• Naive

September 2012

Hej alla glada!  

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någong tråd för spetember2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc! 

Bara ett endaste litet år kvar!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 17:28
    Hej alla glada!

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någon tråd för september 2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc!

Bara ett endaste litet år kvar!

• Svar på tråden September 2012
  • MalinH84

Nu var det länge sedan jag var här inne, ser att det rullar på för er andra. Själv har jag idag sprungit runt på stan och fixat. Bokat tid för klippning och färgning, pratat med sminköser och florist. Har nog bestämt mig för hur min brudbukett ska se ut nu, väldigt otippat (för mig iaf) blå hortensia, brudslöja och vita rosor. Bröllopets färger går i blått, så därför skulle jag vilja ha en bukett som går de färgerna. Floristen snodde ihop en lite snabbt och blev hur fint som helst =) Tärnornas buketter kommer istället ha mest brudslöja med något blått i sig, kommer bli jättefint mot deras blåa klänningar. Brudnäbbarna (tjejerna) får liknande men mindre buketter, och M2B, bestman och näbb får cortage med vit ros och blå pärla i. Har möte med floristen i nästa vecka, så då ska vi gå igenom mer noggrannt =)

Sitter även och fixar med servetterna. Går riktigt bra faktiskt, och blir jättefina! När jag är klar med dem ska jag börja med våra blå rispåsar och sedan servettringarna. Är skönt att ha något att pyssla med när min älskling är i Indien på utbildning med jobbet, blir så ensamt här hemma =(

Har även fått en violinist och pianist, känns toppen att det är fixat. Kommer bli så fint i kyrkan =) Och har stämt av allt med cateringen, han ska testlaga våra recept i veckan.

Det som är kvar är:
    Örhängen samt armband till mig
    Smycken till tärnorna som de ska få i present av mig
    Slips samt näsduk till grabbarna (men det fixar m2b i indien, de har hur mycket skräddare som helst)
    Slöja
    Tårta
    Lite pyssel till festlokalen (bordsdekoration, "gästbok", kamera, skyltar, handdukar till toaletterna etc)
    Kyrkohäften och rispåsar
    Festhäften
    Bordsplacering

Och jag känner också lite stress över om man glömt något! Men det dyker väl i såna fall upp nån gång under tiden, är ju ändå 1 ½ månad kvar =)

• Pyttsan

Dahlior borde finnas i september. :) Jag siktar också på dahlior, men mördarsniglarna äter upp mina hela tiden, så det får bli köpesblommor i varje fall. Skrikandes

Vi köpte kostym till fästmannen förra veckan, jätteskönt att ha det gjort! Och mina skor har kommit! Jag hittade en bh som satt jättebra, men har inte hunnit prova den med klänningen än. Kommer antagligen att köra bh+underklänning som formar litegrann, så mycket så inte troskanten syns. Behöver ett enhetligen plagg utan spets och mönster då klänningen är i chiffong och jag är rädd att underkläderna ska synas genom det tunna tyget på fotona, i verkligheten syns det inte alls, men jag har en annan chiffongklänning där underkläderna lyser igenom på bild. 

Folk har börjat osa till oss också, så himla kul! Solig 

• Fjärilen

Jag tycker att det är så spännande, dagen närmar sig med stormsteg känns det som.

Vi var ute i veckan och införskaffade allt utom underkläder till mig.

Så det som är kvar är att pyssla ihop:
    Vigselprogram
    Strutar att ha blommblad i
    Bordsplacering
    Bordplaceringslappar
    Funderar på att göra utsmyckning till tändsticksaskar (vi tänkte bjuda på cigarrer)
    Blomma till håret till brudnäbben

Kanske har glömt något, men vi har präst, varandra, hindersprövning, kläder och ring. Så egentligen så har vi ju redan allt som behövs Tungan ute

Hur går det för er?

• Sirifisen

Jag köpte ett par asläckra röda stillettklackskor fr Ebay, men när de kom hade jag ändrat mig eftersom det blir lite svårt att gå på gräs och grus i stilletter, dels passade de inte =( Så trist. Så nu ska jag försöka sälja dem. Men ingen verkar vilja köpa dem.. Typiskt.

Klänningen har kommit fr Kina!! Ska hämta ut den på måndag. Hade en hemsk dröm om att det var fel o att den var rosa med svart spets och alldeles plastig, haha. Men den kommer inte passa för jag min dumma nöt köpte en storlek mindre i hopp om att ha gått ner tills dess. O jo, 2,5 kg har jag gått ner o ett par cm i midjan, men fortfarande ngr till att slipa bort. Lättare sagt än gjort.

Fick hem en där shape-klänningen fr Ellos också o den gör vad den ska även om den inte håller in så jättemkt utan mest slimmar till det så allt blir jämnt. Men ok för 299:- 

• Sarus

Nu börjar det snart bli nervöst!

Detta är listan än så länge:

-kläder klar till alla i brudföljet
    -blommor beställda + fejkbukett att kasta (kanske lite tacky men kommer uppskattas av alla mina tjejkompisar)
    -dekorationer köpta och färdigpysslade (nästan iaf)
    -ring köpt och hämtad
    -halsband fixat kvar örhänge och armband
    -frisör bokad
    -meny avsmakad och bestämd
    - tårta beställd
    - kyrka och präst bokad
    -hindersprövning klar

kvar att göra:
    festprogram
    vigselprogram
    och en massa annat jag inte kan komma på nu :)

betala allt kanske ;)

• majemma

Här går planeringen också framåt. Vi fick några bakslag med musiken då både stråkkvartettet till kyrkan+brudskålsminglet och bandet till festen hoppade av. Men nu har vi hittat nya alternativ, inte som vi tänkt oss men det blir nog toppen ändå.

Detta är klart:
    -Kläder till alla förutom brudnäbben
    -Frisör och smik till brud och tärna
    -Festlokal och kyrka
    -Blommor
    -Bordsdekorationer
    -Hindersprövning
    -Fotograf
    -Transport
    -Ring
    -Smycken till bruden
    -Skor till bruden
    -Musik till kyrka och fest

Detta är kvar:
    -Vigselförättare (de har inte lagt schemat än)
    -Festprogram
    -Vigselprogram
    -Spika menyn
    -Bordsplacering
    -Underkläder
    -Morgongåva till den blivande maken
    -Hotellrum för brud och tärna till natten innan

• Sarus

Vi började lite smått med bordsplaceringen idag. Och fy vilket jobb!

Så behöver lite åsikter;

-Ska par sitta brevid varandra eller bara nära?
    - ska alla känna någon som sitter nära?
    - Hur placerar man lättast nån längst ut?

Vi ska ha honörsbord med 3 tungor. Så mycket lättare det måste va att ha runda bord!

Hur gör ni med er bordsplacering?

• Pyttsan

Par sitter mittemot varandra eller nära varandra, inte bredvid varandra. Det är det klassiska och det som vår bekantskapskrets är vana med, så vi kör på det. 

Jag tycker att det är trevligt om vänner som känner varandra, men kanske bor långt ifrån varandra kan få sitta nära, de vill ju säkert hinna umgås! Men sen kan man gott blanda med någon ny människa också. Vissa människor tycker bara det är härligt med nya blandningar, andra vill absolut sitta i sin egen trygga värld, så med det gör vi lite olika.

Det är inte lättare med runda bord, det är alltid nån som blir över. ;) Dessutom tycker jag runda bord är sämre som gäst, men estetisk ser det väldigt snyggt ut med runda.

Min pappa är död sen flere år, men det känns ändå jobbigt vid såna här tillfällen, i synnerhet för min mamma, så vi vet inte riktigt än hur vi ska göra med honnörsbord. Det hade varit smidigt att blanda med typ tärna och marskalk, men vi har valt att inte ha såna så nu överväger vi att sitta med våra föräldrar+våra syskon med respektive. Å andra sidan tror jag att våra syskon har roligare vid nåt annat bord och jag skulle SÅÅ unna dem ett riktigt bra barnfritt kalas! Vi får se, det klarnar kanske ännu.

Vi kommer att ha långbord som står lite i en solfjäder.  

• MrsH
    Sarus skrev 2012-07-21 16:02:29 följande:
    Vi började lite smått med bordsplaceringen idag. Och fy vilket jobb!

Så behöver lite åsikter;

-Ska par sitta brevid varandra eller bara nära?
    - ska alla känna någon som sitter nära?
    - Hur placerar man lättast nån längst ut?

Vi ska ha honörsbord med 3 tungor. Så mycket lättare det måste va att ha runda bord!

Hur gör ni med er bordsplacering?
    Jag har satt par mitt emot varandra, men sen blev de faktiskt att de fick sitta tre tjejer brev varandra på två av dom fyra tungorna längst ut på ena sidan för de var fler killar än tjejer.
    Jag har även spritt ut sällskapen lite så att alla känner nån eller några dom känner men även sitter med nytt folk så dom får mingla lite. Man vill ju inte ha nått "tråk" bord och nått där alla festprissar sitter:) 
  • Sirifisen

Hur gör ni med hår och smink? Går ni till frisör o make-up-artist eller väljer ni ngn privat?

Lägg gärna upp bilder på de friyrer ni tänkt er!  

Svar på tråden September 2012