• catrin­em
    Äldre 14 Jan 11:26
    10355 visningar
    24 svar
    24
    10355

    Budget-bröllop. Hur gjorde/gör ni?

    Hej!

    Är helt ny på denna sida och har börjat småplanera vårt bröllop lite grovt.
    Vi måste hålla budgeten nere pga att pengar inte växer på träd som fler säkert vet =)

    Vi vill hålla oss någonstans 50000-60000 och kommer antagligen gifta oss någonstans i stockholmsområdet eller mellan stockholm och Uppsala eftersom flest gäster bor i båda städerna. Antal gäster blir runt 50-60 st.
    Min fråga är till er som har haft eller planerar ett bröllop med liknande budget hur ni har gjort och tänkt.
    Alla idéer är välkomna!

    Tack!

  • Svar på tråden Budget-bröllop. Hur gjorde/gör ni?
  • AndroS­id
    Äldre 14 Jan 12:22
    #1

    Är 50-60 000 budgetbröllop? Jag trodde det var hyfsat normala summor att lägga på bröllopet - vad undersökningarna än säger Glad

    Anyway, vi har en budget på 40 000 (kanske lite mer) och bor i Gbg. 50-60 gäster.
    Vi har tänkt som sådant att vi har bestämt för vad som är viktigt, och sedan har vi prioriterat bort saker som vi tycker är onödiga/mindre viktiga. Det kan man spara en hel del på - det är lätt att man blir blind när man börjar titta runt och inser hur många saker det finns!

    Saker vi har sparat in pengar på:
    - Inga favours. Ser ingen anledning att ge gästerna presenter.
    - Hyfsat billiga inbjudningskort (köpta på vistaprint) - allt som allt tror jag att våra 60 inbjudningar gick på sådär 300 spänn (har inte summan framför mig just nu). Dessutom delar vi ut inbjudningskorten personligen så vi slipper en massa porto. Komiskt nog ser inbjudningarna trots det ut precis som vi ville ha dem Glad
    - Egen buffé. Visst, vi hade kunnat catera för samma summa som vi budgeterat, men då hade vi inte fått lika mycket mat (och förmodligen hade vi inte kunnat välja lika goda saker...)
    - Ingen sprit, utan bara öl, vin och cider (samt alkoholfria alternativ så klart!). Detta p g a att vi inte vill ha fylla, men ändå gärna dricker ett glas till maten eller på fest.

    Något som man ska tänka på är egentligen att småsakerna är de som drar iväg i längden. Både när det gäller tid och pengar.

  • Caroli­neJoha­n
    Äldre 14 Jan 12:34
    #2

    Vi har ca 50000 sparat, men de pengarna har vi inte rört än, vilket känns väldigt bra. De pengarna kommer vi behöva ha när mat, dricka, lokal, band, fotograf etc. ska betalas. 

    Det vi gör, som säkert många andra också gör, är att vi betalar lite varje månad och trots att jag är ganska kräsen och väldigt intresserad av mode, smink etc. så har vi kommit undan bra där (vilket min blivande tycker är jättebra!).

    Hittade min klänning på en sida på internet (det var innan jag började att hänga här, så nu vet jag ju att det kallas Kina-sidor) och fick den uppsydd efter mina mått för ynka 1400:- TOTALT! Skorna hittade jag på Ellos och eftersom jag inte var kund där fick jag en vara för 50%. Ringarna är riktigt fina, men vi pga av att vi rensade våra smyckesskrin på guld så kommer det att landa på 8-10 000 (ord.pris 25 000) och då gör de min blivandes ring utav guldet och det som blir över betalar av lite på våra ringar.

    Save-the-date-kort, inbjudningskort, program etc. kommer jag att göra själv. Gillar det enkelt och då kan jag få det precis som jag vill.

    Vet ju inte när ni gifter er, men om ni redan börjat planera så börja samla på er sådant ni behöver i god tid och kolla på REA etc.

    Lycka till!!! 

  • Evelin­as
    Äldre 14 Jan 12:52
    #3

    Vårt bröllop gick på ca 37000kr.
    Lånade kyrkans lokal som låg alldeles intill kyrkan, kostade ingenting.
    Trycksaker kan man spara in mycket pengar på. Vi gjorde inbjudningar, vigselprogram och festprogram själva och skrev ut på färgskrivare = gratis
    Alkohol köpte mormor i Tyskland när hon var där, sjukt mycket billigare än systemet!!
    Vi tog catering från ICA Maxi som var supergod och uppskattat men kostade inte mer än 7000k (vi var 45 personer) sen bakade jag eget bröd till.
    Kontakter är alltid bra, kolla med vänner och släkt om de känner någon, vi fick kanonpris på både foto och tårta då det var en kompis kusin som är fotograf och konditor, vi fick kompispris. En väns mamma är sömerska så min klänning fick jag sydd för 1700kr, också kompispris.
    Blommor kan man spara in otroligt mycket på. Jag sa helt enkelt till floristen att buketten fick kosta 600kr och inte mer, visade en bild på en bukett jag tyckte var fin och kan säga att jag är såååå himla nöjd med resultatet. Bordsblommorna gjorde min mormor med blåbärsris och vita tulpaner, superfint!! Hon tog vaser hon hade hemma och så knöt vi ett fint band runt varje vas.
    Placeringskort gjorde jag själv utav tapetprover och guldpenna.
    Musik fick bli spotify vilket folk tyckte var jättekul för då kunde man få önska låt.
    Håret och sminket gjorde min syster och en vän.
    Dukar blev knoppalakan från IKEA och borddekoration hittade vi billigt på nätet.
    Man måste kolla runt och jämföra så får man billigast men ändå fint.
    Det som kostade mest var ringen, drickat och maten, det var ca halva budgeten.
    Vårt bröllop var jättefint och tror ingen kände av att det var butget, man får va fiffig och idérik!!

  • lilla smulan
    Äldre 14 Jan 19:13
    #4

    Vi ska ha ett rejält budget bröllop, 10.000:- är max pris för allt, utom ev resa. Vi har ca 70 gäster.


    Vi vill att det ska vara fint och därför skapar vi nästan allt själva, te.x. servett ringar är dekorerade wc rullar som delas till tre st "ringar", gästgåvor läggs i wc rullar som dekorerats och viktit in ändarna så det blir en ask , liknar de man kan kan köpa på panduro.. dekorationerna ska ha samma färger som inbjudningar, lime vitt och silver.


    Vi skapar korten själva med, och kommer att ha egen buffe, tårtor som jag bakar och dekorerar med sugarpaste.Vi kommer även att ha vinglas upp och ner med ljus uppe på, och blomma i, tar in björkkvistar och dekorerar lokalen.


    Min klänning är från kina och kostade 616:- ink väska och sjal och frakt. M2Bs kostym, 750:- skor och dyl köps nu på rean, max 400:- kommer att ha lånade smycken och så. Detta var några tips på att hålla nere budgeten..


    :)

  • Evelin­as
    Äldre 14 Jan 19:48
    #5
    lilla smulan skrev 2012-01-14 19:13:04 följande:

    Vi ska ha ett rejält budget bröllop, 10.000:- är max pris för allt, utom ev resa. Vi har ca 70 gäster.


    Vi vill att det ska vara fint och därför skapar vi nästan allt själva, te.x. servett ringar är dekorerade wc rullar som delas till tre st "ringar", gästgåvor läggs i wc rullar som dekorerats och viktit in ändarna så det blir en ask , liknar de man kan kan köpa på panduro.. dekorationerna ska ha samma färger som inbjudningar, lime vitt och silver.


    Vi skapar korten själva med, och kommer att ha egen buffe, tårtor som jag bakar och dekorerar med sugarpaste.Vi kommer även att ha vinglas upp och ner med ljus uppe på, och blomma i, tar in björkkvistar och dekorerar lokalen.


    Min klänning är från kina och kostade 616:- ink väska och sjal och frakt. M2Bs kostym, 750:- skor och dyl köps nu på rean, max 400:- kommer att ha lånade smycken och så. Detta var några tips på att hålla nere budgeten..


    :)


    Shit, hur klarar ni det??? Låter omöjligt i mina öron! Allt smått kostade ju liksom rätt mycket tillsammans (servetter, dukar, bordsdekoration, placeringskort mm mm) Vi gjorde också jättemycket själva. Vad köper ni för ringar? Vi köpte bara ny ring till mig men mannen ville ju såklart gravera in vigseldatumet i sin så min ring samt gravering i båda ringarna kostade runt 6500kr, det är mer än halva eran budget.
    Önskar er stort lycka till och väntar med spänning på att få höra hur ni fick ihop det Solig
  • Äldre 15 Jan 11:29
    #6

    Våra ringar kostade strax under 10.000 sammanlagt och de kostnader som tillkommer förutom det är
    *Inbjudningskort (vi gjorde själva, blev jättefina! )
    *Porto
    *En klänning åt mig (jag ska kika på H&M, de brukar ha mycket fint i studenttider)
    *En ny skjorta åt m2b
    *Tårta (jag bakar själv)
    *Övrigt fika (också hembakt, kanske att någon gäst vill ta med sig hembakta specialitet) + kaffe
    *Lite snittar/plock
    *Alkoholfritt jordgubbsbubbel att skåla i

    Tror inte att jag har missat något... hoppas jag Obestämd

  • Evelin­as
    Äldre 15 Jan 12:03
    #7
    Juni 2012 skrev 2012-01-15 11:29:17 följande:
    Våra ringar kostade strax under 10.000 sammanlagt och de kostnader som tillkommer förutom det är
    *Inbjudningskort (vi gjorde själva, blev jättefina! )
    *Porto
    *En klänning åt mig (jag ska kika på H&M, de brukar ha mycket fint i studenttider)
    *En ny skjorta åt m2b
    *Tårta (jag bakar själv)
    *Övrigt fika (också hembakt, kanske att någon gäst vill ta med sig hembakta specialitet) + kaffe
    *Lite snittar/plock
    *Alkoholfritt jordgubbsbubbel att skåla i

    Tror inte att jag har missat något... hoppas jag Obestämd
    Nu vet jag inte alls vad ni ska ha för slags bröllop men känns lite "kalt". Foto, smycken, skor, överiga kläder till mannen, bordsdekoration, dukar, blommor, dryck (förutom skålen), placeringskort, tackkort, festprogram, musik, mat, mjölk + socker till kaffet mm mm??
  • Äldre 15 Jan 12:52
    #8

    Är 50 000 - 60 000 ett budgetbröllop?

    Vi kommer nog att lägga ca 20 000 på vårt bröllop, med ca 70 personer bjudna.

    Vår budget ser ungefär ut såhär:
    Klänning (beställd från Kina): 1500
    Smink & hår (om vännen vill ha betalt): 500
    Skor: 300
    Underkläder: 500

    Kostym: 1700
    Skor: har redan
    Skjorta: 300
    Slips: 200

    Kläder till sonen: 1000

    Ringar (förlovnings- och vigsel): 2000
    Inbjudningar, festhäften, placeringskort m.m (gör själv): 300 inkl. porto
    Lokal: 1000
    Dekoration (ljus, dukar, blommor): 500
    Personal: 1000
    Mat (gör egen buffé): 5000
    Dryck (från tyskland): 3000
    Tårta (bakar själv): 1000

    Jag kommer inte att ha brudbukett.
    Nu har jag säkert glömt någon post, men det ovanstående blir tillsammans 19 800 kronor.

  • Äldre 15 Jan 14:00
    #9
    Evelinas skrev 2012-01-15 12:03:14 följande:
    Nu vet jag inte alls vad ni ska ha för slags bröllop men känns lite "kalt". Foto, smycken, skor, överiga kläder till mannen, bordsdekoration, dukar, blommor, dryck (förutom skålen), placeringskort, tackkort, festprogram, musik, mat, mjölk + socker till kaffet mm mm??
    Foto = vi ska inte fotas
    Smycken = Ringar har vi köpt, det skrev jag ju?
    Skor har jag redan, köpte nya sommarskor förra året, två par .t.o.m.
    M2b äger redan en tjusig kostym (köpt i höstas)
    Bordsdekoration... öh... På köksbordet ska allt fika stå + att de av gästerna som vill sitta ner sitter runt det så att dekorera det blir nog lite trångt, tror jag?
    Placeringskort = nix, gästerna får sitta/stå var i lägenheten de vill. :)
    Tackkort = Har vi inte funderat på, gör egna i så fall eller skickar fina vykort med någon somrigt motiv
    Festprogram = Behövs inte när det är öppet hus och bjuds på fika
    Musik = Spotify, om vi ska ha musik? Gästerna brukar pladdra järnet med varann så...
    Mat = Nä, vi bjuder på fika + snittar som jag skrev
    Mjölk och socker till kaffet finns alltid i skafferiet så det är liksom basutbud hemma :)
  • Äldre 15 Jan 14:03
    #10
    Juni 2012 skrev 2012-01-15 14:00:18 följande:
    Foto = vi ska inte fotas
    Smycken = Ringar har vi köpt, det skrev jag ju?
    Skor har jag redan, köpte nya sommarskor förra året, två par .t.o.m.
    M2b äger redan en tjusig kostym (köpt i höstas)
    Bordsdekoration... öh... På köksbordet ska allt fika stå + att de av gästerna som vill sitta ner sitter runt det så att dekorera det blir nog lite trångt, tror jag?
    Placeringskort = nix, gästerna får sitta/stå var i lägenheten de vill. :)
    Tackkort = Har vi inte funderat på, gör egna i så fall eller skickar fina vykort med någon somrigt motiv
    Festprogram = Behövs inte när det är öppet hus och bjuds på fika
    Musik = Spotify, om vi ska ha musik? Gästerna brukar pladdra järnet med varann så...
    Mat = Nä, vi bjuder på fika + snittar som jag skrev
    Mjölk och socker till kaffet finns alltid i skafferiet så det är liksom basutbud hemma :)
    Missade visst några av dina punkter

    Dukar = Nä, köksbordet är fint som det är, behöver ingen duk, annars har jag ett fint tyg med fåglar som jag brukar använda som duk
    Blommor = ska inte ha någon brudbukett så...
    Dryck förutom skålen blir kaffe/saft och det hade jag ju satt på listan redan? Hemkokt saft finns i frysen, litervis  Solig
Svar på tråden Budget-bröllop. Hur gjorde/gör ni?