• Chicita

Vad gör ett bröllop stelt?

I går var vi iväg till pappa och hans sambo, och min ena kusin med man kom också över för att kolla på fotona vi hade med från bröllopet och vi pratade om hur dom hade upplevt det.
    Och i går kväll satt jag inne på ett annat forum och pratade om det här med annorlunda bröllop.
    En tjej hade varit bjuden på ett Kurdiskt bröllop och pratade om stämningen - att den var så glad och uppsluppen...

Och vi började (på båda ställena) att prata om vad det var som gjorde det så avslappnat och trevligt.

Pappas sambo kom med kommentaren om att vår middag ju faktiskt sträckte sig över 4 timmar, men det kändes inte alls så långt, dels för att vi hade gycklarna och medeltidsduon som underhöll med musik och gyckel under pauserna mellan serveringarna. Och dels så var det ju det där att eftersom inte fler än 6 personer kom i vanliga kläder så blev det inte det där att man såg på kläderna om det var någon som hade råd med bra kvalité eller inte. Så det blev inte så segregerat även om vi faktiskt hade delat upp i olika "finhetsgrader".
    Hon sa själv att om det hade varit ett "vanligt" bröllop med finkläder, flera bestick uppdukade (en för varje rätt), flera glas osv osv, så hade hon nog tyckt att det var jättelång tid att sitta och "vara fin" så att säga.

Och på det här Kurdiska bröllopet så var det också ett annat upplägg. Inte så där "fint" som traditionella svenska bröllop brukar vara.
    OBS nu menar jag inte att Kurdiska bröllop inte är fina, eller att "alla" svenska bröllop är supersnofsiga. Utan att dom har lagt sig på en nivå där deras gäster känner sig bekväma.

Så varför är det så många svenska brudpar som satsar allt på att ha ett så fint bröllop som möjligt för massa massa pengar (vissa lånar ju till och med för att kunna finansiera allt bling bling).
    Det känns som att det är väldigt viktigt att ha ett "fint" bröllop. Ofta flera nivåer över där man själv känner sig bekväm.
    Exempel: Fabriksarbetaren och hotellstäderskan ska gifta sig, och väljer "Mörk Kostym" som dresscode. Ingen i deras bekantskapskrets (inklusive dom själva) är vana att ha något annat än jeans och tröja.
    Dom vill ha 4 tärnor i exakt likadana klänningar, samt 4 marskalker i kravatter som matchar tärnorna.
    Dom åker limousine till kyrkan och sen till festlokalen.
    Det är dukat med vita dukar, silverkanelabrar och små blomsterarrangemang. Undertallrik plus tallrik för förrätt står framme på borden, samt 4 glas (förrätt, huvudrätt och dessert, samt vattenglas), det ligger också 3 set med bestick vid tallrikarna...
    Deras meny är foie gras som förrätt, En huvudrätt med oxfilé, potatistarteletter och tryffelsås, efterrätten är en choklad och passionsfruktsparfait. Och på det en 5 våningars tårta, dekorerad med hundratals sockerblommor...
    Dom är lite rädda för att det ska bli stelt, så dom låter sina finklädda gäster leka lekar för att få till en bra stämning...

Tänk om dom valt kavaj som dresscode och skrivit till "med klädkoden vill vi bara lägga nivån så att ingen känner sig obekvämt finklädd eller underklädd. Men om du inte har en kavaj eller inte känner dig fin i klänning. Så ta något du känner dig både fin och bekväm i. För vi vill hellre att du kommer - än att din kavaj sitter på"
    Om dom istället haft en buffé med lite sallader som förrätt, något gott kött och potatisgratäng med rödvinssås/pepparsås och chokladpudding som dessert (eller skippat desserten och gått direkt på den hemgjorda gräddtårtan)...
    Skulle inte det vara troligare att det blir bättre stämning på detta bröllop? Även utan lekar alltså...

Det jag menar är att om man lägger sig på en nivå som känns bekväm, att man tänker på vilka man bjuder in så behöver det inte bli stelt.
    Jag kommer nog alltid att minnas dom där hotellgästerna som stod och nästan grät i hotellets lobby en lördag förra sommaren (har jag för mig, eller var det nu i somras?)
    Det var frack som dresscode - och bruden + brudgummen och alla deras gäster var grovarbetare eller arbetslösa. Alla var hårt piercade och tatuerade, många hade dreadlocks... Dom kände sig fula i dom fina kläder som brudparet hade hyrt åt dom... Och dom ville bara tillbaka upp på rummet och byta om, men dom ville ju inte förstöra brudparets dag...

Vad tycker ni? Måste man ha ett "fint" bröllop?
    Och då menar jag "fint" som "drottningen kan komma-fint"...
    Även om man är mer bekväm med träningskläder, jeans och ibland en kavaj.
    Eller blir det kanske både trevligare och "finare" / mer minnesvärt om man lägger nivån där alla känner sig bekväma?

Bara en tanke. Kul att höra vad andra tycker...

• Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?
  • Juni 2012

Vad som kan göra det hela stelt annars är nog att gästerna inte känner varandra. En för hög klädkod bidrar nog också, för "speciell" mat och för lång middag
    Många, långa och högtidliga tal kan nog också vara en faktor.

• Chicita
    Juni 2012 skrev 2012-01-15 14:17:12 följande:
    Vad som kan göra det hela stelt annars är nog att gästerna inte känner varandra. En för hög klädkod bidrar nog också, för "speciell" mat och för lång middag
    Många, långa och högtidliga tal kan nog också vara en faktor.
    Jo det är ju lite av min poäng Glad
    Att man inte anpassar sig efter hur livet ser ut "normalt"...
    Vet många som mer eller mindre tvingat fram tal, för att "det ska vara så".
    Det är inte roligt att varken hålla såna tal eller att lyssna på dom. Så det är helt klart en bidragande faktor.

Visst är det kul om någon säger något. Men då ska det vara frivilligt Solig
  • Sara 120707

Saras sambo:

Detta påminner mig om när min far var på ett whiskey destilleri i skottland och det började komma de sedvanliga kommentarerna om att "denna whiskey måste man dricka ren för den är så fin" "att blanda whiskey med cola är nästan hädelse"...Då sa expert guiden att: "Whiskey ska drickas såsom man uppskattar den mest, det finns inget rätt eller fel bara optimal uppskattning"

Tror att det är samma med bröllop, man måste göra det man själv känner uppskattning för, om det sedan är picknick i parken, buffe eller fancy trerätters är upp till var och en.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-01-15 14:25:32 följande:

Saras sambo:

Detta påminner mig om när min far var på ett whiskey destilleri i skottland och det började komma de sedvanliga kommentarerna om att "denna whiskey måste man dricka ren för den är så fin" "att blanda whiskey med cola är nästan hädelse"...Då sa expert guiden att: "Whiskey ska drickas såsom man uppskattar den mest, det finns inget rätt eller fel bara optimal uppskattning"

Tror att det är samma med bröllop, man måste göra det man själv känner uppskattning för, om det sedan är picknick i parken, buffe eller fancy trerätters är upp till var och en.

Tummen upp..
    Om man försöker vara någon man inte är så känner man sig inte bekväm i sitt eget skinn.
    Oavsett vad det gäller
  • Pebbles

Tycker absolut inte man måste ha ett "drottningen ska komma" fint bröllop om man inte vill, men tycket inte att ett fint bröllop automatiskt blir ett stelt heller. Jag tror att lösningen till att det inte ska bli stelt är en bra bordsplacering oavsätt ifall man har buffé eller servering i trädgården hemma eller på slott.

Vi hade ett fint bröllop, på herrgård med tre rätters, E-bord med fina dekorationer och blommor och en del tal, men dresscode kavaj tyckte vi funkade bra på sommaren. Placeringen av gästerna gjorde verkligen allt. Alla fick sitta med några de kände och sedan parade vi ihop de grupperna med varandra efter vilka vi trodde skulle funka bäst ihop. Och det var inte på något sätt ett stelt bröllop. Det surrades, skålades och skrattades. Glad En bekant till mig hade buffé fler hjälpts åt att göra, dekorerade själva en omgjord lada och vi hjälptes efter middagen åt att flytta om till dansgolv. Ingen dresscode, no nothing, MEN bordsplacering. Och även i det fallet tycker jag att de man satt med gjorde kvällen snarare än att jag fick ha jeans om jag ville.

Tycker det är lite märkligt att anta att alla som gillar att ha jeans och t-shirt på fritiden inte kan tycka att det är kul att snajda om till finkläder ibland. Jag är jeans och t-shirt tjej, men kan tycka det är kul att få anledning att fixa håret, sminka mig lite extra och dra fram finklänning ibland. Solig

Loves it!
  • 1700tal
    Pebbles skrev 2012-01-15 14:44:26 följande:
    Tycker det är lite märkligt att anta att alla som gillar att ha jeans och t-shirt på fritiden inte kan tycka att det är kul att snajda om till finkläder ibland. Jag är jeans och t-shirt tjej, men kan tycka det är kul att få anledning att fixa håret, sminka mig lite extra och dra fram finklänning ibland. Solig
    Loves it!
    Det dar haller jag med om! Det ar bland det basta med brollop och fester i mina ogon, att fa komma ur vardagspaltorna en stund. Skrattande Vad jag daremot tycker blir lite stelt ar humorfria gaster, vilket inte har nat med kladkoder och matratter att gora. Och riktigt obekvamt blir det med dessa konstiga s.k. lekar som av nan anledning anvands i Sverige... Fattar noll! Flört
  • Juni 2012
    1700tal skrev 2012-01-15 15:40:19 följande:
    Det dar haller jag med om! Det ar bland det basta med brollop och fester i mina ogon, att fa komma ur vardagspaltorna en stund. Skrattande Vad jag daremot tycker blir lite stelt ar humorfria gaster, vilket inte har nat med kladkoder och matratter att gora. Och riktigt obekvamt blir det med dessa konstiga s.k. lekar som av nan anledning anvands i Sverige... Fattar noll! Flört
    Ja, lekar och allsång kan ge en vidrigt insam, tillknäppt stämning. Var på en större fest för något år sen där det minsann skulle sjungas! Och värden tog ton och ... ingen sjöng... Alla mumlade med lite grann och efter ett par verser så hade alla tystnat totalt.
    Dock så hade de skrivit egna texter (eller om det var färdiga ploj-texter..?) och skrivit melodi: (valfri totalt okänd låt) Jahapp, lätt det blir då. Obestämd

Hälften av gästerna talade dessutom inte svenska.
  • 1700tal
    Juni 2012 skrev 2012-01-15 15:45:39 följande:
    Hälften av gästerna talade dessutom inte svenska.
    Ja, hur t'nker man da... Det dar med lekar och och andra konstigheter som inte tillhor en vanlig trevlig middag kommer va bannlysta hos oss. Med gaster fran 3 lander, vi vill inte idiotforklara svenskarna for all framtid, haha! Drömmer
  • Chicita
    Pebbles skrev 2012-01-15 14:44:26 följande:
    Tycker absolut inte man måste ha ett "drottningen ska komma" fint bröllop om man inte vill, men tycket inte att ett fint bröllop automatiskt blir ett stelt heller. Jag tror att lösningen till att det inte ska bli stelt är en bra bordsplacering oavsätt ifall man har buffé eller servering i trädgården hemma eller på slott.

Vi hade ett fint bröllop, på herrgård med tre rätters, E-bord med fina dekorationer och blommor och en del tal, men dresscode kavaj tyckte vi funkade bra på sommaren. Placeringen av gästerna gjorde verkligen allt. Alla fick sitta med några de kände och sedan parade vi ihop de grupperna med varandra efter vilka vi trodde skulle funka bäst ihop. Och det var inte på något sätt ett stelt bröllop. Det surrades, skålades och skrattades. Glad En bekant till mig hade buffé fler hjälpts åt att göra, dekorerade själva en omgjord lada och vi hjälptes efter middagen åt att flytta om till dansgolv. Ingen dresscode, no nothing, MEN bordsplacering. Och även i det fallet tycker jag att de man satt med gjorde kvällen snarare än att jag fick ha jeans om jag ville.

Loves it!
    Så kan man ju tolka det om man vill Tungan ute
    Jag generaliserade rätt grovt och menade att det är troligare att en VD, Styrelseledamot, Riksdagsman eller liknande kanske känner sig bekväm på ett frackbröllop - än någon som normalt sett skurar toaletter eller övervakar en maskin. 
    Inte att den som går i jeans inte skulle vilja klä upp sig någongång Flört
    Men det kanske är skillnad på att ta fram finklänningen, fixa håret och lägga en snygg makeup och att ta fram balklänningen, ordna en avancerad håruppsättning med tiara och allt och dra på armbågslånga hanskar?

Gör man det för fint, så kan gästerna känna sig obekväma av att dom inte är vana vid att vara så fina.
    Att man vill vara fin är en helt annan sak...

Men jag håller med om att bordsplaceringen är väldigt viktig Glad
    Det kan avgöra en hel del...
  • Chicita

Lekar och sånger för att "lätta på stämningen" kan om man har otur ha en helt motsatt effekt.
    Jag själv blir väldigt tillknäppt om det ska sjungas. Jag har nämligen en mörk altstämma och klarar inte av dom där ljusa tonerna i allsången, så det skär sig för mig och jag sjunger då falskt...
    Så jag är hellre tyst helt...
    - vilket brukar leda till sura blickar från andra eller pikar som : Öj surpuppa- kläm i nu då Tungan ute

Svar på tråden Vad gör ett bröllop stelt?