• Äldre 5 Feb 22:00
    13876 visningar
    11 svar
    11
    13876

    Tips på annorlunda bröllop

    Några vänner till mig gifte sig i havet. Ja de var också nakna (inklusive vigselförättaren) men så kan det gå i en hippie komun i Australien

    Tyckte det var kul o tänka på annorlunda bröllop, så jag idé-bombar här men har ingen aning om man "får lov"eller "kan". Man kan ju alltid göra själva vigseln i rådhuset och sen göra ett s.k. symboliskt bröllop på ett kul sätt, och då kan det se ut precis hur ni vill.

    - I skogen där ens närmaste vänner rider eller vandrar till. Sova över i en stuga.
    - I ett flygplan
    -  På en båt
    - I en spårvagn (såg detta i Rom...de hade hyrt en spårvagn och hade buffé...alla gästerna var med på spårvagnen. Det såg väldigt kul ut). 
    - På en ö var som helst i Sverige
    -  utomlands i en trädgård m villa ni hyr i Italien, spanien, grekland, mm. (större chans till bra väder)
    -  BYO fest. Dvs "bring your own". Alla gästerna har med sig en maträtt och dryck sen ställs det upp på ett buffébord och alla tar för sig. Lite som en BBQ men mer delaktig.
    -  Fancy dress. Med tema...
    - Country - gästerna sitter på filtar eller halm
    - Picnic. Man tar sig till en fin plats och alla har med sig en korg med gott.

    Sen finns det olika inslag som kan göra vigseln annorlunda. Titta på vad man gör i andra kulturer och se om det är något ni hade kunnat tänka er. Till exempel ska mina vänner ha ett inslag där gästerna knyter ett band runt deras handleder medans dom önskar brudparet något.
    Att gästerna skriver sina önskningar på rispapper och snurrar det runt sockerbitar, sen varje gång man behöver en sockerbit läser man en önskning.
     


  • Äldre 5 Feb 22:18
    #3

    Ah vad bra! Jag bara skrev det jag kom på! 
    Det med spårvagnar borde gå att ordna på något sätt! En buss är ju ett annat alternativ. Några vänner till mig (hippies igen) hade köpt en 2 våningsbuss som de bodde i. Där inne hade dom sin fest och körde runt. Den var iof specialbyggd så på ena våningen var där typ långbord. Nu när jag tänker efter känner jag flera stycken som bor i bussar... *ler*
    Ska fundera på fler förslag och jag hoppas att fler kommer med roliga idéer!  


  • Äldre 13 Feb 12:38
    #6
    vattenmelon skrev 2012-02-13 10:24:48 följande:
    Vi funderar på att hålla vår cermoni i samband med någon annan händelse, t.ex. födelsedag eller liknande. Då hela familjen och de närmsta vännerna är samlade.
    Vi är inte förlovade, och då är tanken att min sambo ska hålla tal och fria till mig under festen och jag svarar då "ja, men bara om vi gifter oss direkt". Då kommer vigselförrättaren upp och viger oss på plats :)
    Sen är det ju bara att festa loss! 
    Haha, det vore ju rätt kul att ordna det så! Men man måste ju vara säker på att ens vänner och släkt verkligen kommer! För till en vanlig födelsedag så kanske man inte kommer om man är trött eller så, men vet man att det är bröllop så pallar man sig dit oavsett. Man får nog göra det i samband med en viktig högtid i så fall, typ 25/30 års fest,  examensfest, etc.
    Det andra negativa med att det är överaskning till alla är att man verkligen måste fixa allt själv och inte kan dela med sig  och fråga om råd angående klänning, osv. 
    Men idéen är jätte kul. Som flashmob bröllop. Har du sett den videon på Youtube där han friar sen gifter dom sig direkt. Det är med i ett Flashmob program. 
  • Äldre 13 Feb 17:44
    #8

    MsChevy, vad mycket du redan har tänkt på trotts att du gifter dig nästa år!! Duktig du är! 
    Er fest låter som att den kommer att bli kul! Jag hoppas att vädret tillåter så att ni kan dansa in på småtimmarna. Tänker mig även dig i en kortare 50-tals klänning! ?
    Lite sightseeing var ju inte en dum idé..alla våra gäster är ju också tillresta. Fast det blir dock lite dyrt att hyra en buss till alla i en extra dag. Det blev 600 euro/ 4 timmar med 2 bussar.

    Vårt bröllop är ju också "annorlunda" nu när jag tänker efter. Fast kanske inte i den stilen som TS hade tänkt sig?
    Vi gifter oss på Gardasjön i Italien där vi även bor. Det blir ett borgerligt bröllop i Castello di Scaligero, i Malcesine och sedan middag i en gammal borg närmare Verona (45min emellan vigselplatsen och restaurangen). Det blir ca 100 gäster ifrån Australien, Sverige och Italien.  7-rätters middag, öpen bar, mm. Stilen vi har för bröllopet är Eco-chic, vintage, rustic. Det blir mycket DIY i dekorationerna vilket jag tycker är väldigt kul. Vi valde att gifta oss i Italien för flera olika anledningar: Stort utbud på fina vigselplatser, Större chans till fint väder, Vi bor här så det är lättare att ordna, billigare mat/dryck (särskillt drycken). Vi hade inte haft råd att ha samma vigsel/fest/middag i Sverige som vi får här. Många tycker det är kul att komma till Italien och de flesta tar nog semester i samband med bröllopet. 
    Sen blir det bröllopsresa till Australien där vi också kommer att ha en BBQ och mer avslappnad fest med vänner och den Australiska släkten. 


  • Äldre 13 Feb 21:16
    #10

    Vad gör man egentligen under rehearsal dinner? Har aldrig förstått det riktigt. Proväter man maten och ser så att talen får tid? Det tar ju ifrån spänningen ifrån själva middagen, eller har jag misförstått det helt?
    Det ända jag hade velat "öva" på är hur folk ska gå in och hur själva vigseln är upplaggd. Vi kommer även att ha några personer som ska sätta fram dekorationerna på vigselplatsen och det måste gå egenom.  


Svar på tråden Tips på annorlunda bröllop