• daniiel

Någon som tar Cerazette?

Tanken är att jag ska börja äta det idag, pga mina svåra PMS-besvär.

Någon som tar/har tagit det och kan ge några synpunkter?

Både positiva och negativa mottages tacksamt.

• Svar på tråden Någon som tar Cerazette?
  • brudflickan

Hej! Ja jag har ätit det sen ett drygt halvår tillbaka. Jag ska vara ärlig mot dig. Första 3-4 månaderna var inte sådär fantastiska. Hade blödningar i princip varje dag o de första veckorna hade jag ofta ont i magen och mådde illa. Men som i ett trollslag efter 3,5 månad så upphörde allt och nu mår jag jättebra! Nästan aldrig några blödningar o absolut ingen mens. Kan komma någon blödning om jag tar min tablett lite senare än vanligt. Så är väldigt noga med att ta tabletten nästan exakt samma tid varje dag. O då har jag inga problem alls!!

O framförallt är de inte lika "farliga" som andra p-piller! Rekomenderar dem varmt- men stå ut i början det är värt det!!! 

• daniiel

Okej. Ja, det var precis det läkaren sa också, att den första tiden (ca 3 månader) kan för många vara ganska jobbig, men att det sedan stabiliserar sig och blir bättre.

Jag är dock väldigt orolig för just det. Jag tar ju inte dessa för preventivmedel, utan för PMS-besvär, eller PMDS-besvär rättare sagt. Det var antingen Cerazette eller SSRI-preparat. Av de skulle jag ju inte få samma biverkningar i början, men jag skulle förmodligen inte må lika bra sen heller. Alltså, på Cerazette skulle jag vara mer mig själv.

Pga mina besvär har jag missat mycket i skolan denna terminen och har väldigt mycket att ta igen innan kursavslutningarna nu i december, bara ca 1 månad kvar, och jag är rädd att jag ska börja må så dåligt att jag inte ska hinna/orka med att göra allt som ska göras. Det skulle jag förmodligen inte göra om jag inte tog något heller, eftersom jag mår så dåligt då. Det är alltså en "pest eller kolera"-situation.

Självklart vill jag inte heller ha längre blödningar än vad jag har nu och inte heller väldigt oregelbundna (nu menar jag alltså efter de 3 första månaderna), även om blödningar inte behöver utebli helt. Jag skulle dock höra av mig om jag upplevde att det blir för jobbigt, men då måste jag byta till SSRI och det lät ju inte som att det var toppenbra heller.

Väldigt roligt för din skull att de funkar så bra för dig, hoppas det fortsätter så också :)

• annelie1981

Jag tog dem förut men fick TYVÄRR sluta pga. humördsvägningar och acne. Annars var de ju superbra, slapp min mens helt och hållet!!

Däremot tog det rätt lång tid innan jag fick tillbaka min mens efter att jag slutat med dem (gjorde ju inte mig något eftersom jag redan har två barn, men om man slutar för att man vill skaffa barn kan det ju kanske kännas jobbigt).

Men om jag var du skulle jag prova dem, för funkar de för dig så är det ju kanon!!

• eragylf

Jag började äta cerazette efter att jag fick barn. Tyckte det fungerade bra till en början, blödde bara vid två tillfällen. Valde att sluta efter 9 månader då jag hade humörsvägningar och blev deprimerad... Fungerar inte med en liten son. Jag blev snabbt väldigt arg och orkade ingenting. Ville helst lägga mig och sova, för att slippa allt. Men det fungerar säkert för vissa! Jag önskar bara att jag hade varit mer uppmärksam och reagerat snabbare. Vill även tillägga att det kan ta lång tid att få tillbaka mensen när man slutar med cerazette, för mig tog det 2 månader.

• daniiel

Hehe ja, det är ju just humörsvängningarna jag vill bli av med tack vare dessa, så slutar nog om jag inte får bukt med dom och ångesten.

Själva mensen, så länge jag inte blöder väldigt mkt mer än nu eller om det blir otroligt oregelbundet, så bryr jag mig inte så mkt. Klart det är väl skönt att slippa, men  men..

Och när det gäller barn, så har vi försökt i flera år nu utan att det blivit något (vi har ett barn redan), så vi har som lagt bebisverkstan på hyllan på obestämd tid och skaffar hund nu istället. Vill vi bli gravida senare någon gång, så måste vi ändå söka hjälp.

• daniiel
    eragylf skrev 2011-11-16 11:28:54 följande:
    Jag började äta cerazette efter att jag fick barn. Tyckte det fungerade bra till en början, blödde bara vid två tillfällen. Valde att sluta efter 9 månader då jag hade humörsvägningar och blev deprimerad... Fungerar inte med en liten son. Jag blev snabbt väldigt arg och orkade ingenting. Ville helst lägga mig och sova, för att slippa allt. Men det fungerar säkert för vissa! Jag önskar bara att jag hade varit mer uppmärksam och reagerat snabbare. Vill även tillägga att det kan ta lång tid att få tillbaka mensen när man slutar med cerazette, för mig tog det 2 månader.
    Okej, det är ju som just det jag vill slippa. Jag har just nu PMDS och det är därför jag ska pröva dessa. Inte som preventivmedel eller så. Om det blir likadant för min del, så lär jag märka det snabbt, eftersom det är just depression och humörsvängningar som ska behandlas :P

Tråkigt att de inte funkade för dig, men så är det ju, mår man sådär så fungerar ju inte livet.
  • Anonym (inga problem)

Jag har ätit Cerazette. Jag upplevde inga problem alls när jag började äta dem så det är långt ifrån alla som tycker de är jobbiga i början. Hade små blödningar var 14 dag i en månad sen uteblev de helt. Vet inte hur de påverkade humöret, jag har alltid haft kort stubin (då menar jag alltid, så länge jag kan minnas).

Jag slutade med dem eftersom jag tyckte det var jobbigt att inte få mens efter ett tag eftersom jag inte visste om jag var gravid eller inte (man kan bli ganska paranoid kring sånt). Tyckte också att jag fick mindre sexlust vilket jag upplevde som ett antiklimax Flört

Men när jag slutade med dem! Herregud vad jag mådde dåligt. Hade världens PMS de följande tre månaderna, låg nästan bara på sängen och grät ett par dagar innan mens. Men det upphörde som tur var efter ett tag. Har egentligen inget negativt att säga om dessa piller, tyckte de fungerade bra.

Jag missade nåt piller nån gång också och märkte inte av någon blödning så det är nog väldigt individuellt.

• daniiel

Det verkar ju onekligen som att det är väldigt stort spann på hur man mår av dessa piller. Ganska extremt åt alla håll :P

• Sara 120707

Tror som andra sagt att det är väldigt individuellt. Jag fick inga problem när jag började äta dem och det var skönt att slippa mensen. Men jag har haft problem med depressioner och jag tyckte det försämrades av cerazett. Därför har jag gått av dem för att testa hur det känns, hittills bättre.

Undrar om inte antidepressiva i en låg dos skulle vara bättre iom att depression och humörsvängningar verkar vara en ganska vanlig biverkning.

Känner igen det där om paranoian över graviditet men det löste jag genom att ta ett grav test ca var 3:e månad.

• JNT

Jag har ätit dem, blev väldigt deprimerad. Till saken hör att jag inte tål några preventivmedel med hormoner, då de alla påverkar mig psykiskt.

Svar på tråden Någon som tar Cerazette?