• Chicita

Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm

Hej
    Jag blev så nöjd och stolt med min senaste tårta så jag känner nästan att jag vill dela med hela världen Tungan ute
    Men tanken slog mig - jag hade inte klarat att göra den om jag inte haft ett bra tårtbottenrecept som jag fått av Sofia (Dekoreramera), teknik som jag lärt mig av Gunilla Wall (tårt-DVD samt många mail med tips och råd), ett recept på vit chokladsmörkräm som jag norpat härifrån och framför allt Googles bildsöksfunktion där man kan få massor med inspiration.

Så jag tänkte att vi kunde inspirera varandra kanske?
    Allt från bröllopstårtor till småkakor är välkommet.
    Lägg gärna ut bilder och recept. Jag vill inte ha en tråd där vi ska "bräcka" varandra. En enkel gräddtårta bakad med kärlek är precis lika mycket värd som en avancerad tårta med sockerblommor och svår spritsteknik.
    Vad har du för tips och tricks?
    Hur blir dina bullar "världens godaste"?

Här är i alla fall mitt senaste mästervärk (som jag brukar kalla dom eftersom vissa tårtor inte bara är glädje med, utan många kan till och med göra mig frustrerad, arg och upprörd och sluta i stresshuvudvärk).
    Tack Google för inspiration Flört

• Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm
  • snowstars

Aha, jag tänkte att mousserna skulle stelna innan jag bredde dit dom. Men då vet jag. Tack och lov för BT ;)

• Chicita
    snowstars skrev 2013-02-20 21:41:38 följande:
    Aha, jag tänkte att mousserna skulle stelna innan jag bredde dit dom. Men då vet jag. Tack och lov för BT ;)
    Då kan du få problem eventuellt Flört
    Eftersom många mousser innehåller gelatin så spricker dom ju när man rör i dom. Så då skulle den nog blivit lite ostadig Flört 
  • snowstars
    Chicita skrev 2013-02-20 22:25:19 följande:
    Då kan du få problem eventuellt Flört
    Eftersom många mousser innehåller gelatin så spricker dom ju när man rör i dom. Så då skulle den nog blivit lite ostadig Flört

Haha, ja ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det nog är så ;) Har som sagt bara gjort tårtor med typ lemoncurd i förut, och den brer man ju som dit ;)

Jag känner mig lite lugn nu faktiskt, så det kanske kommer gå bra det här. Eller så skiter det sig bara därför

• xMariax

Är det VÄLDIGT svårt att baka en enkel tårta? Dekorationer och sånt lär inte bli något problem men just tårtan.. Är INTE bra på att baka..

• Chicita
    snowstars skrev 2013-02-21 11:52:53 följande:

Haha, ja ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det nog är så ;) Har som sagt bara gjort tårtor med typ lemoncurd i förut, och den brer man ju som dit ;)

Jag känner mig lite lugn nu faktiskt, så det kanske kommer gå bra det här. Eller så skiter det sig bara därför

Det kommer att gå jättebra :)
  • Chicita
    xMariax skrev 2013-02-21 12:07:01 följande:
    Är det VÄLDIGT svårt att baka en enkel tårta? Dekorationer och sånt lär inte bli något problem men just tårtan.. Är INTE bra på att baka..
    Det beror väl på vad du menar med "enkel tårtaFlört

Du kan göra det väldigt svårt för dig men du kan också göra det väldigt enkelt...
    Vad har du för tankar om vad du vill göra?
    Vilka smaker, hur ska den se ut? 
  • lurigmumin

Är det någon som har ett bra recept på limemousse? Jag tänkte göra en tårta till vår 4-årsdag nästa helg och samtidigt testa några smaker till bröllopstårtan. Tänkte testa limemousse och kokosmousse.

Jag har en chokladtårtbotten i frysen som jag kanske ska använda men det kanske passar bäst med någon annan botten?

• Chicita
    lurigmumin skrev 2013-02-21 16:25:25 följande:
    Är det någon som har ett bra recept på limemousse? Jag tänkte göra en tårta till vår 4-årsdag nästa helg och samtidigt testa några smaker till bröllopstårtan. Tänkte testa limemousse och kokosmousse.

Jag har en chokladtårtbotten i frysen som jag kanske ska använda men det kanske passar bäst med någon annan botten?
    Limecurd + grädde
    Och sen kanske några gelatinblad för att få det lite fastare, men curden innehåller ju gelatin också så överdosera inte.
    kanske 3 dl grädde, en burk curd och 2 (eller 3) gelatinblad.

Chokladbottnar kommer att bli jättebra Glad 
  • lurigmumin

Tusen tack! Tror du på neutralsmörkräm att spackla med eller smaksatt? 

Ska nog ha en chokladbotten och två vanliga men denna gång ska jag inte göra misstaget att lägga chokladen för högt upp... Been there done that 

• Chicita
    lurigmumin skrev 2013-02-21 16:33:47 följande:
    Tusen tack! Tror du på neutralsmörkräm att spackla med eller smaksatt? 

Ska nog ha en chokladbotten och två vanliga men denna gång ska jag inte göra misstaget att lägga chokladen för högt upp... Been there done that 
    Hmm.. jag skulle nog ha någon smak på smörkrämen...
    Varför inte lite lime i den också? Då tar man ju bort en del av sötman från SP/MMF/ Marsipanen eller vad man nu täcker med Glad 
Svar på tråden Amatör-bagare. Tårtor, kakor, bullar mm