Jag håller med dig conscindo om att vi idag har lyxen att utföra vårt bröllop nästan hur vi vill. Borgeligt, i kyrkan, med bröllopsfest eller utan.
Men jag tycker att det är rent ut sagt dumt att tro att de gamla traditionernas mening är mindre idag än tidigare. Lite grann som darkHorse nämner så ser man unga smarta, vackra kvinnor göra valet att bli ledda fram till altaret, trots betydelsen, vilket är rent ut sagt konstigt.
Nog om det, det viktigaste är de som försöker skapa nya innebörder av handlingen. Till exempel att det är för dennes föräldrar betyder så mycket och att det skulle vara roligt att de fick vara med. De är med på bröllopet, de ger tal på bröllopsfesten, och om du vill kan du ge ett tal till dem på bröllopsfesten. Eller att man har sett det i filmer och det är så romantiskt, tyck det då, om du vill. Men även om du tycker att det är romantiskt, eller vill visa aktning till dina föräldrar så spelar det ingen roll.
Det ändrar inte betydelsen.
Kvinnan blir en produkt som ansvaret ska överlämnas från föräldrahemmet till maken. Hon har i detta läge ingen fri vilja.
Jag upprepar: Betydelsen är klar, spelar ingen roll vilka egna värderingar och påhitt du själv gör. Hårt, javisst. Men sant.