• Sanna87

Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia

Hej! Jag och min man har bestämt oss för att vi vill gifta oss 2012, vi planerade först för ett bröllop hemma men när vi kom till gästlistan gav vi upp och sa " vi gifter oss på Mallorca istället, barnen och 2 vittnen. Så nu till alla frågor? Hur går vi tillväga? Vi vill helst gifta oss i alcudia, gärna på en strand, är detta möjligt? Vad ska vi börja med? Vilka kontaktar man, Är det svenska kontakter. Har noll koll så ni som själva har erfarenhet av detta får jättegärna skriva ner hur ni gick tillväga, vad ni började med, vilka ni kontaktade, när ska man boka resan, osv. Vill veta allt som går. Nu hoppas jag på er hjälp! Snälla Hälsningar Sanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-30 13:55
    Nu är det bestämt, 2012 gifter vi oss i alcudia/alcanada! Är det fler som planerar eller bestämt bröllop på mallis, eller går bröllopsresan dit, så välkomna att hänga på i den här tråden!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 00:06
    Juni:
    11 Mallisbröllop2012
    14 Alcudia2012
    18 Gerbera
    25 Mel T
    Juli: 
    Augusti:
    1 Vitvå2011
    30 - Sanna87

September:
    ?? Guanaca
    6 Ninjis
    27 Annelie643 ( eller 1 okt) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-23 18:59
    Juni:
    11 Mallisbröllop2012
    14 Alcudia2012
    18 Gerbera
    25 Mel T
    Juli:
    Augusti:
    1 Vitvå2011
    1 Mallis12
    30 - Sanna87

September:
    ?? Guanaca
    6 Ninjis
    27 Annelie643 ( eller 1 okt)

• Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia
  • Guanaca

Självklart tipsar jag om restaurant Annelie (hoppas jag hinner skriva här när jag kommit hem men innan du åker!)
    Har du varit där förut eller är du som jag som tittat på foton av de gamla byggnaderna, kyrktornen och stadsmuren och tycker det ser vansinnigt romantiskt ut?

• lufthamn

Hej tjejer!

Shit, man blir ju lite stressad av allt prat om hår och sånt. Ni blir säkert jättefina! Jag är på semester och har inte varit inloggad på nästan 10 dagar så jag har nog missat en del. Det är väl dags för Sanna snart, va?

Jag kommer LÄTT dricka lite cava medan vi gör oss i ordning. Inte så jag blir besuskad så klart, med lite grann för att komma i rätt stämning och slappna av lite. Tror även att det är jätteviktigt att äta lite. Vår vigsel börjar kl 16, och jag tänker göra mig i ordning på samma hotell där vi kommer vigas och ha festen, så hår- och sminktjejen får komma dit vid 12. Det borde räcka. Vill ha min tärna, en annan nära vän och eventuellt värdinnorna (om de hinner) med när jag gör mig i ordning, de får gärna fixa sig där med. Så kan man äta lunch och smutta på lite bubbel under tiden Jag vill även ha bilder från piffet innan, så fotografen kommer en stund innan själva vigseln och är med när vi fixar oss.

JA! Snälla ni som åker innan oss, tipsa om bra restauranger så man vet lite vad man ska sikta in sig på!

Angående håret, om ni vill ha det så det blir lite matt och mycket textur, lättare att jobba med, så kan jag tipsa om torrschampoo. Jag använder det ofta när håret känns platt och hängigt. Två som är riktigt bra är apolivas styling poweder (drygt 50 spänn på apoteket) och Basiste XXL Volume (finns på Åhlens för c:a 80 spänn). Man lyfter upp håret, sprayar vid rötterna, väntar 30 sekunder och rufsar sedan. Annars är Schwartzkorpf Dust it en klassiker och det funkar för många men lustigt nog inte för mig. Tror det är samma princip som torrschampo men avsett just för volym och textur.

http://www.forhair.se/schwarzkopf/724-schwarzkopf-osis-dust-it-mattifying-powder-2x50ml.html

• Guanaca
    Lufthamn, vi har saknat dig här och vi har hunnit skriva massor he he! Mest om hår och smink tror jag. Min frisör tyckte att jag skulle bada i havet o låta saltvattnet sitta kvar i håret för att ge stadga Vad roligt det låter att ha "hela gänget" med dig när du gör dig i ordning

Ni skulle väl gifta er i Palma? Vi andra ska ju till vigselplatsen i Alcanada (Alcudia, norra Mallorca), så våra restauranger kommer ju vara lite långt från dig Vi åker nog in till Palma en dag/kväll, det vore kul att se det också. Och kanske får jag shoppa lite Tungan ute (mannen har annars gett mig generellt shoppingförbud hehe!)

Ja, lite cava blir det nog innan vigseln för vår del också, men vore pinsamt att stå framför prästen och lukta alkohol så vi får ransonera det måtta - kan tänka mig att sambon kommer vara supernervös och vilja svepa flaskan!
  • Sanna87

Hmm, ja, jag väntar nog med alkoholen tills efteråt. Jag dricker väääääldigt sällan alkohol så den där cavan skulle väl bara ställa till det för mig, haha... skulle ju känna v minsta lilla. Så jag väntar till champangen efteråt, hihi.

Men jag tror min sambo skulle tänka som din guanaca, svepa hela flaskan typ, haha!

Lufthamn - härligt med semester. Hittar ni på ngt särskilt??
    Nu är det snart dags för oss. Man kan väl säga att vi åker om ca 5 dagar. Tisdag nästa vecka åker vi.
    Resenerverna har inte infunnit sig ännu, jag är mest nervös över att man ska glömma något viktigt. Men pass och alla viktiga papper är lagda i en mapp, i resväskan just nu, så jag ska komma ihåg att lägga dem i handbabaget när jag stänger den sen.

Nästa vecka ska vi försöka växla lite pengar, iallafall så man har lite kontanter samt den summan fotografen ska ha.. lika bra att växla det här hemma känner jag. Visst man kan väl säkert ta ut pengar på hotellet elr så och då får man ju dagsvalutan också, men ja...

Idag hittade jag ett läppstift för 40:- på Maxi när jag handlade, så det fick följa med hem, sen köpte jag en mascara med, så jag slipper använda min nu uttorkade, haha..

• Sanna87

Nu har jag vågat mig på att stryka klänningen, och så fin den blev efteråt, hihi.
    den lär ju behöva en till strykning efter transporten, så jag hoppas det finns något bra strykjärn på hotellet, inte ett som är alldeles sönderbränt eller nåt, hihi...

• Guanaca
    Sanna87 skrev 2012-08-23 17:20:39 följande:
    Nu har jag vågat mig på att stryka klänningen, och så fin den blev efteråt, hihi.
    den lär ju behöva en till strykning efter transporten, så jag hoppas det finns något bra strykjärn på hotellet, inte ett som är alldeles sönderbränt eller nåt, hihi...
    Vad bra att den blev så fin! Kan ju vara riskabelt med strykjärn på hotellet... Undrar om det finns något överhuvudtaget på vårt pyttelilla hotell??!! Sambons skjorta lär ju bli skrynklig även om man hänger den i en "klädpåse", men får den hänga fritt sen när vi kommer fram så kanske den slätar ut sig.
    Har inte ens hunnit rengöra vårt strykjärn hemma ännu, måste fixa det i helgen...
  • Sanna87

Tar jag klänningen i en klädpåse måste jag ju ändå vika den typ, för jag har ingen så lång klädpåse, så det känns som den kanske kommer bli skrynklig hur eller hur, men jag tänkte jag skulle hänga ut den på vädring typ när vi kommer ner, så då kanske den också slätar ut sig...

Haha, skjorta ja, min sambo har fortfarande inte köot sin skjorta, tycker ni vi är ute i god tid??? haha. får nog bli att göra det i helgen. Cool

• lufthamn

Hej igen!

Sanna, så härligt med mindre än fem dagar kvar! Du kommer komma ihåg allt, bara du har pengar, pass och klänning med dig så löser sig resten

Jag tänkte faktiskt på det där med saltvattnet igår när vi var på stranden. Man behöver ju inte doppa huvudet för att det ska bli den effekten. Bara vara på stranden med allt salt i luften ger ju ungefär samma effekt och dessutom går det ju utmärkt att bara krama i saltvatten. Det blir nog jättesnyggt!

Vi är i Frankrike två veckor nu, så jag kommer i alla fall vara hyfsat solbränd om en månad när det är dags för oss. Känns skönt med, för vi har som tagit paus i planeringen - allt det stora är ändå på plats och jag pallar inte gå och stressa upp mig över detaljer. Det sista ska vi styra upp nästa vecka, så är vi förhoppningsvis klara sen

Ha det fint, tjejer!

• Sanna87

Gud vad härligt med Frankrike Lufthamn. skönt att bara ta en paus från all planering. Hur många är det som kommer att komma till erat bröllop??

Det var ju en smart ide att bara krama i lite saltvatten i håret. sen som du säger att bara vara nere vid sjön gör väl sitt till. Får helt enkelt ta en promenad ner till stranden och bara stänka i lite vatten, hihi. så kanske det är lättare att fixa frillan sen då.

Har faktiskt inte testat att göra min frisyr ännu. Luften har liksom gått ur mig lite nu känns det som, håret och sminket får helt enkelt bli som det blir. Håret är ju kort så får jag inte till det som jag vill är det väl att rufsa till det med lite vax och i med blommorna, haha..
    Sen får man väl lägga lite mer krut på sminkningen...

• lufthamn

Vi blir 32 allt som allt! Lagom många. Vi bjöd nästan 80 stycken men visste att inte ens hälften skulle komma. Man är extra glad och tacksam för de som tar sig tid och råd att komma! De kommer ha en särskild plats i våra hjärtan framöver.

Jag tror att det blir skitsnyggt med lite saltvattenstänkt hår om du har kort! Fräscht, liksom! Jag har ganska långt hår och mitt blir bara risigt och svårt att kamma ur efter en dag på stranden (känns som jag gjort av med en liter balsam de här två veckorna) men med kort hår tror jag det blir toppen! Särskilt den frisyren som jag sett på bilderna innan!

Vi filosoferade över det här om dagen, jag och mannen, att det är nog en universiell ekvation det där, att luften går ur en ett tag innan den "borde", oavsett var man lagt ribban från början. Tänk bara på att allt löser sig och dagen blir precis så perfekt som ni vill att den ska vara! Passa på att njut, detaljerna är i slutet av dagen bara detaljer

Lova att vi får se bilder sen! Lova!

Svar på tråden Bröllop 2012 Mallorca, Alcudia