• Chicita

Vad gör ett bröllop stelt?

I går var vi iväg till pappa och hans sambo, och min ena kusin med man kom också över för att kolla på fotona vi hade med från bröllopet och vi pratade om hur dom hade upplevt det.
    Och i går kväll satt jag inne på ett annat forum och pratade om det här med annorlunda bröllop.
    En tjej hade varit bjuden på ett Kurdiskt bröllop och pratade om stämningen - att den var så glad och uppsluppen...

Och vi började (på båda ställena) att prata om vad det var som gjorde det så avslappnat och trevligt.

Pappas sambo kom med kommentaren om att vår middag ju faktiskt sträckte sig över 4 timmar, men det kändes inte alls så långt, dels för att vi hade gycklarna och medeltidsduon som underhöll med musik och gyckel under pauserna mellan serveringarna. Och dels så var det ju det där att eftersom inte fler än 6 personer kom i vanliga kläder så blev det inte det där att man såg på kläderna om det var någon som hade råd med bra kvalité eller inte. Så det blev inte så segregerat även om vi faktiskt hade delat upp i olika "finhetsgrader".
    Hon sa själv att om det hade varit ett "vanligt" bröllop med finkläder, flera bestick uppdukade (en för varje rätt), flera glas osv osv, så hade hon nog tyckt att det var jättelång tid att sitta och "vara fin" så att säga.

Och på det här Kurdiska bröllopet så var det också ett annat upplägg. Inte så där "fint" som traditionella svenska bröllop brukar vara.
    OBS nu menar jag inte att Kurdiska bröllop inte är fina, eller att "alla" svenska bröllop är supersnofsiga. Utan att dom har lagt sig på en nivå där deras gäster känner sig bekväma.

Så varför är det så många svenska brudpar som satsar allt på att ha ett så fint bröllop som möjligt för massa massa pengar (vissa lånar ju till och med för att kunna finansiera allt bling bling).
    Det känns som att det är väldigt viktigt att ha ett "fint" bröllop. Ofta flera nivåer över där man själv känner sig bekväm.
    Exempel: Fabriksarbetaren och hotellstäderskan ska gifta sig, och väljer "Mörk Kostym" som dresscode. Ingen i deras bekantskapskrets (inklusive dom själva) är vana att ha något annat än jeans och tröja.
    Dom vill ha 4 tärnor i exakt likadana klänningar, samt 4 marskalker i kravatter som matchar tärnorna.
    Dom åker limousine till kyrkan och sen till festlokalen.
    Det är dukat med vita dukar, silverkanelabrar och små blomsterarrangemang. Undertallrik plus tallrik för förrätt står framme på borden, samt 4 glas (förrätt, huvudrätt och dessert, samt vattenglas), det ligger också 3 set med bestick vid tallrikarna...
    Deras meny är foie gras som förrätt, En huvudrätt med oxfilé, potatistarteletter och tryffelsås, efterrätten är en choklad och passionsfruktsparfait. Och på det en 5 våningars tårta, dekorerad med hundratals sockerblommor...
    Dom är lite rädda för att det ska bli stelt, så dom låter sina finklädda gäster leka lekar för att få till en bra stämning...

Tänk om dom valt kavaj som dresscode och skrivit till "med klädkoden vill vi bara lägga nivån så att ingen känner sig obekvämt finklädd eller underklädd. Men om du inte har en kavaj eller inte känner dig fin i klänning. Så ta något du känner dig både fin och bekväm i. För vi vill hellre att du kommer - än att din kavaj sitter på"
    Om dom istället haft en buffé med lite sallader som förrätt, något gott kött och potatisgratäng med rödvinssås/pepparsås och chokladpudding som dessert (eller skippat desserten och gått direkt på den hemgjorda gräddtårtan)...
    Skulle inte det vara troligare att det blir bättre stämning på detta bröllop? Även utan lekar alltså...

Det jag menar är att om man lägger sig på en nivå som känns bekväm, att man tänker på vilka man bjuder in så behöver det inte bli stelt.
    Jag kommer nog alltid att minnas dom där hotellgästerna som stod och nästan grät i hotellets lobby en lördag förra sommaren (har jag för mig, eller var det nu i somras?)
    Det var frack som dresscode - och bruden + brudgummen och alla deras gäster var grovarbetare eller arbetslösa. Alla var hårt piercade och tatuerade, många hade dreadlocks... Dom kände sig fula i dom fina kläder som brudparet hade hyrt åt dom... Och dom ville bara tillbaka upp på rummet och byta om, men dom ville ju inte förstöra brudparets dag...

Vad tycker ni? Måste man ha ett "fint" bröllop?
    Och då menar jag "fint" som "drottningen kan komma-fint"...
    Även om man är mer bekväm med träningskläder, jeans och ibland en kavaj.
    Eller blir det kanske både trevligare och "finare" / mer minnesvärt om man lägger nivån där alla känner sig bekväma?

Bara en tanke. Kul att höra vad andra tycker...

• Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?
  • Jane

För det första:

Chicita skrev 2012-01-15 14:09:40 följande:
    Så varför är det så många svenska brudpar som satsar allt på att ha ett så fint bröllop som möjligt för massa massa pengar (vissa lånar ju till och med för att kunna finansiera allt bling bling).
    Det känns som att det är väldigt viktigt att ha ett "fint" bröllop. Ofta flera nivåer över där man själv känner sig bekväm.
    Exempel: Fabriksarbetaren och hotellstäderskan ska gifta sig, och väljer "Mörk Kostym" som dresscode. Ingen i deras bekantskapskrets (inklusive dom själva) är vana att ha något annat än jeans och tröja.
    Dom vill ha 4 tärnor i exakt likadana klänningar, samt 4 marskalker i kravatter som matchar tärnorna.
    Dom åker limousine till kyrkan och sen till festlokalen.
    Det är dukat med vita dukar, silverkanelabrar och små blomsterarrangemang. Undertallrik plus tallrik för förrätt står framme på borden, samt 4 glas (förrätt, huvudrätt och dessert, samt vattenglas), det ligger också 3 set med bestick vid tallrikarna...
    Deras meny är foie gras som förrätt, En huvudrätt med oxfilé, potatistarteletter och tryffelsås, efterrätten är en choklad och passionsfruktsparfait. Och på det en 5 våningars tårta, dekorerad med hundratals sockerblommor...
    Dom är lite rädda för att det ska bli stelt, så dom låter sina finklädda gäster leka lekar för att få till en bra stämning...
    HAHAHAHAHAHA jag dör! Skrattande

Du har helt rätt, vad man än står i så ska man aldrig sätta ribban för högt så att den kommer till en obekvämlighetsgrad. Det viktigaste som finns för mig är ju att aldrig försöka vara någon man inte är. Så jag förstår inte hur brudpar gör på sådana sätt som du beskriver. Men, jag kan tänka mig att den folkskaran du beskriver som inte är "drottningfin" just vill vara det en dag i livet bara för att dom inte kan det annars. Typ Askungen på balen, helt fel.
  • Jane

Jo jag glömde skriva en sak till......

Jag kan relatera till kurdbröllopet du pratade om. Kan man inte ställa sig frågan själv, hur gör dom som har 300-600 gäster för att få det att inte spåra ur/bli stelt? Klarar dom det, klarar vem som helst det, grejen är som sagt att bara stå kvar på sin "nivå" som alla skrivit om här ovanför.

Sen måste det ju påpekas att svenskar i allmännhet inte har någon likhet med kurder eller några andra folkslag, alla hör ju till olika kulturer och religioner. Det är nog en faktor som gör att det blir olika bröllop.
    Svenskar ses som ett asocialt, blygsamt land medan andra folkslag är pratglada och sociala. Det är också en skillnad. Nu pratar jag inte om ALLA svenskar, självklart finns det undantag. Jag förstår faktiskt inte varför man måste "förfesta" alltså supa sig full hemma i en säker vrå med sina bekväma kompisar för att kunna och våga gå till krogen och dansa loss och kanske stöta på en söt kille?

Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig hört hur svenska bröllop egentligen är, förrän nu då jag planerar ett eget bröllop och då läste om hur svenskar gör. Och jag blev faktiskt "vaaaa varför gör dom så?" och tyckte det lät tråkigt då jag läste att man FÖRST sitter i några timmar och äter hela middagen och sen kommer festen och dansen igång. Tråkigt! Och det här är nog den största skillnaden faktiskt, där jag kommer ifrån äter man en måltid, pausar, går upp och dansar och tar sedan nästa måltid, går upp och dansar osv osv. Och musiken är alltid på.  Det finns alltid något att göra och man har inte tråkigt.

• Dejli
    Jane skrev 2012-01-16 07:11:55 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig hört hur svenska bröllop egentligen är, förrän nu då jag planerar ett eget bröllop och då läste om hur svenskar gör. Och jag blev faktiskt "vaaaa varför gör dom så?" och tyckte det lät tråkigt då jag läste att man FÖRST sitter i några timmar och äter hela middagen och sen kommer festen och dansen igång. Tråkigt! Och det här är nog den största skillnaden faktiskt, där jag kommer ifrån äter man en måltid, pausar, går upp och dansar och tar sedan nästa måltid, går upp och dansar osv osv. Och musiken är alltid på.  Det finns alltid något att göra och man har inte tråkigt.
    Och jag som inte tycker det är särskilt kul att dansa hade tyckt det var kättejobbigt om jag inte hade fått äta klart måltiden i lugn och ro (med avbrot för tal, spex och sådant) och lära känna mina bordsgrannar, eftersom det är mycket mer givande för mig :P Jag har aldrig upplevt långa middagar som något tråkigt, tvärt om så satt jag mycket hellre vid vuxenbordet även som barn och bara lyssnade... Så det är ju olika hur man är som person och hur ens umgänge är...

I många, särskilt österländska, kulturer så bjuder man ju ALLA på festen, och då blir det kanske mindre personligt eftersom man faktiskt inte kan känna alla, och då är kanske en tjo-och-tjim-fest ett bättre alternativ. Sen kan man ju inte komma ifrån att vi bor i ett kallt land, och i varma länder så är det ju säkert historiskt varit både lättare och billigare att få tag på lämpliga festlokaler som rymmer så mycket gäster, medan det i Sverige säkert varit nästan omöjligt för gemene man. Därför kan jag tänka mig att vi inte har en kultur på samma sätt att anordna så stora och tjimmiga bröllop.

Plus att man måste klä sig tjockare och varmare, och inte har haft tillgång till så tunna och rörliga tyger som man haft i orienten. Jag tror det påverkar också, om man måste klä sig varmt för att inte frysa så är man inte heller lika benägen att dansa loss. Nu är det ju inte så längre, men traditioner och sådant grundas ju under väldigt lång tid, och jag kan tänka mig att detta är saker som har påverkat att man har gjort som man gjort i Sverige.
  • förlovadflicka

Har inte läst resten av tråden men... Vi är båda från vanliga arbetarfamiljer och innan vi gifte oss gick vi oftast till McDonalds eller liknande på dejter för vi hade inte råd med något annat. Så vi kände liksom att just den dagen, när vi äntligen kunde lägga lite mer pengar, så ville vi vara på en fin restaurang i slottsmiljö och bli uppassade av personal. Vi hade ingen utskriven klädkod, underförstått kavaj, och alla vi känner har flera kostymer och lämpliga klänningar/kjolar, så det var det garanterat ingen som kände sig obekväm i, det har de flera gånger i veckan ändå :) Jag var faktiskt lite, lite orolig att jag skulle känna mig malplacerad i en sådan miljö men det gjorde jag verkligen inte! Alla var så glada och var som de brukar, alla verkade verkligen trivas. Sedan hade vi både levande mingelmusik, tal, festhäften och lekar, och även om det inte behövdes satte det extra guld på tillvaron :)

• Chicita
    förlovadflicka skrev 2012-01-16 10:04:30 följande:
    Har inte läst resten av tråden men... Vi är båda från vanliga arbetarfamiljer och innan vi gifte oss gick vi oftast till McDonalds eller liknande på dejter för vi hade inte råd med något annat. Så vi kände liksom att just den dagen, när vi äntligen kunde lägga lite mer pengar, så ville vi vara på en fin restaurang i slottsmiljö och bli uppassade av personal. Vi hade ingen utskriven klädkod, underförstått kavaj, och alla vi känner har flera kostymer och lämpliga klänningar/kjolar, så det var det garanterat ingen som kände sig obekväm i, det har de flera gånger i veckan ändå :) Jag var faktiskt lite, lite orolig att jag skulle känna mig malplacerad i en sådan miljö men det gjorde jag verkligen inte! Alla var så glada och var som de brukar, alla verkade verkligen trivas. Sedan hade vi både levande mingelmusik, tal, festhäften och lekar, och även om det inte behövdes satte det extra guld på tillvaron :)
    Men då la ni ju ändå nivån på lägsta dresscoden där era gäster var bekväma. Dom hade ju i alla fall kvar en komfortzoon där.
    Att få uppleva fin mat och service någon gång är inte obehagligt.
    Men att försöka vara någon man inte är (uppsnofsad till tänderna och förväntas veta vad alla bestick och glas betyder osv) gör att man lätt blir lite stel.
    Om man kommer i kläder man känner sig avslappnad och ändå fin i så är det liksom lite lättare att tackla den där fina dukningen och maten. Det blir inte lika skrämmande. So what om jag tar fel bestick, det syns väl att jag inte vet hur man ska göra - liksom Flört

Tror du att ni hade haft lika avslappnat och trevligt om ni haft samma lokal, samma mat, samma lekar, men dresscode "frack"?
    Och för att förtydliga igen - jag menar inte att det är just fracken som är boven i dramat , utan att det kanske är utanför gästernas komfortzoon och att man kan uppleva allt runtomkring annorlunda om man känner sig som om man är på maskerad, eller att man känner sig som en bedragare som försöker spela finare än vad man är.
    ----------------------------------------------------------------------

Och för att vända på steken. Något som många har sagt till oss är att just för att vi hade ett koncept som ju blev lite "maskerad" där folk kunde välja hur fina dom ville vara (eller om dom inte ville "spela med" ) så blev det en avslappnad stämning av det också.
    Man visste inte om bordsgrannen som kom som bonde egentligen var direktör på något stort företag eller om adelstjejerna städade hotellrum. Man kunde inte se på kläderna och sätta folk i fack som vi ju faktiskt undermedvetet ofta gör.
    Sen är det inget jag rekommenderar till alla... långt ifrån. Man måste känna sina gäster och veta om det är något dom kommer tycka är kul eller obekvämt.

Nu blev det mycket om kläder igen. Men jag är mer ute efter helheten. Kläderna är inte boven i dramat i sig, men kan bli en del i att man gör sina gäster lite stela redan från början...
  • MrsT2011

Har i stort sett bara läst rubriken, men jag har ett superbra tips för att indvika ett stelt bröllop!

Ett brudpar som är GLADA och skämtar med både gästerna och varann är helt oslagbart. Jag var lite orolig för att vårt bröllop skulle bli stelt då vi har många vänner som är noga med etiketten, vissa av dem kan vara lite snobbiga på finare fester.

Men vilken fantastisk stämning det var! Man märkte så tydligt hur vår glädje smittade av sig på gästerna. Vi var såklart nervösa och "uppe i varv", men dolde det väl med våra strålande leenden och vår skämtsamma attityd.

Ett annat hett tips är att bara bjuda de närmaste. Vi kände verkligen att våra 31 gäster var genuint glada för vår skull, inga missunsamma släktingar där inte.

Skit i om klänningen får en fläck eller regnet öser ner, fokuserar man på glädjen och kärleken är man nästan garanterad ett lyckat bröllop!

• Mahy
    MrsT2011 skrev 2012-01-16 14:17:45 följande:
    Har i stort sett bara läst rubriken, men jag har ett superbra tips för att indvika ett stelt bröllop!

Ett brudpar som är GLADA och skämtar med både gästerna och varann är helt oslagbart. Jag var lite orolig för att vårt bröllop skulle bli stelt då vi har många vänner som är noga med etiketten, vissa av dem kan vara lite snobbiga på finare fester.

Men vilken fantastisk stämning det var! Man märkte så tydligt hur vår glädje smittade av sig på gästerna. Vi var såklart nervösa och "uppe i varv", men dolde det väl med våra strålande leenden och vår skämtsamma attityd.

Ett annat hett tips är att bara bjuda de närmaste. Vi kände verkligen att våra 31 gäster var genuint glada för vår skull, inga missunsamma släktingar där inte.

Skit i om klänningen får en fläck eller regnet öser ner, fokuserar man på glädjen och kärleken är man nästan garanterad ett lyckat bröllop!
    Jag håller med dig till fullo! Om brudparet är glada och lyckliga och känner sig bekväma smittar det av sig!

Jag tror även att det är viktigt att slappna av! Som brudpar får man räkna med att vissa saker kommer att gå fel! Nån blir för full, du får en fläck på klänningen, etc etc, Men om man ser på helheten istället och inte bryr sig om missödena så blir allt bättre :)

Sen tror jag att bordsplacering i all ära men det viktigaste är att man hamnar brevid någon man känner! Jag har varit på bröllop där jag blivit placerad brevid människor som jag aldrig träffat innan och det har varit hemskt!

Men för mig är det viktigaste att man håller "temat" jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men jag var på ett bröllop för ett par år sedan där vigseln, och middagen var storslagen och lyxig, samma med platsen, MEN festsalen var inte dekorerad what so ever, de hade ställt dit en bergsprängare och så var det cdskivor, (innan spotify fanns) Och det slutade med att ingen dansade och folk gick hem tidigt, För man vill inte dansa i ett vanligt belyst rum där det känns som att alla tittar på en.

Sedan var jag på ett jättemysigt bröllop där vi var ca 40 stycken i en hembygdsgård, det var en vanlig buffe, ingen bordsplacering, och musiken var från min dator med ett par vanliga datahögtalare, men herregud vad vi dansade! Vi var blandat med åldrar och ingen gick hem innan kl 02:00!

Jag har även varit på ett bröllop med 300 gäster, buffe, ingen bordsplacering, och badn och dj, men på det vackraste stället jag någonsin sett, detta var ett riktigt lyxbröllop, Men alla dansade och sjöng och hade roligt! För precis som med det lilla enkla bröllopet följde de ett tema, och de höll sig till det! Gästerna fick som flera har påpekat innan vad man förväntade sig hela tiden!

Så slutsatsen är : Ha ett bröllop som passar er som brudpar, följ temat ut vara sig det är ett bröllop för 10 personer eller 400 personer! Ha ROLIGT!

Jag ska gifta mig om 4 veckor och vi har verkligen försökt att följa temat och hur vi är som personer!, vi har ett lite större bröllop, det är nog vad man kan se som ett lite lyxigare bröllop, vilket inte var planen alls, men nu ville våra föräldrar hjälpa till, och tack vare det kan vi ha ett riktigt sagobröllop :) Och jag hoppas verkligen att våra gäster kommer känna att vi har gjort allt för att alla ska ha roligt! och jag hoppas på dans hela natten lång!
  • Honsofie

Vet inte om det fortfarande är någon som läser detta men det är en intressant tråd och jag behöver hjälp!
    Läste lite ovan och fick lite idéer på hur bröllopet inte skulle bli stelt men lite fler tips skulle hjälpa.

Min blivandes släkt och vänner är utspridda i hela sverige och det är inte många som känner varandra, det är heller inte många på hans sida som känner min sida. Alla på min sida bor här i samma stad som vi ska gifta oss och jag är livrädd för att alla på hans sida ska vilja åka hem till sitt efter vigseln. Min sida kommer ju självklart på festen för alla bor här och vi funderar på att ordna sovplatser till alla som kommer långväga, men hur ska man få alla att mingla.
    Vi har tänkt oss buffé med utspridda placeringar där alla kan börja prata och exempelvis snacka lite i kön.
    Efter middagen kanske några lekar eller något så alla lättar upp lite?
    Mycket alkohol kanske!?!?! haha
    Hjälp jag vet inte hur vi ska göra!

• Chicita
    Honsofie skrev 2012-10-16 20:33:03 följande:
    Hjälp jag vet inte hur vi ska göra!
    Buffé kan vara jättebra för att få folk att mingla.
    Men det kan också vara en konversationsdödare eftersom man kanske köar bort en timme av middagen om inte buffén är välplanerad och det går smidigt att ta maten.
    Att på något sätt ordna boende (antingen genom att hitta något ställe som erbjuder så billigt boende så ni kan bjuda på det helt, eller hitta några ställen i olika prisklasser som kan erbjuda rabatter om ni rekommenderar dom) tror jag är en bra idé.
    Och locka gärna med något dagen efter så att gästerna tycker att det är värt att stanna en natt.
    Exempelvis paketöppning på förmiddagen med lite brunch eller resterna av tårtan Glad

Och lägg mycket tid och tanke på bordsplaceringen.

Jag färgkodade våra gäster (Adel, Borgare, Bönder och vanligt klädda) men du kan ju göra samma med Brudgummens släktingar, Brudens släktingar, och vänner (hans och hennes + gemensamma eller helt enkelt bara alla vänner i en färg).
    Jag gjorde killarnas lappar i en mörkare färg än tjejernas.
    Så exempelvis:
    Brudgummens släkt får gröna lappar, killarna får mörkare grön och tjejerna ljusare
    Brudens släkt får rosa lappar, killarna mörkare och tjejerna ljusare.
    Osv.
    Dessa lappar avänder du bara när du ska göra placeringen så det är lätt att blanda runt och se så att man får en bra blandning av hans, hennes och vänner...
    Låt alla ha sin partner mittemot eller diagonalt emot om ni har långbord. Om ni väljer runda bord (vilket är svårare att prata över) så sätter ni gärna par bredvid varandra men försöker hitta gemensamma intressen över hela bordet och speciellt bland dom som sitter bredvid varandra... 
  • Honsofie
    Chicita skrev 2012-10-16 20:52:46 följande:
    Buffé kan vara jättebra för att få folk att mingla.
    Men det kan också vara en konversationsdödare eftersom man kanske köar bort en timme av middagen om inte buffén är välplanerad och det går smidigt att ta maten.
    Att på något sätt ordna boende (antingen genom att hitta något ställe som erbjuder så billigt boende så ni kan bjuda på det helt, eller hitta några ställen i olika prisklasser som kan erbjuda rabatter om ni rekommenderar dom) tror jag är en bra idé.
    Och locka gärna med något dagen efter så att gästerna tycker att det är värt att stanna en natt.
    Exempelvis paketöppning på förmiddagen med lite brunch eller resterna av tårtan Glad

Och lägg mycket tid och tanke på bordsplaceringen.

Jag färgkodade våra gäster (Adel, Borgare, Bönder och vanligt klädda) men du kan ju göra samma med Brudgummens släktingar, Brudens släktingar, och vänner (hans och hennes + gemensamma eller helt enkelt bara alla vänner i en färg).
    Jag gjorde killarnas lappar i en mörkare färg än tjejernas.
    Så exempelvis:
    Brudgummens släkt får gröna lappar, killarna får mörkare grön och tjejerna ljusare
    Brudens släkt får rosa lappar, killarna mörkare och tjejerna ljusare.
    Osv.
    Dessa lappar avänder du bara när du ska göra placeringen så det är lätt att blanda runt och se så att man får en bra blandning av hans, hennes och vänner...
    Låt alla ha sin partner mittemot eller diagonalt emot om ni har långbord. Om ni väljer runda bord (vilket är svårare att prata över) så sätter ni gärna par bredvid varandra men försöker hitta gemensamma intressen över hela bordet och speciellt bland dom som sitter bredvid varandra... 
    Smart det där med färgerna! Det ska jag nog ta efter :)
    Jag tror vi ska ha hästskoformat bord för det är smidigast och det känns mer öppet för alla kan se alla och oss.

Det där med presentöppning var smart, ska nog se till att vi ordnar något dagen efter så att många kan stanna. Det vore ju himla tråkigt om alla säger "nej men tyvärr" så står vi bara min sida av familjen och äter buffé haha.

Tror du det kan vara bra att ha någon form av lek eller så. Tanken med vår fest är att den ska vara just avslappand och inte så strikt, efter middagen vill jag ha lite hålligång och om vi kör någon "par/grupp aktivitet" där man tävlar mot varandra så kanske det bryter isen inför hålligånget, eller blir det bara fjantigt?
    Jag tror att det mest kommer vara vänner och våra föräldrar kvar då så jag ska inte tvinga mormor/farmor ställa upp i någon gruppanordning haha men kan det vara en god tanke? :)
Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?