Inlägg från: Kattugglan |Visa alla inlägg
  • Kattugglan

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Mitt första inlägg :)
    Jag har tittat igenom denna tråd och en del andra och är mycket imponerad av det jag har sett. (En hel del bilder syns av någon anledning inte.) Själv har jag inte kommit så långt vad gäller dekorering av tårtor och liknande, jag har ännu inte jobbat med varken SP eller MMF, men pepparkakshus har jag hållit på med åtminstone sen jag var 10.
    Presenttårtorna är på mjuk pepparkaksbotten, men jag minns inte fyllningen. Tårtan med banan har en mandelsockerkaksbotten och jag tror det var något slags bär i den också. Cupcakesen är kanelmuffins med orangecurdfyllning och vit chokladfrosting; de gjordes till halloween och ska se ut som pumpor. Pepparkakshusen är från 2007, 2011 och 2012; det sista inspirerades av att jag läste kinesiska i höstas, den gula texten är motsvarigheten till god jul.

• Kattugglan

Chicita och eml33h: Tack tack! Vad glad jag blir. Har gjort pepparkakshus i minst 15 år, men tycker fortfarande att mammas är bäst. Hon lyckas på något vis alltid få lite mer stil på sina. Nuförtiden gör hon mest vanliga hus, men när jag var yngre gjorde hon bland annat en tomteborg och ett arabiskt palats med randiga lökkupoler (det sistmämnda fick vara kvar till sommaren följande år, det var ganska dammigt och inte så roligt att äta då).

Receptet ger jag er gärna, så snart jag fått tag på min mor. Det är fortfarande hon som gör degen och har receptet. Kan ju säga att pappa tycker att pepparkakorna som blir av den degen bara lämpar sig som byggmaterial, men jag tycker de är goda. Allmänt tips för att få husen att stå är att inte göra delarna för tunna, minst 5mm färdiga, och att inte ha för lite socker när man sätter ihop det. Och försök inte dekorera husen efteråt, då måste man ha en alldeles för hård kristyr för att det ska rinna och då är det inte roligt, det är bara för att dölja skarvar och göra fina snökanter på taken som vi använder kristyr efter hopsättningen och för det lilla kan vi stå ut med en fastare smet.

• Kattugglan

Nu har jag receptet:

Pepparkaksdeg

300 g margarin eller smör
    1 ½ dl sirap
    4 dl socker
    4 tsk mald kanel
    4 tsk mald ingefära
    4 tsk mald nejlika
    2 tsk mald kardemumma
    Koka ihop ovanstående och låt kallna innan du fortsätter.
    3 ägg vispas ihop lätt och tillsätts lite i taget till den svala blandningen.
    Blanda 2 tsk bikarbonat med 400 g vetemjöl och rör ner i smeten, tillsätt sedan 400 g mjöl till. Låt ligga kallt minst en natt innan du bakar.
    Husdelar gräddas vid 175°C i 6-10min, beroende på hur tjocka eller stora delarna är. Gubbar, hjärtan och liknande kan ha lite högre temperatur.
    Husdelar ska som sagt vara ganska tjocka och det är nästan bättre att de blir lite brända än att de står inne för kort, för då blir de inte tillräckligt hårda och böjs lätt.

Det är nog det jag kommer på nu, men ni är välkomna att fråga om ni undrar över något mer.

• Kattugglan

Då är det väl dags att lägga upp bilder på årets (eller snarare fjolårets) pepparkakshus. Temat för stora delar av året har varit flugsnappare så jag kände att det enda rätta vore att fortsätta med detta även i pepparkakshuset, så det blev ju inte alldeles traditionellt.

Och så en bild inifrån holken:

Ena holken fick jobbet och den andra står hemma.
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm