• Liten

Gifta sig inom ett år efter förlovning?

Nyfiken i en strut undrar vad som är vanligast, när gifte ni er och vad tycker ni är "normalt" eller brukligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gifta sig inom ett år efter förlovning?
  • RedHead

Vi gifter oss 2 år efter förlovning och 3 år in på vårat förhållande.

• marimekko86

Det är väl en gammal tradition att mannen friar och man gifter sig inom ett år, men sånt där finns ju inte kvar lika mycket längre, idag gör folk precis som dem vill.

Jag och min blivande förlovade oss för snart tre år sedan, och nu blir det bröllop i slutet av oktober. Så för oss tog det tre år innan det blev av, men vi har båda varit studenter och sparat pengar osv. men sen är jag av den åsikten också att man inte måste gifta sig inom ett år...ser på mina föräldrar som varit förlovade i snart 26 år, fortfarande inte gifta .

Ganska vanligt där jag kommer ifrån att man "bara" förlovar sig och inte gifter sig, varför vet jag inte. Vet att mina föräldrar varit på g två gånger när de var yngre,men nånting hände båda gångerna, de fick mig och mina syskon och sen har det inte hunnits med och nu känner de sig för gamla typ. Men vi barn tycker de ska slå till ändå på en mysig liten vigsel

• Liten
    Pinkgrape skrev 2011-09-20 12:32:43 följande:
    Jag håller med dig. Har man inga planer på att gifta sig eller är man inte redo att gifta sig, så tycker jag inte heller att man bör förlova sig. Då kan även förlovning vänta. Förlovning för mig innebär att man bestämt sig för att man vill gifta sig med varandra. Vi hade gärna gjort det inom ett år, men vår dotters sjukdom kom emellan. Jag tycker därför inte att man absolut måste gifta sig inom ett år från förlovningen, men man ska åtminstone vara redo att göra det. Min åsikt alltså, säger inte alla måste tycka så och hålla med.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Inte riktigt så jag menade eftersom jag syftade på att man faktiskt kan förlova sig även om man inte är helt hundra på när man ska gifta sig men att man vet att man vill gifta sig med den personen någon gång i framtiden. 
    Sen kan saker komma ivägen precis som det har gjort för många av det jag läst hittills!
    Hur gamla var ni när ni förlovade er och hur länge hade ni bott ihop/eller inte bott ihop? 
  • Pinkgrape
    Liten skrev 2011-09-20 13:29:39 följande:
    Inte riktigt så jag menade eftersom jag syftade på att man faktiskt kan förlova sig även om man inte är helt hundra på när man ska gifta sig men att man vet att man vill gifta sig med den personen någon gång i framtiden. 
    Sen kan saker komma ivägen precis som det har gjort för många av det jag läst hittills!
    Hur gamla var ni när ni förlovade er och hur länge hade ni bott ihop/eller inte bott ihop? 
    Det var så jag menade också. Kanske inte framgick tillräckligt tydligt.  Med planer på att gifta sig menar jag att man ska vilja gifta sig, inte att man ska planera bröllopet direkt. Jag tycker alltså att man ska vara säker på att man vill gifta sig, men man behöver inte redan bestämt sig för när.

Vi träffades när jag var 18år och han nyss fyllt 20år. Flyttade ihop 6 månader efter det, fick vår dotter drygt 1år efter vi träffades och förlovade oss några månader efter det. Vi gifte oss nu, jag är 24år och han fyller snart 26år.

Vi hade alltså varit sambos ca 1år och tillsammans 1,5år när vi förlovade oss och hade då också hunnit få en dotter :)
  • Chicita

Jag tycker att man i dagsläget ofta tar för lätt på förlovning. Speciellt när många guld-kedjor (typ Guldfynd mfl) har såna där kampanjer med "köp hans ring för 299:- och få hennes på köpet / för 99:-"

Jag tycker att det förringar tanken bakom förlovningen.
    Sen anser jag inte att man måste gifta sig bara för att man förlovar sig. Men jag tycker att man ska vara medveten om att det är det som är tanken när man tar steget till förlovning.

Jag tror att vi var förlovade i 8 år lite drygt innan det blev giftemål. Det kom massa saker emellan, operationer för mig, husbygge och jobb mm. Men vi hade inte bråttom heller. Vi hade kunnat vänta längre också.

Vad som är "normalt" eller inte vill jag inte uttala mig om eftersom normerna förändras.
    Men att man "måste" eller "bör" gifta sig inom ett år, nja... det tror jag inte på. Man ska göra det när man är redo. Att förlova sig är att ta första steget på livsresan där man visar att man vill dela livet med någon annan. Men hur lång resan blir, beror på vilken station man är på när resan startar så att säga...

• Liten

Intressant att läsa vad ni tycker och hur det gick för er :) Själv har jag ju börjat längta efter att få en ring på fingret medans min bättre hälft ser det som om att vi har en del småsaker som han vill vara säker på innan han friar. Och det är mycket viktigt att det är han som ska fria!
    Däremot funderar jag på om man kan puscha det lite frammåt med att exempelvis köpa ringar och lägga de i hans byrå eller något, fast det kanske känns lite elakt eller vad tycker ni?
    Jag vill ju inte heller "tvinga" honom till något :)
    I övrigt så firar vi snart vår 2årsdag och våra vänner runt omkring har varit ihop under mindre tid och gifter sig redan så det suger ju en del att man själv får stå där vackert och vänta... Sen ska man ju inte jämföra sig med andra, det vet jag. Men ibland är det verkligen svårt!  

• majflicka
    Liten skrev 2011-09-20 13:29:39 följande:
    Nu lägger jag mig i vilket är lite fel då "Pinkgrape" borde få förklara själv hur hon menar (förlåt "Pinkgrape", menar inget illa), men för mig som läser låter det som ni menar exakt samma sak ;) Dvs att ni reagerat på det som tagits upp i många trådar, dvs fenomet med att par förlovar sig för att visa att de är seriösa el som en grej men att man inte ser det som att man ngn gång i framtiden ska gifta sig. Jag delar er uppfattning iaf ( om jag förstått den rätt ;)  ) Dvs förlovning innebär ett önskan om äktenskap, om det så ligger 1 månad el 10 år framåt i tiden.

Finns ju varianter av allt! Mina föräldrar förlovade sig i slutet av 60-talet för att " det gjorde man då" och hade ingen tanke att gifta sig öht förrän de slog till av skatteskäl där -89/90 ;)
  • Pinkgrape
    majflicka skrev 2011-09-20 14:19:25 följande:
    Nu lägger jag mig i vilket är lite fel då "Pinkgrape" borde få förklara själv hur hon menar (förlåt "Pinkgrape", menar inget illa), men för mig som läser låter det som ni menar exakt samma sak ;) Dvs att ni reagerat på det som tagits upp i många trådar, dvs fenomet med att par förlovar sig för att visa att de är seriösa el som en grej men att man inte ser det som att man ngn gång i framtiden ska gifta sig. Jag delar er uppfattning iaf ( om jag förstått den rätt ;)  ) Dvs förlovning innebär ett önskan om äktenskap, om det så ligger 1 månad el 10 år framåt i tiden.

Finns ju varianter av allt! Mina föräldrar förlovade sig i slutet av 60-talet för att " det gjorde man då" och hade ingen tanke att gifta sig öht förrän de slog till av skatteskäl där -89/90 ;)
    Haha ingen fara. Jag skrev ett inlägg där jag försökte förklara vad jag menar. Precis sådär jag menar iaf och jag tror även Liten menar så :) Tur att någon lyckas tyda vad vi skriver ;P
  • majflicka
    majflicka skrev 2011-09-20 14:19:25 följande:

Oj förlåt! Uppdaterade inte sidan och fick telefonsamtal emellan så såg inte att svar redan fanns hehe ;) Förlåt.

Fö: Själva gifte vi oss inom 1 år men inte pga ngn tradition utan pga att det passade oss och var vad vi önskade! Hade gärna haft kort förlovning och gift mig snabbare ;)
Svar på tråden Gifta sig inom ett år efter förlovning?