Förstår att det är en svår situation för dig, man vill ju vara glad för sitt barns skull men samtidigt blir man rädd att de ska ta förhastade beslut som leder till att de blir sårade. Men jag undrar som några andra här, har de bara känt varandra i 6 månader? Har de bott ihop något? Har de köpt ringar?
Ja vi känner ju inte din son och hans flickvän, så det är ju svårt att veta om de är seriösa eller bara gör det som en gullig grej. Personligen så tycker jag att 6 månader är kort tid, om man inte har känt varandra innan eller om man inte har bott ihop någonting. För jag tycker att man måste nästan ha bott tillsammans en tid för att kunna säga att man känner varandra på riktigt. Det är då man upptäcker varandras dåliga sidor också och inte bara de bra sidorna som man blev förälskad i. Och de första 6 månaderna är väl i princip alla tok-förälskade, och som någon tidigare skrev så tycker jag att det vore bättre att vänta tills efter den första perioden "där allt är rosa" är över och man ser hur verkligheten ser ut.
Men jag tycker som några andra har skrivit här att du kanske ska prata lite varsamt med honom och fråga hur de har tänkt sig att de ska göra t ex när bröllopet ska bli av och så. Och förklara att man inte borde kasta sig handlöst in i något så seriöst och stort steg i livet som ett äktenskap, utan att man ens har lärt känna varandra på riktigt. Visst, man kan alltid ta av sig en förlovningsring om det inte skulle hålla men en förlovning är inte bara en ring, det är ett löfte om ett framtida giftemål och att man ska leva resten av sitt liv tillsammans. Och det är, enligt mig, ingenting som man bara kan lova helt lättvindigt för att man är lite förälskad. Så jag tycker att du ska lägga fram detta för honom och se hur han ställer sig till det, lyssnar han på dig och tar det på allvar eller skrattar han bort det bara och tycker att du pratar om "alldeles för seriösa grejer"?
Lycka till!