svårt att prata i telefon om vissa saker har gått i terapi så det är mycke bättre nu men sånt här är jätte svårt.
Jag har också varit djupt deprimerad en gång i mitt liv. Orkade inte med mitt liv, mina studier, ingenting. Till slut så insåg min mamma att det var ngt som inte stämde så hon kom och hämtade hem mig (jag hade flyttat hemifrån och bodde/bor i en stad många mil ifrån där jag växte upp), hon tog kontakt med en psykiatrisk mottagning och via dem fick jag hjälp. Först i början fick jag bara tabletter utskrivet men sedan fick jag också kontakt med en psykolog och det blev bättre tillslut, men just då kändes det bara som att det aldrig skulle bli bra, eller att inget skulle hjälpa. Men det gjorde det.
Det finns psykiatriska mottagningar på de flesta ställen som man kan gå till, men det kan vara ganska svårt att få hjälp. I mitt fall var det tur att min mamma hjälpte mig att ta kontakten, och faktiskt handgripligen lämpade av mig där, för annars hade det nog kunnat bli ganska mycket sämre innan det blev bättre. Hade aldrig orkat själv. Kan din sambo kanske hjälpa dig att ringa, eller följa med dig till någon mottagning? Har du pratat med din sambo? Vet han om hur du mår?