• Virvelflicka

Ska man bjuda gamla kärlekar?

Hej!
    Ska man bjuda gamla kärlekar på sitt bröllop? Om man nu är vän mer än något annat och känslorna svalnat till ett helt normalt kompisförhållande?

Jag ska gifta mig i augusti och har funderat mkt på en Vän som jag har just den relationen till. Har varit otroligt förälskad i honom (kanske t o m mer än i min blivande), dock obesvarat, eller i alla fall "blev det aldrig nåt" mellan oss, även om han också visade visst intresse och vi hade en väldigt nära relation för några år sedan innan jag träffade min nu blivande.

Jag och den här Vännen är fortfarande vänner, det känns dock magstarkt att bjuda honom på mitt bröllop med tanke på de känslor jag har haft, och som även flera av mina närmsta väninnor känner till. Jag har dessutom inte så mycket till övers för hans flickvän av förståeliga skäl. Min blivande vet dock inget om saken och har träffat paret ett par gånger och tycker de är trevliga. Han o min Vän delar dessutom många intressen.

Nu har Vännen dessutom erbjudit sig sjunga på vigseln, för mina andra sånfåglar till vänner har avböjt och vi letar fortfarande desperat efter solist!

Vad tror ni om att bjuda in honom? Sjunga i kyrkan? Någon som har erfarenhet av liknande? Dvs att ha t ex en expojkvän eller gammal kärlek på bröllopet. Ångrar man sig bara, eller känns det bara helt rätt och kanske bättre efteråt?

Tacksam för tips från nån med erfarenhet!!!

• Svar på tråden Ska man bjuda gamla kärlekar?
  • MrsDRBM
    Virvelflicka skrev 2011-07-15 12:50:29 följande:
     Jag har dessutom inte så mycket till övers för hans flickvän av förståeliga skäl. 

Det känns som om det finns en risk att det skulle uppstå en obekväm situation för dig på din bröllopsdag ifall du bjöd denna vän. För mig låter det som det ligger lite bitterhet eller komplicerade känslor kvar som kanske inte passar på din och din mans stora dag. 

Hade det varit mig, så hade jag pratat med min m2B och talat om historiken. Förklarat att en gång i tiden så fanns det något där, men inte nu längre och skulle han känna sig bekväm med att ha denna vän med på bröllopet och under ERAN dag. Jag tror stenhårt på ärlighet.

Sedan låter det lite på kommentaren jag citerat överst i detta inlägg, som om det kanske fortfarande finns några ouppklarade känslor kvar från din sida. Om det stämmer tycker jag, du ska avstå från att bjuda honom på bröllopet. 
  • Virvelflicka

Vad bra med så många kloka svar så snabbt!
    jag håller med er allihopa lite grann! Komplicerat detta. Grejen är ju som sagt att min blivande inte alls känner till mina förflutna känslor med Vännen och kanske är jag heller inte helt över honom, hade gärna fått en chans med honom det kan jag erkänna. Kanske är det just för att jag aldrig fick det som det aldrig helt kan försvinna heller?

Men, måste säga också helt ärligt att när vi ses så finns inte dessa känslor kvar. De är mest i mitt huvud när vi inte ses, och när jag läser gamla dagböcker,  men aldrig när vi ses.

Tror inte det är nån bra idé att bara be honom sjunga, för just i den stunden är det ju som mest intimt! Dessutom är bröllopet på en avlägsen plats, så om han ändå tar sig dit för att sjunga, så är det lika bra han är med på middagen också! Jag kanske har svaret inom mig trots allt...

Men det är också så att jag tror inte jag skulle tänka speciellt på honom under dagen, jag skulle vara helt upprymd av min älskade och vår stora dag tror jag. Det skulle bara vara fint att ha vännen där också. och som Kattpoet skriver är han ju en fin vän som inte bara ska behöva ställa upp när jag behöver stöd utan också få fira glädje med mig!

• Dejli

Om du inte har avslutat honom helt som du beskriver (även om du är över honom trots allt) och din man inte vet om bakgrunden (och därmed riskerar att få reda på det i efterhand) så skulle jag definitivt inte bjuda honom. Berätta för din man och låt honom avgöra vad han känner sig bekväm med - det är ju hans bröllop också - eller låt bli. Jag skulle inte vilja spendera min dag med någon "jag aldrig fick" så att säga.

• Silketuss

Hmm, knivig sits!  Men just att du inte har berättat om denne man för din blivande, säger mig att det är ett känsligt kapitel. Och känsliga kapitel kanske man ska lämna utanför bröllopet, om du förstår hur jag menar?

För min egen del, skulle jag bli väldigt sårad, om jag fick veta efteråt, att min man hade haft eller har känslor kvar, för någon som han valde att bjuda till vårt bröllop. Å andra sidan, skulle det nog, ärligt talat inte hjälpa att få veta det innan heller.  Jag och min blivande pratar mycket med varandra om allt och inget. Därför skulle jag ta illa upp av att få veta något efter så pass lång tid som vi har varit tillsammans. Andra kanske inte pratar lika mycket, och kanske framför allt inte om gamla ex eller kärlekar...och då blir det kanske annorlunda. Men just det att du ändå känner att du ville fråga om det var ok, kanske är en vägledning för vad som är rätt för dig?

• andersson1970

Vänd på frågan så har du svaret,,,,,vill du ha din killes ex på ditt bröllop..

• Virvelflicka

Min blivande man är inte direkt experten på känslor och att prata. Skulle jag ta upp detta med honom skulle han nog 1. Bli lite ställd. 2. Kanske bli helt tyst och inte säga någonting och 3. be mig bestämma (för det gör han alltid) och så vet jag i slutändan ändå inte vad han vill egentligen innerst inne!

Men det skulle ju helt klart vara lite spännande att ta upp detta samtalsämne och se hur han reagerar. Svartsjuka har liksom inte figurerat i något sammanhang hittills vårt förhållande (4 år).

Det jag hoppas på med att bjuda Vännen är att det kanske blir ett avslut. Så slipper jag skämmas över att vi fortfarande är vänner.

• Dejli
    Virvelflicka skrev 2011-07-15 14:33:06 följande:
    Min blivande man är inte direkt experten på känslor och att prata. Skulle jag ta upp detta med honom skulle han nog 1. Bli lite ställd. 2. Kanske bli helt tyst och inte säga någonting och 3. be mig bestämma (för det gör han alltid) och så vet jag i slutändan ändå inte vad han vill egentligen innerst inne!

Men det skulle ju helt klart vara lite spännande att ta upp detta samtalsämne och se hur han reagerar. Svartsjuka har liksom inte figurerat i något sammanhang hittills vårt förhållande (4 år).

Det jag hoppas på med att bjuda Vännen är att det kanske blir ett avslut. Så slipper jag skämmas över att vi fortfarande är vänner.
    Om han låter dig bestämma så har du gett honom chansen. Om du då känner att du vill ha Vännen där, kör på det. Då har du spelat med öppna kort, och det är det viktigaste. Om din BM då inte är öppen med vad han vill och känner, då kan du inte göra något åt det. Sedan tycker ju inte jag att ett bröllop är rätt plats att få till avslut med ex på, men det är ju upp till var och en.
  • Kattpoet

Min fråga är varför skämms du över vänskapen?

Svar på tråden Ska man bjuda gamla kärlekar?