• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • eml33h

Jo tanken har slagit mig, men hon har sagt att hon inte vill specialbehandlas. Så då får det väl vara så : )
    Däremot får barnen en glutenfri tårta, då min ena brorson är glutenintolerant. Ville att han för en gångs skull ska få äta det andra äter.. å dom andra barnen märker nog ingen skillnad i smak : )

• Chicita

Nej det är väl det som är det tråkiga med allergier. Man vill inte särbehandlas. Men samtidigt är det ju det man blir om man inte kan få samma sak som dom andra. 
    (A loose - loose situation) eller den svenska versionen (hur man än vänder sig så har man röven bak).

För min del skulle jag nog ha bet konditoriet att täcka tårtan med vit choklad istället och kanske använda glutenfria bottnar så kan alla äta av samma tårta Glad 

• eml33h

Barnen får en egen tårta som dom ska äta på restaurangen innan dom ska hem och ha disco.
    Övriga gäster äter tårta på festen. Därav två olika tårtor.

• Kattugglan

Chicita och eml33h: Tack tack! Vad glad jag blir. Har gjort pepparkakshus i minst 15 år, men tycker fortfarande att mammas är bäst. Hon lyckas på något vis alltid få lite mer stil på sina. Nuförtiden gör hon mest vanliga hus, men när jag var yngre gjorde hon bland annat en tomteborg och ett arabiskt palats med randiga lökkupoler (det sistmämnda fick vara kvar till sommaren följande år, det var ganska dammigt och inte så roligt att äta då).

Receptet ger jag er gärna, så snart jag fått tag på min mor. Det är fortfarande hon som gör degen och har receptet. Kan ju säga att pappa tycker att pepparkakorna som blir av den degen bara lämpar sig som byggmaterial, men jag tycker de är goda. Allmänt tips för att få husen att stå är att inte göra delarna för tunna, minst 5mm färdiga, och att inte ha för lite socker när man sätter ihop det. Och försök inte dekorera husen efteråt, då måste man ha en alldeles för hård kristyr för att det ska rinna och då är det inte roligt, det är bara för att dölja skarvar och göra fina snökanter på taken som vi använder kristyr efter hopsättningen och för det lilla kan vi stå ut med en fastare smet.

• Kattugglan

Nu har jag receptet:

Pepparkaksdeg

300 g margarin eller smör
    1 ½ dl sirap
    4 dl socker
    4 tsk mald kanel
    4 tsk mald ingefära
    4 tsk mald nejlika
    2 tsk mald kardemumma
    Koka ihop ovanstående och låt kallna innan du fortsätter.
    3 ägg vispas ihop lätt och tillsätts lite i taget till den svala blandningen.
    Blanda 2 tsk bikarbonat med 400 g vetemjöl och rör ner i smeten, tillsätt sedan 400 g mjöl till. Låt ligga kallt minst en natt innan du bakar.
    Husdelar gräddas vid 175°C i 6-10min, beroende på hur tjocka eller stora delarna är. Gubbar, hjärtan och liknande kan ha lite högre temperatur.
    Husdelar ska som sagt vara ganska tjocka och det är nästan bättre att de blir lite brända än att de står inne för kort, för då blir de inte tillräckligt hårda och böjs lätt.

Det är nog det jag kommer på nu, men ni är välkomna att fråga om ni undrar över något mer.

• lurigmumin

Eftersom det är här alla storbakare håller till frågar jag här:
    Vi ska ha en staplad tårta och jag funderar lite hur jag får tag på formar utan att ruinera mig. Tänkte alltså ge mig på att baka själv... Jag tänkte först en sexkantig men tror rund kanske är enklare. Tror ni att det går att övertala något bageri eller är det bäst att köpa på ebay? Svenska nätbutiker har ju också men då går det ju loss på ca 7-800

• Chicita
    lurigmumin skrev 2013-02-06 21:26:12 följande:
    Eftersom det är här alla storbakare håller till frågar jag här:
    Vi ska ha en staplad tårta och jag funderar lite hur jag får tag på formar utan att ruinera mig. Tänkte alltså ge mig på att baka själv... Jag tänkte först en sexkantig men tror rund kanske är enklare. Tror ni att det går att övertala något bageri eller är det bäst att köpa på ebay? Svenska nätbutiker har ju också men då går det ju loss på ca 7-800
    Du kan säkert köpa anslag (tårtbottnar alltså) färdiga från ett bageri, men om du ska baka själv så får du nog inte låna deras formar.
    Om du kan tänka dig en fyrkantig tårta så kan du ju baka bottnarna i långpanna och bara skära till. Man kan vika "formar" av bakplåtspapper också.

Jag tvekade också länge innan jag köpte två set med formar (sexkantigt + rund) men jag har haft stor nytta av dom efteråt också. Dels är det ju så lätt att baka "rätt storlek" på tårtan oavsett om man vill göra en stor eller bara en liten provsmakningstårta Oskyldig 
    Eller om man är sugen på lite sockerkaka eller något till helgen och inte vill göra en hel stor (man kan ju inte slänga något även om man bara tänkt ta en bit Tungan ute )
    Så ja jag skulle ha köpt ett set.
    Om man bakar mer än bara någon gång per år liksom, så har man nytta av formarna Glad 
  • Cakemaker

Länge sen jag tittade in här. Va många härliga grejer ni gör :) Tänkte bidra med en mindre kavalkad av några grejer jag gjort sen sist jag var här inne :)

Här är en babyshowertårta jag gjorde för ett tag sen.

Och en farsdagtårta.

Svärmors födelsedagstårta.

Dotterns födelsedagstårta.

Sonens doptårta.

En beställningstårta (tre likadana var beställda).
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm