• Liten

Gifta sig inom ett år efter förlovning?

Nyfiken i en strut undrar vad som är vanligast, när gifte ni er och vad tycker ni är "normalt" eller brukligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gifta sig inom ett år efter förlovning?
  • Pinkgrape

Vi gifte oss ca 5år efter förlovning och 6år efter vi träffades. Det var rätt för oss :) För någon annan är det något annat som är rätt. Det enda jag tycker, min personliga uppfattning, är att man har tänkt och har planer på att gifta sig om man förlovar sig. Alla håller inte med om den saken, men så tycker jag.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • izredam

Vi försökte hinna inom ett år, men det blir ett år och två månader då vi inte hittade något tidigare datum som passade oss (vi är båda studenter, så att lägga extra pengar på bröllop under sommarmånaderna blir svårt, slutet av augusti/början på september däremot är den tiden på året vi har mest pengar. Så vi förlovade oss den 16:e juli i år och gifter oss 1:a september nästa år...

• Liten
    Pinkgrape skrev 2011-09-20 10:33:44 följande:
    Vi gifte oss ca 5år efter förlovning och 6år efter vi träffades. Det var rätt för oss :) För någon annan är det något annat som är rätt. Det enda jag tycker, min personliga uppfattning, är att man har tänkt och har planer på att gifta sig om man förlovar sig. Alla håller inte med om den saken, men så tycker jag.
    Ja det kan jag tänka mig, dock kanske det inte är så farligt som ni gjorde då att man kan dra ut på tiden och se till att man kan spara ihop pengar/eller vänta in datum eller något och det kan ta några år.
    Anledningen är nämligen att de i vänskapskretsen är just nu i alla fall alla inne på att gifta sig inom ett år och de ser det som en tradition, är det någon som vet om det är tradition? 
  • Nikkita

Nu röstade jag på eft 3 år, men det är inte något jag tycker spelar någon roll alls egentligen! Det bara blev att det är 4 1/2 år eft vi förlovade oss som vi nu ska gifta oss, inget vi bestämmt innan.
    Det är ju helt upp till paret som har förlovat sig, när det passar i deras liv, ekonomi mm. 

• Lissie84

Vi gifter oss ca två år efter att han fria. Vi hade nog helst sett att vi följt traditionen och gift oss inom ett år men tyvärr var jag arbetslös och vi var tvugna att vänta ( är av åsikten att man gifter sig bara en gång och då vill jag ha det ordentligt! )

• Aniara4

Min mamma har varit förlovad i 20 år, det ser mörkt ut med det bröllopet! Obestämd

• aniara

Jag røstade efter mer æn ett år och tænker då 1-2 år, dærfør att det ær vad jag upplever som rimligt och normalt. Vi kommer dock att gifta oss inom ett år.

• Madeleines84

Vi firar nu 7 år som förlovade och ska äntligen gifta oss. Anledningen till att vi väntat är för att min sambo inte kännt sig redo tidigare 

• Liten
    Madeleines84 skrev 2011-09-20 11:16:55 följande:
    Vi firar nu 7 år som förlovade och ska äntligen gifta oss. Anledningen till att vi väntat är för att min sambo inte kännt sig redo tidigare 
    Men detta är ju klassisk situation enligt mig, att man faktiskt kan förlova sig men inte känna sig redo för bröllop än. Eller hur kände ni när ni förlovade er?
    Själv ser jag en förlovning som ett teckan på att man kommer gifta sig men att man inte behöver gifta sig inom ett år utan bara att man vill gifta sig men inte än. Är jag ensam på denna front? 
  • Pinkgrape
    Liten skrev 2011-09-20 12:29:36 följande:
    Men detta är ju klassisk situation enligt mig, att man faktiskt kan förlova sig men inte känna sig redo för bröllop än. Eller hur kände ni när ni förlovade er?
    Själv ser jag en förlovning som ett teckan på att man kommer gifta sig men att man inte behöver gifta sig inom ett år utan bara att man vill gifta sig men inte än. Är jag ensam på denna front? 
    Jag håller med dig. Har man inga planer på att gifta sig eller är man inte redo att gifta sig, så tycker jag inte heller att man bör förlova sig. Då kan även förlovning vänta. Förlovning för mig innebär att man bestämt sig för att man vill gifta sig med varandra. Vi hade gärna gjort det inom ett år, men vår dotters sjukdom kom emellan. Jag tycker därför inte att man absolut måste gifta sig inom ett år från förlovningen, men man ska åtminstone vara redo att göra det. Min åsikt alltså, säger inte alla måste tycka så och hålla med.
Svar på tråden Gifta sig inom ett år efter förlovning?