• lilja01

Är det "fult" att bara bjuda till fest?

Vi kommer att gifta oss borgerligt med närmaste familjen som vittnen.
    På kvällen bjuder vi in till fest, och då bjuder vi hela släkten och närmaste vännerna.
    Vi bjuder på förrätt, varmrättsbuffé och efterrätt (tårta och godisbord) och dryck till maten. Därefter finns bar till självkostnadspris (10 kronor per öl/cider/vin/drink).

Läste i en annan tråd här igår, där flera ansåg att det kändes lite "ge oss presenter" när paret i fråga inte bjöd in till vigselakten.
    Helt ärligt - vad tycker ni? Skulle du känna dig "snuvad" om du enbart blev bjuden på festen?

• Svar på tråden Är det "fult" att bara bjuda till fest?
  • sagoprinsessa

Personligen skulle jag inte känna mig snuvad, har varit på en sådna bröllopsfest och tyckte bara att det var jättekul att de ville bjuda in mig till att fira deras kärlek.

• PimPim83

Jag tycker inte att det är "fult" och skulle nog inte känna mig snuvad. Döremot tycker jag att man ska förklara varför man bjuder in enbart till festen, exempelvis för att man vill  ha vigseln med endast den närmsta familjen närvarande. Detta för att undvika missförstånd. Bjuder man bara till festen kanske man inte heller ska räkna med presenter, även om jag tror att jag ändå hade tagit med en liten present om det vore jag som var gäst.

• helsingebrud

svårt att svara på

Vi hade tänkt bjuda in tll fest och gifta oss på festen med alla vänner utan att de visste om det
    Men sedan tänkte vi att om vi bara bjuder till fest kanske det är vissa i släkten som väljer att inte komma
    bara för att de tror att det ska vara en "ungdomsfest"

Finns det en speciell anledning till att ni inte vill ha alla med vid vigseln?

Tänker ni berätta att det är en bröllopsfest eller blir det en surprise för dem när de anlänt till festen?

• Just Me
    PimPim83 skrev 2012-01-12 10:07:53 följande:
    Jag tycker inte att det är "fult" och skulle nog inte känna mig snuvad. Döremot tycker jag att man ska förklara varför man bjuder in enbart till festen, exempelvis för att man vill  ha vigseln med endast den närmsta familjen närvarande. Detta för att undvika missförstånd. Bjuder man bara till festen kanske man inte heller ska räkna med presenter, även om jag tror att jag ändå hade tagit med en liten present om det vore jag som var gäst.
    Jag håller med ovanstående till 100% 

Att bara bjuda till festen är i sig inte fult, men just present delen ska man kanske ta sig en funderare över då.

Det som däremot är fult, enligt mig, det är att flera verkar ha inställningen att "nu bjuder jag på ditt o datt, o då SKA jag få ditt o datt i present" Och DET tycker jag är fult. Vi bjuder våra närmaste till bröllopet och vi förväntar oss inga presenter. Vill folk ge oss något, får de självklart. Men vi bjuder dem inte för presenternas skull. Och det är väl den inställningen som folk kanske reagerar på

Men att bjuda bara till festen  - inte "fult".  Så kör på ni(med en eventuell förklaring då om ni tror att folk ska ta illa upp eller så)  
  • lilja01

Vi kommer att skicka ut en inbjudan till bröllopsfest. Vi kommer även att skriva "Vigseln sker tidigare under dagen med den närmaste familjen som vittnen".

Anledningen till att vi inte vill ha alla (ca 80 personer) med under vigseln är för att varken jag eller min karl tycker om att stå i centrum. Vi vill ha en väldigt liten och intim vigsel, allra helst bara jag, mannen, förrättaren och självklart vår son. Men eftersom man måste ha vittnen väljer vi att bjuda in våra föräldrar och syskon.

Festen kommer inte heller att bli så inriktad på oss, vi kommer inte dansa brudvals eller göra andra saker som drar uppmärksamheten till oss. De enda gångerna vi kommer att stå i centrum är nog vid ankomsten och när vi ska skära tårtan.

Jag personligen tycker att det är lite fult att be om presenter, jag skulle aldrig komma på tanken att skriva en presentlista. Vi räknar inte heller med att få presenter, vi är med än nöjda om våra nära och kära vill tillbringa en trevlig kväll med oss!

• Aniara4

Ärligt talat skulle jag känna mig lite snuvad, det är ju vigseln som är "grejen" och inte festen, egentligen. Men jag skulle acceptera det utan kommentarer, särskilt om jag fick veta att brudparet inte tyckte om att stå i centrum och skulle känna sig obekväma med många gäster vid vigseln.

• Chicita

Jag tror att i andra tråden så kändes det "ge mig presenter" eftersom förslaget från TS där var att i inbjudan skriva ut önskemål för present. Och firandet var enbart kaffe och kaka två dagar efter vigseln...
    Och då blir det ju lite "kom och fika med oss- ta med presenten som vi vill ha".

Allt hänger på formuleringar.
    Och hur närstående man är.
    Om jag var mamma eller syster till bruden/brudgummen så hade jag blivit ledsen om jag inte var välkommen på själva vigseln faktiskt. Lite "snuvad på konfekten" så att säga...
    Men samtidigt hade jag blivit väldigt glad att dom ville fira det med mig efteråt.

Om ni i inbjudan skriver typ:
    --------------------
    Den xx/xx gifter vi oss med endast våra närmaste som vittnen.
    Efteråt firar vi detta med mat och dryck på XX-gård/restaurang/plats
    och vi vill därför bjuda in Er/Dig dela det med oss.
    osv...
    --------------
    Så känns det inte lika mycket "kom och fira oss"

Jag har varit på bröllopsfest som var en månad efter bröllopet. För bröllopet hölls i de närmastes närvaro på en strand i karibien, med påföljande 2 veckors semester där. (dom gifte sig i början av november så dom hade en nyårsfest med karibiskt tema för att fira sen). Och det kändes ju helt ok. Klart jag ville komma och fira dom, och present fick dom (dom fick bröllopstårtan).
    Det är inget fel i att ha ett sådant upplägg alls. Tänk bara på hur ni formulerar er i inbjudan så att ingen känner sig snuvad på konfekten Flört

• Sebastiána

Man ger inte bröllopspresent som tack för festen utan för att man vill gratulera och lyckönska paret. Detta kan man göra även om man inte ens blir bjuden på bröllopet!!!

• Dejli
    Sebastiána skrev 2012-01-12 11:05:35 följande:
    Man ger inte bröllopspresent som tack för festen utan för att man vill gratulera och lyckönska paret. Detta kan man göra även om man inte ens blir bjuden på bröllopet!!!
    Absolut! Men det är heller ingen rättighet att få presenter, och om man formulerar inbjudan på ett sådant sätt att det känns som att man bjuder på fika/fest bara för att håva in presenterna så ser det inte så snyggt ut tycker jag. Jag tror att de flesta som går på ett bröllopsfirande, oavsett om man är bjuden på vigsel och slottsmiddag eller på fika i efterhand tar med sig en passande present för att fira bröllopsparet.

Jag tycker öht inte att det ser snyggt ut att direkt i inbjudan tala om vad man önskar sig, oavsett typ av fest. Bättre att meddela en kontaktperson detta, eller skriva det i något litet infoblad på sidan.

Alternativt formulera det på ett sådant sätt att det framgår på ett snyggt sätt att det inte är en presentavlämning man bjuder in till om man har en väldigt kort/enkel inbjudan eller inga kontaktpersoner förutom brudparet... för en del verkar ju fokusera hårt på vad man ska få i present, utan att tänka på att det är gästerna som hedrar brudparet, det är inte en inköpslista...
  • Chicita

Håller med både Deli och Sebastiána

Det är varken en rättighet att en present. Eller skyldighet att ge en present.

Jag kan bli lite obstinat. Om nån förutsätter att dom ska få en present eller tydligt talar om att "vi vill ha det här och inget annat är välkommet" så kan jag välja att inte ge något alls, eller något helt annat än det som stod på önskelistan.
    Om man däremot på ett fint sätt talar om att "vi är glada att ni kommer, men om ni mot förmodan vill ge oss en gåva så önskar vi detta, inga krav bara önskemål" så kan jag ge mer än jag tänkt från början istället för jag vill gärna bidra då...

Svar på tråden Är det "fult" att bara bjuda till fest?