Chicita skrev 2012-01-14 23:31:42 följande:
Ja visst är det gratis att viga sig. Men det är inte så ofta som någon väljer att "bara säga ja".
Även om dom inte vill ha någon stor baluns med trerätters middag, dans och jättetårta så brukar man i alla fall vilja ha något snyggt på sig den dag man säger ja. De flesta tjejer vill ju ha en fin ring också. Och de flesta vill ha någon form av mottagning (även om det kanske bara är för att få presenter så vill man ju oftast i alla fall bjuda på något litet

)
Så även de vigslar som är "gratis" brukar ändå kunna kosta några tusenlappar i slutänden även om man väljer en vanlig klänning från HM, en kavaj med jeans (eller snygg skjorta utan kavaj), och lite enkelt fika och en billig ring.
Är man 20 (och som arbetsmarknaden ser ut i dag) så är det inte alls säkert att man har ekonomi för ens det.
Sen ska man väl inte generalisera egentligen... Men det är troligare att dom vill ha ett "vanligt" bröllop än bara löftesutväxling utan ring mm. Så jag tycker inte att det är så konstigt att jag (med flera) antar att det är det dom vill.
Men det vet säkert mamman bäst

Du har givetvis rätt i vad du skriver, men jag tycker att det kan vara viktigt att nyansera debatten. Hur många brudar har inte suttit här i forumen och närmast panikat över att de inte har råd att lägga de 120 000 som enl undersökningar är "medel"?
Själv är jag självklart vansinnigt färgad åt andra hållet då mina föräldrar gifte sig precis på det där tråkiga sättet som många här chockeras av - med kommunala vittnen och t o m en självutlösare på kameran för att inte behöva betala fotograf
Och troligtvis vet mamman betydligt bättre än vi andra här (vi kan ju inte mer än att gissa

) - men det betyder ju inte att hon vet allt. Kanske kan det t o m vara en idé att gå in i "pratet" med sonen och från början anta att de menar en budgetvigsel? Jag spånar förstås, men det kan ju vara så enkelt att de helt enkelt vill åt det juridiska snarare än Hollywooddrömmen (om än något mindre troligt).