• teddy
    Äldre 27 Feb 19:18
    3491 visningar
    18 svar
    18
    3491

    Här sitter jag och tänker på logistik! Hur tänker ni?

    Ja, som sagt... logistiken... hur gör man egentligen?
    Började just fundera på det och inser att jag inte riktigt vet...

    När ska man vara i kyrkan? Hur långt innan vigseln? Och jag menar, varför åka dit i en fin bil när ingen ser? ...om alla gästerna sitter inne i kyrkan menar jag... Eller hur går det till egentligen?
    Vi har tänkt att ha fotografering innan vigseln och jag undrar lite när och var den där sista tillpiffningen ska ske... i bilen till kyrkan eller? Det känns väl lite skumt...
    Och efter vigseln... Gästerna får ju åka till festlokalen först och så att säga invänta oss... det är kanske då man borde ha ett "snyggt åk", när man kommer till festlokalen.

    Jo, de e lite att fundera på! Inga stora problem kanske, hehe, men hur tänker ni? 

  • Svar på tråden Här sitter jag och tänker på logistik! Hur tänker ni?
  • Äldre 27 Feb 19:25
    #1

    Vi hade så här:


    Vi var på plats utanför kyrkan ca 15 min innan. Det viktiga var att alla hade gått in. Vi var lite tidiga så vi stannade till vid ett café och gick på toa och det var sååå kul då eftersom vi gifte oss i en liten by, för det är den finaste kyrkan runt om kommunen där vi bor, så blev byborna jätteglada när de såg en Limo komma med ett brudpar :D De frågade om de fick ta kort och sen på en halvsekund var allas mobiler och kameror uppe haha


    Innan dess hade vi fotografering med tärna och marsalk.


    Efter vigseln var det bara jag och maken som åkte i Limon för lite mer fotografering under tiden gästerna åkte iväg.


    Ingen gäst såg oss anlända då salen där middagen var ligger på fjärde våningen och alla hade samlats i Blå salongen som ligger innan själva stora salen så där hade vi brudsklen innan dörrarna öppnades.


     


    Så det är ju inga problem eller större funderare. Vi planerade bakifrån och sen var det klart.


     


     

  • teddy
    Äldre 27 Feb 19:35
    #2

    Nä precis, inga stora problem kanske, man de e ju lite intressant att veta hur andra tänker :) Va kul att ni blev lite dagens händelse, hihi!

  • 1700ta­l
    Äldre 27 Feb 19:37
    #3

    Logistik är inte att förakta! Logistik makes the world go round...


     


    Nu är jag inte gift än utan har samma tankar som du. Och jag tänker att man nog anländer till kyrkan precis innan, när gäster redan är där. Fint åksätt dit = för brudparets skull.


     


    Sista tillpiffningen lär väl bli i sakrestian eller utanför (beroende på hur kyrkan ser ut), lite puder på näsan kanske men tror inte jag kommer tänka så mkt på det faktiskt så där minuterna innan. Men om det sker i bilen: nää, inte skumt. Man gör det man kan av det man har, där man är en dag som denna...


     


    Efter vigseln... Vi har festlokalen väääldigt nära (några hundra meter) och vi tänkte åka iväg i vår bil och ta en liten "tur" (=omväg) runt på tu man hand medan gästerna pallrar sig iväg till festlokalen. När de är samlade (någon får informera oss om det per mobil) styr vi bilen dit och "sladdar in" på gårdsplanen framför byggnaden. Så här kommer det "snygga åket" in! Vi kliver ur, alla får glas med bubbel och där sker brudskålen. Om det är fint väder, annars springer vi in under paraply och tar det hela i hallen! Så tänker vi...

  • teddy
    Äldre 27 Feb 21:03
    #4

    Ja, 1700tal, då tänker vi ganska lika... förutom att vår festlokal ligger ca en mil bort från kyrkan... men jag tänker att vi kanske tar lite fler fotografier under tiden gästerna tar sig dit eller något sånt...

  • Äldre 27 Feb 21:25
    #5

    Vi anlände till kyrkan ca 30-40min före vigseln. Vi hade frågat prästen innan och han tyckte det var lämpligt. Då var toastparet redan där och höll koll, solisten och vår vän som spelade gitarr övade och vi prövade gå längs gången en vända. Gästerna släpptes in i kyrkan (det var soligt, så de flesta väntade utanför innan, men det fanns bänkar i "hallen" också) ca 15min innan vigseln började.

    När vigseln var klar, så gick vi ut först ur kyrkan med brudföljet. Medan gästerna gick ut smög vi tillbaka in i brudkammaren och gick ut en gång till när alla gästerna var ute ur kyrkan. Då blåste alla gästerna bubblor och det blev kramkalas.

    När det var över, så kom bilen och hämtade oss. Då såg ju alla gäster den fina bilen :) Vi blev då skjutsade till fotograferingen. Ja, vi fotades efteråt och jag struntar i vad andra säger, jag tycker det är bästa alternativet, speciellt om man har en så pass tidig vigsel som vi, kl.13.00

    Efter fotograferingen hämtade bilen oss igen och körde oss till festlokalen där alla gästerna väntade ute vid festlokalen. Då såg ju alla bilen återigen. Där blev det mer blåsa bubblor och brudskålen utomhus innan vi gick in och satte oss :)


  • teddy
    Äldre 27 Feb 21:57
    #6

    Ja, vad gör det att ni fotades efteråt?! Det är väl bra de me! :) Som jag skrev innan tror jag att vi kommer fotas både före och efter, hehe... vill ju få alla chanser att få en bra bild! ;)

    Dock tror jag att det kan bli lite svårt för vår del att ha väntande gäster utomhus då vi gifter oss i december... annars kanske man, alltså vi brudparet, kan va i intilliggande församlingshem innan, om man nu vill säga inte kommer direkt innan det börjar menar jag... kanske en idé?

  • Äldre 27 Feb 22:13
    #7

    Vi åker till i vår egen bil, hur lång tid innan vet jag inte än, och vi åker hem efteråt i vår egen bil.

    Eller om vi åker direkt till något SPA efter vigseln kanske? Vi har inte riktigt bestämt vad vi ska göra resten av dagen än Solig

  • Äldre 27 Feb 23:12
    #8
    teddy skrev 2012-02-27 21:57:05 följande:
    Ja, vad gör det att ni fotades efteråt?! Det är väl bra de me! :) Som jag skrev innan tror jag att vi kommer fotas både före och efter, hehe... vill ju få alla chanser att få en bra bild! ;)

    Dock tror jag att det kan bli lite svårt för vår del att ha väntande gäster utomhus då vi gifter oss i december... annars kanske man, alltså vi brudparet, kan va i intilliggande församlingshem innan, om man nu vill säga inte kommer direkt innan det börjar menar jag... kanske en idé?
    Haha nej, jag menade inte så, menade bara på att så många alltid propsar på att man ska fota innan för det är sååå mycket bättre och ifall man vill det (och det passar bättre i tex tidsschema), ska man göra det, men att fotas efteråt var väldigt skönt tycker jag och inte alls så dåligt som vissa vill få det att låta som :) Dessutom behövde jag inte stiga upp kl.5 på morgonen då ;P

    Menar du innan vigseln? Gästerna hade tillgång till en stor foaje i kyrkan med sittplatser, om det nu hade varit vinter :) Då hade vi nog släppt in i själva kyrkan lite tidigare också. Har inte kyrkan där ni ska vara någon brudkammare? Alltså något litet rum där ni kan vänta medan gästerna anländer? :)
  • sollan
    Äldre 27 Feb 23:58
    #9

    Vi kommer bli upphämtade hemma av chauffören som kör oss dit vi skall bli fotograferade.
    Ville ha lite foton där vi har med Cadillacen ochså =)
    Sen körs vi till vigseln, vi kommer anlämna precis innan vigsel för vill jue inte att nån ska se oss innan...hehe
    Efter vigseln tänkter vi åka en runda inom stan för att sedan anlända vid lokalen(som faktiskt ligger mitt emot kyrkan ;))  Så gästerna får mingla runt en stund i väntan på oss.


    Blivande vårbrud
  • teddy
    Äldre 28 Feb 10:49
    #10
    daniiel skrev 2012-02-27 23:12:48 följande:
    Haha nej, jag menade inte så, menade bara på att så många alltid propsar på att man ska fota innan för det är sååå mycket bättre och ifall man vill det (och det passar bättre i tex tidsschema), ska man göra det, men att fotas efteråt var väldigt skönt tycker jag och inte alls så dåligt som vissa vill få det att låta som :) Dessutom behövde jag inte stiga upp kl.5 på morgonen då ;P

    Menar du innan vigseln? Gästerna hade tillgång till en stor foaje i kyrkan med sittplatser, om det nu hade varit vinter :) Då hade vi nog släppt in i själva kyrkan lite tidigare också. Har inte kyrkan där ni ska vara någon brudkammare? Alltså något litet rum där ni kan vänta medan gästerna anländer? :)
    Nja, någon brudkammare vet jag inte, men som sagt ett intilliggande församlingshem där vi i så fall kan vänta... om vi inte kommer precis innan bara... ska fundera på det!
  • 1700ta­l
    Äldre 28 Feb 11:16
    #11
    teddy skrev 2012-02-28 10:49:16 följande:
    Nja, någon brudkammare vet jag inte, men som sagt ett intilliggande församlingshem där vi i så fall kan vänta... om vi inte kommer precis innan bara... ska fundera på det!

    Vad är en brudkammare? I kyrkan?


     


    Annars har ju de flesta kyrkor en sakristia med separat ingång. Där kan man nog vänta. Den brukar ligga vid sidan om koret där framma men om den har en utgång så kan ni gå utvägen om kyrkan när alla gäster satt sig, så ni går in genom huvudporten när gudstjänsten början.

  • Äldre 28 Feb 11:27
    #12

    Brudkammare... ptja.. ett litet rum är det i kyrkan där brudparen kan vänta medan gästerna sätter sig. Jag trodde det var något som fanns i många kyrkor. Jag tror vissa kyrkor har både sakristia och brudkammare, men i annat fall används nog sakristian som brudkammare. Finns kyrkor som har fler kammare också. I vår kyrka hade den, brudkammaren, en separat ingång på sidan av kyrkan där vi gick in, även fast vi anlände ett tag före alla gäster. När alla gästerna sedan hade satt sig, så stängdes ju portarna på framsidan och vi gick runt kyrkan på utsidan och in foajen där vi stod tills dörrarna öppnades igen, alltså när ingångsmusiken började spelas.


  • 1700ta­l
    Äldre 28 Feb 11:47
    #13

    Ah, ser nu när jag googlar på det att vissa kyrkor gjorde ett litet rum som brudkammare i samband att man byggde toaletter och kapprum på 70- och 80-talet. Då förstår jag, hade aldrig hört talas om det. Det kan jag inte tänka mig att vår kyrka har dock men ska kolla.

  • SaJo19­81
    Äldre 28 Feb 12:19
    #14

    Vi hade transportmedelsöverraskning! mamma och pappa hade planerat in vårat transportmedel så vi visste inte hur det skulle se ut! (gifte oss vid våran sommarstuga i kyrkan där) bodde på hotell hela helgen så efter bussen kommit opch hämtat våra gäster som också bodde där kom våran fina veteranbil och hämtade oss så resan till kyrkan var ju mest för vår skull ochinte för att gästerna skulle "se"

    Efter vigseln så åkte vi iväg i den fina bilen igen för fotografering medan alla våra gäster vinkade av oss sen åkte dom med buss/bil till festlokalen och så kom vi dit i veteranbilen sen=)

     

  • teddy
    Äldre 28 Feb 13:17
    #15

    Jo daniiel, jag hänger med på vad du menar. Jag tror nog att vi dock inte kommer att ha tid att va där så mycket tidigare... fotografering innan o sen måste man nog hinna få i sig nåt att äta med... "öva" i kyrkan får vi göra nån annan gång, hehe!

    Men som det ser ut nu så kommer vi nog inte ha nåt fint åk utan vi nöjer oss nog me en vanlig bil som vi kan åka fram och tillbaka i... vi ska ju ta oss till fotograferingen, var den nu komma hållas?, och sen till kyrkan, och sen till festlokalen osv och det enklaste är ju att ta en befintlig bil så att säga...Glad

    Men skulle vi nu välja att ha en lite speciell bil eller något hade vi nog valt att ha den från kyrkan och till festlokalen tror jag... nu när jag tänker efter är nog de så vi, i så fall, kommer göra... 
    Har dock redan bokat upp fästemannens ena bror som chaufför! Han kommer att köra med oss hela dagen och vi kommer att köra med honom, haha! Flört 

  • Äldre 28 Feb 13:29
    #16
    1700tal skrev 2012-02-28 11:47:02 följande:
    Ah, ser nu när jag googlar på det att vissa kyrkor gjorde ett litet rum som brudkammare i samband att man byggde toaletter och kapprum på 70- och 80-talet. Då förstår jag, hade aldrig hört talas om det. Det kan jag inte tänka mig att vår kyrka har dock men ska kolla.
    Ja, fast i kyrkan vi var, så fanns det tidigare än så. Nåja, vad man än kallar det - ett litet rum i kyrkan där brudparet (och brudföljet) kan vänta före vigseln :)
  • Äldre 28 Feb 13:30
    #17
    teddy skrev 2012-02-28 13:17:26 följande:
    Jo daniiel, jag hänger med på vad du menar. Jag tror nog att vi dock inte kommer att ha tid att va där så mycket tidigare... fotografering innan o sen måste man nog hinna få i sig nåt att äta med... "öva" i kyrkan får vi göra nån annan gång, hehe!

    Men som det ser ut nu så kommer vi nog inte ha nåt fint åk utan vi nöjer oss nog me en vanlig bil som vi kan åka fram och tillbaka i... vi ska ju ta oss till fotograferingen, var den nu komma hållas?, och sen till kyrkan, och sen till festlokalen osv och det enklaste är ju att ta en befintlig bil så att säga...Glad

    Men skulle vi nu välja att ha en lite speciell bil eller något hade vi nog valt att ha den från kyrkan och till festlokalen tror jag... nu när jag tänker efter är nog de så vi, i så fall, kommer göra... 
    Har dock redan bokat upp fästemannens ena bror som chaufför! Han kommer att köra med oss hela dagen och vi kommer att köra med honom, haha! Flört 
    Nej, jag förklarade bara vad en brudkammare var och hur vi gjorde :) Alla har ju olika tidsscheman osv, så man måste ju anpassa efter sig själv :)
  • teddy
    Äldre 28 Feb 13:46
    #18

    Ja, de förstår jag, jättebra! Glad Mina tankar samlas bara lite nu under tiden jag funderar och jag får lite olika tips så jag e tacksam för alla tips!

Svar på tråden Här sitter jag och tänker på logistik! Hur tänker ni?