• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • Chicita

Min senaste tårta.
    Sockerkaksbottnar och limemousse + hallonmousse.

Uppdrag: Till en tjej som fyller 30, jobbar i restaurangbranchen, har häst. Får inte vara orange eller gul
    Jag tyckte att jag lyckades rätt ok Skrattande 

• Majlina
    Aila skrev 2013-03-03 21:57:06 följande:
    Är det någon som minns en våningstårta täckt med runda chokladpraliner??? Kan det ha varit i denna tråd eller någon annan som den visades?

Hoppas på att någon av er vet vilken tårta jag menar!
    Är det denna du tänker på?

www.femme.se/bakverkochfikastunder/2013/01/01/pollydragerad-kladdchokladtarta/

(fantastisk bakblogg, för övrigt)

(och hej! jag läser här ofta, men detta är min första post) 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-03-07 22:54:06 följande:
    Chikita: vad fin och hur gör du spetsen???
    Jag använder sugarveil (finns på kakburken).
    Mitt första försök Glad 
  • Roosen2013
    lurigmumin skrev 2013-03-03 17:13:36 följande:
    Här är slut resultatet. Är ganska nöjd eftersom det var första gången jag gjort något med sockerpasta och typ min andra tårta någonsin Glad
    Två vanliga bottnar och en chokladbotten, limemousse och kokosmousse samt limesmörkräm är innehållet

Wow! Vad fin! Önska jag kunde baka så fint <3
  • CoG

Supersöt tårta!

lurigmumin skrev 2013-03-03 17:13:36 följande:
    Här är slut resultatet. Är ganska nöjd eftersom det var första gången jag gjort något med sockerpasta och typ min andra tårta någonsin Glad
    Två vanliga bottnar och en chokladbotten, limemousse och kokosmousse samt limesmörkräm är innehållet

• lurigmumin

Tack!

Det blev tårtbak även denna helg faktiskt! Mamma fyllde år i veckan och hon fick en gigantisk chokladtårta. Det syns kanske inte så bra på bilden men den är verkligen helt enorm... 

Chokladbottnar, chokladsmörkräm och hallonmousse. Supergod men mäktig

• Chicita
    lurigmumin skrev 2013-03-09 21:30:09 följande:
    Tack!

Det blev tårtbak även denna helg faktiskt! Mamma fyllde år i veckan och hon fick en gigantisk chokladtårta. Det syns kanske inte så bra på bilden men den är verkligen helt enorm... 

Chokladbottnar, chokladsmörkräm och hallonmousse. Supergod men mäktig
    Ser supersmaskig ut Skrattande
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm