• Madelen477

Bli för fram till altaret av min pappa

Hej

Jag och min sambo ska gifta oss den 30/ 6 och vi hade tänkt att min pappa skulle föra fram mig till altaret.

men präster avråder till det pga betydningen av det.

Men eftersom att det är första gången för båda två så kunde man fixa något... =)

tacksam för råd...

• Svar på tråden Bli för fram till altaret av min pappa
  • Aleta
    conscindo skrev 2011-12-11 01:25:44 följande:
    Låt mig bara säga, detta har verkligen spårat ur!

Just av denna anledning som jag gärna tar denna typ av diskussionen face to face än i form av text - missförstånd uppstår lätt. Ber om ursäkt om du tyckte att min generella beskrivning av dåtidens feminist var missvisande men det är absolut inte så jag ser dem. Utan "den kvinnliga revolutionen" hade ingen av oss haft de rättigheter vi har idag. Jag menar mer att har vi inte kommit så långt att vi har rätt att välja om vi vill omvandla en gammal symbol till något bra istället för att älta det gamla?

Alla kvinnor kanske inte har rätt att göra sitt val men ska de som har ses ner på, vad är det för kvinnosyn då? Vi kanske inte lever 110% jämnställt än men om vi inte tar förgivet att det ska vara jämnställt kommer det då någonsin att bli det? Jag tar förgivet att jag har samma rättigheter som min man om det så gäller, föräldrar ledighet, chansen att unna sig tid med vännerna eller att slappna av efter en lång dag medans han sköter maten precis som att jag förväntar mig att jag har samma rättigheter med att rösta, på arbetsmarknanden, gå klädd hur jag vill eller stå och demonstrera för det jag tror på. Om jag inte ansåg att jag har samma rättigheter som vilken annan person (må så vara man eller kvinna) så erkänner jag på ett plan att jag faktiskt är underlägsen. Min syn om självklarhet är också en form av feminism, självklarheten sprider sig - den accepteras och det i sig banar nya vägar för nästa generation kvinnor!
    Jag tycker absolut inte att det har spårat ut!
    Det blir ju bara mer och mer intressant.

Låt mig förtydliga:
    Jag menar inte att du personligen ringaktar tidigare kvinnors kamp. Det jag menar är att du använder den retorik som användes och används för att trycka ner.

Du gör det omedvetet. Du anpassar dig till ett mönster som du inte är medveten om och som du egentligen inte håller med om. Jag skrev ju att jag brukade göra exakt precis samma sak innan min man gjorde mig uppmärksam på vad jag faktiskt sa.

Det är diskussioner som den här som kan göra att vi blir lite mer uppmärksamma.
    Det är jättebra att kunna ta sin jämställdhet för givet - toppen, då har ju de före oss verkligen lyckats!
    Det är väl ingenting att se ner på någon för???

Att vi för en diskussion som kanske gör att man börjar se vissa små mönster som man enkelt själv kan påverka är väl inte till skada för någon?

Om t ex alla som arbetade på Lindex (som exempel) faktiskt tänkte efter och insåg att det är vansinnigt att flickors kläder ska vara tajtare och ha sämre kvalitet så att de inte tål tuffare lek så skulle vi inte ha det så.
    Nu måste istället ett fåtal kunder protestera mot detta och ingenting verkar hända.

Jag menar att om allas tankemönster ändrades så skulle det verkligen bli så självklart med jämställdhet som vi vill. Vi är inte där ännu.
  • Lissie84
    Sebastiána skrev 2011-12-08 07:55:40 följande:
    Jag blir lika förvånad varje gång jag hör om någon som ska bli överlämnad av sin pappa. Herregud kan de inte gå själva...

Jag har ett mycket nära förhållande till min far och har alltid varit pappas flicka, men aldrig att han skulle få lämna över mig till min blivande make. Det skulle han inte vilja heller för den delen. Det blir ju lite löjligt. Man har flyttat hemifrån för länge sedan och bott med sin blivande make några år, en del har till och med barn ihop, ändå ska pappan lämna över en. Det är en helt annan sak om man bor hos sina föräldrar tills man gifter sig.

En del tycker att de vill göra det för att hedra pappa, men mamma då? Och varför vill aldrig brudgummen hedra sin mor? Eller sin far? Min pappa höll tal och var fotograf på festen och han och mamma stod som värdar för bröllopet (eftersom vi var i den stad de bor i).

En del vill ha stöd från sin far för att de är nervösa. Men den blivande maken då? Är inte han ett stöd? Om inte den blivande maken kan stötta sin blivande fru kanske man inte borde gifta sig eller???

En del vill inte ses förrän i kyrkan, men man kan ju ses första gången i brudkammaren (eller vad som finns i just den kyrkan) och få det där speciella ögonblicket alldeles för sig själva - måste det ske inför publik?

En del vill ärligt talat ha "allt ljus på mig" alla ska se när bruden kommer in i sin vackra klänning, som om det vore modevisning och inte ett djupt allvarligt ögonblick i ett heligt rum - om man gifter sig kyrkligt alltså.

En del tycker att präster är gammalmodiga och tråkiga när de inte vill genomföra den här gamla mossiga riten och tycker att de tvunget ska få det som DE vill. Men gift er inte i kyrkan då!

Förlåt ett långt inlägg, men ibland blir jag bara så trött.
    Eftersom du blir lika förvånad varje gång en sån här tråd dyker upp kan jag ju försöka svara på frågorna du stället så kanske nån kan svara på mina funderingarFlört

I de flesta fall är jag ganska säker på att brudarna kan gå själva om de inte har nån sjuldom eller handikap. Är du lika förvånad när brudparet kommer in tillsammans? Eller måste man komma in själv för att visa att man är självständig och inte en ägodel?

Bara för att  varken du eller in far inte skulle vilja att din pappa ledsagade dig till altaret betyder väl inte att andra kan vilja det?Självklar får dy tycka att det är fånigt men så kan man ju säga till alla som tycker olika, eller? Varför är det mer ok när brudparet fortfarande bor hemma? Brudgummen får ju fritt välja marsalkar, han kan ju välja mor ifall han vill =). 

Ursprungligen så var det ju brudens far som hade ansvaret för bruden, så det är väl inte så konstigt att det har hängt med och det är vanligast att pappan överlämnar bruden, fast det senaste bröllopet jag var på så var det mamman som överlämnade bruden. Man kan hedra sina familjer på olika sätt och det alla är olika, jag skulle aldrig vilja att min pappa sprang och jobbade ( fotograferade) på bröllopet men kul att det fungerade för er. 

Som jag tidigare sagt alla är olika och vill man att fästmannen står och väntar framme vid altaret så kan man ju behöva stöd. Jag har varit tärna på tillräkligt många bröllop för att veta att det är nervöst att stå och vänta till man ska gå in. Tycker att det är så tråkigt med sådana här kommentarer, " om man inte gör så här så borde man ju inte gifta sig", helt onödigt. 

Ja, publik är väl en av grejern, "inför Gud och denna försammlings närvaro" vill man inte ha publik kan man ju gifta sig med två vittnen.

De flesta brudar har ju ansträngt sig för att se sitt bästa ut och att det är fokus på dem är helt naturligt men att likställa det med att alla inte inser det heliga i äktenskapet är bara fånigt. 

Ja det är klart att man kan tycka att vissa präster kan vara mossiga, speciellet när det kommer till motstånd till homovigslar och kvinnoprästmotståndare, men gifter man sig i kyrkan ska man såklart rätta sig efter det prästen säger. 

Blev ju ganska långt det här =) 
  • Lissie84

Förresten, alla ni som tror att när brudparet går in tillsammans alltid varit en symbol för jämlikhet mellan man och kvinna, missade ni helt Chicitas inlägg 18? Om ni gjorde tyker jag ni ska gå tillbaka och läsa det både en och två gånger.

Ang vit klänning, i början var det ju helt riktigt en symbol för att man hade pengar men kom med tiden att symbolisera oskuld. Konstigt med det här att symboler ändrar betydelse... 

• conscindo
    Lissie84 skrev 2011-12-11 11:55:56 följande:
    Förresten, alla ni som tror att när brudparet går in tillsammans alltid varit en symbol för jämlikhet mellan man och kvinna, missade ni helt Chicitas inlägg 18? Om ni gjorde tyker jag ni ska gå tillbaka och läsa det både en och två gånger.

Ang vit klänning, i början var det ju helt riktigt en symbol för att man hade pengar men kom med tiden att symbolisera oskuld. Konstigt med det här att symboler ändrar betydelse... 

Exakt min poäng, symboler kan få nya betydelser och om vi inte ens försökte ändra några utav dem så skulle våra liv nog tillslut bli väldigt begränsade.
  • Aleta
    Lissie84 skrev 2011-12-11 11:55:56 följande:

Rätta mig om jag har fel, men pratar inte Chicita om medeltidsbröllop?
    http://www.skaramedeltidsgille.se/Skara%20Medeltidsgille-br%F6llop.html

• Trivia
    Påfågeln skrev 2011-12-11 01:28:39 följande:

Det är gulligt att du tycker så. Men nej, 2000-talet och vi är fortfarande ojämställda. Det är dumt att tro något annat, och om vi inte ser det och tror att vi är jämställda så är allt jobb förgäves. Visst kan man idag säga att 68-feministerna var radikala som brände deras bh:ar och rakade deras ben. Men betänk också att under den tiden var det det enda sättet som de kunde göra sig hörda på. Tänk också på vilken grund deras val har betytt för dig och mig. Ringakta inte det. Tänk också på att kvinnor och män inte för lön för lika arbete idag, och vi lever här år 2011. Det är inte jämställt.

Och som jag tidigare sa spelar det ingen roll vilken innebörd som du ger åt traditionen, den behåller ändå sin innebörd.

För övrigt håller jag helt med darkHorse!

Intressant att du pratar om feminism och så kör du förnedringsgrejer mot en annan kvinna för att ta ner värdet av hennes åsikter....väldigt solidariskt....
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-12-11 15:31:02 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men pratar inte Chicita om medeltidsbröllop?
    www.skaramedeltidsgille.se/Skara%20Medeltidsg...
    Då rättar jag dig då Flört

Nej, även om vi hade ett medeltidsinspirerat bröllop så var det faktiskt så det gick till förr.

Pappan och maken gjorde upp köpet av bruden inne i kyrkan för många hundra år sedan. Men det blev visst lite magstarkt till slut så det förbjöds, och då gjordes brudköpet upp utanför istället. Efter köpet vigde prästen paret på kyrktrappen innan brudgummen kunde leda in sin nya ägodel och delta i själva gudstjänsten inne i kyrkan.
    Efter ett tag ville kyrkan avskärma sig från det också. Och dom slutade med den här vigseln på kyrktrappen.

Så om vi hade haft ett bröllop med äkta medeltida seder så som det gick till på 1300-talet (den tid som vi förlagt vårt bröllop till) så skulle vi ha blivit vigda på kyrktrappen och sen skulle vi ha gått in tillsammans i kyrkan som man och hustru med församlingen efter oss.

Traditionen som den är nu har "bara" funnits i ca 700 år enligt vad jag förstått. Och dess betydelse har nog inte varit samma hela den tiden. Jag skulle tippa på att den har sitt ursprung i det här med brudköp på trappen och efterföljade gemensam ingång. Men det kan nog någon annan mer insatt svara på.

Så det är - om inte annat - bevis på att seder förändras och betydelser förändras.
    Men det sker under lång tid.
    Att säga att "jag tycker att betydelsen borde vara ...... Så därför är den det" - funkar inte. Tyvärr, hur gärna jag själv än skulle vilja det.
    Men gemensamt så kanske vi kan förändra och avdramatisera betydelsen. Utan att förringa kyrkans betydelse för kvinnans självständighet.

Men med tanke på häxbränningen, kvinnoprästmotståndarna osv och annat som förknippas med kyrkan så är ju inte kampen för kvinnans självständighet det jag tänker på först när jag tänker på kristendomen och svenska kyrkan. Tyvärr...
  • Aleta

Tack Chicita. 

Det där med 700 år av att gå in tillsammans var nog det jag hade hört också. Moderniteter.  

• Sebastiána
    conscindo skrev 2011-12-09 15:56:42 följande:
    Förvisso är det en uråldrade tradition i sverige där det handla om att "äga" sin dotter/blivande fru men för min del så försöker jag se det som så istället att min pappa lämnar över mig för att han ser att jag är vuxen och att jag har fattat mitt beslut, jag har hittat min man, och själva överlämningen är hans sätt att visa att han litar på mitt omdöme. Samt det då att jag faktiskt är halv-amerikan och vill behålla en del av de traditionerna. Tungan ute
    Den uråldriga traditionen i Sverige är att bruden och brudgummen går in tillsammans' Litar inte din blivande makes far (eller mor) på hans omdöme? Varför ska inte din blivande make överlämnas för att visa att han nu är vuxen? Att du är halv-amerikan är ett bättre argument än de andra
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-12-11 21:46:45 följande:
    Tack Chicita. 

Det där med 700 år av att gå in tillsammans var nog det jag hade hört också. Moderniteter.  
    Ja det är ju ett relativt nytt påhitt det där, så jag förstår ju att många tycker att man kan bortse ifrån det helt och "göra som man vill" Flört

Skämt å sido.
    Oavsett vad man tycker i frågan så är det ju så att man måste ha en dialog med prästen i den kyrka man tänkt gifta sig i.
    Vissa präster tycker ju att det är helt ok, andra är tveksamma men kan godkänna om man har en bra motivering och vissa säger blankt nej.
    Frågan är fri - och svaret blir därefter Glad
Svar på tråden Bli för fram till altaret av min pappa