• lilja01

Är det "fult" att bara bjuda till fest?

Vi kommer att gifta oss borgerligt med närmaste familjen som vittnen.
    På kvällen bjuder vi in till fest, och då bjuder vi hela släkten och närmaste vännerna.
    Vi bjuder på förrätt, varmrättsbuffé och efterrätt (tårta och godisbord) och dryck till maten. Därefter finns bar till självkostnadspris (10 kronor per öl/cider/vin/drink).

Läste i en annan tråd här igår, där flera ansåg att det kändes lite "ge oss presenter" när paret i fråga inte bjöd in till vigselakten.
    Helt ärligt - vad tycker ni? Skulle du känna dig "snuvad" om du enbart blev bjuden på festen?

• Svar på tråden Är det "fult" att bara bjuda till fest?
  • Syrinx
    lilja01 skrev 2012-01-12 14:16:00 följande:
    Inbjudan har vi tänkt formulera något i stil med:

"Välkomna på bröllopsfest för att fira vigseln mellan
    YY & XX
    på AA bygdegård
    Lördagen den 14/7 kl. 17.30.

Efter välkomstdrinken bjuder vi på middag med tillbehörande dryck,
    är ni törstiga efter maten finns bar till självkostnadspris.

Vigselakten sker tidigare under dagen med den närmaste familjen som vittnen.

OSA senast 1/6 till
    YY tel
    XX tel

Hoppas att ni vill dela vår kväll med oss!"

Dessutom kommer vi nog att skicka med ett infoblad eller göra en hemsida med vägbeskrivning, betalningssätt och priser i baren, ev anledning till intim vigsel.

Om det vore jag som enbart blev bjuden till fest, skulle jag känna mig mer hedrad än om jag enbart blev bjuden till vigsel - en fest är det ändå massor av planering och kostnader som ligger bakom.
    Att brudparet faktiskt betalar för att ha mig där, skulle glädja mig väldigt mycket.
    Tänker jag konstigt?
    Jag tycker det låter som en väldigt trevlig formulering, och jag skulle bli glad över att få komma och uppvakta brudparet under festen. Eftersom ni skriver att vigselakten sker med närmaste familjen som vittnen tror jag inte att någon kan tänkas illa upp. 

Vad gäller detta med att känna sig hedrad som gäst så håller jag med Chicita. Hon skrev så bra att jag helt enkelt kopierar rakt av! 
    Chicita skrev 2012-01-12 17:26:38 följande:
    Åter till TS i denna tråd...
    Din formulering var jättebra, likaså tanken om ett infoblad eller mer info på hemsida.
    Och apropå att bli hedrad... Tja allt beror på hur personen tolkar saken. Vissa kan ta en positiv sak som kritik. Alltså kommer säkert vissa att bli lite sura över att dom inte får komma på vigseln för dom tycker att det är viktigaste delen. Å andra sidan skulle vissa som bara blev bjudna på vigsel att bli sura för att dom inte får komma på festen eftersom dom tycker att det är det roligaste.
    Hur man än vänder sig så har man röven bak Flört
    Det är alltid någon som har åsikter, även om man kör ett standardupplägg...
    Bröllop är ett brännbart ämne och man kan inte göra alla glada. Men man kan undvika att trampa på allt för många tår genom att formulera sig så bra man kan (vilket jag tycker att du har gjort) och att anpassa sig lite efter dom man bjuder också Solig
    Instämmer! Lycka till, TS!
  • Syrinx
    Syrinx skrev 2012-01-12 17:42:20 följande:
    Eftersom ni skriver att vigselakten sker med närmaste familjen som vittnen tror jag inte att någon kan tänkas TA illa upp. 
    ....ska det självklart stå.
  • Ankis88

Chicita: Jag skrev precis det, att det inte ska vara ett krav, och att helst ska man inte nämna presenter alls i inbjudan tycker jag.
    Sedan är det så att de flesta tar med en present ändå, mycket trevligt.
    Det som jag inte förstår är varför ska det vara mindre "troligt" att TS får presenter i och med att hon bara bjuder på bröllopsfesten och inte vigseln. Jag tycker att det borde vara precis lika.

• Chicita
    Ankis88 skrev 2012-01-12 17:44:43 följande:
    Chicita: Jag skrev precis det, att det inte ska vara ett krav, och att helst ska man inte nämna presenter alls i inbjudan tycker jag.
    Sedan är det så att de flesta tar med en present ändå, mycket trevligt.
    Det som jag inte förstår är varför ska det vara mindre "troligt" att TS får presenter i och med att hon bara bjuder på bröllopsfesten och inte vigseln. Jag tycker att det borde vara precis lika.
    Det är ju just det... Det har aldrig varit en fråga om man ska ta med paket eller inte. Det är en diskussion som vuxit fram efter en helt annan fråga. - Som troligtvis bottnar i att någon har missförstått ett svar.

Jag läste fel i din sista mening där. Jag missade ett inte. Så jag tyckte att du skrev att det var bäst att skriva ut önskemålen. Därav mitt svar.
    Så jag får be om ursäkt för det...Glad
  • Ankis88
    Chicita skrev 2012-01-12 17:49:25 följande:
    Det är ju just det... Det har aldrig varit en fråga om man ska ta med paket eller inte. Det är en diskussion som vuxit fram efter en helt annan fråga. - Som troligtvis bottnar i att någon har missförstått ett svar.

Jag läste fel i din sista mening där. Jag missade ett inte. Så jag tyckte att du skrev att det var bäst att skriva ut önskemålen. Därav mitt svar.
    Så jag får be om ursäkt för det...Glad
    Det är lugnt, blev bara förvånad när du skrev det som jag precis skrivit som det vore motsatsen Flört
  • Chicita
    Ankis88 skrev 2012-01-12 17:55:21 följande:
    Det är lugnt, blev bara förvånad när du skrev det som jag precis skrivit som det vore motsatsen Flört
    hehe.. jag läste det ju som motsatsen så... Oskyldig
  • Power of Love

Jag skulle inte alls ta illa upp utan tycka att det var lite "skönt" att bara ha ett ställe att ta sig till, för ofta är vigsel och festen på olika ställen och det kan vara knepigt att ta sig mellan platserna.  Jag skulle känna mig hedrad att trots att brudparet önskar sig en intimvigsel så betyder jag såpass mycket att jag får komma på deras fest/middag/fika och fira deras kärlek. 

Ang present hade jag köpt eftersom jag självklart vill lyckönska paret. Det skulle jag även göra om jag hade kompisar/släkt som smyger sig iväg och gifter sig och varken fest eller middag. (Beroende på hur nära vän det är såklart). 

• Dannedo
    lilja01 skrev 2012-01-12 14:19:27 följande:
    Vilken fin idé! Nu kommer vi inte att ha ett presentbord eftersom vi verkligen inte räknar med att få presenter, men vi kommer att ha ett bord där vi har en "brevlåda". Gästerna kommer att få skriva ett litet brev till oss, och på kuvertet skriva när brevet får öppnas, t.ex. "öppnas på 1-årsdagen" eller "öppnas efter första bråket som gifta". Där skulle det nog passa bra med ett foto!
    Jag tror nog ni ska ha någonstans att ställa ev presenter, för.. ja, det vore nog första gången i världshistorien om INGEN har med sig present till en bröllopsfest :D
  • lilja01

Det kanske är sant :) vi kanske gör lite plats på bordet jag pratade om tidigare, men vi kommer inte att ha ett speciellt presentbord.

• Darling Daisy

För att svara på din fråga, TS - jag skulle inte tycka att det är ofint att bli bjuden till er fest. Inbjudan är jättetrevligt formulerad!

Vi skrev uttryckligen i inbjudan/infobladet att vi INTE önskade oss några gåvor, "att ni kommer till vår fest är gåva nog". Vi fick ändå en del presenter, så att ha ett litet presentbord kan nog vara en bra idé.  

• lilja01

Vad roligt att så många av er skulle tycka att det var roligt att bli bjuden på festen, trots att ni inte är välkomna på vigseln (herre jösses, vilken elak formulering!).

Det gör verkligen att vårt val känns ännu bättre! Jag har gått och funderat länge om man kanske ska bjuda alla ändå, men får nästan ångest av att tänka på att hela vigselplatsen är full av människor.
    Det var tillräckligt jobbigt med panikångest i samband med att sonen döptes.

Tack för alla svar!

• Pebbles
    lilja01 skrev 2012-01-15 21:19:56 följande:
    Det gör verkligen att vårt val känns ännu bättre! Jag har gått och funderat länge om man kanske ska bjuda alla ändå, men får nästan ångest av att tänka på att hela vigselplatsen är full av människor.
    Hade precis samma ångest att vigas inför så mycket folk så vi bestämde oss också för att ha en liten vigsel med familjen och sedan bjuda folk till festen. Ingen tog illa upp alls och alla hade skoj. Glad
    Loves it!
  • Chicita
    lilja01 skrev 2012-01-15 21:19:56 följande:
    Vad roligt att så många av er skulle tycka att det var roligt att bli bjuden på festen, trots att ni inte är välkomna på vigseln (herre jösses, vilken elak formulering!).

Tack för alla svar!
    Jag upptäckte inte ens att det var folk i kyrkan när vi gick in i den... Flört
    Min make stod längst fram, eller tja han stod i altargången i höjd med där pappa skulle sitta.
    Jag gick in med mina tärnor och näbbar, arm i arm med min pappa. Jag tror att han var mer nervös än mig faktiskt *hihi*
    Jag var mer förbannad pga det brudpar som skulle gifta sig efter oss. Dom var där innan vi och våra gäster hann in i kyrkan, så dom hindrade våra gäster från att gå in och sätta sig (vilket vi uttryckligen hade sagt att vi ville att dom skulle göra) och sen hade dom mage att be oss flytta oss från den dörr vi skulle gå in igenom för att dom ville knäppa kort där.
    Så jag fokuserade på min älskling och blockerade ut allt annat eftersom jag också hatar att stå i centrum. (men han hatar det ännu mer än mig, därför valde vi den här lösningen)
  • Lurad2012

Va glad jag blev när jag hittade denna tråd!
    Vi ska gifta oss på midsommarafton.
    Först tänkte vi bjuda till kombinerad midsommarfest och 30- årsfest (jag fyller i höst).  Med en överraskande vigsel före middagen. Sen tänkte vi om, vi kommer vara så nervösa hela tiden innan så då tänkte vi att vi gör det  före med bara familjen.
    Alla vänner vet att vi inte vill stå i centrum och jag tror inte att någon tar illa vid sig. Eller jag hoppas det!

Det där med "brevlådan"  tar jag nog efter. Kan ju bli riktigt rligt att läsa. Kanske kan skriva en liten notis till gästerna att brevet ska öppnas just på 1-årsdagen osv.
    Och ett foto med oss efter vigseln. De är lätt ordnat =)

Härmar nog inbjudan lite också. Jättebra fomulerat! Det är alltid svårt att få ut känslorna med ord tycker jag.

Vi tänkte bjuda på hederlig grillmiddag och potatis och sill eftersom det är midsommar. 
    Vår umgängeskrets brukar alltid turas om att ha lite midsommarfest så jag tror inte någon tycker det är konstigt =)
    Mycket som snurrar i huvudet måste jag säga. Vet inte alls riktigt vad jag ska börja med!! Vigselförättaren har vi kontaktat och bokat.
    Inte en aning vad för slags klänning jag vill ha heller. Inte brudklänning iaf. Nåt vi trivs i. Barnen ska få nå fint på sig =) 

• Ekna

Jag tycker att ska ni ha en borlig vikselring så varför inte brar bjuda till fest sen. Jag tycker de är en jätte bra grej att göra så lycka till :) jag hade tyckt de var kul att bli bjuden på festen :) sen är de ju upp till var och en om fe vill ge presenter :) www.urenbrudssynvinkel.se

• SandraM
    Jag skulle bli jätteglad om jag fick komma på festen även om jag inte var bjuden på vigseln. Det är ju faktiskt upp till er hur ni vill ha det. Eftersom att ni står för föesten (bortsett fårn drycken som inte kostade mycket alls!) skulle jag känna mig jättedum om jag inte hade med en present till er (om ni inte uttryckt att ni INTE vill ha det så klart, då får man ju respektera det). Men en fest där ni står för middag och mat, absolut att jag kommer med paket och skulle inte vara sur för att jag missat vigseln.
  • Anneli256

Håller med om vad ovanstående skriver. Men om du ändå känner att någon kanske skulle känna sig snuvad på "konfekten" så kanske någon kan filma bröllopet och sedan visa det på festen????

• passionsblomman
    lilja01 skrev 2012-01-12 14:16:00 följande:
    Inbjudan har vi tänkt formulera något i stil med:

"Välkomna på bröllopsfest för att fira vigseln mellan
    YY & XX
    på AA bygdegård
    Lördagen den 14/7 kl. 17.30.

Efter välkomstdrinken bjuder vi på middag med tillbehörande dryck,
    är ni törstiga efter maten finns bar till självkostnadspris.

Vigselakten sker tidigare under dagen med den närmaste familjen som vittnen.

OSA senast 1/6 till
    YY tel
    XX tel

Hoppas att ni vill dela vår kväll med oss!"

Dessutom kommer vi nog att skicka med ett infoblad eller göra en hemsida med vägbeskrivning, betalningssätt och priser i baren, ev anledning till intim vigsel.

Om det vore jag som enbart blev bjuden till fest, skulle jag känna mig mer hedrad än om jag enbart blev bjuden till vigsel - en fest är det ändå massor av planering och kostnader som ligger bakom.
    Att brudparet faktiskt betalar för att ha mig där, skulle glädja mig väldigt mycket.
    Tänker jag konstigt?
    Bara en detalj angående texten:
    Det heter tillhörande dryck, inte "tillbehörande".

Annars tycker jag inte du behöver fundera alls över att ni skulle vara "fula" eller otrevliga på något sätt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Är det "fult" att bara bjuda till fest?