• Madelen477

Bli för fram till altaret av min pappa

Hej

Jag och min sambo ska gifta oss den 30/ 6 och vi hade tänkt att min pappa skulle föra fram mig till altaret.

men präster avråder till det pga betydningen av det.

Men eftersom att det är första gången för båda två så kunde man fixa något... =)

tacksam för råd...

• Svar på tråden Bli för fram till altaret av min pappa
  • Norrskensflamman
    conscindo skrev 2011-12-09 21:08:02 följande:
    Tycker detta har spårat ut helt, varför kan inte alla bara få göra som de vill istället för att prata om kvinnokampen och kvinnliga rättigheter. Är det inte då en rättighet att få välja som man vill, alla ser inte om saken på samma sätt. Upp till individen. Skit i symbolik, skit i traditioner, skit i måsten.. ert bröllop, era regler!
    Tänker man så här bör man välja en borgerlig vigsel. Inte en kyrklig.

Varför har så många så svårt att acceptera svenska kyrkans traditioner när man befinner sig i deras kyrkorum?

Om jag är på besök i en rysk-ortodox kyrka t ex, så respekterar jag deras regel att kvinnorna ska täcka håret, även om jag tycker det är löjligt. Men väljer jag att gå in dit för att beundra deras ikoner så följer jag såklart de regler som finns. Eller så skiter jag i att gå dit. Det är ett val jag har.

Om man inte vill följa församlingens regler så varför ska man då vigas i kyrkan??
  • Norrskensflamman
    conscindo skrev 2011-12-09 22:22:35 följande:
    Jag ser det mer som så, att får vi inte valet att ha det som vi vill så kan vi alltid välja en annan kyrka/plats. Ens principer och åsikter ska inte prioriteras bort pga någon annans syn på det. Så säger prästen något som inte stämmer överens med vår önskemål om vårt bröllop så finns det alltid någon annan stans att vända sig..
    Javisst gör det det! Vid en borgerlig vigsel får du mer utrymmer för dina önskemål.
  • conscindo

Det var visst många som misstolkade det jag skrev ang. att man ska skita i traditioner. Det jag syftade på då var att valet är fritt, vill man ha sin pappa som erskort ner för gången till altaret så ska man väl få ha valet till att göra det oavsätt vad för symbolik det en gång har haft. Saker och ting utvecklas även kyrkan otroligt nog. Jag syftade inte på att man ska strida emot kyrkans regler/åsikter och väljer man att ha ett kyrkligtbröllop så får man anpassa sig lite men det jag menade på att man ska inte välja att vika på sina egna åsikter och principer bara för att bevara tradition utan då ska man istället hitta andra alternativ.

• Aleta
    conscindo skrev 2011-12-10 20:10:23 följande:
    Det var visst många som misstolkade det jag skrev ang. att man ska skita i traditioner. Det jag syftade på då var att valet är fritt, vill man ha sin pappa som erskort ner för gången till altaret så ska man väl få ha valet till att göra det oavsätt vad för symbolik det en gång har haft. Saker och ting utvecklas även kyrkan otroligt nog. Jag syftade inte på att man ska strida emot kyrkans regler/åsikter och väljer man att ha ett kyrkligtbröllop så får man anpassa sig lite men det jag menade på att man ska inte välja att vika på sina egna åsikter och principer bara för att bevara tradition utan då ska man istället hitta andra alternativ.
    Det är bra att man inte går emot sina åsikter och principer bara för en dammig gammal tradition!
    Tummen upp för det!

Fast genom mina ögon skulle denna situation se ut så här:
    Mina åsikter och principer är att kvinnor och män är lika mycket värda och alla människor är jämlika.
    Jag kan därför inte med gott samvete genomföra en akt som symboliserar att kvinnan lämnas över som en ägodel. Speciellt inte med tanke på att detta fortfarande är verklighet i stora delar av världen, ja till och med i Sverige händer det!
    I denna lilla, lilla del av världen har vi kanske kommit längst vad gäller jämlikhet mellan könen och ändå har vi inte kommit hela vägen. Det är otroligt viktigt att vi står upp för vad vi tror i allt vi gör och visar andra hur det kan se ut och fungera. I detta ingår, i mina ögon,  även saker som att flickkläder har sämre slitstyrka och är tajtare än pojkkläder, att Lego för flickor är i princip färdigmonterat eftersom "flickor bara vill leka, inte bygga" och brudöverlämning.

Varför?
    Jo, det är alla dessa små, små saker som indikerar vart vi är på väg och om vi inte påverkar dessa så vaknar vi (eller snarare våra dotterdöttrar) en dag och undrar vart jämlikheten som mormor hade tog vägen.
  • Påfågeln

Jag håller med dig conscindo om att vi idag har lyxen att utföra vårt bröllop nästan hur vi vill. Borgeligt, i kyrkan, med bröllopsfest eller utan.

Men jag tycker att det är rent ut sagt dumt att tro att de gamla traditionernas mening är mindre idag än tidigare. Lite grann som darkHorse nämner så ser man unga smarta, vackra kvinnor göra valet att bli ledda fram till altaret, trots betydelsen, vilket är rent ut sagt konstigt.

Nog om det, det viktigaste är de som försöker skapa nya innebörder av handlingen. Till exempel att det är för dennes föräldrar betyder så mycket och att det skulle vara roligt att de fick vara med. De är med på bröllopet, de ger tal på bröllopsfesten, och om du vill kan du ge ett tal till dem på bröllopsfesten. Eller att man har sett det i filmer och det är så romantiskt, tyck det då, om du vill. Men även om du tycker att det är romantiskt, eller vill visa aktning till dina föräldrar så spelar det ingen roll.

Det ändrar inte betydelsen.

Kvinnan blir en produkt som ansvaret ska överlämnas från föräldrahemmet till maken. Hon har i detta läge ingen fri vilja.

Jag upprepar: Betydelsen är klar, spelar ingen roll vilka egna värderingar och påhitt du själv gör. Hårt, javisst. Men sant.

• darkHorse
    conscindo skrev 2011-12-10 20:10:23 följande:
    Men vi lever inte helt isolerade. Vår omgivning är fylld av symboler som är laddade på olika sätt; gemensamma symboler är en del i ett fungerade samhälle. Ett hjärta betyder kärlek, och bara för att jag bestämmer mig för att göra om det till en hatsymbol betyder det inte att det blir så.

Något jag ser som ett problem med den brudöverlämning som pågår är att den cementerar unkna könsroller. I 99% av fallen är det dottern som går fram med pappa, efertsom de står så nära och det är så fint. Ska mamma hedras får hon göra något undamskymt som att fixa brudbuketten eller sy klänningen. Männen står ensamma och starka och får inget stöd av vare sig mamma eller pappa.

Den dag det är lika vanligt att både brud ich brudgum går till altaret med en förälder som står en extra nära, DÅ har vi förändrat betydelsen av överlämning.
  • conscindo
    Påfågeln skrev 2011-12-10 20:39:24 följande:

Jag håller med dig conscindo om att vi idag har lyxen att utföra vårt bröllop nästan hur vi vill. Borgeligt, i kyrkan, med bröllopsfest eller utan.

Men jag tycker att det är rent ut sagt dumt att tro att de gamla traditionernas mening är mindre idag än tidigare. Lite grann som darkHorse nämner så ser man unga smarta, vackra kvinnor göra valet att bli ledda fram till altaret, trots betydelsen, vilket är rent ut sagt konstigt.

Nog om det, det viktigaste är de som försöker skapa nya innebörder av handlingen. Till exempel att det är för dennes föräldrar betyder så mycket och att det skulle vara roligt att de fick vara med. De är med på bröllopet, de ger tal på bröllopsfesten, och om du vill kan du ge ett tal till dem på bröllopsfesten. Eller att man har sett det i filmer och det är så romantiskt, tyck det då, om du vill. Men även om du tycker att det är romantiskt, eller vill visa aktning till dina föräldrar så spelar det ingen roll.

Det ändrar inte betydelsen.

Kvinnan blir en produkt som ansvaret ska överlämnas från föräldrahemmet till maken. Hon har i detta läge ingen fri vilja.

Jag upprepar: Betydelsen är klar, spelar ingen roll vilka egna värderingar och påhitt du själv gör. Hårt, javisst. Men sant.

Detta är 2000talet! Vi kommer aldrig kunna komma någon vart vad det gäller feminism eller jämlikhet om vi hela tiden ska på peka allt som skiljer oss åt. Ska det inte helt enkelt vara en självklarhet vid det här laget? En feminist är inte längre en ovårdad kvinna som vägrar raka sina ben eller bära en bh, vi har kommit längre än så. Den "nya" feministen är kvinnan som fakiskt ger sig in i de mansdominerade yrkena och bara tar förgivet att hon har rätt att vara där. eller Är det inte bättre att ta en gammal tradition och förvandla det till något nytt, att min pappa leder mig fram väljer jag att se som sagt att se som att han respekterar mig, mina val och att han tror att jag kommer bli lycklig min blivande man.

Det är vad jag menar med att skita i symboliken, jag tar en gammal och gör till något nytt.
  • pernillaochhenrik

Jag kommer själv INTE att bli överlämnad av min far, utan jag och min blivande kommer att gå in tillsammans i kyrkan. Det jag gjorde tummen upp för i Conscindos inlägg var (tolkade jag det som) att kvinnor nu för tiden är starka och inte en ''ägodel'' längre och kan bestämma själva över sig..  och att det då ändå kan vara en fin sak som kvinnan själv väljer..

Men jag vet.. Många här har berättat hur det står till och vad kyrkan står i det hela vad den gamla riktiga betydelsen är.. Den är ju inte så rolig/trevlig.
    Men de som väljer att gå in med sin far efter kyrkans/prästens godkännande tror jag har skippat den gamla betydelsen av det hela (för det är väl ingen kvinna som vill känna sig omyndig frivilligt?)  och gjort en ny egen betydelse av det. Fram med mer mödrar längs gången, det tycker jag med.. Men som sagt jag ska varken gå in med min far el min mor utan med min blivande man!  

• pernillaochhenrik
    TheD skrev 2011-12-10 18:04:41 följande:
    Det finns präster som inte tillåter bara axlar i kyrkan så en sjal under vigselakten och sen ute kan den tas av....
    Bra tips. måste kolla med våran präst/kyrka och se vad dom står i det.. För min klänning är baraxlad! Tack för tipset TheD!!
  • Aleta
    pernillaochhenrik skrev 2011-12-10 23:53:27 följande:

Jag kommer själv INTE att bli överlämnad av min far, utan jag och min blivande kommer att gå in tillsammans i kyrkan. Det jag gjorde tummen upp för i Conscindos inlägg var (tolkade jag det som) att kvinnor nu för tiden är starka och inte en ''ägodel'' längre och kan bestämma själva över sig..  och att det då ändå kan vara en fin sak som kvinnan själv väljer..

Men jag vet.. Många här har berättat hur det står till och vad kyrkan står i det hela vad den gamla riktiga betydelsen är.. Den är ju inte så rolig/trevlig.
    Men de som väljer att gå in med sin far efter kyrkans/prästens godkännande tror jag har skippat den gamla betydelsen av det hela (för det är väl ingen kvinna som vill känna sig omyndig frivilligt?)  och gjort en ny egen betydelse av det. Fram med mer mödrar längs gången, det tycker jag med.. Men som sagt jag ska varken gå in med min far el min mor utan med min blivande man!  

Jodå, det finns kvinnor som väljer brudöverlämning pga symboliken. Säkert en försvinnande liten del, men i och med att de finns så finns ju symboliken kvar...
    Det var faktiskt en tjej här på BT som  hade valt att leva hela sitt förhållande som underlägsen. Hon gick ett steg bakom sin man osv. De skulle ha brudöverlämning för att markera att hon var just en ägodel.

Bl a därför så är det så svårt att se hur en sak kan symbolisera något annat plötsligt. Tolkningen av symboliken måste ändå ligga hos betraktaren och det går inte att styra över hur mycket man än vill det. Därför är det väldigt bra att åtminstone känna till detta innan man väljer överlämning. Det finns flera som har ändrat sig när de har insett betydelsen. Bättre att få en chans att ångra sig innan än efter, det är ju inte kul att få reda på något sådant i efterhand och sedan gå och gräma sig.
Svar på tråden Bli för fram till altaret av min pappa