Sara1291 skrev 2011-09-09 10:30:31 följande:
Jag ska beställa kinaklänning för Max 3000 kr. Jag har hört att man kan få tag på herrkostym för ca 2000 kr. Håruppsättning smink o naglar gör min farbrors fru. Ska inte ha några brudtärnor. Maten ska en nära släkting ha hand om. han sa att 3 rätters för 100 personer skulle hamna på 20 000
så jag tänkte Antingen buffé eller två rätters för att dra ner på det lite. Är dålig på vad corsage o sånt kan kosta. Någon som vet?
På Dressman har de fina kostymer för 1000-2000kr. Både min man och min pappa köpte sina kostymer till bröllopet där :) Min man betalade ca 1800kr för kostym + skjorta. Vi beställde sedan väst, kravatt och 4 slipsar till marskalker från
www.mytuxedo.co.uk för ca 500kr inklusive frakt. Jag beställde slöjan från ebay, kostade ca 100kr inklusive frakt. Mina klänningar är från kina och kostade ca 600kr - 1500kr/st. Jag köpte dock 4st, så säljer två av dom. Även en underkjol med släp från kina säljer jag, köpte för och säljer för 250kr. Är man alltså inte så jättefeg av sig kan man verkligen fynda i kina :)
Knoppa-lakan är ett bra tips till dukar och dekorationer kan man ju försöka ta sådant man redan har, lånar ihop eller köper begagnat. Blommor och sådant kan man ju försöka hitta ute i naturen, eller i trädgården, om man gifter sig under sommaren :)
Vi valde att köpa nya ringar, så vi köpte 3st nya. 2 till mig och 1 till min man. Vi valde silver och betalade då 850kr inklusive gravyr och frakt för alla tre. Smink och hår gjorde jag själv med hjälp av min syster (min ena tärna). Jag beställde hårclips (löshår) från ebay och betalade ca 150kr för 12 clips med 50cm hår inklusive frakt. Jag använde ett par skor som redan stod i min garderob :) Smycken köpte jag på Glitter för en billig peng + lånade ett halsband av min mormor.
Vi beställde inbjudningskorten från
vistaprint.se och betalade ca 400kr för 50 kort inklusive kuvert. Vi beställde sedan även placeringskort och tackkort därifrån, också till bra pris och fick ju då allt att matcha. Vi valde att ha vigsel- och festprogram och tänkte först göra dom själva, men efter att ha pratat med ett tryckeri, så blev det billigare att göra dom där. 60 vigselprogram och 60 festprogram betalade vi 400kr för.
Fotograf är något som snabbt kan dra iväg och äta upp mycket av budgeten. Där kanske ni har någon vän, släkting eller vän till en vän som är duktig och kan tänka sig att ställa upp för en liten slant? Samma sak med solist till vigseln, om ni vill ha en sådan. I övrigt kan ni ju ta hjälp av folk runt om er. Kanske någon är duktig på att baka och kan göra tårtan? Någon anna kanske har en fin bil som ni kan låna och åka i? Vi fick låna min systers sambos pappas bil helt gratis. Och ska ni laga maten själva, så har ni kanske några som är villiga att hjälpa till med den saken?