• Liten

Gifta sig inom ett år efter förlovning?

Nyfiken i en strut undrar vad som är vanligast, när gifte ni er och vad tycker ni är "normalt" eller brukligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gifta sig inom ett år efter förlovning?
  • sofi 88

Min m2b tog min hand, frågade om jag ville gifta mig med honom, och då sa jag ja :D Så vi lovade varandra från början att gifta oss vid vår förlovning. Är det inte så man brukar göra?

• hedvig007

Vi hoppade över det där med förlovning. Men vi gifte oss ca 1½ år efter att vi hade bestämt oss för att göra slag i saken, eftersom vi fick byta datum.

• sollan

Vi kommer gifta oss 1 år 1 vecka 1 dag efter förlovningen  =)

• Nudax

Vi kommer att gifta oss 1 år och så när som på en dag 2 månader efter vi förlovade oss =)

• Houdini

Vi gifte oss sex år efter vi förlovade oss, och jag friade till min man med orden "vill du gifta dig med mig" så det var ingen tvekan om att vi skulle gifta oss så småningom. Men det kom så mycket emellan hela tiden.

Jag hade innan jag läste här inne aldrig hört talas om traditionen att man skulle gifta sig inom ett år efter man hade förlovat sig. Och jag är ändå 46 år gammal. Förra gången jag var jag förlovad i fyra år innan vi gifte oss, men den gången bestämde vi gemensamt att vi skulle förlova oss för att visa folk att vi menade allvar, vi förlovade oss efter ett halv år tillsammans. Sen när vi skulle gifta oss bestämde vi datum skickade ut inbjudningar och sånt. Sen helt plötsligt en natt så friade exet till mig och det roliga var att det klack till i magen på mig då och pirrade till ;) Jag sa ja tyckte det var lika bra liksom.

• Aurelia82

Jag vet inte varför men jag tycker att man ska gifta sig inom ett året efter förlovnngen.
    Vet många som vid 16-17 års åldern förlovade sg (hur seriöst va det liksom?) och jag tror att många i dagens samhålle förlovar sig UTAN att tänka på att det ska leda till giftemål.

• Mariahove

Första gången så förlovade vi oss den 8e juli och gifte oss den 2e juli året efter.
    Denna gången så förlovade vi oss den 5e jan och ska gifta oss den 1e okt. Egentligen skulle vi väntat men omständigheter gör att vi gifter oss tidigare än planerat.

• Mahy

Vi kommer gifta oss ca 6 månader efter förlovningen :) Vi ville ha vinterbröllop och vi ville gifta oss inom 1 år. så då blev det så här :) helt perfekt!

• Liten
    Aurelia82 skrev 2011-09-21 11:53:53 följande:
    Jag vet inte varför men jag tycker att man ska gifta sig inom ett året efter förlovnngen.
    Vet många som vid 16-17 års åldern förlovade sg (hur seriöst va det liksom?) och jag tror att många i dagens samhålle förlovar sig UTAN att tänka på att det ska leda till giftemål.
    Tycker du då att man kan veta vad man vill när man är 18? eller säg 20?
  • Mahy
    Aurelia82 skrev 2011-09-21 11:53:53 följande:
    Jag tänker lite som du där, Jag förlovade mig när jag var 17, mest för att alla andra gjorde det och att vi bodde ihop och i min familj bor man INTE ihop utan att vara minst förlovad! Jag anser fortfarande det som ett av mina största misstag! Och fast att jag har haft 1 till långt förhållande (dock utan samboskap) tills jag träffade min M2B Ville jag aldrig förlova mig igen förrens nu! För att förlova mig måste jag känna/veta att det här är förhållandet som kommer hålla resten av  mitt liv.
    Liten skrev 2011-09-21 22:57:39 följande:
    Tycker du då att man kan veta vad man vill när man är 18? eller säg 20?
    Jag tror att det finns de som faktiskt vet det, och kommer att leva med varandra resten av livet. Jag har ett par bekanta i min närhet som har varit tillsammans sen den var 16-17. MEN jag tror att många kommer att göra slut ell bara förlovar sig för att alla andra gör det. Och ajg tycker fortfarande förlovningen är ett löfte om ett äktenskap inom en viss tid. Men självklart är det helt upp till var och en :) Och man ska alltid respektera människor för de val de gör även om man själv har en annan uppfattning.
Svar på tråden Gifta sig inom ett år efter förlovning?