• lilja01

Är det "fult" att bara bjuda till fest?

Vi kommer att gifta oss borgerligt med närmaste familjen som vittnen.
    På kvällen bjuder vi in till fest, och då bjuder vi hela släkten och närmaste vännerna.
    Vi bjuder på förrätt, varmrättsbuffé och efterrätt (tårta och godisbord) och dryck till maten. Därefter finns bar till självkostnadspris (10 kronor per öl/cider/vin/drink).

Läste i en annan tråd här igår, där flera ansåg att det kändes lite "ge oss presenter" när paret i fråga inte bjöd in till vigselakten.
    Helt ärligt - vad tycker ni? Skulle du känna dig "snuvad" om du enbart blev bjuden på festen?

• Svar på tråden Är det "fult" att bara bjuda till fest?
  • Juni 2012

Jag har blivit bjuden till endast fest (eller, min sambo blev bjuden och de "glömde" bjuda mig... *host*) och vi gav present.
    Vi i kompisgänget ville lyckönska dem trots att de har stor släkt och att kyrkan inte rymde alla.

• Dannedo

Jag förstår över huvudtaget inte varför man inte skulle ge en present bara för att man inte är bjuden på själva vigseln? Sen finns det så klart alltid olika sätt att formulera presentönskningar, men det är en annan fråga :)

Vissa bjuder 100 pers till kyrkan, men bara familjen till middagen, och ni gör tvärt om (och jag vet andra som gjort så också). Inget konstigt, och verkligen inte fult. Sen är det ju självklart att era vänner gärna varit med på vigseln, och om någon säger något om det så ska ni ta det som en komplimang att dom bryr sig och inte som att dom nödvändigtvis är supersårade. Så länge ni är tydliga med att själva vigseln är en "familjeangelägenhet" så tror jag inte att någon vän eller släkting kommer känna sig förbisedd. 
    Om någon har en kamera, dator och fotoskrivare så kanske man kan ta en bild under vigseln, skriva ut och sätta i en fin ram på presentbordet, bara ett tips!  

• lilja01
    Chicita skrev 2012-01-12 11:02:12 följande:
    Jag tror att i andra tråden så kändes det "ge mig presenter" eftersom förslaget från TS där var att i inbjudan skriva ut önskemål för present. Och firandet var enbart kaffe och kaka två dagar efter vigseln...
    Och då blir det ju lite "kom och fika med oss- ta med presenten som vi vill ha".

Allt hänger på formuleringar.
    Och hur närstående man är.
    Om jag var mamma eller syster till bruden/brudgummen så hade jag blivit ledsen om jag inte var välkommen på själva vigseln faktiskt. Lite "snuvad på konfekten" så att säga...
    Men samtidigt hade jag blivit väldigt glad att dom ville fira det med mig efteråt.
    Det är precis den tråden jag menar :)

Självklart förstår jag att man kanske blir ledsen om man är förälder/syskon till brudparet, därför väljer vi att bjuda våra föräldrar och syskon till vigseln. Detta blir ändå 17 vittnen, då vi är en stor familj. Självskriven är såklart vår son, som vid tillfället kommer att vara 2,5 år.
  • lilja01

Inbjudan har vi tänkt formulera något i stil med:

"Välkomna på bröllopsfest för att fira vigseln mellan
    YY & XX
    på AA bygdegård
    Lördagen den 14/7 kl. 17.30.

Efter välkomstdrinken bjuder vi på middag med tillbehörande dryck,
    är ni törstiga efter maten finns bar till självkostnadspris.

Vigselakten sker tidigare under dagen med den närmaste familjen som vittnen.

OSA senast 1/6 till
    YY tel
    XX tel

Hoppas att ni vill dela vår kväll med oss!"

Dessutom kommer vi nog att skicka med ett infoblad eller göra en hemsida med vägbeskrivning, betalningssätt och priser i baren, ev anledning till intim vigsel.

Om det vore jag som enbart blev bjuden till fest, skulle jag känna mig mer hedrad än om jag enbart blev bjuden till vigsel - en fest är det ändå massor av planering och kostnader som ligger bakom.
    Att brudparet faktiskt betalar för att ha mig där, skulle glädja mig väldigt mycket.
    Tänker jag konstigt?

• lilja01
    Dannedo skrev 2012-01-12 12:24:01 följande:
    Om någon har en kamera, dator och fotoskrivare så kanske man kan ta en bild under vigseln, skriva ut och sätta i en fin ram på presentbordet, bara ett tips!  
    Vilken fin idé! Nu kommer vi inte att ha ett presentbord eftersom vi verkligen inte räknar med att få presenter, men vi kommer att ha ett bord där vi har en "brevlåda". Gästerna kommer att få skriva ett litet brev till oss, och på kuvertet skriva när brevet får öppnas, t.ex. "öppnas på 1-årsdagen" eller "öppnas efter första bråket som gifta". Där skulle det nog passa bra med ett foto!
  • KlaraV89

Jag skulle inte alls känna mig snuvad, jag har varit på bröllop med det upplägget och de var precis lika mysiga och som de jag varit på med vigsel, jag respekterar att alla inte vill ha 80 pers kring sig under vigseln.
    Har aldrig tänkt att de gjort så för att ändå få massa presenter.

• daniiel
    lilja01 skrev 2012-01-12 14:16:00 följande:
    Inbjudan har vi tänkt formulera något i stil med:

"Välkomna på bröllopsfest för att fira vigseln mellan
    YY & XX
    på AA bygdegård
    Lördagen den 14/7 kl. 17.30.

Efter välkomstdrinken bjuder vi på middag med tillbehörande dryck,
    är ni törstiga efter maten finns bar till självkostnadspris.

Vigselakten sker tidigare under dagen med den närmaste familjen som vittnen.

OSA senast 1/6 till
    YY tel
    XX tel

Hoppas att ni vill dela vår kväll med oss!"

Dessutom kommer vi nog att skicka med ett infoblad eller göra en hemsida med vägbeskrivning, betalningssätt och priser i baren, ev anledning till intim vigsel.

Om det vore jag som enbart blev bjuden till fest, skulle jag känna mig mer hedrad än om jag enbart blev bjuden till vigsel - en fest är det ändå massor av planering och kostnader som ligger bakom.
    Att brudparet faktiskt betalar för att ha mig där, skulle glädja mig väldigt mycket.
    Tänker jag konstigt?
    Jag tycker det var bra formulerat och jag skulle definitivt vilja komma och fira, skulle inte alls känna mig snuvad. Jag vill ju fira släkt/vänner som gift sig, oavsett om det är genom att närvara vid vigsel, fest, middag, fika eller bara med ett kort, present, blomma och ett grattis efteråt :)
  • Ankis88

Jag förstår inte varför man inte skulle ta med en present.
    Det är klart att det finns undantag, man kan ha svåra ekonomiska problem, men då kan man göra någonting själv som är personligt och som man skulle uppskatta minst lika mycket, om inte mer.

Om man blir bjuden på en födelsedagsfest tar man med en present, om man blir bjuden på middag tar man oftast med en blomma eller en flaska vin eller en chokladask.

Varför ska det vara annorlunda när man bjuder på bröllopsfest? Att gifta sig är en stor grej! Och man bjuder på fest.

Det ska inte vara någon krav, men det brukar väl inte vara. Jag håller med att det är bättre att inte skriva sina önskningar i inbjudan, utan det är bättre att meddela i efterhand om gästerna undrar.

• Chicita

Jag tror att ni har missuppfattat lite det här med presenten. Det handlar inte om att man inte skulle vilja ta med en present.

Utan om att i trådstarten i den andra tråden så var inbjudan formulerad mer "Vi har redan gift oss - så kom och fika med oss och ta med en present, vi vill ha det här".

Nu har trådstartaren där ändrat formuleringen, så det är en helt annan sak nu.
    Det är ingen som säger att "dom minsann inte tänker ta med present om dom inte får komma på vigseln"...
    Och det känns som att vi kan släppa det, jag tror inte att hon menade det som det lät först. Det var bara inte genomtänkt, och där fick hon ju hjälp med hur det kan uppfattas.

Det jag (och vissa andra) reserverar oss emot är alltså formuleringar som kan verka som att gästerna inte är välkomna om dom inte tar med present.
    ...Inte upplägget med att bara bjuda till festen. Flört

Ankis88: Det är ju ändå frivilligt att ta med en present, det är inte ett krav. Sen gör de flesta det ändå. Men man kan som brudpar inte kräva att folk ska köpa vissa saker åt en, eller ens kräva att få en present över huvud taget. Man kan önska däremot. Men det mesta hänger på hur man formulerar sig, skillnaden mellan krav och önskan kan vara hårfin

Exempelvis: Att skriva "Vålkommen på vår bröllopsfest, som present vill vi ha presentkort på Ving" känns ju som ett tvång. Att jag måste köpa ett presentkort på Ving om jag ska komma...
    Men att formulera sig" Vi blir jätteglada om ni vill fira vår dag med oss och det är gåva nog. Men om någon känner att dom ändå vill ge oss något så önskar vi presentkort på Ving eftersom vi bokar vår bröllopsresa via dom" så känns det genast snällare och mer frivilligt.
    Eller hur? Glad

Åter till TS i denna tråd...
    Din formulering var jättebra, likaså tanken om ett infoblad eller mer info på hemsida.
    Och apropå att bli hedrad... Tja allt beror på hur personen tolkar saken. Vissa kan ta en positiv sak som kritik. Alltså kommer säkert vissa att bli lite sura över att dom inte får komma på vigseln för dom tycker att det är viktigaste delen. Å andra sidan skulle vissa som bara blev bjudna på vigsel att bli sura för att dom inte får komma på festen eftersom dom tycker att det är det roligaste.
    Hur man än vänder sig så har man röven bak Flört
    Det är alltid någon som har åsikter, även om man kör ett standardupplägg...
    Bröllop är ett brännbart ämne och man kan inte göra alla glada. Men man kan undvika att trampa på allt för många tår genom att formulera sig så bra man kan (vilket jag tycker att du har gjort) och att anpassa sig lite efter dom man bjuder också Solig

Svar på tråden Är det "fult" att bara bjuda till fest?