• Äldre 5 feb 21:19
    10842 visningar
    11 svar
    11
    10842

    Tips på annorlunda bröllop

    Jag och sambon har sedan länge bestämt att vi ska gifta oss, det enda "problemet" är att vi inte kan komma på hur vi ska göra. Ingen av oss är jätteintresserade av ett stort bröllop med hela konkarongen men något skulle ju vara roligt (och mer eller mindre ett måste) på den stora dagen. Kyrkligt är uteslutet så det blir borgligt. Men det är ju inte så roligt att "bara" gå in i rådhuset och inget mer.

    Vi vill hitta på någon rolig/häftig grej som vi vill kombinera med en vigsel. Har tänkt på fallskärmshoppning med fest efteråt men det är ju så himla väderberoende och det är ju en stor risk man tar, tänk om mängder med gäster väntar hemma utan att vi blivit gifta bara för att det blåser lite (Flört

    Drömmen är att man har vigsel i luftballong med vittnen + fotograf men även det är EXTREMT väderberoende och det får nog stanna vid just en dröm (tyvärr)

    En annan tanke är att man ska ha en stor grillfest med en kort vigsel barfota under en varm sommardag. Men inte heller det känns helt hundra!

    Vänner till mig hade skoterbröllop. Dom åkte snöskoter och hade skotersafari och gifte sig under färden. Riktigt häftigt men eftersom vi bor i gbg så är inte det helt enkelt att ordna.

    Så kom igen och idébomba mig! Vi vill göra en annorlunda grej av vårt bröllop, ensamma med fest efteråt ellet tillsammans med våra gäster (ca 25 st så det blir inte så många, varav 5-7 barn under 5 år). Vi är båda rätt äventyrliga och galna i mångas ögon så även lite tokiga förslag är mycket välkomna!

    Är såååå intresserad av vad ni har för förslag på lager!

  • Svar på tråden Tips på annorlunda bröllop
  • Äldre 5 feb 22:00
    #1

    Några vänner till mig gifte sig i havet. Ja de var också nakna (inklusive vigselförättaren) men så kan det gå i en hippie komun i Australien

    Tyckte det var kul o tänka på annorlunda bröllop, så jag idé-bombar här men har ingen aning om man "får lov"eller "kan". Man kan ju alltid göra själva vigseln i rådhuset och sen göra ett s.k. symboliskt bröllop på ett kul sätt, och då kan det se ut precis hur ni vill.

    - I skogen där ens närmaste vänner rider eller vandrar till. Sova över i en stuga.
    - I ett flygplan
    -  På en båt
    - I en spårvagn (såg detta i Rom...de hade hyrt en spårvagn och hade buffé...alla gästerna var med på spårvagnen. Det såg väldigt kul ut). 
    - På en ö var som helst i Sverige
    -  utomlands i en trädgård m villa ni hyr i Italien, spanien, grekland, mm. (större chans till bra väder)
    -  BYO fest. Dvs "bring your own". Alla gästerna har med sig en maträtt och dryck sen ställs det upp på ett buffébord och alla tar för sig. Lite som en BBQ men mer delaktig.
    -  Fancy dress. Med tema...
    - Country - gästerna sitter på filtar eller halm
    - Picnic. Man tar sig till en fin plats och alla har med sig en korg med gott.

    Sen finns det olika inslag som kan göra vigseln annorlunda. Titta på vad man gör i andra kulturer och se om det är något ni hade kunnat tänka er. Till exempel ska mina vänner ha ett inslag där gästerna knyter ett band runt deras handleder medans dom önskar brudparet något.
    Att gästerna skriver sina önskningar på rispapper och snurrar det runt sockerbitar, sen varje gång man behöver en sockerbit läser man en önskning.
     


  • Äldre 5 feb 22:06
    #2
    pulmonate skrev 2012-02-05 22:00:21 följande:
    Några vänner till mig gifte sig i havet. Ja de var också nakna (inklusive vigselförättaren) men så kan det gå i en hippie komun i Australien

    Tyckte det var kul o tänka på annorlunda bröllop, så jag idé-bombar här men har ingen aning om man "får lov"eller "kan". Man kan ju alltid göra själva vigseln i rådhuset och sen göra ett s.k. symboliskt bröllop på ett kul sätt, och då kan det se ut precis hur ni vill.

    - I skogen där ens närmaste vänner rider eller vandrar till. Sova över i en stuga.
    - I ett flygplan
    -  På en båt
    - I en spårvagn (såg detta i Rom...de hade hyrt en spårvagn och hade buffé...alla gästerna var med på spårvagnen. Det såg väldigt kul ut). 
    - På en ö var som helst i Sverige
    -  utomlands i en trädgård m villa ni hyr i Italien, spanien, grekland, mm. (större chans till bra väder)
    -  BYO fest. Dvs "bring your own". Alla gästerna har med sig en maträtt och dryck sen ställs det upp på ett buffébord och alla tar för sig. Lite som en BBQ men mer delaktig.
    -  Fancy dress. Med tema...
    - Country - gästerna sitter på filtar eller halm
    - Picnic. Man tar sig till en fin plats och alla har med sig en korg med gott.

    Sen finns det olika inslag som kan göra vigseln annorlunda. Titta på vad man gör i andra kulturer och se om det är något ni hade kunnat tänka er. Till exempel ska mina vänner ha ett inslag där gästerna knyter ett band runt deras handleder medans dom önskar brudparet något.
    Att gästerna skriver sina önskningar på rispapper och snurrar det runt sockerbitar, sen varje gång man behöver en sockerbit läser man en önskning.
     
    Åh vad kul! Precis såna här inlägg vill jag ha. Superhärligt med en massa förslag. Den där med spårvagnen måste jag bara kolla upp! Med tanke på att vi bor i spårvagnarnas stad kan det inte vara omöjligt! Ingen av oss kan rida, annars hade första förslaget vart roligt!

    Säg till om du kommer på fler!
  • Äldre 5 feb 22:18
    #3

    Ah vad bra! Jag bara skrev det jag kom på! 
    Det med spårvagnar borde gå att ordna på något sätt! En buss är ju ett annat alternativ. Några vänner till mig (hippies igen) hade köpt en 2 våningsbuss som de bodde i. Där inne hade dom sin fest och körde runt. Den var iof specialbyggd så på ena våningen var där typ långbord. Nu när jag tänker efter känner jag flera stycken som bor i bussar... *ler*
    Ska fundera på fler förslag och jag hoppas att fler kommer med roliga idéer!  


  • Äldre 6 feb 21:26
    #4
    pulmonate skrev 2012-02-05 22:18:59 följande:
    Ah vad bra! Jag bara skrev det jag kom på! 
    Det med spårvagnar borde gå att ordna på något sätt! En buss är ju ett annat alternativ. Några vänner till mig (hippies igen) hade köpt en 2 våningsbuss som de bodde i. Där inne hade dom sin fest och körde runt. Den var iof specialbyggd så på ena våningen var där typ långbord. Nu när jag tänker efter känner jag flera stycken som bor i bussar... *ler*
    Ska fundera på fler förslag och jag hoppas att fler kommer med roliga idéer!  
    Haha, det verkar som om du känner många hippies haha, men kul att du kommer med idéer!

    Flera?
  • vatten­melon
    Äldre 13 feb 10:24
    #5

    Vi funderar på att hålla vår cermoni i samband med någon annan händelse, t.ex. födelsedag eller liknande. Då hela familjen och de närmsta vännerna är samlade.
    Vi är inte förlovade, och då är tanken att min sambo ska hålla tal och fria till mig under festen och jag svarar då "ja, men bara om vi gifter oss direkt". Då kommer vigselförrättaren upp och viger oss på plats :)
    Sen är det ju bara att festa loss! 

  • Äldre 13 feb 12:38
    #6
    vattenmelon skrev 2012-02-13 10:24:48 följande:
    Vi funderar på att hålla vår cermoni i samband med någon annan händelse, t.ex. födelsedag eller liknande. Då hela familjen och de närmsta vännerna är samlade.
    Vi är inte förlovade, och då är tanken att min sambo ska hålla tal och fria till mig under festen och jag svarar då "ja, men bara om vi gifter oss direkt". Då kommer vigselförrättaren upp och viger oss på plats :)
    Sen är det ju bara att festa loss! 
    Haha, det vore ju rätt kul att ordna det så! Men man måste ju vara säker på att ens vänner och släkt verkligen kommer! För till en vanlig födelsedag så kanske man inte kommer om man är trött eller så, men vet man att det är bröllop så pallar man sig dit oavsett. Man får nog göra det i samband med en viktig högtid i så fall, typ 25/30 års fest,  examensfest, etc.
    Det andra negativa med att det är överaskning till alla är att man verkligen måste fixa allt själv och inte kan dela med sig  och fråga om råd angående klänning, osv. 
    Men idéen är jätte kul. Som flashmob bröllop. Har du sett den videon på Youtube där han friar sen gifter dom sig direkt. Det är med i ett Flashmob program. 
  • Äldre 13 feb 15:30
    #7

    Här är en till med borgerlig vigsel fast inte förrän nästa år! Vi ska gifta oss i en gammal klosterruin utanför Vadstena (ironiskt nog) med ca 95 gäster från Sverige o Norge (sambon är från Norge). Vår röda tråd är 50-tal, så "utgångsmarschen" blir "We go together" från Grease. Våra inbjudningskort kommer se ut som filmposters. Festen kommer vi hålla i en folkpark med liveband o tjo tjim till småtimmarna med buffé o ev grillat oxå (beror lite på hur mycket folk som kommer o väder o så). Om vädret tillåter har vi nog festen utomhus i parken med lite amerikansk södern-känsla kombinerat med 50-taletSkrattande
    Eftersom vigselplatsen inte ligger i närheten av vårt bostad, utan 20 mil bort, så alla gäster  (inkl vi själva) blir ju tillresta. För de gäster som kommer t ex på fredagen kommer vi erbjuda lite seightseeing i området (Vadstena kloster, utsikten på Omberg o andra sevärdheter, kanske en sväng till Gränna) samt en "rehearsal dinner barbique" på fredagen.  

  • Äldre 13 feb 17:44
    #8

    MsChevy, vad mycket du redan har tänkt på trotts att du gifter dig nästa år!! Duktig du är! 
    Er fest låter som att den kommer att bli kul! Jag hoppas att vädret tillåter så att ni kan dansa in på småtimmarna. Tänker mig även dig i en kortare 50-tals klänning! ?
    Lite sightseeing var ju inte en dum idé..alla våra gäster är ju också tillresta. Fast det blir dock lite dyrt att hyra en buss till alla i en extra dag. Det blev 600 euro/ 4 timmar med 2 bussar.

    Vårt bröllop är ju också "annorlunda" nu när jag tänker efter. Fast kanske inte i den stilen som TS hade tänkt sig?
    Vi gifter oss på Gardasjön i Italien där vi även bor. Det blir ett borgerligt bröllop i Castello di Scaligero, i Malcesine och sedan middag i en gammal borg närmare Verona (45min emellan vigselplatsen och restaurangen). Det blir ca 100 gäster ifrån Australien, Sverige och Italien.  7-rätters middag, öpen bar, mm. Stilen vi har för bröllopet är Eco-chic, vintage, rustic. Det blir mycket DIY i dekorationerna vilket jag tycker är väldigt kul. Vi valde att gifta oss i Italien för flera olika anledningar: Stort utbud på fina vigselplatser, Större chans till fint väder, Vi bor här så det är lättare att ordna, billigare mat/dryck (särskillt drycken). Vi hade inte haft råd att ha samma vigsel/fest/middag i Sverige som vi får här. Många tycker det är kul att komma till Italien och de flesta tar nog semester i samband med bröllopet. 
    Sen blir det bröllopsresa till Australien där vi också kommer att ha en BBQ och mer avslappnad fest med vänner och den Australiska släkten. 


  • Äldre 13 feb 18:47
    #9
    Pulmonate: Jo, vi har kommit rätt långt i planeringen o egentligen va de tänkt att vi skulle gifta oss i år, men vi sköt på det till nästa år. Nja, tyvärr blir det ingen kort femtiotalsklänning, utan en mermaid-sak i spets. Tänker lite så 50´s hollywood evening gown med ett flor o röda läppar o vita handskar. Ev byter jag om på kvällen o på reahearsal dinnern kommer jag ha en 50-talare.
    Vi får väl se hur många som kommer på fredagen, brukar ju va ca 50 platser på en buss....
  • Äldre 13 feb 21:16
    #10

    Vad gör man egentligen under rehearsal dinner? Har aldrig förstått det riktigt. Proväter man maten och ser så att talen får tid? Det tar ju ifrån spänningen ifrån själva middagen, eller har jag misförstått det helt?
    Det ända jag hade velat "öva" på är hur folk ska gå in och hur själva vigseln är upplaggd. Vi kommer även att ha några personer som ska sätta fram dekorationerna på vigselplatsen och det måste gå egenom.  


  • Äldre 13 feb 21:58
    #11

    Den amerikanska rehearsal dinner är ju en hel middag med finkläder o allt sånt, men vi tänkte mera en grillfest, avslappnat o casual. Har ju tyvärr inte råd att bjuda på både grillfest o bröllopsfest så vi tänkte att alla tar med sig det de vill äta o dricka under fredagen, om de vill komma. Grillfesten håller vi i folkparken som bröllopsfesten ska va i för lokalen/parken ska ju dekoreras kvällen innan vigseln oxå. 
    Vi o vårt brudfölje kommer åka ner under veckan innan vigsel o öva in oss på vigseln o fixa allt det sista. Gah, ska man behöva vänta tills nästa år?! Vill ju göra det här nuuuu! 

Svar på tråden Tips på annorlunda bröllop
Logga in
Bli medlem