• Humlan

Måste bara varna .. se hit

Måste bara varna för Jenny öhman som kommer från norrtälje.Vi blev tipsade om henne här via BT !
    Vad ni än gör så ta INTE henne som fotograf.Det är verkligen en chansning!
    Vet att en del är nöjda med henne så det är väldigt olika.vi blev det INTE !!

Hon är inte färdigutbildad fotograf och har enligt oss en bit kvar till dess.Så hon fotar som hobbyfotograf just nu. Hon va ofokuserad och vimsig på vårat bröllop och samtalet vi hade med henne före om vad som vad viktigt för oss vad helt bortkastat. INGET utav det blev. Hon va väldigt gullig tjej tyckte vi och testbilderna blev bra, men sen Obestämd
    Visst hon är bra på redigera bilder but thats about it. Vi är väldigt besvikna Rynkar på näsanVad ska vi nu göra utan bilder ? Bara ett fåtal som blev bra men vi kom överens om SÅ mycket mera!!

Lyssna på ett gott råd !!Betala hellre lite mera och ta ett proffs som fotat bröllop ett tag. Tänk på att när bröllopet är över återstår endast era minnen och bilderna

• Svar på tråden Måste bara varna .. se hit
  • wahlstrm

Om man väljer fotograf efter plånbok istället för bildspråk så blir det lätt fel.
    Alla fotografer har olika idéer om hur bilder ska vara och om det missmatchar från vad kunden förväntar sig så är det klart att kunden blir missnöjd.

I en optimal värld så skulle ingen ta på sig ett jobb dom inte vet att dom kan leverera, men nu lever vi i en värld där det finns räkningar, mat mm som kostar pengar och alla behöver. Så en del chansar för att överleva.

Fråga fotografen hur den tänker när den fotar och skapar sina bilder.

Två bilder kan se tillsynes lika ut men kan vara tagna på helt olika sätt, den ena kanske är en ombedd posering och det andra kanske är ett fångat ögonblick.

En del vill ha det perfekt uppställda motivet medan en del andra kan offra lite perfektion för bättre "känsla och äkthet" i bilden. 

Om man söker perfekta poseringar och uppstyrda porträtt, anlita då en fotograf som gillar och brinner för sånt.
    Vill man åt något mer autentiskt och mer dokumentärt så sök upp en fotograf som jobbar på det viset.
    Eller skaffa två, en till porträtten och en till resten.

Men välj bara inte på prislappen.

• Bollan
    MrsT2011 skrev 2011-08-22 19:38:43 följande:
    Självklart ska man välja ett proffs! Dvs en utbildad fotograf som presenterar mängder med bilder från tidigare bröllop på sin hemsida. Gillar du dessa bilder kan du vara ganska säker på att det kommer bli lyckat. Testfotografering är en bra grej också. Hellre två timmar med ett proffs än en heldag med en amatör!
    Där tycker jag du har så fel, så fel. Det finns riktigt duktiga amatörer på hög nivå som verkligen är proffs och levererar mycket bra bilder och som jobbar med det varje dag/helg och kan sina grejer. Proffs kan ha jobbat med det i 20 år förvisso men till vilken utbildning då? Erfarenhet per år då eller? Jag vet många proffs som levererar "skit" med till hutlösa priser på marknaden.
  • rollei

Det förekommer kanske men du får det att låta som att det kryllar av amatörer som tar kanonbilder medan yrkesfotograferna tar tråkiga bilder. Du vet nog själv att det inte är så, kolla i bröllopsbilderna i valfri dagstidning.

• Fröken Emma

Men vad katigoriserar en om man är en mycket bra "amatörfotograf på hög nivå" till amatör
    Och vad har ett profs gjort för att få heta profs?

• andersson1970
    Fröken Emma skrev 2011-08-23 18:50:10 följande:
    Men vad katigoriserar en om man är en mycket bra "amatörfotograf på hög nivå" till amatör
    Och vad har ett profs gjort för att få heta profs?
    Utbildat sig.
  • Fröken Emma
    andersson1970 skrev 2011-08-23 18:52:49 följande:
    Utbildat sig.
    Vilken utbildning?
    räknas medborgarskola, svenska studieförbunde tmfl kvällskurser o liknande?
  • MKF

Det finns jättemånga professionella yrkesfotograf som har lärt sig foto helt på egen hand utan skolor. Som vanligt sitter inte nyckeln i utbildningen i sig, utan att man övar, övar och övar.

Precis som Rollei säger är nog de flesta yrkesfotografer tekniskt duktiga och har mycket erfarenhet. Om man tycker om respektive yrkesfotografs foton är självklart individuellt för kunden.

• rollei

SAOL definierar proffs som "skicklig yrkesman".  

• Vi2alltid
    andersson1970 skrev 2011-08-23 18:52:49 följande:
    Utbildat sig.
    jag trodde det mer handlade om att man hade det som sitt huvudsakliga yrke. Jobbigt för de fotografer som inte är utbildade som har företag och inte får gå under kategorin "proffs"
  • wahlstrm
    Fröken Emma skrev 2011-08-23 20:18:01 följande:
    Vilken utbildning?
    räknas medborgarskola, svenska studieförbunde tmfl kvällskurser o liknande?
    Berghs har en kvällskurs "Bilder" två kvällar i veckan som kostar typ 70 000kr.
    100% teori, lära sig att använda kameran får man göra själv någon annanstans.

Vet dock inte själv om jag betalar en fotograf att jag nöjer mig med att h*n hade en bra tanke om bilden,
    jag vill nog att det ska vara bra tagen också :) "Det är tanken som räknas" funkar inte på allt :)

Det där med utbildad = proffs får man ta med en nypa salt.
Svar på tråden Måste bara varna .. se hit