• Humlan

Måste bara varna .. se hit

Måste bara varna för Jenny öhman som kommer från norrtälje.Vi blev tipsade om henne här via BT !
    Vad ni än gör så ta INTE henne som fotograf.Det är verkligen en chansning!
    Vet att en del är nöjda med henne så det är väldigt olika.vi blev det INTE !!

Hon är inte färdigutbildad fotograf och har enligt oss en bit kvar till dess.Så hon fotar som hobbyfotograf just nu. Hon va ofokuserad och vimsig på vårat bröllop och samtalet vi hade med henne före om vad som vad viktigt för oss vad helt bortkastat. INGET utav det blev. Hon va väldigt gullig tjej tyckte vi och testbilderna blev bra, men sen Obestämd
    Visst hon är bra på redigera bilder but thats about it. Vi är väldigt besvikna Rynkar på näsanVad ska vi nu göra utan bilder ? Bara ett fåtal som blev bra men vi kom överens om SÅ mycket mera!!

Lyssna på ett gott råd !!Betala hellre lite mera och ta ett proffs som fotat bröllop ett tag. Tänk på att när bröllopet är över återstår endast era minnen och bilderna

• Svar på tråden Måste bara varna .. se hit
  • MsChevy

Fast å andra sidan finns det proffs som inte gör ett bra jobb heller. En väninna hade bokat "proffs" till deras bröllop, bilderna var katastrof! Suddiga, opersonliga, urkass helt enkelt. 
    Jag var där och plåtade (har alltid med mig kameran) och när jag visade bilderna jag tagit brast hon ut i gråt, berättade om bilderna som proffset tagit o bad att få nyttja mina bilder istället. Alla hon visat sina bröllopsbilder för har sagt att bilderna är underbara o om jag vill plåta deras bröllop/dop/porträtt/ m.m.
    Så inte alla gånger är ett proffs bättre än en amatörfotograf. Men jag förstår hur du känner, kan bara tänka mig vilken hemsk känsla! Usch...

Hyrde ni kläderna? Annars kanske ni kan kräva en omfotografering av just porträttbilderna o sen be alla nära o kära som var där att ni vill ha kopia på bilder som tagits.

Hoppas ni får en bra lösning! 

• Humlan
    MsChevy Det har du rätt i . Min mans pappas bröllopsfoton blev en katastrof så inte alltid proffs är bättre. Men man kollar ju upp en sån bättre och har bättre skydd ( får man hoppas iaf ) Har dem fotat några år så lär dem ju ha lite foton att visa upp.

Nä kläderna är våra egna så vi har dem kvar, men det blir svårt att få henne att åka till oss bara för det då hon bodde en bit ifrån oss.Har inte en bild där vi inte gör en konstig min eller att mitt släp ligger snyggt. Sånt ska ju en fotograf tänka på.Tänk att det man fasat för verkligen inträffade Gråter
  • aniara

Att en fotograf ær utbildad ær ingen garanti før kvalitet. En hobbyfotograf kan vara 100 ggr bættre æn en proffsfotograf. Be alltid att få se fotografens portfolio med brøllopsbilder så ser ni om han/hon ær något att ha. Det finns många dåliga brøllopsfotografer ær jag rædd.

• EllaBella

Usch Man anlitar ju en fotograf för att få bra bilder, anars kan man ju likagärna be en kompis att fota..

Har ni frågat fotografen om hon har fler bilder än de som ni sett?
    Vår fotograf hade valt ut ett antal bilder som sina favoriter medan jag hittade de absolut bästa (enligt min mening) som hon "valt bort". Det är så olika hur man upplever sig själv, jag kan ha en min eller vinkel som jag bara avskyr som fotografen anser vara charmig, så kanske har er fotograf fler bilder som hon själv inte tyckte höll måttet men som ni älskar?

Ett annat alternativ är att ni ber alla gäster snällt att skicka alla bilder de tog på en skiva till er, på så sätt kommer ni samla in hundratals bilder! 

• Mariamilena80

Usch va tråkigt:( 
    Vi har också valt en ung och oerfaren tjej, men jag hoppas och håller mina tummar för bra bilder ändå.
    Regn vore en katastrof känner jag...

• andersson1970

Så himla tråkigt.
    Kanske man måste räkna med det när man väljer en hobbyfotograf.
    Är man bara "hobby" så kan man kanske inte alltid utföra sitt jobb på ett proffesionellt sätt?
    Vilket man kanske inte alltid kan då heller iofs, alla har väl dåliga dagar.

Tror inte titeln alltid kan leva upp till kvalitén på bilderna, utan erfarenheten istället.

Dock så tycker jag att man borde veta med sig själv, att man tar inga jobb om man inte kan leva upp till förväntningarna eller leverera. Iså fall måste man vara så pass ärlig att man säger det;
    -Du..jag vet inte om jag kan lova er 100%-tiga bilder, men jag ska göra mitt bästa.
    Då har man iaf en valmöjlighet och kan räkna med riskfaktorerna.

Vi kommer anlita en hobbyfotograf och har med i beräkningarna att bilderna blir inte kanske drömska eller perfekta. Men då vet vi det och har gjort ett val.

• rollei

En professionell fotograf som fotograferat massor med bröllop är givetvis ett säkrare kort än en hobbyfotograf som inte har erfarenhet av bröllopsfotografering.  

Sen är det upp till brudparet att se till att den som utger sig för att vara professionell verkligen är det: be att få se bilder få tidigare bröllop, kolla om fotografen är med något fotografiskt förbund, har denne fotograf en studio, osv, osv.

• Vi2alltid

Håller med flera här inne om att en proffsfotograf inte är en garanti för bra bilder. Vi valde en "hobbyfotograf" på vårt bröllop och är nöjda med många bilder. Men det företag som hör till "proffsen" i stan tar opersonliga, tråkiga bilder och de har fotat i säkert 15 år!

Det viktigaste är att få se många bilder innan, och vara tydlig med vad an önskar. Och gå på rekommendationer är ju jättebra; men då ska man också ställa frågan: Varför tycker ni att just den fotografen var så bra? Vi har alla olika önskemål.

• andersson1970

Proffs....det betyder väl att man har det som yrke, dvs man är utbildad i ngn form.
    Det ger ingen garanti för att personen har sinne för det lilla extra, har ett kreativt anlag eller kan se vinklar o vrår som ingen annan. Det är ju en gåva eller en talang man är född med. H*n kanske däremot är väldigt duktig på bildredigering. Eller ljussättning. Nä, man ska be att få se massa bilder & satsa på ngn som har erfarenheten och tar den typ av bilder man själv vill ha, som har fångat händelsen och tryckt på avtryckaren precis där man kanske tror man inte ska.  Någon som kan se bortom allt det där ingen annan gör. Man ska nog vara väldigt kreativ för att kunna se det.
    Har sett många bröllopsbilder som är, tja fina..men inte mkt mer...ganska tråkiga tom. Att fånga det där lilla extra ögonblicket, finna glimten eller hur man nu ska uttrycka sig kan aldrig komma per automatik "bara" för att man är utbildad.

• rollei

OK, om vi leker med tanken att det finns en professionell fotograf som är dålig, inte på grund av den har en bildstil som inte uppskattas av dig utan för att bilderna helt enkelt är dåliga: underexponerade, suddiga, hårda skuggor i ansiktet, felaktiga hudtoner, döda ögon, osv, osv. Hur kan en sådan fotograf då fortfarande livnära sig på sitt yrke, år efter år?  Om fotografen är dålig så har han/hon väl efter ett tag inga kunder och får stänga?  

Jag tror många här kraftigt överdriver hypotesen att hobbyfotografer på något vis skulle kunna göra ett bättre jobb än en hobbyfotograf.  Hobbyfotografer är kraftigt överrepresenterade bland de kassa bilder man ser i bröllopsannonserna i tidningar idag. 

Jag förstår att många har en ansträngd budget men tycker för den skull inte att man behöver förvränga sanningen. 

Svar på tråden Måste bara varna .. se hit