• msafr05

    21 juli 2012, är vi fler??

    Vi är nyfikna på vilka fler som gifter sig den 21 juli. Hur går det med er planering? Vad är klart och vad ska fixas framöver? När skickar ni ut inbjudningarna?

  • Svar på tråden 21 juli 2012, är vi fler??
  • lundabrud
    synanceia skrev 2012-07-09 18:45:26 följande:

    chrpe: Vad duktiga ni är! Vi har inte ens börjat med våra festhäften. :P Vad har ni för innehåll i den? 6 blad låter ju alldeles lagom tycker jag.


    Sen har jag två frågor till till er alla här.


    1. Min klänning är lite skrynklig efter att ha legat i sitt fodral i ett åar månader. Den är i taft. Hur får jag bort detta? Jag har hängt upp den, men vågar inte låta den hänga här bara. Är rädd att den tar doft av maten vi lagar eller får en fläck av misstag, men brukar hänga upp den ibland så den får lite luft och hoppas att den blir rak av sig självt?


    Kanske kan du lämna in den för strykning (läs steaming) hos en skräddare? Min skräddare ska steama klänningen när den är färdigsydd. Om den nu blir det .....
    ... Lämnade in klänningen till skräddare i april-ish när jag fått hem den (Kinaklänning, räknade med omkostnader för att sy in klänningen), då den var rätt mycket för stor och för lång samt behövde göras ändringar i ryggen (tyvärr blev den inte som jag beställde men det får man väl räkna med för 1800 kr). Provade den förra veckan och då var klänningen på tok FÖR LITEN! det fattades hela 8 cm i ryggen (har dragkedja) enligt min tärna. Och då har jag dessutom tappat vikt... Dessutom var den inte helt jämn i ryggen.
    Imorgon ska jag prova klänningen igen, och då jävlar bör den vara perfekt för jag måste ha den helt färdig på fredag (då vi kör ner till Lund där bröllopet ska vara).  

    För övrigt blev vi klara med våra festhäften (program) och skickade dem till tryck i dag! Skönt när en så stor post blir färdig. 
  • syringa

    Var och provade in min klänning idag. Den var lite för stor och ska sys in, även läggas upp. Hade önskat att få kliva i den och bara känna "yeeesss" men så tror jag inte det fungerar riktigt...
    Känns ändå roligt att få ha den på sig och gå runt lite.

    Hade på mina skor som jag beställt från Brandos, valde efter mycket om och men endast 7 cm klackar och ångrar det inte en sekund. De var verkligen jättesköna och bekväma!

    Har styrt med buffén och dukar och allt möjligt idag. Börjar känna mig nervös och orolig nu!

    Vad är er största skräck/oro?
    Mina är:

    1. Att mina barn ska gå bärsärk i kyrkan, särskilt min trotsiga tvååriga dam.
    2. Att folk inte ska dansa och ha kul och festen ska komma av sig.

  • sanmal
    syringa skrev 2012-07-09 22:16:05 följande:
    Var och provade in min klänning idag. Den var lite för stor och ska sys in, även läggas upp. Hade önskat att få kliva i den och bara känna "yeeesss" men så tror jag inte det fungerar riktigt...
    Känns ändå roligt att få ha den på sig och gå runt lite.

    Hade på mina skor som jag beställt från Brandos, valde efter mycket om och men endast 7 cm klackar och ångrar det inte en sekund. De var verkligen jättesköna och bekväma!

    Har styrt med buffén och dukar och allt möjligt idag. Börjar känna mig nervös och orolig nu!

    Vad är er största skräck/oro?
    Mina är:

    1. Att mina barn ska gå bärsärk i kyrkan, särskilt min trotsiga tvååriga dam.
    2. Att folk inte ska dansa och ha kul och festen ska komma av sig.
    Mina små orosmoln är:

    Att folk inte kommer släppa loss och ha roligt. Släkten på min fars sida är ganska stela och tråkiga.

    Att det inte blir några tal och/eller spex. Hör väl lite ihop med ovanstående kanske...

    Återigen en grej som hör till ovanstående, att vårt bröllop "inte ska vara fint nog" för samma del av släkten. Vi vet iaf att vi får det bröllop vi önskat men kan ändå inte släppa tanken...

    Att de 4 människor som ska hjälpa oss med festen, mat och baren och sådant, inte gör det vi hoppas på. Detta har min far fixat och jag tror inte riktigt att jag litar på detta..!

    Ääääsch, gifta blir vi ju oavsett, och det är ju huvudsaken! Glad Bara 12 dagar kvar..! Hjärta
  • syringa
    sanmal skrev 2012-07-09 22:22:05 följande:
    Mina små orosmoln är:

    Att folk inte kommer släppa loss och ha roligt. Släkten på min fars sida är ganska stela och tråkiga.

    Att det inte blir några tal och/eller spex. Hör väl lite ihop med ovanstående kanske...

    Återigen en grej som hör till ovanstående, att vårt bröllop "inte ska vara fint nog" för samma del av släkten. Vi vet iaf att vi får det bröllop vi önskat men kan ändå inte släppa tanken...

    Att de 4 människor som ska hjälpa oss med festen, mat och baren och sådant, inte gör det vi hoppas på. Detta har min far fixat och jag tror inte riktigt att jag litar på detta..!

    Ääääsch, gifta blir vi ju oavsett, och det är ju huvudsaken! Glad Bara 12 dagar kvar..! Hjärta
    Släkten på min mors sida är också mer "lugna och fina" och där kan jag känna lite press...
    Jag tror att vi alla oroar oss för ungefär samma saker.
    Det är ju inte bara själva nervositeten för vigseln, löftena och ceremonin, utan även ska man vara värdinna och festfixare med allt vad det innebär! Tyst

    Men du har rätt - gifta kommer vi att bli!
  • sanmal
    syringa skrev 2012-07-09 22:28:30 följande:
    Släkten på min mors sida är också mer "lugna och fina" och där kan jag känna lite press...
    Jag tror att vi alla oroar oss för ungefär samma saker.
    Det är ju inte bara själva nervositeten för vigseln, löftena och ceremonin, utan även ska man vara värdinna och festfixare med allt vad det innebär! Tyst

    Men du har rätt - gifta kommer vi att bli!
    Jaa, precis.. Vi är nog allt på samma gång! Vi har inget brudfölje utan, förutom oss själva, har vi bara en toastmaster... Man är ju inte precis sysslolös Flört
  • AnnL

    Igår hämtade jag klänningen hos sömmerskan och den var perfekt!! Åh så skönt att kunna släppa den punkten!!! Nu ska den bara till kemtvätten för att strykas till. Sedan är det bara att inhandla färskvarorna till snittarna så är allt klart. Vågar man säga det? Tungan ute

    Ni som fotas efter middagen, har ni någon underhållning för gästerna? Vi serverar snittar och till det alkoholfri dryck, sedan ska alla gäster som ska sova över checka in och bära in sin packning. Alla gäster ska fotas och slutligen ska alla trycka sitt fingeravtryck på vårt bröllopsträd. Vi har gjort en frågesport att ha som reserv.. Tilläggas ska att det finns ganska mycket att se på i området runt omkring. Vad tror ni, kommer dom få tråkigt? Fotningen tar 2h.

  • niriel
    synanceia skrev 2012-07-09 18:45:26 följande:

    chrpe: Vad duktiga ni är! Vi har inte ens börjat med våra festhäften. :P Vad har ni för innehåll i den? 6 blad låter ju alldeles lagom tycker jag.


    Sen har jag två frågor till till er alla här.


    1. Min klänning är lite skrynklig efter att ha legat i sitt fodral i ett åar månader. Den är i taft. Hur får jag bort detta? Jag har hängt upp den, men vågar inte låta den hänga här bara. Är rädd att den tar doft av maten vi lagar eller får en fläck av misstag, men brukar hänga upp den ibland så den får lite luft och hoppas att den blir rak av sig självt?


    Mitt svar på den frågan är att på något sätt hänga klänningen över ett ångande bad, det har jag hört funkar. Jag vet dock inte om jag skulle våga det, med tanke på att jag hela, hela tiden skulle vara livrädd för att klänningen ska ramla i vattnet.. Så en steaming kan jag tänka mig är bra mycket tryggare, åtminstone om man är så hispig som jag är! Glad

    Mitt största orosmoment är att det blir en tråkig fest. Att folk inte pratar, inte sjunger, ingen håller tal, ingen skrattar, alla bara sitter av tiden. Jag tror ju egentligen inte att det kommer att bli så, men det är ändå min största skräck.
  • lundabrud

    Jag har ju haft lite problem med min skräddare och klänningen. Lämnade in den i april då den var för stor och för lång, och en del andra saker skulle ändras också. Han började jobba på den för typ 2 v sedan och har bara klantat sig sedan dess. Först när vi skulle prova klä'nninen förra veckan så hade han sytt in den såpass mycket att det fattades hela 8 cm i ryggen. Det var slarvigt, ojämnt, och han hade inte gjort det han lovat. Han skulle göra ändringarna tills i går och då var klänningen fortfarande minst 4-5 cm för liten i ryggen så att det inte alls gick att stänga dragkedjan. Han hade sytt upp kjolen men inte spetsen som ligger över kjolen. Ryggen var ojämn fortfarande. I dag när vi skulle prova igen bestämde jag mig för att om den inte passar perfekt nu så tar jag den till en annan skräddare och betalar en mycket liten summa för det arbete han lyckats med (i princip bara att korta av den på längden, delvis) samt för underkjolen som jag skulle köpa.
    I dag hade han sprättat upp alltihop igen så att vi var tillbaks där vi började, dvs klänningen är för stor. Vi är alltså tillbaka på ruta 1 och det har gått 3 månader.
    Nu fick jag med mig en bekant som känner en sömmerska i stan som tack och lov syr om klänningen till fredag (som är deadline då vi åker på söndag). Hon noterade massor av fel som han hade gjort och jag är så glad att jag tog beslutet att avsluta överenskommelsen med den förra skräddaren och byta till en annan som verkar veta vad hon gör.

    Imorgon ska jag prova klänningen  hos "nya sömmerskan" och då ska hon ha sytt om hela ryggen och sytt in den. Är nervös... 

    Den förra skräddaren ville ha 700 spänn för "sitt arbete". Dum som jag är gick jag med på att pröjsa 500 kr i min "chock" (han skulle ju inte ha ett skit då han bara förstört och egentligen sprättat upp det som han gjort igen) men nu blev det så. Han hade trots allt kortat av den på längden och jag fick en underkjol på köpet.  

    Är så irriterad nu. Och stressad. 

  • chrpe

    Men fy så hemskt. Särskilt nu när det är så kort tid kvar. Hoppas nya sömmerskan löser det galant!


    lundabrud skrev 2012-07-11 18:00:49 följande:
    Jag har ju haft lite problem med min skräddare och klänningen. Lämnade in den i april då den var för stor och för lång, och en del andra saker skulle ändras också. Han började jobba på den för typ 2 v sedan och har bara klantat sig sedan dess. Först när vi skulle prova klä'nninen förra veckan så hade han sytt in den såpass mycket att det fattades hela 8 cm i ryggen. Det var slarvigt, ojämnt, och han hade inte gjort det han lovat. Han skulle göra ändringarna tills i går och då var klänningen fortfarande minst 4-5 cm för liten i ryggen så att det inte alls gick att stänga dragkedjan. Han hade sytt upp kjolen men inte spetsen som ligger över kjolen. Ryggen var ojämn fortfarande. I dag när vi skulle prova igen bestämde jag mig för att om den inte passar perfekt nu så tar jag den till en annan skräddare och betalar en mycket liten summa för det arbete han lyckats med (i princip bara att korta av den på längden, delvis) samt för underkjolen som jag skulle köpa.
    I dag hade han sprättat upp alltihop igen så att vi var tillbaks där vi började, dvs klänningen är för stor. Vi är alltså tillbaka på ruta 1 och det har gått 3 månader.
    Nu fick jag med mig en bekant som känner en sömmerska i stan som tack och lov syr om klänningen till fredag (som är deadline då vi åker på söndag). Hon noterade massor av fel som han hade gjort och jag är så glad att jag tog beslutet att avsluta överenskommelsen med den förra skräddaren och byta till en annan som verkar veta vad hon gör.

    Imorgon ska jag prova klänningen hos "nya sömmerskan" och då ska hon ha sytt om hela ryggen och sytt in den. Är nervös...

    Den förra skräddaren ville ha 700 spänn för "sitt arbete". Dum som jag är gick jag med på att pröjsa 500 kr i min "chock" (han skulle ju inte ha ett skit då han bara förstört och egentligen sprättat upp det som han gjort igen) men nu blev det så. Han hade trots allt kortat av den på längden och jag fick en underkjol på köpet.

    Är så irriterad nu. Och stressad.
  • yavanna81

    Vi ska också gifta oss den 21 juli. Det blir ett ganska litet bröllop med 20 gäster och vi har valt att leja ut så mycket som möjligt. Planeringen känns ganska lugn just nu, några smågrejer kvar bara. Personalen på festlokalen tar hand om det mesta.

Svar på tråden 21 juli 2012, är vi fler??