• Chicita

Vad gör ett bröllop stelt?

I går var vi iväg till pappa och hans sambo, och min ena kusin med man kom också över för att kolla på fotona vi hade med från bröllopet och vi pratade om hur dom hade upplevt det.
    Och i går kväll satt jag inne på ett annat forum och pratade om det här med annorlunda bröllop.
    En tjej hade varit bjuden på ett Kurdiskt bröllop och pratade om stämningen - att den var så glad och uppsluppen...

Och vi började (på båda ställena) att prata om vad det var som gjorde det så avslappnat och trevligt.

Pappas sambo kom med kommentaren om att vår middag ju faktiskt sträckte sig över 4 timmar, men det kändes inte alls så långt, dels för att vi hade gycklarna och medeltidsduon som underhöll med musik och gyckel under pauserna mellan serveringarna. Och dels så var det ju det där att eftersom inte fler än 6 personer kom i vanliga kläder så blev det inte det där att man såg på kläderna om det var någon som hade råd med bra kvalité eller inte. Så det blev inte så segregerat även om vi faktiskt hade delat upp i olika "finhetsgrader".
    Hon sa själv att om det hade varit ett "vanligt" bröllop med finkläder, flera bestick uppdukade (en för varje rätt), flera glas osv osv, så hade hon nog tyckt att det var jättelång tid att sitta och "vara fin" så att säga.

Och på det här Kurdiska bröllopet så var det också ett annat upplägg. Inte så där "fint" som traditionella svenska bröllop brukar vara.
    OBS nu menar jag inte att Kurdiska bröllop inte är fina, eller att "alla" svenska bröllop är supersnofsiga. Utan att dom har lagt sig på en nivå där deras gäster känner sig bekväma.

Så varför är det så många svenska brudpar som satsar allt på att ha ett så fint bröllop som möjligt för massa massa pengar (vissa lånar ju till och med för att kunna finansiera allt bling bling).
    Det känns som att det är väldigt viktigt att ha ett "fint" bröllop. Ofta flera nivåer över där man själv känner sig bekväm.
    Exempel: Fabriksarbetaren och hotellstäderskan ska gifta sig, och väljer "Mörk Kostym" som dresscode. Ingen i deras bekantskapskrets (inklusive dom själva) är vana att ha något annat än jeans och tröja.
    Dom vill ha 4 tärnor i exakt likadana klänningar, samt 4 marskalker i kravatter som matchar tärnorna.
    Dom åker limousine till kyrkan och sen till festlokalen.
    Det är dukat med vita dukar, silverkanelabrar och små blomsterarrangemang. Undertallrik plus tallrik för förrätt står framme på borden, samt 4 glas (förrätt, huvudrätt och dessert, samt vattenglas), det ligger också 3 set med bestick vid tallrikarna...
    Deras meny är foie gras som förrätt, En huvudrätt med oxfilé, potatistarteletter och tryffelsås, efterrätten är en choklad och passionsfruktsparfait. Och på det en 5 våningars tårta, dekorerad med hundratals sockerblommor...
    Dom är lite rädda för att det ska bli stelt, så dom låter sina finklädda gäster leka lekar för att få till en bra stämning...

Tänk om dom valt kavaj som dresscode och skrivit till "med klädkoden vill vi bara lägga nivån så att ingen känner sig obekvämt finklädd eller underklädd. Men om du inte har en kavaj eller inte känner dig fin i klänning. Så ta något du känner dig både fin och bekväm i. För vi vill hellre att du kommer - än att din kavaj sitter på"
    Om dom istället haft en buffé med lite sallader som förrätt, något gott kött och potatisgratäng med rödvinssås/pepparsås och chokladpudding som dessert (eller skippat desserten och gått direkt på den hemgjorda gräddtårtan)...
    Skulle inte det vara troligare att det blir bättre stämning på detta bröllop? Även utan lekar alltså...

Det jag menar är att om man lägger sig på en nivå som känns bekväm, att man tänker på vilka man bjuder in så behöver det inte bli stelt.
    Jag kommer nog alltid att minnas dom där hotellgästerna som stod och nästan grät i hotellets lobby en lördag förra sommaren (har jag för mig, eller var det nu i somras?)
    Det var frack som dresscode - och bruden + brudgummen och alla deras gäster var grovarbetare eller arbetslösa. Alla var hårt piercade och tatuerade, många hade dreadlocks... Dom kände sig fula i dom fina kläder som brudparet hade hyrt åt dom... Och dom ville bara tillbaka upp på rummet och byta om, men dom ville ju inte förstöra brudparets dag...

Vad tycker ni? Måste man ha ett "fint" bröllop?
    Och då menar jag "fint" som "drottningen kan komma-fint"...
    Även om man är mer bekväm med träningskläder, jeans och ibland en kavaj.
    Eller blir det kanske både trevligare och "finare" / mer minnesvärt om man lägger nivån där alla känner sig bekväma?

Bara en tanke. Kul att höra vad andra tycker...

• Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-01-15 18:29:23 följande:
    Chicita: jag tror att du är en jätteviktig grej på spåren, nämligen om brudparet har festen för sina gästers skull, eller om de bjuder in sina gäster för festens skull...
    Talade med en redan gift vännina om detta, att det finns de som vill att bröllopet liksom ska vara som en fantasi-dag där man äter mat man aldrig äter annars, har på sig kläder man aldrig skulle ha annars, kanske åker man landå från kyrkan för extra askunge-känsla osv. Och så bjuder man in sina vänner och de ska stå i frack och vara som statister i ens fantasi/sagodag... Alltså jag menar inte att det är fel i sig att slå på stort och göra ovanliga grejer, men frågan är ju om man tror att ens gäster uppskattar det, eller om man vill att ens gäster liksom ska uppfylla en slags mall man själv har om hur det perfekta bröllopet ska vara!
    Eller så anpassar man festen utefter sina gäster, precis som du säger och lägger det på en nivå som känns naturlig...
    Tex så ska vi faktiskt gifta oss på ett slott, men att ha festen efteråt där kändes alldels för pampigt för oss. Så funderade vi på att vara på en herrgård ett tag, hittade ett ställe som ändå var uppnåeligt inom våran budget men sen så kände vi bara att nääääe, det blir för mycket! Tanken av att våra vänner skulle stå där och sippa champagne i några uppsträckta festblåsor kändes bara fel! Så nu ska vi ha en riktigt enkel lokal som vi dekorerar själva med buffe och hemgjord tårta, alla får komma och det räcker om de har nån skrynklig uddakavaj, så blir det perfekt! Jag hoppas ju så klart att det inte kommer att bli stelt, men det får vi ju se när det är avklarat! I vilket fall som helst så känns det helt klart som bättre förutsättningar än om vi hade valt någon papmpig herrgård.
    Tack Knyttan Solig
    Det är ungefär det jag ville komma fram till Glad
    Jag kände att jag stod och stampade, och ingen kom liksom över det där med klädseln, som egentligen bara var en del i det hela... Ett sätt för mig att förklara på - som ingen förstod Oskyldig
    Sara 120707 skrev 2012-01-15 18:46:27 följande:

Jag tycker det svåra ibland är när man själv gärna vill ha det lite mer fancy än vad ens släkt är van vid.

Det var en av anledningarna att vår planering ser ut som den gör.

Vi har en liten pyttevigsel med bara vittnen och en fancy middag och bröllopsnatt för bara oss och sedan en vecka senare så har vi en enklare men ändå genomtänkt tillställning för hela släkterna.

På det sättet tror jag att det kommer att kännas mer naturligt.

*tummen upp*
  • Dannedo
    Chicita skrev 2012-01-15 16:49:37 följande:
    Jag tror inte att jag får fram det jag egentligen menar.
    Så jag lägger nog helt enkelt ner detta nu.

Känns lite som "Goddag yxskaft"

Fortsätt gärna diskutera ni andra om ni vill, men jag drar mig ur. Glad
    Oj, jag förstår inte alls vad du menar... Jag tycker du startat en intressant diskussion och jag tror folk förstår precis vad du menar. Men som alla verkar vara överens om så är det ju olika saker som fungerar med olika människor. Att någon skriver att ett frackbröllop inte skulle bli stelt eller konstigt bland deras familj och vänner så betyder ju inte det att dom inte håller med dig. 

Det är svårt att jämföra ett kurdiskt och ett svenskt bröllop, eftersom det är olika kulturer. Jag tycker det är jättekul att titta på program som t.ex "Fyra bröllop", och dom syrianska och afrikanska (minns inte exakt vilket land) bröllopen. Jag önskar jag någon gång skulle få gå på en sådan fest, det verkar sååå himla roligt. Men skulle man ta ett sånt bröllop och byta ut alla gäster mot svenskar (eller iaf min familj och mina vänner) så skulle det inte bli samma fest, för det är ju faktiskt människorna som gör festen. Sen kan man absolut döda stämningen på alla möjliga sätt. Jag tror att en viktig utgångspunkt är att försöka ordna en så trevlig fest som möjligt för gästerna. När jag läser om ditt bröllop så låter det fantastiskt fint och lyckat. Jag gillar medeltid och folkmusik, men skulle vi ordna en sådan fest så skulle många av våra vänner känna sig väldigt obekväma. 

Vi har en ganska blandad umgängeskrets, många av dem uppskattar ett fint restaurangbesök och klär gärna upp sig i cocktailklänning och högklackat på en vanlig hemmafest. Lika många tycker att det bästa sättet att umgås är att kolla på hockey, dricka öl och grilla korv. De flesta gillar både ock. Vi kommer att ha ett klassisk (fin restaurang, bordsplacering och finklätt) men ganska enkelt (alltså inga överdådiga bordsdekorationer, tipsrundor,festprogram och presentpåsar till gästerna, allt sådant skulle kännas jätte-tillgjort för oss) bröllop, och dagen efter så är alla välkomna hem till oss för att grilla och bara umgås helt "fritt". Vi kunde liksom inte bestämma om vi skulle ha "finbröllop" eller bara tårta och pastasallad i trädgården, så nu blev det såhär och jag hoppas att alla kommer att känna sig bekväma och välkomna.
  • Jalle

Chicita! Jag vet precis vad du far efter, för det du skriver i trådstarten skulle kunna vara våra funderingar när vi började prata bröllop! Jag sa ganska direkt att; "Det får inte bli stelt!". Vi kom ganska fort fram till att vi inte skulle göra något som inte var "vi", eller våra gäster heller för den delen. Visst det är vår dag men om inte våra gäster trivs så är det väl nästan ingen idé att ställa till fest?? Har lite svårt med det där att det är vår dag och vi gör som vi vill. Jo, självklart gör man det men som sagt; inte så roligt om inte gästerna har roligt.

Våra planer är nu ett enkelt, varmt och romantiskt bröllop. Så det blir vigsel hemma i vår trädgård. Fest med catering-buffé, inget sång- o lekhäfte (inget planerat iaf, vill folk sjunga så får dom gärna göra det). Vi ska ha folkparkstema med chokladhjul, lotteritombola, sån där "titta genom hålet-fotografering", lövad dansbana mm, så det finns lite och pyssla med om man vill. Runda bord med otraditionell bordsplacering, enkel klänning, inget brudfölje......osv.

Fördelen med att ha en lite mer avslappnad inställning till sin bröllopsdag är att man inte blir lika rädd för att något ska gå fel. Vad gör det om vår lilla dotter råkar tappa ringen? Eller om vigselförättaren läser fel? Eller om gamla farfar släpper sig under vigseln? (inte helt ovanligt att han gör det nämligen! ).  

Fokus är på att det ska bli så lite stelt som möjligt, bara en helt fantastisk dag! Hoppas vi iaf!

• Dejli

Jag tror som flera andra att det mest har med gästerna att göra... och självklart att brudparet har en fest som passar majoriteten av gästerna. Även om man har festen för att fira sin vigsel (eller 50-årsfest eller vad som helst) så blir det ju inte en bra fest om inte gästerna trivs, oavsett hur mkt pengar man lagt ner.

En av de roligaste bröllopsfester jag varit på var nog inte särskilt bekostat. Jag kan inte tänka mig att de betalt mer än 30 000 för den festen inklusive allt, trots över 100 gäster. Enkel kallskuren kött med kokt potatis och hemgjorda tårtor, festen hölls i en dekorerad lada. Men jäklar vilket röj. Folk skålade och sjöng snapsvisor spontant, roliga tal och sketcher (med bra mikrofon och ljud - annars hade det varit ohörbart). Ett bra liveband efteråt. Vi gick vid 3 och då var vi nog bland de första förutom de som hade barn hemma. Jag kände kanske 1/5 av alla som var där, min sambo en handfull då det var en av mina barndomsvänner.

De flesta gäster var nog sådana som i normala fall helst går i skitiga jeans och en hålig t-shirt, men alla hade verkligen ansträngt sig och klätt upp sig i kavaj eller åtminstone skjorta och svarta byxor, och en lagom fin klänning. Jag tror alla tyckte det var roligt att få klä upp sig lite, och stämningen var verkligen på topp.

En bra blandning av gäster tror jag är A och O. Kanske ska man bjuda några av de skojfriska arbetskamraterna som kan föra sig överallt och ändå lätta upp stämningen vart som helst om man känner att man har många stela släktingar.

Jag själv HATAR lekar och annat som ska utföras under middagar eller väntetider. En tipspromenad kan jag uthärda kanske. Men annars är det inte min tekopp. En snapsvisa kan jag ställa upp på, annars är allsång inte något för mig heller... självklart biter jag ihop om jag kommer på en fest där alla andra gillar sånt, men det är verkligen en stämningsdödare för min del. Det är kanske något man bör känna av bland sina gäster också.

Sedan tror jag att jag hade känt mig ganska bortkommen på ett syrianskt bröllop t ex. Jag är inte den som gärna dansar inför folk eller tjoar och tjimmar, så även om det är häftigt och hög stämning så hade jag känt mig lite malplacerad på en sådan fest då det inte är jag alls... Jag är en person som äääälskar att konversera (det har ni väl aldrig märkt :P) och prata, och har mycket trevligare på en fest med intressanta bordsgrannar som man kan ha givande samtal med än på en fest där det ska dansas på borden :P

• Chicita
    Dannedo: Ja nu har det ju börjat komma in lite folk som verkar förstå vad jag menar, och som inte bara hävdar att "det har inget med kläderna att göra". För det är inte så jag menar heller. Det är bara en liten del i det stora hela.
    Att lägga nivån på bröllopet över en nivå där gästerna känner sig bekväma (oavsett klädsel är det väl bäst att jag förtydligar nu då Tungan ute) kan göra att bröllopet blir stelt...
    Ibland kan det behövas att någon annan kommer in och säger samma sak, men på ett annat sätt, för att poängen ska gå fram. Och jag är lite snurrig i skallen i dag så jag tror inte att jag lyckades själv...

Och ni har ju verkligen tänkt på era gäster och valt att göra något där dom känner sig komfortabla.
    Ni kommer säkert att få en underbar dag Skrattande (eller underbara dagar rättare sagt)

Jalle: Ja du slår huvudet på spiken. Om man själv är avslappnad och kan njuta av dagen utan att oroa sig för att inte allt är prickfritt och perfekt så tror jag att gästerna trivs bättre också Glad

-----------------------------------------------

Alltså - alla upplägg passar inte alla.
    Det finns de som skulle vara hemskt obekväma i ett enkelt trädgårdsbröllop men njuta ohejdat av ett frackbröllop med avancerad mat. Och tvärt om.
    Att tänka på sina gäster och anpassa sig lite efter den nivå som ens gäster skulle uppskatta - är nog ett av dom bästa sätten att förebygga att det blir stelt och yppstyltat.

Sen är ju givetvis inte en genomtänkt bordsplacering att förakta... Men det är en helt annan femma och tillhör en helt annan diskussion Flört
  • Pertinax

Jag är jätterädd att vår middag och fest ska bli genomstel och tråkig. Hela upplägget är ju enkelt (borgerlig utomhusvigsel, "vanlig" klänning, barfota), klädkoden är "sommarfin", enkel middag i vackert dekorerad bygdegård. Grejen är ju att det blir helt alkoholfritt. Och dessvärre är det väl så att folk generellt blir mer pratglada efter ett par glas vin. Jag är själv inte en person som håller låda eller gillar uppmärksamhet... Men jag vill så gärna att det ska bli en rolig fest. Ett genomgående tema i tråden verkar vara bordsplacering. Men svårt när 50 pers är släkt och bara 10 kompisar... Vet inte hur jag ska få ihop allt.

• Anneli256
    knyttan skrev 2012-01-15 18:29:23 följande:
    Chicita: jag tror att du är en jätteviktig grej på spåren, nämligen om brudparet har festen för sina gästers skull, eller om de bjuder in sina gäster för festens skull...
    Talade med en redan gift vännina om detta, att det finns de som vill att bröllopet liksom ska vara som en fantasi-dag där man äter mat man aldrig äter annars, har på sig kläder man aldrig skulle ha annars, kanske åker man landå från kyrkan för extra askunge-känsla osv. Och så bjuder man in sina vänner och de ska stå i frack och vara som statister i ens fantasi/sagodag... Alltså jag menar inte att det är fel i sig att slå på stort och göra ovanliga grejer, men frågan är ju om man tror att ens gäster uppskattar det, eller om man vill att ens gäster liksom ska uppfylla en slags mall man själv har om hur det perfekta bröllopet ska vara!
    Eller så anpassar man festen utefter sina gäster, precis som du säger och lägger det på en nivå som känns naturlig...
    .
    Håller med.
    Vi ska gifta oss i maj månad. Min m2b har en egen frack vilken han köpt in av en annan andledning. När vi började prata om bröllop så var hans önskemål att ha frack vilket i sin tur innebär att jag kommer att ha lång klänning. Bestman är m2b 20 åriga son, vi har frågat honom vilket han vill om vi ska hyra en frack till honom eller köpa en svart kostym. Han valde kostymen. Jag ska ha tre tärnor av en orsak som vi egentligen inte behöver gå in på. Mitt önskemål är att dom ska ha mörkgröna långa klänningar. Det är självklart för oss att vi står för kostnaden för dom eftersom vi har så mycket synpunkter på hur dom ska se ut. Jag har dock sagt att om dom vill så får dom välja en annan modell bara färgen är den samma. Alla tre tyckte modellen som jag föreslog var bra.

Sen kom vi till frågan om gästernas klädsel. Vi har ju redan brutit mot reglerna när det gäller bestmans kläder, egentligen skulle han också haft frack, men han föredrog kostym (vilken han har användning för sen). Vi har väldigt varierande "typ" av gäster. vi valde att skriva Klädkod: Vårdad klädsel, ej blåjeans.

Detta lämnar saken väldigt öppen. Det viktigaste för oss är inte att gästerna har frack eller mörk kostym det viktiga är att dom trivs och framförallt inte behöver springa ut och köpa eller låna en kostym. Det är ingen självklarhet att man har det i garderoben, inte heller att man känner sig fin och bekväm i dom kläderna. Själv har jag faktiskt fått tacka nej både till bröllop (med kuvertavgift) och möhippa pga kostnaderna skulle bli väldigt höga för mig.  

Att vissa väljer det "fina" sagobröllopet( som kanske blir stelt) är antagligen för att det är deras dröm att ha det så. Och bröllopshysterin som finns idag fanns inte när jag var i 20 års åldern. Men som någon mkt klokt nämnt det behöver inte bero på kläder, fin dukning eller annat, det kan bero på vilken typ av människor man bjuder och andra omständigheter. Som en tråd för ett tag sedan där en brud var så besviken för det hade inte blivit några tal, ingen dans eller annat spex, jag funderar över varför. Kanske dom som var inbjudna helt enkelt inte är den typen av människor. Själv kommer vi att ha en härlig blandning av olika personligheter varav många inte känner varandra. Detta har vi försökt lösa med lite "röda mattan " fotografering för gäster samt frågetävling gällande oss..o ev ett bildspel för att få igång lite mingel, samt dricka och lite tilltugg innan vi kommer. När vi är i antågande så kommer brudskålen att dukas fram.

Vi har fått höra att vi gör fel med klädkoden.. ja so what? huvudsaken folk trivs och att vi får ha dom kläder vi vill. Vi har även fått höra att vi har för enkel meny. Vi har förrätt: Bygdegårdens sillatårta med grönt, alt skinktårta, Fläskfile medaljonger med krämig potatisgratäng och därefter chockladmousse black and white med bärsås. Vi ville ha det någorlunda enkelt, mat som vi och dom flesta av våra gäster tycker om och äter. Samt att vi ville hålla kostnaderna lite lägre. Fine om någon tycker det är för enkelt ja då står det dom fritt att inte komma.

Kom nog av spåret lite. Men jag tror att det är lätt att hamna i "hysteri" och "drömmar" som finns runt omkring och som man själv har. Vi är lite äldre än många av dom som kanske gifter sig första gången. men jag känner ändå kontrollbehov..jag kollar ändå in alla sidor jag kan hitta tips och ideer. Nog lätt att fastna i det tyvärr.. även för en "gammal garvad räv som jag" :)
  • Pebbles
    Pebbles skrev 2012-01-15 14:44:26 följande:
    Tycker absolut inte man måste ha ett "drottningen ska komma" fint bröllop om man inte vill, men tycket inte att ett fint bröllop automatiskt blir ett stelt heller. Jag tror att lösningen till att det inte ska bli stelt är en bra bordsplacering oavsätt ifall man har buffé eller servering i trädgården hemma eller på slott.

Vi hade ett fint bröllop, på herrgård med tre rätters, E-bord med fina dekorationer och blommor och en del tal, men dresscode kavaj tyckte vi funkade bra på sommaren. Placeringen av gästerna gjorde verkligen allt. Alla fick sitta med några de kände och sedan parade vi ihop de grupperna med varandra efter vilka vi trodde skulle funka bäst ihop. Och det var inte på något sätt ett stelt bröllop. Det surrades, skålades och skrattades. Glad En bekant till mig hade buffé fler hjälpts åt att göra, dekorerade själva en omgjord lada och vi hjälptes efter middagen åt att flytta om till dansgolv. Ingen dresscode, no nothing, MEN bordsplacering. Och även i det fallet tycker jag att de man satt med gjorde kvällen snarare än att jag fick ha jeans om jag ville.

Tycker det är lite märkligt att anta att alla som gillar att ha jeans och t-shirt på fritiden inte kan tycka att det är kul att snajda om till finkläder ibland. Jag är jeans och t-shirt tjej, men kan tycka det är kul att få anledning att fixa håret, sminka mig lite extra och dra fram finklänning ibland. Solig
    Loves it!
    Känner mig lite träffad som en av dem som inte förstår, Oskyldig så jag citerar mitt egen inlägg, och där skriver jag om allt från bordsplacering till val av mat och lokal. Tyckte jag svarade på frågan du ställde "vad gör ett bröllop stelt?" och svaret var att oavsätt var bröllopet är så tycker jag att en bra bordsplaceringen är viktig för att det inte ska bli stelt. Sedan skrev jag lite kort om kläderna också, men det var ju bara en sak av allt.
    Loves it!
  • Pebbles

Vad knäppt det blev. Skrev såhär:
    Känner mig lite träffad som en av dem som inte förstår, Oskyldigså jag citerar mitt egen inlägg, och där skriver jag om allt från bordsplacering till val av mat och lokal. Tyckte jag svarade på frågan du ställde "vad gör ett bröllop stelt?" och svaret var att oavsätt var bröllopet är så tycker jag att en bra bordsplaceringen är viktig för att det inte ska bli stelt. Sedan skrev jag lite kort om kläderna också, men det var ju bara en sak av allt.

Loves it!
  • Chicita
    Pertinax skrev 2012-01-15 20:05:55 följande:
    Jag är jätterädd att vår middag och fest ska bli genomstel och tråkig. Hela upplägget är ju enkelt (borgerlig utomhusvigsel, "vanlig" klänning, barfota), klädkoden är "sommarfin", enkel middag i vackert dekorerad bygdegård. Grejen är ju att det blir helt alkoholfritt. Och dessvärre är det väl så att folk generellt blir mer pratglada efter ett par glas vin. Jag är själv inte en person som håller låda eller gillar uppmärksamhet... Men jag vill så gärna att det ska bli en rolig fest. Ett genomgående tema i tråden verkar vara bordsplacering. Men svårt när 50 pers är släkt och bara 10 kompisar... Vet inte hur jag ska få ihop allt.
    Om de flesta känner varandra så har du ju ett guldläge att utgå ifrån
    Klipp lappar, skriv alla namn på och rita ut borden på ett papper.
    Flytta runt tills alla har någon dom känner inom "pratavstånd" men också någon dom inte känner bredvid sig.
    Försök para ihop pratglada med blyga. Och sådana som har liknande intressen eller yrken.
    Genom att ha lappar så är det lätt att flytta runt tills man blir nöjd Glad

Det blir bra ska du se...
Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?