• Madelen477

Bli för fram till altaret av min pappa

Hej

Jag och min sambo ska gifta oss den 30/ 6 och vi hade tänkt att min pappa skulle föra fram mig till altaret.

men präster avråder till det pga betydningen av det.

Men eftersom att det är första gången för båda två så kunde man fixa något... =)

tacksam för råd...

• Svar på tråden Bli för fram till altaret av min pappa
  • Soldemor
    Sebastiána skrev 2011-12-08 07:55:40 följande:
    Jag blir lika förvånad varje gång jag hör om någon som ska bli överlämnad av sin pappa. Herregud kan de inte gå själva...

Jag har ett mycket nära förhållande till min far och har alltid varit pappas flicka, men aldrig att han skulle få lämna över mig till min blivande make. Det skulle han inte vilja heller för den delen. Det blir ju lite löjligt. Man har flyttat hemifrån för länge sedan och bott med sin blivande make några år, en del har till och med barn ihop, ändå ska pappan lämna över en. Det är en helt annan sak om man bor hos sina föräldrar tills man gifter sig.

En del tycker att de vill göra det för att hedra pappa, men mamma då? Och varför vill aldrig brudgummen hedra sin mor? Eller sin far? Min pappa höll tal och var fotograf på festen och han och mamma stod som värdar för bröllopet (eftersom vi var i den stad de bor i).

En del vill ha stöd från sin far för att de är nervösa. Men den blivande maken då? Är inte han ett stöd? Om inte den blivande maken kan stötta sin blivande fru kanske man inte borde gifta sig eller???

En del vill inte ses förrän i kyrkan, men man kan ju ses första gången i brudkammaren (eller vad som finns i just den kyrkan) och få det där speciella ögonblicket alldeles för sig själva - måste det ske inför publik?

En del vill ärligt talat ha "allt ljus på mig" alla ska se när bruden kommer in i sin vackra klänning, som om det vore modevisning och inte ett djupt allvarligt ögonblick i ett heligt rum - om man gifter sig kyrkligt alltså.

En del tycker att präster är gammalmodiga och tråkiga när de inte vill genomföra den här gamla mossiga riten och tycker att de tvunget ska få det som DE vill. Men gift er inte i kyrkan då!

Förlåt ett långt inlägg, men ibland blir jag bara så trött.
    Din sammanfattning var så bra så jag överväger allvarligt att använda den när det kommer brudpar (läs: brudar) som propsar på överlämning!
  • SaraJoakim

Traditionen är som den är... men jag funderar på om min Mamma ska föra mig till altaret. 

Inte för att hon lämnar bort mig på de viset som man gjorde förr utan för att det alltid bara vart jag och min mamma alltid, i vått och torrt. Hon är den starkaste häftigaste personen jag känner. Hon har hjälpt mig att bli den jag är idag och jag vill visa hela världen på min bröllopsdag att hon är viktig. Vad kan bli en bättre roll än att leda bruden till altaret?
    Jag har bästa vänner som står där framme med oss som best men's och brides maids och dom kommer långväga från hela europa och USA, lillasyster som brudnäbb, mina värdbarn i USA som ska bära ringar, min värdmamma ska förhoppningsvis sjunga etc. De skulle kännas helknäppt att inte ge min Mamma en viktig roll när alla andra får vara med i rampljuset.    

Självklart vet hon -och alla andra- att hon är viktig ändå. Men för mig skulle de betyda mycket om jag hade henne med och om hon kände sig delaktig som alla andra i min "familj". Jag som mamma skulle nog tycka de va lite tråkigt o se alla andra medverka och själv sitta i bänken och inte göra något.

Nu är det ju lite skillnad för dig säkert, med både en mamma och en pappa, samt att jag inte vet hur ditt bröllop är uppbyggt med övriga "hjälpare", men jag menar att jag inte tycker det är konstigt alls, jag ser de mer som en vacker tradition idag med en förnyad betydelse :) haah och du kan få låna min präst, hon är jätte hipp! ;) 

• Soldemor
    SaraJoakim skrev 2011-12-08 11:17:48 följande:
    Traditionen är som den är... men jag funderar på om min Mamma ska föra mig till altaret. 

Inte för att hon lämnar bort mig på de viset som man gjorde förr utan för att det alltid bara vart jag och min mamma alltid, i vått och torrt. Hon är den starkaste häftigaste personen jag känner. Hon har hjälpt mig att bli den jag är idag och jag vill visa hela världen på min bröllopsdag att hon är viktig. Vad kan bli en bättre roll än att leda bruden till altaret?
    Jag har bästa vänner som står där framme med oss som best men's och brides maids och dom kommer långväga från hela europa och USA, lillasyster som brudnäbb, mina värdbarn i USA som ska bära ringar, min värdmamma ska förhoppningsvis sjunga etc. De skulle kännas helknäppt att inte ge min Mamma en viktig roll när alla andra får vara med i rampljuset.    

Självklart vet hon -och alla andra- att hon är viktig ändå. Men för mig skulle de betyda mycket om jag hade henne med och om hon kände sig delaktig som alla andra i min "familj". Jag som mamma skulle nog tycka de va lite tråkigt o se alla andra medverka och själv sitta i bänken och inte göra något.

Nu är det ju lite skillnad för dig säkert, med både en mamma och en pappa, samt att jag inte vet hur ditt bröllop är uppbyggt med övriga "hjälpare", men jag menar att jag inte tycker det är konstigt alls, jag ser de mer som en vacker tradition idag med en förnyad betydelse :) haah och du kan få låna min präst, hon är jätte hipp! ;) 
    Äntligen en mamma som får vara med, heja!

Gillar dessutom din motivering, riktigt roligt att få läsa!
  • Påfågeln
    Sebastiána skrev 2011-12-08 07:55:40 följande:
    Jag blir lika förvånad varje gång jag hör om någon som ska bli överlämnad av sin pappa. Herregud kan de inte gå själva...

Jag har ett mycket nära förhållande till min far och har alltid varit pappas flicka, men aldrig att han skulle få lämna över mig till min blivande make. Det skulle han inte vilja heller för den delen. Det blir ju lite löjligt. Man har flyttat hemifrån för länge sedan och bott med sin blivande make några år, en del har till och med barn ihop, ändå ska pappan lämna över en. Det är en helt annan sak om man bor hos sina föräldrar tills man gifter sig.

En del tycker att de vill göra det för att hedra pappa, men mamma då? Och varför vill aldrig brudgummen hedra sin mor? Eller sin far? Min pappa höll tal och var fotograf på festen och han och mamma stod som värdar för bröllopet (eftersom vi var i den stad de bor i).

En del vill ha stöd från sin far för att de är nervösa. Men den blivande maken då? Är inte han ett stöd? Om inte den blivande maken kan stötta sin blivande fru kanske man inte borde gifta sig eller???

En del vill inte ses förrän i kyrkan, men man kan ju ses första gången i brudkammaren (eller vad som finns i just den kyrkan) och få det där speciella ögonblicket alldeles för sig själva - måste det ske inför publik?

En del vill ärligt talat ha "allt ljus på mig" alla ska se när bruden kommer in i sin vackra klänning, som om det vore modevisning och inte ett djupt allvarligt ögonblick i ett heligt rum - om man gifter sig kyrkligt alltså.

En del tycker att präster är gammalmodiga och tråkiga när de inte vill genomföra den här gamla mossiga riten och tycker att de tvunget ska få det som DE vill. Men gift er inte i kyrkan då!

Förlåt ett långt inlägg, men ibland blir jag bara så trött.

Håller helt med dig!

Att bli överlämnad betyder från början att anvaret går från din far och nu får din make ta hand om dig. Är det så? Är det inte finare att man tillsammans, med stöd från varandra, lovar att finnas där för den andre genom livet?

Det enda jag vill är att du tänker över betydelsen, en gång till. Med alla aspekter.

• Påfågeln
    SaraJoakim skrev 2011-12-08 11:17:48 följande:

Jag tycker att det är det samma som att din pappa skulle leda upp dig till altaret. Min mamma och min pappa betyder en hel värld för mig. Men det var inte med dem jag gifte mig. Det var med min partner. Det är därifrån jag vill ha stöd, det är honom jag vill vara gift med och dela sorg och glädje - i jämlikhet.
  • conscindo

Förvisso är det en uråldrade tradition i sverige där det handla om att "äga" sin dotter/blivande fru men för min del så försöker jag se det som så istället att min pappa lämnar över mig för att han ser att jag är vuxen och att jag har fattat mitt beslut, jag har hittat min man, och själva överlämningen är hans sätt att visa att han litar på mitt omdöme. Samt det då att jag faktiskt är halv-amerikan och vill behålla en del av de traditionerna. Tungan ute

• Chicita

Förut gjordes brudköpet upp inne i kyrkan när pappan lämnade över dottern till den blivande maken.
    Sedan flyttades det ut till kyrktrappen där prästen genomförde själva den juridiska biten innan brudgummen kunde gå in och visa upp sin nya ägodel och prästen slutförde själva gudstjänsten.
    När det också kändes fel så flyttades brudköpet hem, och brudparet förenades utanför kyrkan, ofta av föräldrar som gjort upp detta sinsemellan. Arrangerade äktenskap var fortfarande lika vanliga. Även när det blev mindre vanligt med uppgjorda/ arrangerade äktenskap så behövde brudgummen ändå fråga brudens far om tillåtelse att gifta sig med henne... och det var inte alltid något som bruden höll med om.

Så personligen tycker jag inte att betydelsen som kyrkan vill få fram är speciellt relevant då det mest har känts som spel för gallerierna.
    Samtidigt applåderar jag kyrkan för att försöka göra något åt kvinnans utsatta position.
    Att kämpa för kvinnans rätt i samhället är viktigt, lika viktigt i dag som förut men av andra anledningar nu.

Min make ville inte gå in med mig, även om vi fotades innan och vi hade hela dagen tillsammans före bröllopet så ville han stå framme vid altaret och se näbben och brudnäbbarna, tärnorna och min pappa tillsammans med mig komma gående längs altargången. Och det kändes också bra för mig. Vår präst hade heller inget emot detta. Maken mötte upp oss innan jag kommit ända fram och vi gick tillsammans sista biten som en symbolisk handling.

Jag förstår att många tycker att det här är en viktig tradition att hålla på.
    Själv tycker jag nog att kvinnokampen förs bäst i samhället nu, och inte i kyrkan även om kyrkan banade väg i mycket. (vilket vi ska vara tacksamma för). Å andra sidan så är jag inte så tacksam mot kyrkan för häxprocessen som drog över landet, som drabbade mest kvinnor...
    Det jag inte förstår är att vissa (inte alla, långt ifrån alla) blir nästan agressiva mot de stackare som ens funderar på att gå fram till altaret med sin pappa istället för med sin blivande.
    Berätta gärna vad som ligger bakom och varför man bör välja bort det så att personen kan ta ett kvalificerat beslut. Men sen är resten upp till den präst som ska viga brudparet.

• Lissie84
    Chicita skrev 2011-12-09 17:10:33 följande:
  • sofiasmamma

Jag går in med min fästman. Min pappa skulle inte gå med mig även om jag bad honom (vilket jag aldrig skulle göra). Jag älskar mina föräldrar men vårt bröllop handlar ju om just oss, och vi har själva valt detta.
    Trenden (för det verkar väl ha blivit en trend?) med överlämning kommer väl till stor del från amerikanska filmer?

Svar på tråden Bli för fram till altaret av min pappa