• Chicita

Vad gör ett bröllop stelt?

I går var vi iväg till pappa och hans sambo, och min ena kusin med man kom också över för att kolla på fotona vi hade med från bröllopet och vi pratade om hur dom hade upplevt det.
    Och i går kväll satt jag inne på ett annat forum och pratade om det här med annorlunda bröllop.
    En tjej hade varit bjuden på ett Kurdiskt bröllop och pratade om stämningen - att den var så glad och uppsluppen...

Och vi började (på båda ställena) att prata om vad det var som gjorde det så avslappnat och trevligt.

Pappas sambo kom med kommentaren om att vår middag ju faktiskt sträckte sig över 4 timmar, men det kändes inte alls så långt, dels för att vi hade gycklarna och medeltidsduon som underhöll med musik och gyckel under pauserna mellan serveringarna. Och dels så var det ju det där att eftersom inte fler än 6 personer kom i vanliga kläder så blev det inte det där att man såg på kläderna om det var någon som hade råd med bra kvalité eller inte. Så det blev inte så segregerat även om vi faktiskt hade delat upp i olika "finhetsgrader".
    Hon sa själv att om det hade varit ett "vanligt" bröllop med finkläder, flera bestick uppdukade (en för varje rätt), flera glas osv osv, så hade hon nog tyckt att det var jättelång tid att sitta och "vara fin" så att säga.

Och på det här Kurdiska bröllopet så var det också ett annat upplägg. Inte så där "fint" som traditionella svenska bröllop brukar vara.
    OBS nu menar jag inte att Kurdiska bröllop inte är fina, eller att "alla" svenska bröllop är supersnofsiga. Utan att dom har lagt sig på en nivå där deras gäster känner sig bekväma.

Så varför är det så många svenska brudpar som satsar allt på att ha ett så fint bröllop som möjligt för massa massa pengar (vissa lånar ju till och med för att kunna finansiera allt bling bling).
    Det känns som att det är väldigt viktigt att ha ett "fint" bröllop. Ofta flera nivåer över där man själv känner sig bekväm.
    Exempel: Fabriksarbetaren och hotellstäderskan ska gifta sig, och väljer "Mörk Kostym" som dresscode. Ingen i deras bekantskapskrets (inklusive dom själva) är vana att ha något annat än jeans och tröja.
    Dom vill ha 4 tärnor i exakt likadana klänningar, samt 4 marskalker i kravatter som matchar tärnorna.
    Dom åker limousine till kyrkan och sen till festlokalen.
    Det är dukat med vita dukar, silverkanelabrar och små blomsterarrangemang. Undertallrik plus tallrik för förrätt står framme på borden, samt 4 glas (förrätt, huvudrätt och dessert, samt vattenglas), det ligger också 3 set med bestick vid tallrikarna...
    Deras meny är foie gras som förrätt, En huvudrätt med oxfilé, potatistarteletter och tryffelsås, efterrätten är en choklad och passionsfruktsparfait. Och på det en 5 våningars tårta, dekorerad med hundratals sockerblommor...
    Dom är lite rädda för att det ska bli stelt, så dom låter sina finklädda gäster leka lekar för att få till en bra stämning...

Tänk om dom valt kavaj som dresscode och skrivit till "med klädkoden vill vi bara lägga nivån så att ingen känner sig obekvämt finklädd eller underklädd. Men om du inte har en kavaj eller inte känner dig fin i klänning. Så ta något du känner dig både fin och bekväm i. För vi vill hellre att du kommer - än att din kavaj sitter på"
    Om dom istället haft en buffé med lite sallader som förrätt, något gott kött och potatisgratäng med rödvinssås/pepparsås och chokladpudding som dessert (eller skippat desserten och gått direkt på den hemgjorda gräddtårtan)...
    Skulle inte det vara troligare att det blir bättre stämning på detta bröllop? Även utan lekar alltså...

Det jag menar är att om man lägger sig på en nivå som känns bekväm, att man tänker på vilka man bjuder in så behöver det inte bli stelt.
    Jag kommer nog alltid att minnas dom där hotellgästerna som stod och nästan grät i hotellets lobby en lördag förra sommaren (har jag för mig, eller var det nu i somras?)
    Det var frack som dresscode - och bruden + brudgummen och alla deras gäster var grovarbetare eller arbetslösa. Alla var hårt piercade och tatuerade, många hade dreadlocks... Dom kände sig fula i dom fina kläder som brudparet hade hyrt åt dom... Och dom ville bara tillbaka upp på rummet och byta om, men dom ville ju inte förstöra brudparets dag...

Vad tycker ni? Måste man ha ett "fint" bröllop?
    Och då menar jag "fint" som "drottningen kan komma-fint"...
    Även om man är mer bekväm med träningskläder, jeans och ibland en kavaj.
    Eller blir det kanske både trevligare och "finare" / mer minnesvärt om man lägger nivån där alla känner sig bekväma?

Bara en tanke. Kul att höra vad andra tycker...

• Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?
  • TheD

Min önskan var att det skulle vara ett frackbröllop! Men det är inte alla som har det hemma men en kostym ska man fan i mig ha. Det är ändå en "bas" i garderoben... Politker eller skogsarbetare eller nåt ;)

Om ingen säger ett jota på en middag (behöver inte vara bröllop) så blir det stelt/pinsamt. Jag tycker inte att det är kläderna osm gör det eller allt runt omkring, utan personerna i kläderna.

Lite avsides men för begravning och tjatet om att bära svart som jag aldrig

har gjort:"Det är inte kläderna som sörjer"

Kommer jag till ett ställe där jag känner mig obekväm, de som sitter närmast äter som grisar och maten skjuts ur munnen när det pratas..då blir jag stel!!!!! men de som är vana vid sånt beteende tycker ju att det är normalt (eehhh?)

• Chicita
    Chicita skrev 2012-01-15 16:12:34 följande:
    Gör man det för fint, så kan gästerna känna sig obekväma av att dom inte är vana vid att vara så fina.
    Jag kanske ska lägga till att det är samma åt andra hållet också.
    De som är vana vid att klä upp sig kan känna sig obekväma på en fest där det är ok att komma i jeans och tröja också.

Alltså om man ser till sitt umgänge. Vilken nivå brukar man ha på "finare" fester?
    Och så kan man kanske höja ytterligare något snäpp för bröllopet sen om man vill, då hamnar man nog på en nivå där de flesta i alla fall inte känner sig felplacerade och bortkomna.
  • Chicita
    TheD skrev 2012-01-15 16:26:28 följande:

Min önskan var att det skulle vara ett frackbröllop! Men det är inte alla som har det hemma men en kostym ska man fan i mig ha. Det är ändå en "bas" i garderoben... Politker eller skogsarbetare eller nåt ;)

Om ingen säger ett jota på en middag (behöver inte vara bröllop) så blir det stelt/pinsamt. Jag tycker inte att det är kläderna osm gör det eller allt runt omkring, utan personerna i kläderna.

Lite avsides men för begravning och tjatet om att bära svart som jag aldrig

har gjort:"Det är inte kläderna som sörjer"

Kommer jag till ett ställe där jag känner mig obekväm, de som sitter närmast äter som grisar och maten skjuts ur munnen när det pratas..då blir jag stel!!!!! men de som är vana vid sånt beteende tycker ju att det är normalt (eehhh?)

Om man inte känner sig bekväm i kläderna man bär så kan det bli stelt/pinsamt pga det också ju...
    En person som vanligtvis är utåtriktad men som känner sig totalt malplacerad och bortkommen i en situation kan sluta sig som en mussla.

Jag säger inte att ett frackbröllop = stelt.
    Utan jag säger att om man bjuder folk som tycker att "uppklätt" betyder att ta dom rena jeansen och kanske raka hakan. Och som tycker att "gå på restaurang" = McDonalds eller på sin höjd Buffé på China.
    - på ett frackbröllop eller där det är dukat som till Nobelmiddag. Så kan det kännas lite pinsamt att inte veta hur man ska bete sig. Och det kan skapa lite tryckt stämning.
    Har man en eller två såna kompisar - och en släkt där det är vanligt med "finare" middagar. Så kommer ju dom stackarna som känner sig lite obehagliga till mods att kunna få hjälp av den bordsgranne som värden så genomtänkt har placerat denne "stackare" bredvid.
    Men om den stora massan känner sig obekväma i både kläder och situation så är man nog fel ute...
  • Aniara4

Jag tror också det har mer att göra med gästerna än klädnivån. Min nästan största oro inför festen var just att gästerna inte skulle vara på humör och bara sitta sig igenom middagen liksom. Men det blev jättelyckat, med många men rätt korta tal som var fyndiga, fina, och i flera fall jätteroliga, och våra familjer hade konspirerat och hade ett bejublat gemensamt uppträdande med sånger de skrivit om oss. Det surrades friskt vid alla bord och alla hävdade att just de hade suttit vid det trevligaste bordet. Då hade vi ändå konsekvent blandat en från hans sida med en från min sida, så de flesta hade aldrig träffat sin bordspartner förut (nästan alla hade dock personer de kände i närheten).

Det är helt enkelt såna våra vänner och släktingar är, de är sociala och festvana personer som förstår sin roll i festligheterna och anstränger sig för att bidra till stämningen omkring sig. Jag tror inte de skulle bete sig märkbart annorlunda om de varit klädda i frack (vi hade kavaj som klädkod). Kanske beror det också på hur man sätter tonen - brudparet och andra framträdande personer. Vi har sociala och skojfriska föräldrar som hälsade folk välkomna, och toastparet satte också en lättsam snarare än en skitnödig ton inför talen. Jag är inte säker, men jag tror det var en eller flera personer som anmälde att de ville hålla tal under middagens gång, vilket de säkert inte skulle ha gjort om de känt att de förväntades vara väldigt högtidliga och utstuderade.

Det räcker förmodligen med några dominerande personer som är uppsluppna och prestigelösa för att andra ska dras med i stämningen, om de vill. Men om det känns som att allt är på blodigt allvar och att bruden kommer att få ett nervsammanbrott om något inte blir perfekt, då lockar man heller inte fram några spontana skojigheter från gästerna. Och kanske är de som har frackbröllop på tjusiga herrgårdar mer benägna att tycka det är väldigt viktigt med perfektion?

• Josefin521

Jag tycker att det är viktigt oavsett hur man klär sig till vardags/på sitt arbete/andra fester att man anstränger sig vid en sådan högtidsdag som ett bröllop, något annat vore en förolämpning till brudparet. Tror absolut inte stelheten sitter i klädernas vara eller icke vara. Tror heller inte det har något att göra med hur "fin" festen är eller hur mycket perngar som lagts ned. Tror att det är många saker som ska till för att festen skall bli lyckad: rätt bordsplacering, maten, underhållningen, musiken etc.

I somras var jag på två bröllop helt olika varandra, det ena kostade brudparet 25.000 och det andra vågar jag inte ens gissa vad det kostade, säkert upp mot 250.000. Båda blev rätt pannkaka av olika anledningar som jag inte vill ta upp här med respekt för brudparen.

Budget eller lyx, båda kan bli stelt och båda kan bli fantastiskt.

• Pebbles
    Chicita skrev 2012-01-15 16:12:34 följande:
    Så kan man ju tolka det om man vill Tungan ute
    Jag generaliserade rätt grovt och menade att det är troligare att en VD, Styrelseledamot, Riksdagsman eller liknande kanske känner sig bekväm på ett frackbröllop - än någon som normalt sett skurar toaletter eller övervakar en maskin. 
    Inte att den som går i jeans inte skulle vilja klä upp sig någongång Flört
    Men det kanske är skillnad på att ta fram finklänningen, fixa håret och lägga en snygg makeup och att ta fram balklänningen, ordna en avancerad håruppsättning med tiara och allt och dra på armbågslånga hanskar?

Gör man det för fint, så kan gästerna känna sig obekväma av att dom inte är vana vid att vara så fina.
    Att man vill vara fin är en helt annan sak...

Men jag håller med om att bordsplaceringen är väldigt viktig Glad
    Det kan avgöra en hel del...
    Så kan det absolut vara, men jag håller inte med om att dress coden avgör så mycket för hur bekvämt det är. Tror fortfarande att få sitta ensam med folk man inte känner är precis lika stelt i en vanlig klänning som i en klänning lämplig för frackbröllop (om man inte är mästar minglare förståssGlad).
    Loves it!
  • Chicita

Jag tror inte att jag får fram det jag egentligen menar.
    Så jag lägger nog helt enkelt ner detta nu.

Känns lite som "Goddag yxskaft"

Fortsätt gärna diskutera ni andra om ni vill, men jag drar mig ur. Glad

• TheD
    Chicita skrev 2012-01-15 16:38:28 följande:
    Om man inte känner sig bekväm i kläderna man bär så kan det bli stelt/pinsamt pga det också ju...
    En person som vanligtvis är utåtriktad men som känner sig totalt malplacerad och bortkommen i en situation kan sluta sig som en mussla.

Jag säger inte att ett frackbröllop = stelt.
    Utan jag säger att om man bjuder folk som tycker att "uppklätt" betyder att ta dom rena jeansen och kanske raka hakan. Och som tycker att "gå på restaurang" = McDonalds eller på sin höjd Buffé på China.
    - på ett frackbröllop eller där det är dukat som till Nobelmiddag. Så kan det kännas lite pinsamt att inte veta hur man ska bete sig. Och det kan skapa lite tryckt stämning.
    Har man en eller två såna kompisar - och en släkt där det är vanligt med "finare" middagar. Så kommer ju dom stackarna som känner sig lite obehagliga till mods att kunna få hjälp av den bordsgranne som värden så genomtänkt har placerat denne "stackare" bredvid.
    Men om den stora massan känner sig obekväma i både kläder och situation så är man nog fel ute...
    Jag kände mig malplacerad på myår :/ Vilket märks på mig för då äter jag inget/har svårt för att vara glad och äta som vi nu skulle göra haha Var inte riktigt bekväm med uppförande och ordval från vissa håll... ;)
  • knyttan

Chicita: jag tror att du är en jätteviktig grej på spåren, nämligen om brudparet har festen för sina gästers skull, eller om de bjuder in sina gäster för festens skull...
    Talade med en redan gift vännina om detta, att det finns de som vill att bröllopet liksom ska vara som en fantasi-dag där man äter mat man aldrig äter annars, har på sig kläder man aldrig skulle ha annars, kanske åker man landå från kyrkan för extra askunge-känsla osv. Och så bjuder man in sina vänner och de ska stå i frack och vara som statister i ens fantasi/sagodag... Alltså jag menar inte att det är fel i sig att slå på stort och göra ovanliga grejer, men frågan är ju om man tror att ens gäster uppskattar det, eller om man vill att ens gäster liksom ska uppfylla en slags mall man själv har om hur det perfekta bröllopet ska vara!
    Eller så anpassar man festen utefter sina gäster, precis som du säger och lägger det på en nivå som känns naturlig...
    Tex så ska vi faktiskt gifta oss på ett slott, men att ha festen efteråt där kändes alldels för pampigt för oss. Så funderade vi på att vara på en herrgård ett tag, hittade ett ställe som ändå var uppnåeligt inom våran budget men sen så kände vi bara att nääääe, det blir för mycket! Tanken av att våra vänner skulle stå där och sippa champagne i några uppsträckta festblåsor kändes bara fel! Så nu ska vi ha en riktigt enkel lokal som vi dekorerar själva med buffe och hemgjord tårta, alla får komma och det räcker om de har nån skrynklig uddakavaj, så blir det perfekt! Jag hoppas ju så klart att det inte kommer att bli stelt, men det får vi ju se när det är avklarat! I vilket fall som helst så känns det helt klart som bättre förutsättningar än om vi hade valt någon papmpig herrgård.

• Sara 120707

Jag tycker det svåra ibland är när man själv gärna vill ha det lite mer fancy än vad ens släkt är van vid.

Det var en av anledningarna att vår planering ser ut som den gör.

Vi har en liten pyttevigsel med bara vittnen och en fancy middag och bröllopsnatt för bara oss och sedan en vecka senare så har vi en enklare men ändå genomtänkt tillställning för hela släkterna.

På det sättet tror jag att det kommer att kännas mer naturligt.

Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?